Gå til innhold

Lite melk og hun nekter å ta flaske! Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Min baby er snart 10 uker. Jeg har for lite melk til henne og supplerer derfor med mme i flaske, men hun nekter å ta den! Det er litt frustrerende å gi henne mat når hun brekker seg og nekter å ha tuten i munnen :( Jeg delammet forrige baby og det gikk kjempefint, men denne gang har jeg en puppegal baby. Jeg har silikonimplantater og har bok dessverre en del ødelagte melkekanaler så derfor har jeg lite. Føler hun får i seg alt for lite mat! På natten er hun ofte våken 2-3 timer og det begynner å bli slitsomt å stå opp kl 07 med den eldste etter lite søvn. Tenker hun ikke er mett jeg da, men vet jo ikke. Har dere råd om hvordan jeg kan få henne til å bli glad i flasken (bruker dr. browns). Hun tar forresten ikke smokk heller, det bruker hun meg som.

Fortsetter under...

Dra på helsestasjonen og sjekk vekten på jenta.

Hvis det viser seg at hun får i seg for lite, ville jeg gitt henne mat fra sprøyte eller kopp i en periode så hun fikk opp kreftene.

Ellers kan det lønne seg å prøve forskjellige typer flasker...

uansett vil du få masse råd på helsestasjonen, lykke til!

Det er ikke noe gøy med barn som ikke spiser godt :-)

Er du sikker på at hun får for lite da? Det at hune r våken og spiser ofte trenger jo ikke å bety at du har for lite melk?

Så lenge vektoppgang er bra ville jeg ikke mast med tillegg.

Har du senga hennes inntil senga di slik at du bare kan dra henne over til deg, amme og så skyve henne tilbake? Det er mye mindre slitsomt enn å måtte stå opp!

Jeg har også en flaskenekter, og har prøvd til og fra i snart fire mndr. Nå blir han ikke sint,men får i seg fire dråper når han tygger på tuten. Prøv hjelbebryst? Sjekk ut på ammehjelpen.no.

Annonse

Jeg har ikke veid henne enda, men hvor mye er det de bør gå opp i uken? Hun er veldig våken og fornøyd, spiser hver 3 time og sover sånn sett bra (litt våken om natten, men er jo enda ganske liten så det håper jeg går seg til) :) Drikker fra flasken av og til, men da bare Max 50 ml. Jeg vet hun får i seg mat, men bare ikke om det et nok ;) skal snart på helsestasjonen så får vi se :)

Da er hun veid på helsestasjonen, hun var nå 4620g og hadde da lagt på seg 220g i uka de to siste ukene, så det var bra :) Måtte ikke stresse, men gi tillegg dersom hun ville ha (ikke tvinge det i henne) :) Helsesøsteren syns hun virket sunn og frisk :) Da blir det pupping videre :) Litt uvant da jeg delammet forrige gang og hun helst ville ha flasken, er nok derfor jeg stresser :/

Om det hjelper deg tl å senke skuldrene så synes jeg du kan veie ofte, så ser du jo at hun går fint opp :) Men husk at de vokser litt i rykk og napp (og at en tung bleie rett før veiing kan påvirke), så om det går litt trådt en uke ville jeg ventet til neste uke med eventuell bekymring.

Med 220g (eller egentlig alt over ca 120g i uka) oppgang pr uke er det ikke behov for tillegg heller..

• 3 uker senere...

Annonse

Da hadde hun bare lagt på seg 150 g på to uker :( Men hun hadde vokst 4 cm så strekt seg veldig. Hun var jo liten når hun ble født så de på helsestasjonen var ikke bekymret, men jeg stresser litt. Hun drikker det jeg har (ammes hver 2 time på dagtid nesten) og sover lite på dagen syns jeg (kan variere fra dag til dag). Til gjengjeld sover hun godt på natten. Gråter lite, pludre og er fornøyd stort sett :) Skal jeg stresse med disse flaskene? Jeg tilbyr henne etter hvert måltid, men hun nekter. Hender at hun tar hvis jeg lurer henne med å ha puppen rett ved siden av ;) Hva skal jeg gjøre?

Hvis hun er blid og fornøyd, vokser i lengden og helsestasjonen er fornøyd med vekoppgangen ville jeg droppet flaskene.

Om en måned ca kan du jo uansett begynne med smaksprøver av mat, kanskje hun liker det bedre?

Jeg ville ikke i det hele tatt stresset med å få i henne tillegg. Hun er jo fornøyd og legger på seg :-) Blir hun misfornøyd og slutter å gå opp i vekt, så kan du stresse med det da *he he he*

Kos deg med baby og pupper som virker ;-)

Nei, for all del ikke stress! For det første vil veksten aldri være jevn - men gå i rykk og napp. Det er over flere målinger at de skal følge kurven sin, ikke hver eneste gang (men det bør følges opp med ny veiing om en uke eller to om det er mye nedgang uten noen klar årsak).

For det andre så veier du med tørr bleie - men ikke nødvendigvis med tom blære... En bleie kan lett veie 100g, og det vises definitivt på vekta!

Hun skal få vaksine om en uke så da skal hun veies også. Jeg får ta å vente med å bli redd for hun og sånt til det. Tusen takk for tilbakemeldinger :) Selv om dette er baby nr 2 så er det jammen bekymringer denne gangen også. Er ikke så lenge til jeg kan gi smaksprøver nei, 4 uker tenkte jeg ;)

To ting:

Du må få opp produksjonen og hun må få trent på flaska.

1. la pappaen gi flaske, du går ut av rommet. Om du gir, vil hun jo mase til hun får pupp - hun vet du har den!

2. Du må få opp produksjonen: Det absolutt beste tipset jeg vet er at du som mor kun tenker på akkurat dette, og holder senga et par dager - altså slapper av og spiser og ammer. Husk å drikke nok, og la pappaen ta alt annet - joda det går kjempegreit!

3. la pappaen ta seg en shoppingtur og lete etter forskjellige flasker og se om hun tar noen andre bedre.

4. pump med brystpumpe flere måltid om dagen - og gi henne gjerne brystmelk på flaske for å trene litt.

5. ved alle krisers mor - gi henne velling. Bland noen små skjeer graut inn med morsmelk og gi på skje. Vi gav våre to gutter fra ca 10 uker - gikk veldig greit - men kun litt, noen få skjeer i starten... og veldig rennende graut.

Og ønsker deg lykke til, vet akkurat hvordan du har det - dæven det er stress, så prøv å hold fokus :-)

Så bra at hun legger godt på seg :-) som andre her også svarer så kan det være greit å veie henne litt inni mellom om du blir litt bekymret over at hun får litt lite melk fra deg.

Bare et spm til dere som kommer med tips og råd. Hvorfor er det så viktig å gi flaske om babyen er fornøyd med pupp?

Grunnen til at jeg lurer er for min første baby var flaske nekter, vi stresset masse med dette å kjøpte alle mulige forskjellige varianter, men hun tok ingen av dem. Alle rundt oss sa vi ikke måtte gi oss med å prøve, men kun pupp var greit. Tilslutt ga jeg opp og hun ble fullammet i 8 mnd :-)

Jeg ble super stressa av at alle maste med denne flasken når jeg egentlig bare kunne kost meg med ammingen :-)

Nå med nr to er det fler som har mast om at jeg må gi hun flaske, men jeg ser ingen grunn til det når jeg har nok melk og hun koser seg med puppen. Ja det hadde sikkert vært greit om pappaen kunne matet noen ganger så jeg kunne funnet på andre ting, men for meg er det mer stress ned pumping og øving på flaske enn å bare gi den puppen :-P

Ikke meningen å starte noen diskusjon for alle må gi den mat de ønsker barna sine. Det viktigste er at barna får mat uansett form pleier jeg å si og det mener jeg virkelig :-)

Det bare virker sånn i min omgangskrets at det er sært og rart at jeg ikke gir tutta flaske innimellom og det stusser jeg over, derfor spør jeg :-P

Selvfølgelig skal hun veies med jevne mellomrom. Vår første ble veid hver uke i en periode så det vet jeg at man bør dersom man er usikker. Grunnen til at hun bør ta flaske er at jeg ikke har bok melk da jeg har silikonimplanter. Tror ikke produksjonen får opp om jeg stresser med det. Jeg har ikke tid til å holde sengen og amme da jeg har en på 17 mnd som trenger meg. Faren jobber skift og er for tiden inne i en stans periode, noe som betyr at han jobber 12 t hver dag over en lengre periode. Nesten hele september er jeg alene med de to små. Men takk for tips anyway. Jeg har forresten prøvd ulike typer flaske og erstatninger, men nå konsentrerer jeg meg om en ripe så hun ikke blir helt forvirret. Jeg vet at jeg lukter melk og betyr pupp for henne, men hun får det jeg har og blir tilbudt flaske etterpå, håper hun tar den til slutt jeg ;)

Du HI, jeg tror du HAR nok melk, jeg - hvis du bare slapper av og tenker at "yess, dette går bra! Ungen spiser, er våken og sover passe mye, våkner av seg selv passe ofte, og er i tålelig godt humør. Det er nok fordi hun faktisk får nok mat!"

Hun legger jo helt ok på seg! Som sagt, litt varierende oppgang er helt greit, og slik du beskriver henne så høres det ikke ut som du sulter henne!

Brystopererte har oftere enn andre noe problemer med ammingen - men de fleste med silikoninnlegg kan amme uten problemer. Det vanligste problemet er litt dårligere lagringskapasitet, og en del har problemer med utdrivingen. Men ellers funker puppen altså :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...