*KlaraKu* Skrevet 20. august 2012 #51 Skrevet 20. august 2012 Hos oss er det ca 40 unger som sover i bhg. tenk om det skulle bli brann og alle sov inne, det hadde vært rimelig håpløst å fått med seg alle de 40 ungene ut. om de sover i vogn er det lettere å frakte barna vekk fra huset.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #52 Skrevet 21. august 2012 Hos oss er det ca 40 unger som sover i bhg. tenk om det skulle bli brann og alle sov inne, det hadde vært rimelig håpløst å fått med seg alle de 40 ungene ut. om de sover i vogn er det lettere å frakte barna vekk fra huset. Dette, samt det at man har plassmangel inne, er de beste argumentene jeg har lest så langt. Her sover poden max 30-40 min i vogn og 1,5-2 t i sprinkelseng på dagduppen, så det er ganske innlysende hva jeg velger til ham. Han har foretrukket magesoving siden han var 5 mnd gammel, og dette får han jo ikke til i vogna med seler på. Blir spennende med bhg-soving, regner med å få en ganske så trøtt og sliten gutt hjem hver ettermiddag. Ikke alle har unger som alltid har sovet godt, slik at de nyter søvn faststroppet i en ukomfortabel vogn. Min har alltid ligget et stykke under 12 timer per døgn, selv som nyfødt. Har ingen forestillinger om at de klarer å få til mer enn 30 minutters søvn for ham i bhg.
OnTheRun Skrevet 21. august 2012 #53 Skrevet 21. august 2012 Har litt med plass å gjøre. Det krever ganske mye gulvplass når 14 barn skal sove i seng. Hvis de skal sove på madrasser på gulvet blir det fort uro og de vekker hverandre. I vogn risikerer de i hvert fall ikke at naboen begynner å krype over og under og stjele smokker og bamser. Jeg har inntrykk av at en del barn sover bedre ute. På en sovesal blir det fort varmt og tett luft. I vår barnehage er det soverom. De ligger på madrasser på gulvet og det har aldri vært noe problem med verken mangel på frisk luft eller at noen sover urolig. Tror nok jeg ville foretrukket det jeg også om jeg skulle hatt en lur på dagen, fremfor seler i vogn ute. Mitt yngste barn sover hjerne i vognen om han sovnet der fordi vi var ute, men det er ingen tvil om at han sover bedre og lenger om han ligger i sengen sin.
OnTheRun Skrevet 21. august 2012 #54 Skrevet 21. august 2012 Og det er forresten ingen naboer som stjeler noe som helst. Alle sover søtt på madrassen sin og så bretter de sammen teppet sitt etterpå. Det er en voksen der som passer på dem hele tiden.
bobbelfru Skrevet 21. august 2012 #55 Skrevet 21. august 2012 Det ror jeg rett og slett er for at det ikke er plass inne til at så mange barn kan sove inne. I barnehagen til datteren min hadde de 12 barn på småbarnsavdelingen og omtrent halvparten sov inne og halvparten sov ute. De hadde et bitte lite rom med noen senger og noen madrasser. Datteren min sov først ute i vognen men pga sykdom flyttet hun i seng med madrass..
MissZanta Skrevet 21. august 2012 #56 Skrevet 21. august 2012 Min sønn er den enste i barnehagen som sover i vogn, de andre sover inne.
NormaJean Skrevet 21. august 2012 #57 Skrevet 21. august 2012 Jeg skjønner ikke helt denne kranglingen med Gulltopp. Enkelte barn er mer vare for lyder og sliter med søvnen. Handler ikke om å gjøre seg bjørnetjenester. Vi har slitt masse med vår yngste i forhold til søvn, og han sover kjempedårlig i vogn. Barnehagen forsøkte de også, uten at det funket. Det viser seg etter utredning at gutten min har søvnapne, så det er derfor han sover dårlig og derfor han ikke liker å ligger på ryggen (og dermed ikke trives i vogn) Så selv om de ansatte i barnehagen har maaaange års erfaring med å få barn til å sove, så er det faktisk enkelte barn som sliter mer enn andre! Men i barnehagen vår så kan man velge, så han sover inne hvor de ansatte også kan holde ett øye med pustigen hans. Han er henvist til cpap maskin.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #58 Skrevet 21. august 2012 Hos oss er det ca 40 unger som sover i bhg. tenk om det skulle bli brann og alle sov inne, det hadde vært rimelig håpløst å fått med seg alle de 40 ungene ut. om de sover i vogn er det lettere å frakte barna vekk fra huset. Forferdelig unnskyldning. Er det lettere å få med alle barna ut for om de er våkne og er overalt kanskje, nei... Og i det skuret vognene skal stå sammenpresset (inntil arnehagen) i er det IKKE lett å få ungene vekk i tilfelle brann. Da kan de ikke komme unna selv heller, for de er fastspent i vogna, så DET er brannfelle det.
marsve Skrevet 21. august 2012 #59 Skrevet 21. august 2012 Dere tror ikke det er så enkelt som at en eller anna versjon må man gå for, og siden de fleste sover i vogn så er det det man går for? Jeg har aldri vært borti noe annet enn at de som vil sove inne får det, og resten sover ute.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 21. august 2012 #60 Skrevet 21. august 2012 Guttungen her HATET å sove i vogna før, han likte det ikke, vogna var for turer kun.. Vi prøvde å få han til å sove ute i vogna, til og med INNE i vogna. Men til ingen nytte. Dag nr 2 i bhg skulle han sove der, vi hadde med bhg vogn, men også reiseseng, men gutten sovnet lett i vogna si han, han er 18 mnd, og sele bruker de ikke på han, for da slår han seg vrang, han får sove uten sele, da kan han snu seg over på siden om han vil, men ikke på magen, uten å våkne først.. Han sover fordi de andre ungene i bhg som sover, også sover ute i vogna si. Han er vandt til bråk ol hjemme fra, så den delen er ikke noe problem..
Cornelianelia Skrevet 21. august 2012 #61 Skrevet 21. august 2012 Jeg lurer bare på en ting. Dere som har barn som er avhengig av å sove i seng, blir det ikke veldig tungvint i helger og ferie, hvis dere er avhengig av å alltid være hjemme i sovetida? Barna mine er forresten ferdig med dagsøvn, i barnehagen vår sov de inne. I helgene har de stort sett sovet ute i vogn - eller i pulk på skiturer om vinteren.
*KlaraKu* Skrevet 21. august 2012 #62 Skrevet 21. august 2012 Hos oss er det ca 40 unger som sover i bhg. tenk om det skulle bli brann og alle sov inne, det hadde vært rimelig håpløst å fått med seg alle de 40 ungene ut. om de sover i vogn er det lettere å frakte barna vekk fra huset. Forferdelig unnskyldning. Er det lettere å få med alle barna ut for om de er våkne og er overalt kanskje, nei... Og i det skuret vognene skal stå sammenpresset (inntil arnehagen) i er det IKKE lett å få ungene vekk i tilfelle brann. Da kan de ikke komme unna selv heller, for de er fastspent i vogna, så DET er brannfelle det. Det vet så absolutt ikke du, hvordan vognene i "min" bhg står.Vi har en helt ny barnehage hvor brannsikkerhet har vært høyt prioritert også med tanke på hvor barna skal sove. Så her er grunnlaget til at "våre" barn sover ute brannsikkerhet og at de har godt av frisk luft.Hilsen en som jobber i bhg og vært med på brannøvelser der barna sover ute og der barna sover inne. Men selvfølgelig jeg kan ikke snakke for alle bhg her i landet, dette er grunnlaget foreldrene i vår bhg får om de lurer.
magica fra tryll Skrevet 21. august 2012 #63 Skrevet 21. august 2012 Til dere som synes det er barnemishandling å la unger sove i vogn med sele: Hvorfor ikke la barnehagen gi det et forsøk? Hvis ungen sovner uten protester og sover godt den tiden han skal, er det vel ikke et problem? Eller? Og om det ikke går, er sikkert barehagen så fleksibel at de finner en annen løsning for akkurat ditt barn;) Er vel ikke noe å lage et problem av. Mine har sovet i seng hjemme og i vogn i barnehagen. Uten problem. Regner ikke med at det har traumatisert dem. Og tror sikkert barnehagen hadde sagt ifra om det ikke gikk:)
*KlaraKu* Skrevet 21. august 2012 #64 Skrevet 21. august 2012 Vi har også hatt barn som ikke har vært vant med å sove i vogn hjemme som sovner i vogn i bhg. Så hvis det er sånn i bhg der barnet ditt skal begynne at alle sover ute, ville jeg ha gitt det ett forsøk og om det ikke fungerer så ta en prat med de ansatte på avdelingen så kommer dere nok frem til en løsning. Det er foreldrene som kjenner barna sine best.
Magia Skrevet 21. august 2012 #65 Skrevet 21. august 2012 Her var det jaggu mange know-it-alls. Jeg er også "uheldig" å ha en sønn som ikke vil sove i vogn, hverken på tur, hjemme, eller i barnehagen. I hele fjor ble han lagt i vogn i barnehagen, og i starten sov han kanskje en halvtime, før han så sluttet helt å sove i barnehagen. Han har egentlig et enormt søvnbehov, så hver eneste ettermiddag måtte vi hanskes med en overtrøtt unge som i tillegg fikk nattesøvnen sin ødelagt (siden han er skoleeksempelet på at søvn avler søvn, og motsatt). I helger og ferier/fridager sover han i senga si på dagen, og da kan han finne på å sove i 3 timer. Enorm forskjell på humør og nattesøvnen natta etter de dagene han sover det han trenger. Kom ikke her å si at ALLE barn sover godt i vogn. Barnehagen får ikke til alt heller. Noen barn sover bare ikke i vogn. Er det så vanskelig å forstå? Og det er IKKE pga hva vi foreldre har vendt barnet til her hjemme. Når han var baby trodde vi også at babyer sover i vogn, så det at han sov minimalt koblet vi ikke at var pga vogna før han var rundt ett år. Da begynte vi å legge han i senga, og det var en drøm i forhold.
Iiiiik Skrevet 21. august 2012 #66 Skrevet 21. august 2012 Barnehagen har vel funnet en rutine som passer for dem, sannsynligvis basert på det som stemmer med hva de fleste barna er vant til fra før. I Norge sover småbarn som regel i vogna på dagtid. Og så er det vel noe av det som skiller en god barnehage fra en dårlig - om de klarer å avvike fra rutinene når det er nødvendig for at et enkeltbarn skal ha det bra. Min eldste sov inne på madrass, jeg var skeptisk til om han fikk sove sånn tett-i-tett. Det gikk bra. Min andre sov dårlig når vogna stod stille mens jeg var i permisjon, jeg var skeptisk til om han fikk sove i barnehagen. Det gikk bra. Min tredje var jeg ikke bekymret for. Det gikk også bra. Dere som foreslår reisesenger ute - hva vil dere at de ansatte skal bruke tid på i barnehagen? Har dere sett at de har mye ledig tid og for mange ansatte? å slå opp 10-15 reisesenger, legge nedi madrass, finne frem dyner osv tar tross alt en del tid. Og så skal alt ryddes vekk igjen? Da vil jeg heller at de har tid til å være sammen med barna!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #67 Skrevet 30. august 2012 Fordi det er det enkleste rett og slett,skulle alle 15-16 barna ha med seg seng for og sove inne,hadde det blitt veldig trangt:). og er jo noen barn i barnehagen som er som sønnen din,men de blir jo vant til det etterhvert uansett. Reisesenga vår tar ikke mer plass en vogna. Og mye deiligere å ligge i! Den er beregnet for ute og innebruk. Hvorfor har alle låst seg så fast i dette med at unger på død og liv skal sove ute og i vogn? Men hvis de sover ute så kan jo ikke reisesenga stå ut. Du mener vel ikke at de skal sette den opp og ned hver dag?
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 30. august 2012 #68 Skrevet 30. august 2012 Oi her var det mye "jeg vet best" holdninger. I barnehagen til vesla er det eget skur der barna sover i vognene sine. Så er det et eget soverom inne med madrasser noen sover på. Så er det en liten kar som sover inne på et annet rom fordi han er sensibel på lyd. Så er det datteren min som sover ute I vogn, men vekk fra alle andre fordi hun er for nysgjerrig til å Sove om hun ser andre barn. Bhg er tilpasser og ser hvert enkelt barns behov, men barnehagen er ganske ny da:) og de som jobber der er ny utdannede med masse giv og energi og ikke låst fast i en bestemt rutine bare fordi "det har alltid funket før"
Theaen Skrevet 30. august 2012 #69 Skrevet 30. august 2012 Oi her var det mye "jeg vet best" holdninger. I barnehagen til vesla er det eget skur der barna sover i vognene sine. Så er det et eget soverom inne med madrasser noen sover på. Så er det en liten kar som sover inne på et annet rom fordi han er sensibel på lyd. Så er det datteren min som sover ute I vogn, men vekk fra alle andre fordi hun er for nysgjerrig til å Sove om hun ser andre barn. Bhg er tilpasser og ser hvert enkelt barns behov, men barnehagen er ganske ny da:) og de som jobber der er ny utdannede med masse giv og energi og ikke låst fast i en bestemt rutine bare fordi "det har alltid funket før" Ja, de aller fleste bhg prøver å tilpasse seg barnets behov så langt det lar seg gjøre:-)
<3 mine søte små<3 Skrevet 30. august 2012 #70 Skrevet 30. august 2012 Nei, men det er ganske klassisk.....HYYYSJ...han sover!! Å vips har du fÅtt en sÅnn unge som vÅkner bare noen rører pÅ seg. Du ser det bare ikke selv. Jeg ser det ikke selv? DU ser ikke at du snakker om en situasjon som du ikke har kjennskap til Har jobbet i bhg i snart 17 År, ALLE mødre som har barn som ikke har sovet ute i vogn før sier det samme som deg...men, vi fÅr det til i bhg likevel. Barn tilpasser seg, ogsÅ ditt...hvis du klarer Å kutte navlestrengen. Enig med hu over, du har virkelig gjort deg selv en bjørnetjeneste nÅr barnet ditt vÅkner av en som prater utenfor...stakkars deg Hvis du har jobbet 17 År i barnehage sÅ skulle man jo tro at du hadde nok erfaring og kompetanse til Å oppdage følgende : "Enhver mor kjenner sitt barn best". Og nettopp det gjør nok Gulltopp den har jeg ogsÅ hørt flere ganger i oppstart i bhg. men.. alikevel sÅ sovner barna i vogn, uten særlig byssing:) barn kommer fort inn i de faste rutinene i en bhg.
<3 mine søte små<3 Skrevet 30. august 2012 #71 Skrevet 30. august 2012 Hos oss er det ca 40 unger som sover i bhg. tenk om det skulle bli brann og alle sov inne, det hadde vært rimelig håpløst å fått med seg alle de 40 ungene ut. om de sover i vogn er det lettere å frakte barna vekk fra huset. Forferdelig unnskyldning. Er det lettere å få med alle barna ut for om de er våkne og er overalt kanskje, nei... Og i det skuret vognene skal stå sammenpresset (inntil arnehagen) i er det IKKE lett å få ungene vekk i tilfelle brann. Da kan de ikke komme unna selv heller, for de er fastspent i vogna, så DET er brannfelle det. da bør du kanskje tenke på det at når barna sover har ofte også de ansatte pause. ( bortsett fra den som sitter sovevakt). da er kanskje de ansatte på pauserommet? hvor ofte tar det fyr i et vognskur? det er større sjangs for at det tar fyr på kjøkken, sikringsskap. eller bare en falsk alarm. uansett hva årsaken til en brann alarm skal en jo alltid evakuere til samlingsplass. da er det lettere å roe barn ute. i vogn. evt bare flytte vognene ut på åpen plass. det er lettere å frakte redde barn i vogn enn å bære.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #72 Skrevet 31. august 2012 Da mitt barn gikk i barnehagen,så sov alle barna inne i reisesenger eller på madrasser på gulvet. Dette var en liten en avdelingsbarnehage,barna sov på lekerommet eller de hvilte i hovedrommet. Mitt barn sov i vogn hjemme,men hun sov godt i barnehagen likevel. Det jeg lurer på,er hvor mye sjekk er det av de sovende barna i vogn i barnehagen?Hvor ofte sjekkes barna av personalet? Jeg tar det som en selvfølge at barna da sover på uteområdet til barnehagen,som er inngjerdet og stengt med port.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #73 Skrevet 31. august 2012 Da mitt barn gikk i barnehagen,så sov alle barna inne i reisesenger eller på madrasser på gulvet. Dette var en liten en avdelingsbarnehage,barna sov på lekerommet eller de hvilte i hovedrommet. Mitt barn sov i vogn hjemme,men hun sov godt i barnehagen likevel. Det jeg lurer på,er hvor mye sjekk er det av de sovende barna i vogn i barnehagen?Hvor ofte sjekkes barna av personalet? Jeg tar det som en selvfølge at barna da sover på uteområdet til barnehagen,som er inngjerdet og stengt med port. Hos oss sover barn i vogn i eget sovehus. Vi har sovevakt og babycall
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #74 Skrevet 31. august 2012 Barnet mitt sover aldri ute. Jeg pleier heller ikke å sove ute om jeg tar en middagshvil. Ikke HI. Jeg skulle mer enn gjerne sovet ute i frisk luft et par timer midt på dagen, men jeg har hverken vogn som passer til meg eller en sjef som ville godtatt det. SUNT å sove ute, masse frisk luft Men er jo ikke noe i veien for at du kan få det til i helgene. Trenger jo ikke vogn. Kjøp deg en skummadrass du kan ta ut eller legg deg på noen hageputer. hahaha, leer!!
Bananen Skrevet 31. august 2012 #75 Skrevet 31. august 2012 (endret) Så mange bastante svar her inne da.. Dattra mi har aldri vært vært noe glad i å sove i vogn.. Det skjer for mye rundt henne til at hun faller til ro. Bor øverst i blokk så ikke bare bare å sette vogna i en rolig hage heller. Så når hun begynte i bhg var valget vogn i gangen eller madrass på gulvet. Vi prøvde først med madrass, selv om hun alltid har sovet i sprinkelseng. Etter maange uker ga bhg opp.. Hun nektet å falle til ro og de ville prøve vogn istedenfor. Jeg foreslo reiseseng, men de ville prøve vogn først.. Dette resulterte i at ingen av vognungene sov lenger, de ble opplært til å klatre ut av min unge. Ingen som hadde gjort det før!! Hehe.. Så eneste måten å få min til å sove på var at jeg hadde med egen reiseseng til hun.. Dette først noen mnd etter bhg-start.. Så nei ikke alle unger tilpasser seg, uansett hvor mye de prøver.. Vi prøvde til og med å slutte med dagsoving, men det gikk ikke bra heller.. Unger er forskjellige, med forskjellige behov, sånn er det bare. Og til deg som spør om det ikke er slitsomt med unger som ikke sover i vogn, jo det er det, men det er ikke alltid bare bare å gjøre noe med det!! Endret 31. august 2012 av Bananen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå