Gå til innhold

Hvorfor sover ungene i vogn i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor sover egentlig ungene i vogn i barnehagen? Og ikke i sprinkelsenger eller reisesenger eller noe? Min er ikke vant til å sove i vogn, vogna er til å gå tur i. Og han liker ikke å ligge med seler. Han snur seg som en snurrebass når han sover, og sover gjerne litt på magen, så på siden osv. Men helst på magen, og det går ikke så greit i vogn med seler.

Hvordan får de egentlig alle ungene til å sove i vognene der?

Skrevet

I barnehagen vår er et ikke plass til at 40 unger skulle ha soavet inne.

Har jobbet på småbarn i snart 10 år og har til dags dato aldri opplved en eneste unge som ikke har sovet i vogna si, selv om de aldri har sovet i den hjemme. i løpet av en ukes tid til de har vent seg til lyder og det å sove i vogn så sover de godt ute!!

Skrevet

Sover barnet ditt aldri ute?

Skrevet

Fordi det er det enkleste rett og slett,skulle alle 15-16 barna ha med seg seng for og sove inne,hadde det blitt veldig trangt:). og er jo noen barn i barnehagen som er som sønnen din,men de blir jo vant til det etterhvert uansett.

Skrevet

Noen bhg har senger også, mens andre igjen har madrasser på gulvet.

Barnehagen klarer det utroligste når det gjelder å få barna til å sove, så ikke bekymre deg.

Jeg hadde altdi i verden trodd min lille meitemark ville sovne på gulvet sammen med flere andre barn heller, men det gjorde han.

Det er godt for dem å sove ute i frisk luft, da sover de kjempegodt.

Skrevet

Barnet mitt sover aldri ute. Jeg pleier heller ikke å sove ute om jeg tar en middagshvil.

Ikke HI.

Skrevet

Soveplasser ute i vogn stjeler ikke areal inne ;-)

Hvordan de får ungene til å sove i vogn, og forsåvidt andre ting mamma og pappa ikke klarer? De er rett og slett ikke like oppslukt og forelsket i barnet, og dermed ikke like lett å snurre rundt lillefungeren.

Skrevet

De aller fleste sov i vogn, men vår barnehage hadde to elle tre sprinkelsenger i de minste avdelingene. Min gutt sov i en av de. Han sov aldri i vogn hjemme og siden det ikke trengte å være eneste alternativ i bhg så gjorde han ikke det der heller. Vi har vinduer på soverommet og luftet godt når han sov- han led ingen nød og var ute i frisk luft i løpet av dagen i tillegg ;)

Når det er sagt så aksepterer barna andre ting i bhg enn hjemme, så det blir helt sikkert ikke noe problem :)

Skrevet

Hos oss var det motsatt, jeg hadde en propell som kun hadde sovet i vogn på dagtid (de sover inne i vår barnehage). Så jeg var svært skeptisk til at barnehagen kunne få han til å bare legge seg ned på en madrass på gulvet og ligge stille uten å fyke omkring.

Men som alle andre mødre har erfart før meg: De små er svært tilpasningsdyktige og gjør som alle andre i barnehagen, så det kommer til å gå kjempegreit!

Skrevet

Har litt med plass å gjøre. Det krever ganske mye gulvplass når 14 barn skal sove i seng. Hvis de skal sove på madrasser på gulvet blir det fort uro og de vekker hverandre. I vogn risikerer de i hvert fall ikke at naboen begynner å krype over og under og stjele smokker og bamser.

Jeg har inntrykk av at en del barn sover bedre ute. På en sovesal blir det fort varmt og tett luft.

Skrevet

Gutten min er den eneste på sin avdeling som har lur på formiddagen, ettersom han er yngst ;)

Han sover inne på eget rom alene i seng.

Han kunne aldri ha sovet i vogn ute hvor ungene herjer og leker. Han sover å lett at han hadde knapt sovet 15 min :P

Men han har sovet i vogn hjemme, det har han ;)

Skrevet
I barnehagen vår er et ikke plass til at 40 unger skulle ha soavet inne. Har jobbet på småbarn i snart 10 år og har til dags dato aldri opplved en eneste unge som ikke har sovet i vogna si, selv om de aldri har sovet i den hjemme. i løpet av en ukes tid til de har vent seg til lyder og det å sove i vogn så sover de godt ute!!

De kunne da fint ligget i reiseseng eller sprinkelseng ute også??

Skrevet

Barnet mitt sover aldri ute. Jeg pleier heller ikke å sove ute om jeg tar en middagshvil.

Ikke HI.

Jeg skulle mer enn gjerne sovet ute i frisk luft et par timer midt på dagen, men jeg har hverken vogn som passer til meg eller en sjef som ville godtatt det.

SUNT å sove ute, masse frisk luft

Skrevet
Noen bhg har senger også, mens andre igjen har madrasser på gulvet. Barnehagen klarer det utroligste når det gjelder å få barna til å sove, så ikke bekymre deg. Jeg hadde altdi i verden trodd min lille meitemark ville sovne på gulvet sammen med flere andre barn heller, men det gjorde han. Det er godt for dem å sove ute i frisk luft, da sover de kjempegodt.

Nja, min har nå aldri sovet godt ute. Men det er da frisk luft inne også, når vinduet på rommet står på vidt gap. Mye bedre å ligge i ei seng da! Dette med soving ute i vogn er noe snodige greier.

Skrevet
Han kunne aldri ha sovet i vogn ute hvor ungene herjer og leker. Han sover å lett at han hadde knapt sovet 15 min :P

Han kunne nok det skjønner du, hvis han måtte det i bhg. Utrolig hva de venner seg til. Og bråk er ikke et av problemene for å få ungene til å sove ute i vogna i bhg! Men du er ikke den første mammaen som har sagt noe sånt. Likevel viser det seg at det er himmelvid forskjell på hjemme og bhg!

Skrevet
Fordi det er det enkleste rett og slett,skulle alle 15-16 barna ha med seg seng for og sove inne,hadde det blitt veldig trangt:). og er jo noen barn i barnehagen som er som sønnen din,men de blir jo vant til det etterhvert uansett.

Reisesenga vår tar ikke mer plass en vogna. Og mye deiligere å ligge i! Den er beregnet for ute og innebruk. Hvorfor har alle låst seg så fast i dette med at unger på død og liv skal sove ute og i vogn?

Skrevet

Grunnen er jo at det er plassbesparende - veldig få (om noen) barnehager har et ekstra rom til senger.

I de barnehagene jeg har jobbet, har de også sovet ute i vogn, men med mulighet for å sette opp en reiseseng inne dersom det ikke funker med vogna; har vært en håndfull barn på 15 år som jeg har lagt inne ;)

Skrevet
Han kunne nok det skjønner du, hvis han måtte det i bhg. Utrolig hva de venner seg til. Og bråk er ikke et av problemene for å få ungene til å sove ute i vogna i bhg! Men du er ikke den første mammaen som har sagt noe sånt. Likevel viser det seg at det er himmelvid forskjell på hjemme og bhg!

Du kjenner ikke mitt barn :P Han sov i andre etasje og våknet fordi en mann snakket utenfor vinduet i første etasje. Da sover man lett. Vi lister oss jo til sengs om kvelden, fordi hvert minste lille knirk får ham til å sprelle. Om bare gutten kunne sove bittelitt bedre :P

Skrevet
Soveplasser ute i vogn stjeler ikke areal inne ;-) Hvordan de får ungene til å sove i vogn, og forsåvidt andre ting mamma og pappa ikke klarer? De er rett og slett ikke like oppslukt og forelsket i barnet, og dermed ikke like lett å snurre rundt lillefungeren.

Hehe... dere er så fastlåst i tankemåten. Utesoving trenger da ikke bety vogn? Reiseseng tar ikke mer plass den? Og det har ikke noe med snurring rundt lillefinger å gjøre at han ikke liker å sove i vogn, han sovner bare ikke der, det er ikke noe godt å ligge i vogn. Han hyler ikke eller noe, men sover ikke der. Jeg ville heller ikke ligget og vaglet i en vogn med seler om jeg heller kunne ligge i en myk delig seng. Hvorfor må vi "plage" ungene slik?

Skrevet

Du har gjort deg selv en bjørnetjeneste!! Du har fra ungen din var nyfødt vent han tul at det skal være musestulle når han skalmsove...derfor våkner han av den minste lyd.

Du kjenner ikke mitt barn :P Han sov i andre etasje og våknet fordi en mann snakket utenfor vinduet i første etasje. Da sover man lett. Vi lister oss jo til sengs om kvelden, fordi hvert minste lille knirk får ham til å sprelle. Om bare gutten kunne sove bittelitt bedre :P

Skrevet

Du har gjort deg selv en vjørnetjeneste. Dun har vendt han til at det skal være musestille når han skal sove. Derfor våkner han av den minste lyd nå...

Skrevet

I det landet jeg bor sover alle inne. I ett av lekerommene i alle barnehager har de skap på så og si alle vegger, skapene åpnes og ut kommer etasjesengen ;-) Fungerer så fint så. Og når alle har sovet foldes sengene bort.

Skrevet
Du har gjort deg selv en bjørnetjeneste!! Du har fra ungen din var nyfødt vent han tul at det skal være musestulle når han skalmsove...derfor våkner han av den minste lyd. Du kjenner ikke mitt barn :P Han sov i andre etasje og våknet fordi en mann snakket utenfor vinduet i første etasje. Da sover man lett. Vi lister oss jo til sengs om kvelden, fordi hvert minste lille knirk får ham til å sprelle. Om bare gutten kunne sove bittelitt bedre :P

Du, nå skal du være litt forsiktig med å peke finger ;) Du kjenner da verken meg, barnet mitt eller mine metoder :)

Skrevet

I vår barnehage kan man velge! De ønsker at de eldste barna sover inne fordi hun ene assistenten har artrose og det er mindre belastende å slippe å løfte barn inn og ut av vogn!

Så de sover på madrasser pÅ gulvet. Går veldig bra, ingen som forstyrrer hverandre! Var veldig overrasket over at de fikk 6 barn til å sove på gulvet med pledd, men dette har de god styring på;)

Når de går på tur så får de barna til å sove på bakken under ett tre kjempe lett! De har med liggeunderlag og pledd!

Skrevet

Min sønn sover heller aldri i vogn hjemme, men han gjør det hver dag i barnehagen likevel. Hvis vi går tur i helgene med ham i vogn når han er trøtt, sovner han aldri, men barnehagen får det til. :) Det er noe annet i barnehagen, andre rutiner og barna oppfører seg annerledes der. Det er helt naturlig! Jeg synes det er flott at de sover ute, jeg, synes det er fint med litt frisk luft. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...