Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 20. august 2012 #1 Skrevet 20. august 2012 (endret) Jeg er vokst opp med en mamma som ikke liker å lage mat og er foret opp på Toro Jeg er dermed ikke opplært i å lage mat fra bunnen av. Selv liker jeg egentlig å lage mat, og har etter mange år endelig begynt å like mye ulik mat (brukt 10 år bare på å venne meg til å spise løk f.eks), men føler meg ofte litt usikker på kjøkkenet når jeg håndterer mat jeg egentlig aldri har fått opplæring i håndtere. Et av irritasjonsmomentene er hvitløk. Når dere kjøper en vanlig bunt med hvitløk (sånn med mange fedd i), hva gjør dere da for å "åpne" den for å få ut feddene? Hvordan renser dere dem dere som gjør det kjapt og enkelt? Og om dere f.eks bare trenger 2-3 fedd, hva gjør dere med resten av bunten? Føler jeg knoter og "griser" så veldig med denne hvitløken, det må da være en enkel måte å gjøre dette på? Endret 20. august 2012 av Alva♂♂♂♀
Magia Skrevet 20. august 2012 #2 Skrevet 20. august 2012 Knekker den opp, og tar ut de feddene jeg skal bruke. Resten legges bare tilbake i nettet og i kjøleskapet. Hvis du tar skaftet på kniven og presser det ned over et hvitløksfedd, vil de tørre ytterste skallene (er det skall?) løsne fint. Jeg bruker hele hvitløksfedd når jeg lager mat, så jeg knuser det, tar av skallet, skjærer av enden og hakker resten. Gjort på 1, 2, 3 med litt trening Spiser hvitløk nesten hver eneste dag, så nå har jeg litt trening
Anonym bruker Skrevet 20. august 2012 #3 Skrevet 20. august 2012 Jeg tar bare ut feddene jeg, uten å åpne på noen måte. Jeg renser den ved å kutte av en liten bit av den butte enden og drar av "skallet" med en liten kniv. Resten legger jeg i kjøleskapet.
Hønemor30 Skrevet 20. august 2012 #4 Skrevet 20. august 2012 Hei;) Jeg skal prøve forklare hva jeg gjør;) Jeg tat en skarp kniv og skjærer av litt av toppen så jeg får tak i å vippe ut et fedd eller to, evn bruker jeg litt makt og "vrir" den opp.. Så deler jeg den i enkle fedd og legger de løst i frysepose i fryseren. Her spirer hvitløken raskere enn du får sagt bø! så det er den eneste måten jeg har funnet at det funker på uten at den blir grønn eller brun inni. Jeg bruker mye hvitløk men ikke hver dag, så den holder jo litt, fryser ned mye av gangen da. Den tiner mens man skjærer opp andre ting, og taper ikke noe smak (syns i allefall jeg) på å bli fryst. Jeg fryser de som de er og skreller den når jeg tar den opp, men det er hipp som happ. Når du skal skjære den opp er det et tips og bruke kvinbladet til å presse feddet flatt, så kutter jeg den opp i så små el store biter jeg vil ha bruker aldri presse!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 20. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 20. august 2012 Ok, ser jeg gjør mye det samme, bare synes det blir så mye gris av det likevel
Gråsonen Skrevet 20. august 2012 #6 Skrevet 20. august 2012 Eller bare bruke tørket hvitløk på krydderboks :-)
Hønemor30 Skrevet 20. august 2012 #7 Skrevet 20. august 2012 Ja den "bøsser" jo mye når man skal dele den opp og rense den, gjør det bare over søppeldunken jeg ;-)
Magia Skrevet 20. august 2012 #8 Skrevet 20. august 2012 Eller så har jeg sett at de har tuber med hvitløkspuré på noen butikker. Tror det er Rema 1000. Sikkert god
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 20. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 20. august 2012 Ja den "bøsser" jo mye når man skal dele den opp og rense den, gjør det bare over søppeldunken jeg ;-) Ja, var det jeg mente med mye gris Jeg synes ikke tørket hvitløk er like godt Gråsonen, men takk for tips likevel
Appelsindyret Skrevet 20. august 2012 #10 Skrevet 20. august 2012 Hva med å bruke den kinesiske hvitløken? Det er hvitløk, men den kommer ikke i fedd! kjempe praktisk, man skreller den lille løken også bruker du bare det du trenger av den Synes selv det tar så lang tid med den tradisjonelle hvitløken. hvis du ikke vet hvordan den ser ut så legger jeg ut bilde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå