Gå til innhold

Hva leker deres 16 mnd gamle barn med?

Høstduft

Anbefalte innlegg

Her begynner poden å kjede seg over lekene sine, så derfor hadde det vært interresant å høre hva deres barn liker å leke med :) Vi har en del fisher price little people, det var gøy i starten, men ikke så veldig nå lengre. Gåbilen har aldri vært stor suksess. Ellers er han en aktiv gutt som er motorisk langt framme, han løper og hopper og klatrer, umulig å snu ryggen til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Juliea - kukløsklan

Mille elsker å invitere meg på te selskap, Ole Brum og jeg late drikker te som aldri før! Hun lager også de deiligste retter på komfyren sin.

Så leker hun en del med duplo, dyr og elsker bøker.

Har en yndlingsbok merket jeg her om dagen, som vi har lest mange ganger for i går kom hun med boken og sa helt rent "Gogo spiser grøt og eppel" eppel-Eple.

da måtte jeg le, så bøker er moro her =)

Hun er 17 mnd =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår leker mye med biler, alt på og med hjul. Lært seg at ting ruller nedover og vi har satt en plankebit opp mot en stol som han kjører bilene opp og ned på. Duplo er topp. Gåbil fortsatt veldig populært. Ellers ball, pekebøker og ting med knapper som lager lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig jenta mi farter mest rundt i huset og fikler med alt hun ikke får lov til å fikle med. Inni alle skuffer og skap, oppi søpla, inn i dusjen, elsker smålegoen til storebror osv. Men, hun elsker å være ute. Da kan hun drive lenge med bøtte, spade, vann og grus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig jenta mi farter mest rundt i huset og fikler med alt hun ikke får lov til å fikle med. Inni alle skuffer og skap, oppi søpla, inn i dusjen, elsker smålegoen til storebror osv. Men, hun elsker å være ute. Da kan hun drive lenge med bøtte, spade, vann og grus.

Høres veeeldig kjent ut ;-)

Utover det, så er det alltid spennende med mammas veske - dvs tømme alt innholdet utover

... og klatre opp i sofaen og gynge i den - spesielt morsomt når mamma løper til, redd for at hun skal falle ned.... ;-)

Og i det siste har hun også blitt veldig glad i, og flink til å bruke, Brio stableklovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muffin trives best utendørs, han elsker å løpe rundt og se hvor neste impuls, neste småstein og neste lyd fører ham. Han er veldig glad i gåbilene sine, han elsker alt av motoriserte kjøretøy. Om han får kjøre med bestefar på firhjuling og traktor ut i skogen, spise blåbær og ploppe stein i bekken så er livet perfekt <3

Av inneleker er det vel egentlig bare bøker, fjernkontroller (hjelp!), å sitte i kjøkkenvasken med sleiver og vann samt barnetv som kan holde ham okkupert i mer enn 2-3 minutter når han er hjemme med meg. Heldigvis er han mer selvstendig hos dagmammaen sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun eeeelsker baller i alle størrelser. Hun har en Ole Brum bok med 4 forskjellige melodier som går på repeat mens hun danser. Kasseapparat med gamle mynter som hun tar opp og nedi igjen om og om igjen. Også er hun helt herlig når hun ligger på magen og spenner beina i bakken mens hun tegner!

Hun er også veldig glad i å være ute og utforske, og digger å disse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på selv om mini er 19 mnd. Går vel mye ut på det samme ser jeg. Han trives aller best med å være ute, grave i sandkassen, klarte, plukke bær, utforske verden, gå tur (eller sitte i vogna), se på lastebiler og andre store kjøretøy (da er han i ekstase). Innendørs er det som honningmelon sier, inni alt, oppi alt, over alt. Sofaen er stas. Han river ned putene, drasser rundt på pynteputene. Gjemmer puslespill bitene sine mellom putene og slikt.

Trenger vi litt "ro", så finner jeg frem tegnesaker til ham og setter ham i stolen hans. Eller ipaden. Den har vært helt uvurderlig siden 8-9 mnd stadiet. Den blir han ikke lei og kan operere helt på egen hånd.

Ellers er han veldig glad i å hjelpe til da. Om det er klesvask som skal brettes (eller kastes på gulvet og noen ganger legges i riktig skuff), tømme oppvasken (da er han utrolig nok veldig forsiktig), støvsuging (da står han over slik at luften blåser opp i ansiktet hans og blåser håret i alle retninger).

For vår del er nok det viktigste variasjon. Vi kan godt lese bok, leke med duplo, kjøre med biler etc., men han gidder ikke dersom det varer for lenge.

En annen ting som jeg synes er fascinerende er at han forbinder en spesifikk leke/aktivitet med en person. F.eks. leker han sjelden med duploen, bortsett fra når onkel kommer på besøk. Da tømmes boksen med stor iver. Samme ser jeg med lekestativet og sandkassen vi har ute. Det viser han normalt ikke så enorm interesse for når han er ute med oss, men når bestefar kommer på besøk, så skal han alltid i sandkassen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke så veldig mye leker egentlig, jeg er student og har ikke all verdens med penger. Men min erfaring er likevel at hun ikke leker så mye med de lekene vi kjøper, hun blir fort lei av dem og syntes de er kjedelige. Men dette syntes hun er morsomt:

- Skrusett med hammer (i plastikk), så mekker hun og fikser på alt mulig rart. Bilen, bordet osv.

- Tomme eggekartonger, og vanlige kartonger/bokser som man kan lukke og åpne. Gjemme masse ting oppi der.

- Plastelina og fargeblyanter, samt maling.

- Ball og ting man kan kaste og sparke

- Instrumenter (vi bruker å lage konsert med kasseroller, steikespader, et lite keyboard osv.)

- Sandkasse var en god og ikke så dyr invistering:)

- "Farge-boksen": Masse små gjenstander i ulike farger, så trener vi på fargene. "Kan du ta den blå?" osv.

- "Bamseklubb": Sette alle bamsene i ring på gulvet og leke med dem, peke å kjenne på de forskjellige ørene, nesene, øynene osv.

- Sekken: Stappe barnehagesekken med masse ting, "gå på tur" og ta de ut igjen.

- Lage tunneler og huler av masse dyner

Favoritten for tiden: En badering som vi har blåst opp. Hun bruke den som skjerf, hatt, til å sitte på osv. Og valse naken med gummistøvlene på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobørsten er en favoritt! Er ungen borte og det er stille er han garantert på badet og fikler med dobørsten. æsj.

Ellers er min 15 mnd og elsker parkeringshuset sitt, der man kan kjøre bil ned en vei og den har en heis som også er moro. Han liker å stable og pusle sånne puslespill med store brikker (selvsagt). Og han elsker gåbilen sin. Han går ikke selv enda, men kommer seg frem med gåbilen og styrer den rundt hjørner som han aldri har gjort annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er min bare 14 mdr da, men jeg henger meg på likevel. Hun leker mye med dukker. Elsker å trille dukkevogn og ta dukken oppav og løse med den. Lager mat på kjøkkenet sitt. Bygger duplo eller klosser. Liker å kjøre gåbil. Og elsker å være ute. Bøtte og spade. Huske og sklie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Gammel tråd, men ikke uaktuell. Vår på 17 mnd fikler med alt som ikke er leker. Kan sitte 2-3-4 minutter med en leke, men så er det videre til fjernkontrollen, dobørsten, blomsterjord, stikkontakter etc. Trenger 100% overvåkning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en fisher price bondegård til jul og den er veldig populær. Ellers er alt av biler gøyt, ball og gåbilen. Og fjernkontroll og mobil er meget populært ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 mnd her og hun elsker å bla i bøker og blader. Hun kan sitte i en evighet ved kjøkkenbordet å bla i avisen. Vi må jo sitter der med henne for hvis ikke har hun hele avisen i munnen.

Ellers er hun glad i leke med alt som er nytt. Hun kan leke med eggekartonger, esker, "rydde i skuffer" og mye annet bare det er variasjon. Det som er mest gøy nå er å riste i juletreet så alle kulene detter ned eller putte juletrelysene i munnen. Rampete er hun ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 mnd her og hun elsker å bla i bøker og blader. Hun kan sitte i en evighet ved kjøkkenbordet å bla i avisen. Vi må jo sitter der med henne for hvis ikke har hun hele avisen i munnen.

Ellers er hun glad i leke med alt som er nytt. Hun kan leke med eggekartonger, esker, "rydde i skuffer" og mye annet bare det er variasjon. Det som er mest gøy nå er å riste i juletreet så alle kulene detter ned eller putte juletrelysene i munnen. Rampete er hun ;)

He he... ja min tass putter også ALT i munnen! Men tror han har stukket seg på grana så juletreet har faktisk stort sett fått være i fred ;) veldig opptatt av lysene da... prøvde febrilsk å blåse dem ut her om dagen.... han ser jo vi blåser ut stearinlys. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... ja min tass putter også ALT i munnen! Men tror han har stukket seg på grana så juletreet har faktisk stort sett fått være i fred ;) veldig opptatt av lysene da... prøvde febrilsk å blåse dem ut her om dagen.... han ser jo vi blåser ut stearinlys. ;)

Haha ja det er artig nå ;) slitsomt men veldig sjarmerende alder dette her ;) Jeg har lært henne å lukte på juletreet for at hun skal få noe annet å gjøre, men hun lukter litt også rister hun videre. Det ender med at jeg må bære henne vekk.Da finner hun på noe annet sprell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...