Gå til innhold

Noen andre som jobber i bhg her ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv jobber jeg i en liten bhg med 36 barn.

Hva gjør jobben deres for å tilrettelegge. Sånn at du kan være på jobb lengst mulig???

Hos oss har vi en sandkasse som det stinker kattebæsj av, har sagt til HMS ansvarlig at skal jeg nærme meg den sandkassa må sanda byttes ut og kattenett kjøpes inn.

Vi har også hatt barn tidligere som har hatt den 5 barnesykdommer, greit å sjekke om man kan bli smittet av denne.

Styrer sier jeg får være flink å ikke løfte på barna, men dere som jobber i bhg vet at dette er umulig.

I ukene fremover er jeg 50 %sykemeldt pga kvalme og oppkast så jeg begynner på jobb kl 11, 12 og 12.45.

Dette funker ganske greit, selv om jeg har hatt noen dobesøk på jobb også. Men ønsker meg tilbake til 100 % så fort formen er bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber på en ren småbarnsavdeling med 12 1åringer. Foreløbig har jeg ikke fortalt noe ang graviditeten fordi jeg nettop har begynt her, men, kjenner meg igjen med det som du sier at det blir myye tunge løft. Jeg sliter allerede med bekkenet. ( Gjorde dette forrige gang også) å desutten er jeg suuperkvalm, men har fått noen tabletter som tar det verste så jeg klarer fortsatt å jobbe. Jobber bare 50 % men dette er annen hver uke, så det er ganske tungt kjenner jeg. Men desverre får jeg ikke no tilrettelagt enda da siden jeg ikke har sakt noe enda.

Skrevet

Jeg jobber også på småbarnsavdeling med 14 barn mellom 1 og 2. Myyye løfting så jeg fortalte det på avdelingen og til sjefen med en gang. Er ikke interessert i å overanstrenge meg og ødelegge for både meg selv, småtten og familien hjemme. Likevel er jeg sykemeldt nå pga folk som er borte/syke/ferie og da ble plutselig all tilrettelegging supervanskelig og nå er jeg dårlig i bekken, rygg, kvalm og svimmel :/ Jeg må ta på meg litt av skylda men dere vet sikkert hvor vanskelig det er å la være å ta i 100% og mer når man er underbemannet. Pass på dere selv! Det er veldig lov å si nok er nok. Jeg er glad jeg hadde vett til å si fra nå heller enn om noen uker når jeg hadde vært enda dårligere. Håper jeg er tilbake om en uke eller to til bedre forhold :)

Skrevet

Jeg jobber også i barnehage. Småbarnsavd med 9 barn i år. Har vært sykemeldt siden første mai på grunn av SA og syk mann, så nå da jeg ble gravid igjen har det vært utrolig greit å kunne være hjemme den første tida. Er nå 12 uker i dag og tilbake 40% i jobb. Alle på avdelingen er fullstendig klar over at jeg ikke vil presse meg noenting og at jeg kommer til å ta alt veldig forsiktig iom at jeg hadde den SAen. Men jeg vet akkurat hvor vanskelig det er å ikke gi alt når man er på jobb. Vi har et belastende yrke hvor tilrettelegging kan være utrolig vanskelig. For vi trenger jo de armene og kreftene vi har!

Bare prøv å gjør det beste ut av alt jenter! Da jeg var gravid med snuppa mi jobbet jeg i en nyoppstartet bhg, ped leder med 14 ettåringer. Jobbet sikkert 120% om ikke mer, helt til jeg gikk ut i permisjon. Det resulterte i (mener jeg), et stresset foster, for liten vekst de siste to månedene, for lite fostervann, for lang navlestreng, liten vekt ved fødsel og for tidlig fødsel. Jeg er nokså sikker på at det ville vært et litt annet utfall om jeg hadde kjent litt mer på mine egne følelser og begrensninger den gangen.

Ta hensyn til dere selv! :)

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, som spes.ped. Derfor ikke like mange tunge løft på meg, men derimot barn som slår, har epileptiske anfall og lignende.. så det er tøft på den måten. Foreløpig har jeg ikke sagt noe, er kun 6+5 idag, og formen er fin :)

Skrevet

Jeg jobber også på småbarns avdeling som ped.leder, med 14 små. Som dere sier, så blir det en del tunge løft i løpet av en dag. Og det er vanskelig å unngå det. Jeg er 8+5 i dag og har ikke sagt noe på jobb ennå. Hvordan får dere tilrettelagt da? Er litt spent på hvordan dette foregår i praksis. For vil jo ikke at det skal gå utover de andre på avdelingen heller.

Skrevet

Jeg fikk ikke noe tilrettelagt forrige gang og denne gangen har jeg jo vært så lite på jobb. Men det hadde kanskje vært en idé å holde denne tråden i live slik at vi kan diskutere etterhvert som hverdagen blir tyngere og vinteren nærmer seg med mye påkledning o.l.

Kanskje vi kan hjelpe hverandre til å se nye løsninger slik at vi alle får tilrettelagt på en god måte?

Her har jeg iaffal en leder som er veldig innstilt på å gjøre det beste for sine ansatte, så jeg er helt sikker på at hun vil høre om jeg kommer med noen forslag til hvordan ting kan bli enklere for meg.

Skrevet

Høres ut som en lur ide å holde tråden igang, jeg tar gjerne imot råd og ideer utover høsten/ vinteren.

Ha en fin dag alle sammen :-)

Nå må jeg stikke på jobb :-)

Skrevet
Selv jobber jeg i en liten bhg med 36 barn. Hva gjør jobben deres for å tilrettelegge. Sånn at du kan være på jobb lengst mulig??? Hos oss har vi en sandkasse som det stinker kattebæsj av, har sagt til HMS ansvarlig at skal jeg nærme meg den sandkassa må sanda byttes ut og kattenett kjøpes inn. Vi har også hatt barn tidligere som har hatt den 5 barnesykdommer, greit å sjekke om man kan bli smittet av denne. Styrer sier jeg får være flink å ikke løfte på barna, men dere som jobber i bhg vet at dette er umulig. I ukene fremover er jeg 50 %sykemeldt pga kvalme og oppkast så jeg begynner på jobb kl 11, 12 og 12.45. Dette funker ganske greit, selv om jeg har hatt noen dobesøk på jobb også. Men ønsker meg tilbake til 100 % så fort formen er bedre.

Hvordan gjør dere det med de timene før du starter på jobb? siden du begynner senere enn de vanlige vaktene tenker jeg. er det noen andre som jobber de timene som er før du selv begynner?

Skrevet

Hei Bentix, det er jo sånn at man må ha vært sykemeldt i 14 eller 16 dager før jobben får betalt ut penger fra NAV. Jeg har foreløpig 1 uke igjen av min sykemelding, legen skrev ut 3 uker med en gang. Styrer vet at det er mulig den blir noe forlenget hvis formen min ikkeblir bedre. Det har foreløpig vært styrer som har vært inne å jobbet tidligvaktene og mellomvaktene mine. Et par dager har jeg også jobbet de selv men da har jeg gått hjem kl 11 og klokken 12. Det værste med å være sykemeldt er konstant dårlig samvittighet ovenfor kollegaer men også barna. Heldigvis er det ingen nye barn på min gruppe i år så de som er der kjenner meg godt. Alle mine kollegaer har de siste 3 årene vist at jeg har hatt ønske om å bli gravid, de har vist at jeg har vært igjennom prøverørbehandling , de har sett jeg blande menopursørøyter på personalmøte og de har fått tlf når jeg våknet tidlig en morgen , de har gratulert meg med graviditet og trøstet og vært støttende når jeg hadde en SA. Nå er de bare glade på mine veier og sier stadig at jeg ikke må løfte, noen gleder seg til å strikke små plagg. Det eneste negative er en frivillig barneløse 43 åring på jobben. Hun kan ikke skjønne hvorfor jeg er sykemeldt, hun sier at jeg ser så godt ut og at hadde hun vært lege så hadde gravide ikke fått sykemelding så fort. Jeg tok henne inn på personer og fortalte henne om mitt siste døgn, at jeg sov 3 timer etter jobb hver dag for å orke å spise middag, at middagen ofte kom i retur mens jeg satt å spiste den, at jeg lå våken et par timer på natta etter dobesøk fordi kvalmen bar så intens og at de beste timene av døgnet tilbringer jeg faktisk på jobb. Ho ble litt stille da å sa bare , ja ja men du har jo valgt det selv. Ho får mene hva ho vil, jeg er iallefall strålende fornøyd :-)

Skrevet

Det er veldig bra du får tilrettelagt slik at du får vært litt på jobb :) Det er vel alltid en eller annen grinete person, som ikke forstår at man er dårlig selv om det ikke ser sånn ut når vi er på jobb. Jeg selv fungerer foreløpig på jobb, men hjemme får jeg ikke gjort særlig mye. Glad jeg har en super samboer som ordner og styrer med både middag, handling og vask. Håper formen blir bedre etter vært. Så jeg får bidratt litt på hjemmebane også :)

Jeg er som deg og har allerede dårlig samvittighet for at jeg kommer til å forsvinne fra jobb om jeg ikke blir bedre snart. Men man må jo bare tenke på seg selv og den lille i magen.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei jenter :)

Hvordan går det med dere?

Jeg er nå i uke 19+2 og jobber fortsatt 100% på småbarns avdeling. Men begynner å bli sliten og noen dager er ryggen vond. Jeg synes det er vanskelig å be om tilrettelegging :( Vet jo at det ofte betyr at de andre på avdelingen må gjøre mer.

Skrevet

hei. jeg er spes.ped/førskolelærer. er bare 4 uker i dag jeg da, men tenker litt på hvordan det vil bli fremover. jobber mest på storbarn, men da det meste av stillingen min er spes.ped så er frykten størrst ifht sparking/slåing/situasjoner der man bare må bruke kroppen. kjenner jeg er spent på om formen holder seg. glad jeg har spart en ferie uke som jeg skal ta rett før jul. det gjør at jeg kan skjule eventuell dårlig form uten sykemelding.. (hvis ikke formen er helt forferdelig i ukene før uke 9 da) men er optimist.. :)

Skrevet

Jeg jobber i barnehage på stor avdeling med 19 sjarmtroll.

Vi har hatt prøverør og fra innsett har jeg fått beskjed om å holde meg unna løft. Skal søkes om tilretteleggingstilskudd etterhvert for at noen skal ta detryngste arbeidet for meg, men foreløpig fungerer jeg normalt igjen, men kan eks få kjøkkenarbeid eller vær første voksne ut i stedenfor å være i garderoben i påkledningssituasjoner :)

Skrevet

Jeg jobber i en privat barnehage. og hos oss søker vi om middler. slik at den gravide går sammen med en annen voksen. når magen å ryggen begynner å bli tung. veldig kjekt ;-) Er 7+4 idag. å har fått beskjed om å varsle strax jeg føler meg uvell eller har vondt. så får jeg en vikar på meg..

Skrevet

Hei!

Jeg jobber på småbarns avd og er i uke 6+1

Jeg har ikke sagt noe til de andre enda og gjør som jeg har pleid å gjøre =)

Skrevet

Jeg jobber også på en småbarnsavdeling og er nå ca 13 uker på vei.

Jobber 100% enda og det går veldig bra, for deter på kvelden jeg er veldig kvalm og trøtt, og dette går ikke ut over jobb.

Dette er en kommunal barnehage med dårlig råd, så her er det ikke snakk om noen tilrettelegging nei. Jeg har tre supre damer som er utrolig forståelsesfull sammen med meg på avdelinga,så de kommer til å holde meg i ørene slik at jeg ikke overanstrenger meg:)

dette er barn nr.tre, og jeg er spent om hvor lenge jeg holder. Håper på så lenge som mulig selvsagt, selv om jeg tror ikke målet er å jobbe 100% så fryktelig lenge, men 80% er fint, en fridag til å komme seg på er alltid fint å ha.

Til deg som jobber i privat barnehage og får en som går sammen med deg:herlighet du er heldig!!Enn at det skal være så stor forskjell på privat og kommunal, og ikke minst kommunal seg imellom??

Men jeg vet med meg selv at når magen kommer og det begynner å bli tungt og vondt å bøye seg så kommer jeg til å ha evig dårlig samvittighet fordi det blir mer løfting på mine fine kollegaer...

Skrevet

Hei.

Jeg jobber 100 % på småbarns avd med 14 stk på 1 og 2 år. Jeg og kjæresten bor i hver vår by, og huset hans driver vi å totalrenoverer før jeg kan flytte ned sammen med min 4 åring og babyen. Er i ca uke 8 og er veldig kvalm og sliten, og syns det er vanskelig med jobben. Avd leder er ikke flink til å tilrettelegge, hun er lite på avd og gjør mye annet mens hun er på jobb. Og syns det er vanskelig å måtte be de andre gjøre alt jeg ikke burde, det blir jo en ekstra byrde for dem. Jeg orker ikke bidra med husprosjektet, klevask og husvask, jeg føler jeg ikke strekker til for 4 åringen min.

Hvordan kan jeg legge frem dette for legen min?

Hun var ikke veldig villig til å sykemelde meg under første graviditet, da pga bekken smerter (som jeg fortsatt plages med så mange år senere)

Skrevet

Hei. Jeg jobber 100% som Ped.leder på mellom avd. Sist svangerskap ble det ikke mye tilrettelagt, men tror det kan bli annerledes denne gangen. Vet det er noe en kan få fra NAV som heter tilretteleggingstilskudd. Hos oss fungerer det slik at hvis noen står i fare for å bli sykmeldt kan NAV utgi en viss sum. Denne summen blir for oss brukt til å sette inn en ekstra på avdelingen som går samme vakter som den som er " syk " og gjør da de tingene som er tungt eller vanskelig for personen å utføre.

Skrevet

Slik

Hei. Jeg jobber 100% som Ped.leder på mellom avd. Sist svangerskap ble det ikke mye tilrettelagt, men tror det kan bli annerledes denne gangen. Vet det er noe en kan få fra NAV som heter tilretteleggingstilskudd. Hos oss fungerer det slik at hvis noen står i fare for å bli sykmeldt kan NAV utgi en viss sum. Denne summen blir for oss brukt til å sette inn en ekstra på avdelingen som går samme vakter som den som er " syk " og gjør da de tingene som er tungt eller vanskelig for personen å utføre.

slik funker det hos oss også. Er ei inne hos oss hver dag fra halv 10 eller 10 til 12 og til 3 onsdager når jeg ikke er på jobb i det hele tatt.mer i kommunal barnehage.
Skrevet

Vi har samme opplegget i vår barnehage også;-)

Veldig greit å vite. så en ikke sliter seg helt ut, den dagen en

virkelig trenger det.

Skrevet

Jobber ikke i bhg nå, men var ped.leder på småbarnsavd da jeg var gravid forrige gang. Kjente det godt i ryggen rundt uke 12 så sa i fra til assistentene mine og styrer sånn at de kunne hjelpe til med oppgaver jeg fikk vondt av. Var ofte første voksne ut slik at de andre tok seg av på-og avkledning. Bleieskift funket kjempebra for meg! Heve-/senkebord slik at jeg kunne få det i passende høyde og krakk slik at barna kunne klatre opp på stellebordet selv. Vi hadde krakk i gangen også sånn at barna også kunne klatre opp i vognene sine. Kjørte vognene inn i gangen og barna hoppet oppi :) kjente det litt mer i bekken rundt uke 15 så da byttet jeg avd med en av ped.lederne på storbarnsavd i to uker. Gjorde underverker altså! Det er faktisk ikke nødvendig å løfte så mye på de små.... De klarer veldig mye på egenhånd (hvertfall om de kan gå). :) lykke til videre, jenter. Ikke slit dere ut med løftingen :)

Skrevet

Har hørt at bygg ansatte ofte går i perm tidligere. Selv jobber jeg med 1. Klasse og vurderer en 50% sykemelding pga lett kvalme. Tenker også på dette med barnesykdommer

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei igjen!

Ja nå har jeg nesten bare tolv uker igjen til termin. Sliter med bekkenløsning og mye hodepine og bihulevondt. Jobber fremdeles de 60% jeg gjorde ved svangerskapsstart og føler det er veldig greit på jobb. Jeg er veldig sliten og ting krever veldig mye mer krefter enn normalt, men alt ordner seg jo! Nå er det bare ei jobbeuke igjen til juleferie på to uker og så er det bare seks jobbeuker etter nyttår til permisjon. Jeg skal gjennomføre alt av foreldresamtaler i begynnelsen av januar, så blir litt slitsom tid, men jeg syns Igrunn at jeg allerede kan skimte målstreken.

Min jordmor har hele tiden informert meg om at jeg ikke trenger å sykemelde meg om jeg har behov for redusert. Det er visst et opplegg fra NAV som gjør at du ikke skal bruke opp sykemeldingsdagene dine når du faktisk ikke er syk. Dette også for at det ikke skal slå skeivt ut på alle statistikker. Barnehageyrket er ikke det enkleste å tilrettelegge for og da må vi bruke andre metoder! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...