Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 Og bare så det er sagt: jeg vet at jeg må stille opp på ting men når kan jeg si stopp? Jeg ble permittert for noen uker siden. De 2 første ukene betalte arbeidsgiver full lønn og forrige uke fikk jeg mine første dagpenger. Av de 5 dagene med dagpenger måtte jeg på nav 4 dager. Jeg er blitt permittert i 3 mnd og vet jeg har jobb igjen etter denne tiden. Når permitteringsvarsel ble et faktum kontaktet jeg NAV og spurte om de hadde noen korttidsengasjement til meg. Jeg har mastergrad, og ønsket gjøre noe annet denne tiden, siden jeg begynte tenke på å finne annen jobb. Hver dag ringer sakbehandler om alt mulig. Og 4 dager måtte jeg ned. Fredag hadde jeg time kl.10 og satt der i 3(!!) timer uten å få komme inn. Fredag ettermiddag ringte hun og gadd såvidt slenge frem en unnskyldning, og sa jeg måtte komme ned mandag morgen. I morgen har jeg skolestarter, er alenemor 100% og kan ikke før vi er ferdige på skolen. Fikk da beskjed om at jeg måtte skrive timer på meldekort og om jeg fortsatte utebli mister jeg dagpenger.. Så ja: jeg fører jo opp timene, men kan hun virkelig kreve at jeg skal komme ned og sitte der hver dag i flere timer? Heldigvis kan det se ut om jeg har funnet meg noe å drive med nå på egenhånd men kjenner jeg ble litt provosert over denne damen!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #3 Skrevet 19. august 2012 Uff, høres ut som om du har møtt ett skikkelig hespetre. En ting er at man skal være tilgjengelig for tiltak og møter i regi av nav, og at man skal være aktiv arbeidssøker osv. Men dette her er jo helt idiotisk. Man har jo tross alt et liv selv om man er permittert. Saksbehandler kan heller ikke forvente at man skal sitte i timesvis og vente utover det avtalte møtetidspunktet. Skjer det igjen ville jeg nok ha klaget, for det er (dessverre) enkelte som misbruker sin makt.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #4 Skrevet 19. august 2012 Jeg ville uten tvil ha kontaktet avdelingslederen som er ansvarlig for denne saksbehandleren og fortalt hvordan hun jobber! Dette trenger ledelser å vite om. Ingen er tjent med en sånn saksbehandler - hverken nav eller du. Dette er dessverre et klassisk eksempel på hvordan en del møter nav, hvor tid blir kastet bort for alle parter og et system som er ekstremt ineffektivt. Siden din saksbehandler truer (ja, for det er det hun gjør) med at du mister pengene dine fordi du uteblir - ja, da Må sjefen hennes få vite dette. For det total mangel på respekt fra hennes side slik du opplevde det fredag, å måtte sitte i tre timer og vente når du faktisk avtalte til et tidspunkt som hun hadde bestemt. Når hun da ikke viser noen forståelse for at du har skolestartende unge, men truer deg med at du kan miste pengene, så kan det virke som hun på ene siden prøver seg på et maktmisbruk, og på den andre siden kanskje prøver å "gjenopprette" sin maktbalanse fordi hun vet at hun tabbet seg ut fredag. Uansett er dette ikke akseptabel oppførsel av en offentlig ansatt! Så ta en telefon og be om å få et møte med avdelingslederen - da gjør du mange andre en stor tjeneste!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #5 Skrevet 19. august 2012 Takker for svar. Ser mange har lest men få har svart; hadde faktisk sett for meg en del stygge svar her for å si det mildt;) Ja, jeg blir nok å ta kontakt med noen. Har aldri vært avhengig av NAV før men har jo hørt slike historier så jeg tenkte at det var normalen på en måte. Samtidig vet jeg om andre som har vært arbeidsledig veldig lenge uten å ha fått hjelp/blitt innkalt i det hele tatt. Syns vel kanskje hun var litt vel ivrig, og tenker at hun kanskje har andre som trenger mer hjelp enn meg?!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #6 Skrevet 19. august 2012 Når du er arbeidssøker og mottar dagpenger er det faktisk en fulltidsjobb!!! Og ja, nav kan absolutt kreve dette, får du f.eks tilbud om jobbklubb må du pent møte opp HVER dag, møter du ikke opp får du ikke penger - takker du nei til tilbud om kurs eller jobb kan du bli avstengt fra dagpengene over en lengre periode... Saksbehandleren sitter neppe og tvinner tommeltotter mens hun gliser fornøyd over å la brukere vente, hun er sannsynligvis overarbeidet og forsøker så godt hun kan å følge opp sine brukere... En smule ydmykhet overfor et system som betaler maten på bordet ditt er kanskje på sin plass, så får du gjøre din del - søke jobber på FULLtid, dagpenger er IKKE ferie og det forventes at du aktivt søker jobb HVER dag.. Du må ha oppdatert cv og saksbehandler kan kreve å se en jobblogg over jobber du har søkt på og intervjuer du har vært på...
Gjest ronja røverdatter Skrevet 19. august 2012 #7 Skrevet 19. august 2012 #6 - Ja, å være arbeidsledig er en fulltidsjobb og NAV kan kreve mye når det gjelder tilgjengelighet - og det vet tydeligvis HI også. Men også som arbeidsledig skal man behandles med respekt, og det å la folk vente i 3 timer er ikke respekt, langt i fra. Rent juridisk kan sikkert NAV også stikke kjepper i hjulene for en mor som vil følge sitt barn til første skoledag, men det er usedvanlig dårlig gjort og fremstår som et forsøk på maktmissbruk. HI, det var en god ide å ta kontakt med avdelingslederen. Slik oppførsel går ikke an.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #8 Skrevet 19. august 2012 Når du er arbeidssøker og mottar dagpenger er det faktisk en fulltidsjobb!!! Og ja, nav kan absolutt kreve dette, får du f.eks tilbud om jobbklubb må du pent møte opp HVER dag, møter du ikke opp får du ikke penger - takker du nei til tilbud om kurs eller jobb kan du bli avstengt fra dagpengene over en lengre periode... Saksbehandleren sitter neppe og tvinner tommeltotter mens hun gliser fornøyd over å la brukere vente, hun er sannsynligvis overarbeidet og forsøker så godt hun kan å følge opp sine brukere... En smule ydmykhet overfor et system som betaler maten på bordet ditt er kanskje på sin plass, så får du gjøre din del - søke jobber på FULLtid, dagpenger er IKKE ferie og det forventes at du aktivt søker jobb HVER dag.. Du må ha oppdatert cv og saksbehandler kan kreve å se en jobblogg over jobber du har søkt på og intervjuer du har vært på... Har du i det hele tatt lest hovedinnlegget?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #9 Skrevet 19. august 2012 Når du er arbeidssøker og mottar dagpenger er det faktisk en fulltidsjobb!!! Og ja, nav kan absolutt kreve dette, får du f.eks tilbud om jobbklubb må du pent møte opp HVER dag, møter du ikke opp får du ikke penger - takker du nei til tilbud om kurs eller jobb kan du bli avstengt fra dagpengene over en lengre periode... Saksbehandleren sitter neppe og tvinner tommeltotter mens hun gliser fornøyd over å la brukere vente, hun er sannsynligvis overarbeidet og forsøker så godt hun kan å følge opp sine brukere... En smule ydmykhet overfor et system som betaler maten på bordet ditt er kanskje på sin plass, så får du gjøre din del - søke jobber på FULLtid, dagpenger er IKKE ferie og det forventes at du aktivt søker jobb HVER dag.. Du må ha oppdatert cv og saksbehandler kan kreve å se en jobblogg over jobber du har søkt på og intervjuer du har vært på... Og der kom det jeg ventet på Jeg har mottatt dagpenger i 5 dager!! i hele mitt liv og det var i forrige uke. At de betaler for maten på bordet blir vel å ta litt hardt i;) Jeg er permittert og som jeg også skrev; jeg har allerede fikset meg ny jobb i persmisjonstiden istedet for bare og sitte å motta dagpenger. Som sagt: innlegg av den sorten var forventet, men når du først gjorde deg flid med alle setningene burde du skrevet noe som sto i samsvar med hovedinnlegget:) At saksbehandler er overarbeidet kan faktisk ikke jeg ta hensyn til. Er også overarbeidet til vanlig men klarer ha respekt for andre likevel.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #10 Skrevet 19. august 2012 Når du er arbeidssøker og mottar dagpenger er det faktisk en fulltidsjobb!!! Og ja, nav kan absolutt kreve dette, får du f.eks tilbud om jobbklubb må du pent møte opp HVER dag, møter du ikke opp får du ikke penger - takker du nei til tilbud om kurs eller jobb kan du bli avstengt fra dagpengene over en lengre periode... Saksbehandleren sitter neppe og tvinner tommeltotter mens hun gliser fornøyd over å la brukere vente, hun er sannsynligvis overarbeidet og forsøker så godt hun kan å følge opp sine brukere... En smule ydmykhet overfor et system som betaler maten på bordet ditt er kanskje på sin plass, så får du gjøre din del - søke jobber på FULLtid, dagpenger er IKKE ferie og det forventes at du aktivt søker jobb HVER dag.. Du må ha oppdatert cv og saksbehandler kan kreve å se en jobblogg over jobber du har søkt på og intervjuer du har vært på... NAV kan ikke kreve at noen skal stille opp på timen faktisk. Selv om en mottar dagpenger. Sett deg litt inn i det du svarer på menneske.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #11 Skrevet 19. august 2012 Når du er arbeidssøker og mottar dagpenger er det faktisk en fulltidsjobb!!! Og ja, nav kan absolutt kreve dette, får du f.eks tilbud om jobbklubb må du pent møte opp HVER dag, møter du ikke opp får du ikke penger - takker du nei til tilbud om kurs eller jobb kan du bli avstengt fra dagpengene over en lengre periode... Saksbehandleren sitter neppe og tvinner tommeltotter mens hun gliser fornøyd over å la brukere vente, hun er sannsynligvis overarbeidet og forsøker så godt hun kan å følge opp sine brukere... En smule ydmykhet overfor et system som betaler maten på bordet ditt er kanskje på sin plass, så får du gjøre din del - søke jobber på FULLtid, dagpenger er IKKE ferie og det forventes at du aktivt søker jobb HVER dag.. Du må ha oppdatert cv og saksbehandler kan kreve å se en jobblogg over jobber du har søkt på og intervjuer du har vært på... Har du i det hele tatt lest hovedinnlegget? Ja, det har jeg faktisk.. Har ingen av dere hatt en skikkelig travel dag på jobb der du springer fra det ene til det andre og forsøker å være superwoman, og pang! så husker du noe du skulle gjort eller en avtale du hadde for 2 timer siden? Nav ansatte er mennesker de også, og hun ringte faktisk og unnskyldte seg... Dere tror da ikke den nav ansatte gjorde dette med vilje i en slags makt rus?? Systemet er ikke perfekt, men det er det eneste systemet vi har og 1000 ganger bedre enn alternativet - å IKKE få penger.... Jeg har bare sett meg lei på den evige hetsen av offentlige ansatte (det være seg nav ansatte, leger, sykepleiere, lærere eller andre) som jobber i systemer der de må gjøre det beste ut av knappe ressurser og tid.... Glad jeg ikke er en av dem....
BareMas Skrevet 19. august 2012 #12 Skrevet 19. august 2012 Når du er arbeidssøker og mottar dagpenger er det faktisk en fulltidsjobb!!! Og ja, nav kan absolutt kreve dette, får du f.eks tilbud om jobbklubb må du pent møte opp HVER dag, møter du ikke opp får du ikke penger - takker du nei til tilbud om kurs eller jobb kan du bli avstengt fra dagpengene over en lengre periode... Saksbehandleren sitter neppe og tvinner tommeltotter mens hun gliser fornøyd over å la brukere vente, hun er sannsynligvis overarbeidet og forsøker så godt hun kan å følge opp sine brukere... En smule ydmykhet overfor et system som betaler maten på bordet ditt er kanskje på sin plass, så får du gjøre din del - søke jobber på FULLtid, dagpenger er IKKE ferie og det forventes at du aktivt søker jobb HVER dag.. Du må ha oppdatert cv og saksbehandler kan kreve å se en jobblogg over jobber du har søkt på og intervjuer du har vært på... Dette blir for dumt. Ved at saksbehandleren gjør dette, vil det i praksis hindre arbeidssøkeren å oppsøke potensielle arbeidssøkere. Ja, jeg vet at de henger opp utlyste stillinger og slikt på kontorene, men når man sitter å venter på ett møte og risikerer å miste dagpengene sine om de ikke dukker opp, så har de jo heller ikke muligheten til å oppsøke disse utlyste stillingene, og vips så var de besatt!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #13 Skrevet 19. august 2012 Når du er arbeidssøker og mottar dagpenger er det faktisk en fulltidsjobb!!! Og ja, nav kan absolutt kreve dette, får du f.eks tilbud om jobbklubb må du pent møte opp HVER dag, møter du ikke opp får du ikke penger - takker du nei til tilbud om kurs eller jobb kan du bli avstengt fra dagpengene over en lengre periode... Saksbehandleren sitter neppe og tvinner tommeltotter mens hun gliser fornøyd over å la brukere vente, hun er sannsynligvis overarbeidet og forsøker så godt hun kan å følge opp sine brukere... En smule ydmykhet overfor et system som betaler maten på bordet ditt er kanskje på sin plass, så får du gjøre din del - søke jobber på FULLtid, dagpenger er IKKE ferie og det forventes at du aktivt søker jobb HVER dag.. Du må ha oppdatert cv og saksbehandler kan kreve å se en jobblogg over jobber du har søkt på og intervjuer du har vært på... Har du i det hele tatt lest hovedinnlegget? Ja, det har jeg faktisk.. Har ingen av dere hatt en skikkelig travel dag på jobb der du springer fra det ene til det andre og forsøker å være superwoman, og pang! så husker du noe du skulle gjort eller en avtale du hadde for 2 timer siden? Nav ansatte er mennesker de også, og hun ringte faktisk og unnskyldte seg... Dere tror da ikke den nav ansatte gjorde dette med vilje i en slags makt rus?? Systemet er ikke perfekt, men det er det eneste systemet vi har og 1000 ganger bedre enn alternativet - å IKKE få penger.... Jeg har bare sett meg lei på den evige hetsen av offentlige ansatte (det være seg nav ansatte, leger, sykepleiere, lærere eller andre) som jobber i systemer der de må gjøre det beste ut av knappe ressurser og tid.... Glad jeg ikke er en av dem.... Jeg henger ikke ut den ansatte! Jeg sier hva som har skjedd og ber om regelverk knyttet til dette. Hun ringte heller ikke for å be om unnskyldning. Den kom når jeg påpekte at jeg hadde ventet i 3 timer. Hun vet jeg var der, de i skranken var flere ganger og minnet hun på det. Èn gang gikk hun forbi meg også og da sa hun at hun skulle se om hun fikk tid til meg etter lunsj! At du er lei av hetsing av offentlig ansatte kan ikke jeg ta hensyn til. Jeg er ikke intr i å bli behandlet dårlig bare fordi jeg er blitt permittert. Jeg jobber selv med mennesker og kunne aldri funnet på å oppført meg sånn.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #14 Skrevet 19. august 2012 Det høres sært ut å måtte komme inn så mye, men i noen tilfeller kan jeg fostå det. Jeg kjenner blant annet til bedrifter som har permitert ansatte for å spare penger der den permiterte i praksis har fortsatt det vanlige arbeidet. Hvis du jobber i en slik bransje, eller er ansatt i din manns firma for eksempel, kan det være en årsak til at NAV vil kontrolere at du faktisk er uten jobb og klar til å begynne å jobbe.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #15 Skrevet 19. august 2012 Når du er arbeidssøker og mottar dagpenger er det faktisk en fulltidsjobb!!! Og ja, nav kan absolutt kreve dette, får du f.eks tilbud om jobbklubb må du pent møte opp HVER dag, møter du ikke opp får du ikke penger - takker du nei til tilbud om kurs eller jobb kan du bli avstengt fra dagpengene over en lengre periode... Saksbehandleren sitter neppe og tvinner tommeltotter mens hun gliser fornøyd over å la brukere vente, hun er sannsynligvis overarbeidet og forsøker så godt hun kan å følge opp sine brukere... En smule ydmykhet overfor et system som betaler maten på bordet ditt er kanskje på sin plass, så får du gjøre din del - søke jobber på FULLtid, dagpenger er IKKE ferie og det forventes at du aktivt søker jobb HVER dag.. Du må ha oppdatert cv og saksbehandler kan kreve å se en jobblogg over jobber du har søkt på og intervjuer du har vært på... Har du i det hele tatt lest hovedinnlegget? Ja, det har jeg faktisk.. Har ingen av dere hatt en skikkelig travel dag på jobb der du springer fra det ene til det andre og forsøker å være superwoman, og pang! så husker du noe du skulle gjort eller en avtale du hadde for 2 timer siden? Nav ansatte er mennesker de også, og hun ringte faktisk og unnskyldte seg... Dere tror da ikke den nav ansatte gjorde dette med vilje i en slags makt rus?? Systemet er ikke perfekt, men det er det eneste systemet vi har og 1000 ganger bedre enn alternativet - å IKKE få penger.... Jeg har bare sett meg lei på den evige hetsen av offentlige ansatte (det være seg nav ansatte, leger, sykepleiere, lærere eller andre) som jobber i systemer der de må gjøre det beste ut av knappe ressurser og tid.... Glad jeg ikke er en av dem.... He-he.... unnskyld meg, men må bare le litt av det du skriver her!! Hadde jeg glemt mine forhåndsavtalte møter så hadde jeg ikke hatt min jobb lenge, det kan jeg fortelle deg! Dette er rett og slett sløvt og veldig uprofessjonelt av denne saksbehandleren. Ja, alle kan gjøre feil. Men ærlig talt. Når man kommer på jobb om morgenen så sjekker man selvfølgelig de avtalene man har i løpet av dagen og merker seg disse. La oss nå si at saksbehandleren faktisk glemte sin 10-avtale... en eller annen gang i løpet av de tre timene HI ventet så måtte da saksbehandleren ha kunnet gi en beskjed. Hun har til og med sannsynligvis hatt lunsj, er det da ikke normalt å igjen kaste et blikk på dagsplanen for å sjekke at man er i rute til lunsj, eller om ikke annet når man går i gang igjen etter lunsj? Hvis du helt oppriktig mener at dette er helt ok, da lurer jeg virkelig på hvilken type jobb du har..... kanskje du jobber i nav selv og er lei det dårlige ryktet? Nei, alle i nav er ikke slik, men dessverre er det altfor, altfor mange i det systemet som er slik. Hvis systemet hadde fungert bedre ville staten ha spart mye penger!! Ja, vi bør være glade for at vi bor i et så priveligert land som Norge. Det betyr da virkelig ikke at vi skal godta at statlige ansatte skal få gjøre en dårlig jobb uten at det får følger. Jeg synes i hvert fall ikke at det er greit at mine skattepenger brukes til å betale lønn til noen som ikke gjør jobben sin! Og ja, jeg kjenner nav-systemet litt for godt. Har møtt flere slike saksbehandlere som HI beskriver, og det urimelige de har gjort har de gjort med overlegg... ja, navkontorene har vært nødt til å innrømme at de har gjort grove feil. Det førte til at jeg pådro meg masse gjeld og kastet bort masse, masse tid som jeg ellers kunne brukt konstruktivt ift jobb. Så ja, alle kan gjøre feil, men det å la et menneske sitte i tre timer og vente slik HI måtte gjøre viser en total mangel på respekt for HI og hennes tid. De gangene jeg har opplevd slike ting som HI beskriver (bare enda mye verre) så har jeg nektet å godta det. Jeg har gått til avdelingsledere og jeg har gått til den hovedansvarlige for kontoret når heller ikke avdelingslederne tok tak i saken. Det ene navkontoret gikk jeg gjennom tre ulike saksbehandlere, som alle hørte på den første som hadde gjort seg opp en mening om meg uten en gang å ha lest papirene. Saksbehandler nr to ga meg avslag fordi det var "ønskelig og interessant å gjøre det". At alle papirer var i orden spilte ingen rolle, fordi de ønsket å gjøre det slik. Kanskje ikke rart siden begge disse fire måneder senere innrømmet å aldri ha lest mine sakspapirer og legeerklæringer noensinne!!! Saksbehandler nr tre var godt instruert av de to foregående, og sabotterte absolutt alt, inklusive å gi feilinformasjon, direkte løgn osv. osv. Avdelingsleder støttet sine ansatte fullt ut, selv om jeg kunne vise til konkrete saksbehandlingsfeil OG at to av saksbehandlerne hadde innrømmet å aldri ha lest noen av papirene mine! Men kanskje ikke så rart siden hun fikk jobben sin fordi hun selv var regnet som en håpløs saksbehandler som måtte fjernes fra direkte brukerkontakt.... (ja, jeg kjente folk i systemet der). Det andre nav-kontoret har i ettertid takket meg for at jeg laget en huskestue uten sidestykke. Faktisk også den saksbehandleren som hadde en helt usmakelig og uakseptabel oppførsel og saksbehandling takket meg i etterkant. Hun takket meg personlig i en god stund etter oppvasken, og sa hun hadde lært mye av prosessen, og hadde innsett at hun hadde mange fordommer mot folk som ikke var i arbeid... hun hadde bare ikke vært klar over det. Hun påstod at jeg hadde gjort henne til en bedre saksbehandler! Den dag i dag kan vi stoppe og prate med hverandre på gaten, selv om det er mange år siden jeg hadde noe med nav å gjøre. Så igjen, HI..... ikke la dette skli ut i sanden... gjør noe med det, det er eneste måten systemet kan bli bedre på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå