Gå til innhold

Kan man ha mensen, UTEN å ha eggløsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller har man alltid eggløsning når man har mensen?

Jeg har en syklus på 32 dager. Jeg får mensen på riktig tid, jeg kjenner der i mot ingen eggløsing, syntes heller ikke jeg får mer slim rundt eggløsningen enn ellers.

Så, har man mensen, betyr det da at "systemet fungerer (eggløsningen)"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått bekreftet av gynekologen at jeg får ikke eggløsning regelmessig, men jeg har mensen relativt regelmessig fordet, så ja man kan ha mensen uten å ha eggløsning.

Skrevet

Jeg har nesten aldri eggløsning (PCOS), men får mensen hver måned likevel.

Skrevet

Svarer som de andre.

Ja det er mulig. Jeg har mensen regelmessig, men aldri eggløsning (begge mine barn er kommet ved hjelp av pergo)

Skrevet

Kan jeg spørre hvordan dere fant ut at dere ikke hadde eggløsning?

Var det tilfeldig? Eller f.eks smerter? At dere prøvde å bli gravide uten å bli det? ++++

hi

Skrevet

Kan jeg spørre hvordan dere fant ut at dere ikke hadde eggløsning?

Var det tilfeldig? Eller f.eks smerter? At dere prøvde å bli gravide uten å bli det? ++++

hi

For min del var det fordi vi slet med å bli gravid. Tok innvendig ultralyd og da var det visse 'ting' gynekologen så som antydet dette.

I tillegg har jeg heller aldri kjent eggløsning og slike eggløsningstester slo aldri ut. Så hos meg er det ingen tvil.

Ved bruk av pergo satt spiren første pp begge gangene.

Skrevet
Kan jeg spørre hvordan dere fant ut at dere ikke hadde eggløsning? Var det tilfeldig? Eller f.eks smerter? At dere prøvde å bli gravide uten å bli det? ++++ hi

7 års prøving uten å bli gravid, utallige blodprøver og innvendige ultralyder. Fikk ikke eggløsning med pergo heller, måtte ha IVF.

Skrevet

Hvordan kan det være mulig å blø uten å ha el?? det er jo egget som løsriver seg og skaper en blødning i utgangspunket.Egget kan være``dårlig``osv så man ikke blir befruktet,men uten el blør man ikke.De med pcos har jo cyster som sprekker,kan like godt være derfor man blør eller en slags spontanabort.

Skrevet
Hvordan kan det være mulig å blø uten å ha el?? det er jo egget som løsriver seg og skaper en blødning i utgangspunket.Egget kan være``dårlig``osv så man ikke blir befruktet,men uten el blør man ikke.De med pcos har jo cyster som sprekker,kan like godt være derfor man blør eller en slags spontanabort.

Ok, da har jeg cyster som sprekker en gang per mnd. :P Spontanabort er vanskelig når jeg 100% sikkert ikke har eggløsning.

Skrevet

Jepp, me too... Mensen hver bidige måned, eggeløsning svært sjeldent!

Fant det ut fordi vi slet med å bli gravide.

Skrevet

de som bruker p.piller har jo ikke el...men blødning:-)

Skrevet

Ein treng ikkje ha eggløysing fordi om ein har mensen. (Det har ingenting med at egget riv seg laus, mensen kjem ca 14 dagar etter eggløsning..)

Ein måte å påvise eggløsning er å måle temperaturen på same tid kvar morgon. Etter eggløysing vil temperaturen stige 0,2 - 0,3 grader og halde seg der fram til dagen før menstruasjon. Ved befruktning vil den gjerne stige enno 0,2 - 0,3 grader.

På denne måten fann eg ut at eg hadde eggløsning sjølv om testane ikkje slo ut. Eg brukte i si tid denne sida for å registrere temperaturen.

http://www.fertilityfriend.com/

Eg syntes det var mest lettvindt å måle temp under tunga, men det krevde litt trening før eg kunne vere sikker på at målina var nøyaktig nok.

Skrevet

Peer Høvik

Gynekolog

Normal menstruasjon forutsetter normal eggløsning 2 uker før. Det er riktig at det kan inntreffe blødninger også uten eggløsninger, men da dreier det seg om "gjennombruddsblødninger" fordi livmorslimhinnen blir overstimulert av hormonet østrogen, som pvirker denne. Det finnes preparater som kan stimulere til eggløsning, men dette må du ta opp med lege, og eventuelt bli henvist til gynekolog.

Altså ingen menstruasjon uten eggløsning.Blødning -ja,men det skyldes unormaliteter.

Skrevet

.

• Hvis egget blir befruktet setter det seg fast i livmoren, og utvikler seg til et foster.
  • Hvis egget ikke blir befruktet, skjer det et fall i progesteronet og slimhinnen inne i livmoren avstøtes. Det er nå menstruasjonen begynner.
  • Menstruasjonsblodet inneholder altså den avstøtte slimhinnen fra livmoren og litt friskt blod fra noen overfladiske blødninger i livmoren.

Andre blødninger er egentlig ikke mensen.

Skrevet

Peer Høvik

Gynekolog

Normal menstruasjon forutsetter normal eggløsning 2 uker før. Det er riktig at det kan inntreffe blødninger også uten eggløsninger, men da dreier det seg om "gjennombruddsblødninger" fordi livmorslimhinnen blir overstimulert av hormonet østrogen, som pvirker denne. Det finnes preparater som kan stimulere til eggløsning, men dette må du ta opp med lege, og eventuelt bli henvist til gynekolog.

Altså ingen menstruasjon uten eggløsning.Blødning -ja,men det skyldes unormaliteter.

Men hvordan se forskjell på en blødning og en menstruasjon?

De er jo helt like. Greit at det er forskjellig utgangspunkt for blødningene, men man kaller da den månedlige blødningen "mensen" uansett!

Skrevet

Jeg leste akkuratt om en gynokolog som skrev at hvis man har regelmessig mens hver mnd så har man eggløsning uten at det nødvendigvis kan sees på en el-test.Han mente det ikke var mulig å ha regelmessig hver eneste mnd uten å ha eggløsning først..

Skrevet
Jeg leste akkuratt om en gynokolog som skrev at hvis man har regelmessig mens hver mnd så har man eggløsning uten at det nødvendigvis kan sees på en el-test.Han mente det ikke var mulig å ha regelmessig hver eneste mnd uten å ha eggløsning først..

Men stod det noe om hvorfor vi ikke blir gravide da? Eller hva med oss som har vært hos gynekolog og sett at det IKKE ligger egg og venter - men samtidig har mensen hver måned...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...