Gå til innhold

Din beste oppkrift på marsipankake (gjerne med noe spennende fyll)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset liker vi det enkleste best.

Jeg baker sukkerbrød selv, det blir definitivt best. Dynker med eplejuice eller appelsinjuice og har på rørte jordbær og krem i det ene laget, rørte jordbær og vaniljekrem i det andre laget, da blir det en frisk og veldig god kake (noras rørte syltetøy fra frysedisken er godt å ha i). Vanlig krem over hele kaka og marsipanlokk på toppen.

Skrevet

blander aprikossyletøy og vaniljekrem, gjerne med et tynt lag sjokolade over marsipanen-f.eks smeltet firkløver

Skrevet

Hjemmebakt sukkerbrød (som ikke dynkes - jeg lager kaken en dag i forveien, og så får heller kremene stå og trekke inn i kaken før servering, da blir den ikke soggy, noe den har en tendens til å bli når jeg dynker), med et godt lag bringebærmousse og et godt lag vaniljekrem. Smaskens :) Evt er blåbær også en vinnerkombinasjon sammen med vanilijekrem!

Skrevet

Hjemmelaget sukkerbrød, dynket med melk er som regel utgangspuktet, etter det er vi ikke helt enige her i huset...

Min favoritt: aprikossyltetøy, biter av hermetisk aprikos, krem og krokan

Mannens favoritt: Bringebærsyltetøy, bananskiver, krem og vaniljekrem.

En annen variant jeg har lagd noen ganger, som også er knallgod, er når jeg har kakao sukkerbrødrøra, dynker med kirsebærlikør og fyller med kirsebærsyltetøy, krem og finhakket, mørk sjokolade. Det er utrolig lekkert når man skjærer gjennom marsipanen og det er mørkt og dyprødt inni.

Skrevet

Hvordan unngår dere at marsipanen 'svetter' ?

Skrevet

ikke sukker i kremen?

Skrevet

Jeg liker best å dynke sukkerbrødet i jorbærsaft silt av tinte jordbær og fylle med vaniljekrem (piano vaniljekrem blandet med litt fløtekrem), friske jordbær og revet kokesjokolade.

Skrevet

Marsipankake er faktisk den eneste kaken jeg liker best som kjøpekake (med makronbunn).

Bløtkake, derimot, er best hjemmelaget. Dynket med melk og fylt med jordbærkrem. Pyntet med jordbær.

Skrevet

blander aprikossyletøy og vaniljekrem, gjerne med et tynt lag sjokolade over marsipanen-f.eks smeltet firkløver

Jeg liker også å bruke aprikos/vaniljekrem, men blander vaniljekrem med kremfløte eller har et lag av hver. Nam! Dynker bunnen f.eks med melk eller utvannet syltetøy.

Du kan kjøpe indisk tragant(tror det skrives sånn) på apotek. Gjør kremen tykkere og stivere.

Ellers er jordbær/krem/valnøtter godt, men ikke akkurat nytt og spennende;-)

Gjest amandine
Skrevet

Marsipankake likes best som original hvit dame! Med tredelt hjemmelaget sukkerbrødbunn, et lag tynn makronbunn av hasselnøtter og valnøtter, og så rørte jordbær og krem mellom alle lagene. Den lages dagen før og får stå kjølig og kose seg til man skal spise den. Og den er deilig!

Skrevet

Jeg lagde marspianrullekake en gang og den ble heeeelt nydelig!!!

Hjemmelaget sukkerbrød (i rullekakeform), sjokoladesmørkrem som fyll. Rulle dette sammen i en rullekake og drysse på sukker. Og marsipan rundt kaka etterpå. DEILIG!!!

Skrevet

Liker best klassisk variant:

- hjemmelaget sukkerbrød, dynker med fløte eller melk

- to lag med fyll; nederst vaniljekrem og hakkede valnøtter, øverst pisket krem med litt sukker og rørte jordbær (kjøper frosne og koker opp med nok sukker til at det blir ikke altfor søtt)

- tynt lag med krem utenpå kaken, finhakkede valnøtter på toppen

- blander tyntflytende melisglasur og smører (svært tynt lag) på innsiden av marsipanlokket.

- litt roser på toppen

mmm... Marsipankake!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...