Gå til innhold

Hva er normal vektoppgang gjennom svangerskapet?


Klar for nr2 **med spire**

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gikk opp ca 20 kg med førstemann. Nå , halvveis i dette svangerskapet + 4 kg. Regner med å gå opp mest i siste del av svangerskapet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må vel regne med å gå opp minst 10 kg. Gjennomsnittet er vel rundt 14 kg mener jeg, men mange går opp mye mer uten at det er noe problem (mye vann i kroppen på slutten). Jeg gikk opp hhv 12 og 14 kg i mine to forrige svangerskap. Nå er jeg 15+3 og har gått opp 2 kg, 1 kg i første trimester pga småspising for å holde kvalmen i sjakk, og 1 kg de siste to ukene i ferien pga alt for mye god mat og lite trening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe om dette i ett annet innlegg her. Var vanlig å gå opp 2.5 kg når man er i uke 5.. Jeg gikk opp 12 kg sist gang. Nå er je 5+6 og gått opp 2 kg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 10 uker nå og gått opp ca 6 kg!!!! Men var veldig tynn før jeg ble gravid og ammet, nå har jeg nesten sluttet å amme. Og har veldig stor apetitt fortsatt, så er nok derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 8 nå og har faktisk gått ned et par kg. Legen mente foreløpig at det ikke gjorde noe og jeg regner med at det fort snur når kvalmen gir seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i uke 8 nå og har faktisk gått ned et par kg. Legen mente foreløpig at det ikke gjorde noe og jeg regner med at det fort snur når kvalmen gir seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er i uke 10 og har foreløpig ikke lagt på meg noe. Men har hatt dårlig matlyst og spist mindre. Regner med vekten øker når matlysten kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sist la jeg på meg 24 kg :/ denne gangen har jeg gått opp ca 3 kg til nå. er i uke 10. håper det ikke blir så mye denne gangen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 18 kilo forrige gang. Veldig mye i begynnelsen, sikkert mye småspising. Heldigvis er alle borte igjen nå. Får prøve å være flinkere denne gangen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner en oversikt over gjennomsitts-vektøkning(!) gjennom hele graviditeten på den øverste snakkislinken inne på 2.trimester:)

 

Begynte å legge på meg da jeg prøvde å stagge kvalmen med potetskruer mellom uke 6-9 forrige graviditet...;) Foreløpig ingen kvalme eller vektoppgang i uke 6 denne gangen. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er snart 7 uker og i uke 5 hadde jeg gått 2 kg, hvor mye jeg har gått opp nå vet jeg ikke pga dårlig matlyst og kvalme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, håper det avtar litt vertfall, ellers bli jeg å knuse badevekta haha, er kraftig fra før., så må være flink med vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra du ikke drikker cola hver dag, er vel ikke så bra har jeg lest, jeg har slutta med brus og drikker bare saft, solbærsirupp., nam nam-- håper jeg ikke blir noe kvalm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg leste noe om at det er vanlig å gå opp mellom 10 og 16 kg gjennom svangerskapet. Bli 18 kupp meg sist og brukte to år på å få det bort, så skal være flinkere denne gang. Er sulten hele tiden, men er i uke 5 i dag, så ingen grunn til å spise merkene vanlig enda, så holder meg til vanlige porsjoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant dette på 2 trimester

 

Fant en liste over hvor mange måneder man har gått gravid:

 

1. trimester

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager

2 fulgåtte måneder: 8 uker + 6 dager

3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager

 

 

2.trimester

4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager

5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager

 

6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager

 

3.trimester.

7 fullgåtte måneder: 30 uker + 2 dager

8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager

9 fullgåtte måneder: 40 uker + 2 dager

 

1. TRIMESTER:

Første trimester går fra 1. dag av siste mens til og med uke 12. Det vil si 11(uker)+6(dager), da er man 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1. Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14.

 

2. TRIMESTER:

Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1).

 

3. TRIMESTER:

Tredje og siste trimester går fra den 29. uken, det vil si 28 (uker)+1(dager)og frem til fødselen.

 

 

STATISTIKK

5-8 uke 89,2% sjanse for at det går bra

 

9-12 uke 93,8% sjanse for at det går bra

 

13-16 uke 96,3% sjanse for at det går bra

 

17-20 uke 98,9 sjanse for at det går bra

 

21-24 uke 99,3% sjanse for at det går bra

 

25-28 uke 99,8% sjanse for at det går bra

 

 

Ca. vektøkning

 

Uke 5 - 2,3 kg

 

Uke 7 - 2,6 kg

 

Uke 10 - 3 kg

 

Uke 13 - 3,5 kg

 

Uke 15 - 4 kg

 

Uke 17 - 5,6 kg

 

Uke 20 - 6,2 kg

 

Uke 23 - 7,2 kg

 

Uke 25 - 8,2 kg

 

Uke 27 - 9,3 kg

 

Uke 30 - 10,3 kg

 

Uke 33 - 11,3 kg

 

Uke 35 - 12,2 kg

 

Uke 37 - 13 kg

 

Uke 40 - 14 kg

 

HCG:

Uke 4-5 = hCG på 40 - 300

Uke 5-6 = hCG på 80 - 3000

Uke 6-7 = hCG på 2600 - 15000

Uke 7-14 = hCG på 12000 - 290000

Uke 15-18 = hCG på 10000 - 160000

Uke 19-40 = hCG på 5800 - 52000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 6 kg de første 30 ukene sist.. Var veldig treig opp i vekt. MEN så smalt det og jeg la på meg ca 1 kg i uka de siste 10 ukene. Så totalt ble det 16-17 kg. Fikk litt panikk mot slutten, for jeg var ikke ei sulfode i utgangspunktet. Ikke gedigen heller da.. Men mine bekymringer viste seg p ha lite for seg, da jeg raste ned 15 kg på 2 uker etter gødselen. Viste seg at det bare var vann omtrent.

 

De som har litt fra før er ikke alltid legger på seg så mye som de som er litt slankere. For da tar babyen av det man allerede har. Slanke legger ofte raskere på seg for at babyen skal ha litt å gå på.. Sa jordmor til meg sisy hvertfall :)

 

Nå er jeg 9 uker og har ikke gått opp kor som helst. Men som sagt så har jeg litt å ta i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...