Supersnusken Skrevet 17. august 2012 #1 Del Skrevet 17. august 2012 Nå synes jeg vi har slitt m søvnen lenge nok! Etter råd fra helsesøster startet vi på øvelsen "lære å sovne selv" etter 5mnd kontrollen. Vi var veldig samvittighetsfulle, og holdt på i mange mnd, uten at hun noengang viste tegn til forbedring, det ble bare mer og mer grining.. Til slutt ga vi opp! Har bysset og trøstet og sittet inne med henne i håp om at hun skulle bli trygg og dermed tilslutt klare å sove selv. Men neida. Begynner nå å føle meg skikkelig håpløs som BYSSER 14mnd i søvn hver kveld..Klarer det rett og slett ikke uten! Hun bare gråter og gråter når hun legges ned. Lar man henne gråte blir hun tilsutt så varm og hysterisk at man bare må ta henne opp. Alltid vært helt umulig å trøste i sengen. Hører med til historien at hun også våkner mange ganger på natten uten at hun klarer å roe seg selv (av og til klarer hun det..), samt våkner råtidlig. Stønn... På dagen trenger hun bare to byss, så sover hun, men klarer ikke uten. Noen råd, erfaringer, gode historier, annet? Er så utrolig drittlei nå, merker jeg nesten blir sur av dette! ødelegger jo kveldene helt, er utslitt, lei og irritert etter en legging (tar i snitt 1t..) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snart mamma <3 Skrevet 17. august 2012 #2 Del Skrevet 17. august 2012 Om det er no trøst, her bysses det også fortsatt.. Men kan legge han ned i senga si når det er rett før han sovner da, da sovner han i senga si. Har fulgt med deg siden vi har slitt med mye av de samme søvnproblemene, og våre små er like gamle. Her var det oppvåkning minst annenhver time natta gjennom til han var 10mnd, da prøvde vi å bytte refluksmedisinen hans. Etter et par uker med en annen medisin ble han som en helt ny gutt om natta, og begynte sove lenger og lengre perioder. Jeg tenker at det må være noe som plager barnet ditt, siden hun/han våkner så ofte? Dersom dere fortsatt bruker refluksmedisin er mitt beste tips å prøve bytte til en medisin som har et annet virkestoff enn den dere bruker nå. Er ikke så kett å se om de våkner fordi de har vondt eller ikke, men hos lillegutten min var det tydelige magesmerter hver natt. Om du leser på pakningsvedlegget til medisinen ser du en haug av mulige bivirkninger.. Nå vet jeg ikke om dere fortsatt bruker medisin da, jeg ville egentlig bare sende en klem og si at det er flere med sånne (u)vaner selv om de små har blitt ganske store.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144470698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snart mamma <3 Skrevet 17. august 2012 #3 Del Skrevet 17. august 2012 ...kan også legge til at Lillegutten her reagerer på smerte med å bli "lys våken" selv om han egentlig er stuptrøtt.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144470703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zassy☆ Skrevet 17. august 2012 #4 Del Skrevet 17. august 2012 Amen.... gikk inn hit nå fordi jeg holder på å bli gal av denne legginga, så jeg har ikke noe trøst eller råd dessverre, men det er flere her ute.. vi må ikke bysse da, men må sitte med henne og holde henne i hånda..og det er stort sett bare jeg som duger, ikke pappaen..jeg er så sliten at jeg ser i kryss snart.. Holdt på med leggingen siden halv åtte nå, og slik er kveldene og nettene.. våkner heeeele tiden, og samsover stort sett for hun sover knapt i egen seng.. er så lei og kjenner jeg blir sur og irritert som du skriver, men prøver så godt jeg kan å ikke vise henne det, holder meg rolig og prøver å være så "kjedelig" som mulig inne med henne.. er så leeeeei....hun sover jo aldri den jenta! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144470777 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 17. august 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 17. august 2012 Hyggelig å høre fra en kjenning! Selv om jeg selvsagt ikke unner deg de samme problemene som vi har altså....men det er jo litt trøst i at flere sliter m det samme! Vi sluttet m refluxmedisin for 2-3mnd siden, og har ikke merket noe forskjell. Tror ikke hun har reflux lenger. Når sant skal sies kan min også av og til legges ned i litt våken tilstand og sovne i sengen, men da er hun sånn halveis, åpne stirrende øyne og søvnpust. Og hun våkner mindre på natten altså, har tilogmed sovet gjennom v et par anledninger! Så egentlig legging som er verst! Var så irritert da jeg skrev innlegg i sted, rett etter legging, at jeg kanskje svartmalte litt ekstra.. :-) Håper vi får noen gode råd da! Selv om jeg egentlig har gitt opp håpet om at noen kommer med "fasiten"... ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144470796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snart mamma <3 Skrevet 17. august 2012 #6 Del Skrevet 17. august 2012 Huff, jeg kjenner meg så igjen! Jeg brukte laaaaang tid på å få orden på min egen søvn etter Lillegutt faktisk begynte å sove om natta, jeg var jo vant til å våkne hele tiden! Må trille han i søvn på dagtid, men nå etter vi gikk over til en soving er han gjerne så trøtt at det er gjort på noen minutter.. Bør snart ta tak i bysse/trille-vanen, men er bare så deilig at sovinga går greit for første gang i livet hans, så utsetter biiiiittelitt til.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144470801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 17. august 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 17. august 2012 Så ikke ditt innlegg før nå zassy, du er jo også en kjenning! Ikke lett å skjule den irritasjonen alltid nei, men vet jo at leggingen blir enda verre hvis jeg blir irritert og viser det. Stønn! Håper nå at barnehagestart og mørk årstid skal hjelpe på.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144470804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ønsker nr 2 *venter nr 2* Skrevet 17. august 2012 #8 Del Skrevet 17. august 2012 Nå spør jeg bare....men kan barnet ditt være overtrøtt? Som du selv er inne på, har ikke barnet ditt lært seg å sovne selv ennå, og jeg forstår veldig godt at du er sliten. Jeg har full respekt for at du ikke ønsker å gjennomføre noen skrikekur, men dessverre tror jeg at en eller annen versjon av dette må til. Barnet ditt er så stort nå at det forstår enkle ting. Som feks at du sier: "Per, om du reiser deg i senga nå, så kommer ikke mamma og legger deg ned igjen. Nå er det natt og du må sove". Om ungen reiser seg, så vet du jo at hn klarer å legge seg igjen selv. Ved 14 mnd alder, er også viljen tilstede, og min mening er at selv om hn skriker seg glovarm, så er dette en protest mot godene hn har vært vant til å få hittil mer enn frykt for noe annet. Jeg vet det er delte meninger om Karin Naphaug, men jeg har selv personlig erfaring med henne fra tidligere av med mitt barn, og har bare positive ting å si om henne! Jeg var selv motstander av en skrikekur i den forstand, men samtidig lærte jeg masse om søvn og småbarn som fikk meg til å innse at all gråt faktisk ikke har med frykt og redsel å gjøre, men rett og slett protester. Ungen VIL jo at du skal bysse, det er jo ikke så rart heller. Tenk så deilig det må være! Men om du selv føler at du ikke orker å ha det sånn, ville jeg rådført meg med noen som har masse kunnskap om emnet, og som sammen med dere som foreldre setter opp et opplegg tilpasset dere og deres barn. Jeg tror ikke du vil angre, og jeg tror dere sammen finner et opplegg også du som mamma kan leve med, selv om det nødvendigvis må innebære noe gråt. ønsker deg lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144470806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ønsker nr 2 *venter nr 2* Skrevet 17. august 2012 #9 Del Skrevet 17. august 2012 Og så må jeg jo få legge til at når søvnen kommer på plass, og det kan jeg love deg at den vil gjøre, så får du et nytt liv og et nytt barn. Vent å se Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144470819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flaggermusa Skrevet 17. august 2012 #10 Del Skrevet 17. august 2012 Her snudde han plutselig på dagen! Byssa han i søvn både kveld og dag frem til han ble ca 16 mnd, da begynte han plutselig å ville være i fred og nesten pekte på døra at jeg skulle gå ut. Så nå bare leser jeg ett eventyr for han, synger 2-3 sanger og går ut. På dagtid legger jeg han bare med en flaske vann og han sovner selv. Tror ikke det finnes noe fasit på sånt jeg, alle unger er forskjellige og leggingen går deretter. Du får bare prøve deg litt frem, så håper jeg det snur snart for dere også Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144470820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snart mamma <3 Skrevet 17. august 2012 #11 Del Skrevet 17. august 2012 Så bra dere er ferdig med medisinbruken! Vi prøvde kutte ut medisibdn for litt siden, på dag nr to begynte han bare å hyle og gråte og gråte og ingenting hjalp. Så da avbrøt jeg prosjektet og fant fram medisinen igjen.. blæh, er så vanskelig å vite. Kan jo likegjerne ha vært no annet som gjorde han sånn. Har dere tatt no allergitester? Eller hvordan er hun når hun våkner? Unner deg virkelig at det skal bli bedre snart, og deg og, Zassy! De som har sovebabyer aaaaner ikke hvor godt de har det Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144470826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snart mamma <3 Skrevet 17. august 2012 #12 Del Skrevet 17. august 2012 Hihi, ja, her har han faktisk noen perioder der han absolutt ikke skal bli byssa og! I stedet stuper han ned i senga med hodet først gang på gang, og til slutt sovner (etter laaaang tid, må gjerne stupe en times tid først). Så jeg vet jo at han kan når han vil.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144470847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zassy☆ Skrevet 17. august 2012 #13 Del Skrevet 17. august 2012 ah flaggermusa..for en drøm at det bare snudde på dagen da! Supersnusken ja her har barnehagen startet og alt har bare blitt enda verre etter det..regner med det er pga (om mulig) enda mer nærhetsbehov..så er ikke så lett å være "streng" med henne heller..huff.. men som deg føler jeg vi har prøvd det meste..har i desperate kvelder prøvd å la henne gråte litt, gått inn og ut osv..men alt blir bare tusen gang værre da, og det tar myyye lenger tid å roe henne igjen :/ Her er hun 1 år da.. Snart mamma <3 sovebaby, hva er det?? nei det må vel ta slutt en gang tenker jeg.. i mellomtiden tenker jeg bare på å få kjøpt ei stor nok seng som vi alle kan bo i.. hehe.. Men er seriøst litt redd for at noe kan plage henne, kan da ikke være normalt å våkne sååå ofte? og etter hun startet i bhg har hun begynt å gulpe! igjen..det har hun ikke gjort siden hun var liten baby.. men lege og helsesøster sier alt ser fint ut så.. Jaja supersnusken, si fra hvis du snubler over fasiten da Nå tok pappaen over her og det ble faktisk stille en stakket stund..får bare nyte så lenge det varer! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144470905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snart mamma <3 Skrevet 17. august 2012 #14 Del Skrevet 17. august 2012 Zassy, det var hvertfall en stor forskjell på Lillegutt før og etter vi fant ut hva som plaget han! Vi trodde lenge det var "gammel vane" som gjorde at han fortsatte å våkne så ofte etter vi fikk behandling for reflukseb hans, helr til vi skjønte at det ikke kunne være normalt.. Men er jo så vanskelig å vite! Sukk.. Jeg vet hvertfall at Mini her roper på oss om natta mef en gang han neeesten er våken. Men de siste morgenene har jeg våknet opp til koselig babling i stedet for gråt. Verdens beste måte å våkne på <3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144470953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Studentmamma88 Skrevet 17. august 2012 #15 Del Skrevet 17. august 2012 Jeg fikk også beskjed fra helsesøster om det samme, men min har også refluks. Jeg gjorde det i noen dager, men vet du hva.. Når man ikke vet om barnet har vondt eller bare krangler så dropp det der skrikekur-opplegget!! Nå har jeg lært meg å skille mellom skrikingen - om det er stahet eller ubehag/smerte. å siden hun våkner flere ganger på natten er det jo tydeligvis refluksen som plager henne. Når tar du medisinen? Ta den på kvelden. Hvilken mat gir du henne? Min holder full h... om hun spiser "refluks-fremkallende" mat - pølser, annen fet mat, tomatsyre, osv. Har du sengen hevet? Hev den mer! Hva gir du til kveldsmat og når? Ikke gi kraftig mat på kvelden og vent 30 minutter før du legger henne slik at gulpen ikke blir liggende å irritere. Min datter var som din lenge, men med hjelp av med nøyaktig medisinering og endring i matvanene så sovner hun på 5 min og sover hele natten. Om hun har fått mye melk eller en pølse i barnehagen så merker vi det med engang!! Da vil hun ikke legge seg ned (det er ubehagelig å legge seg med refluks - det svir faktisk!) og våkner/ er veldig urolig gjennom natten. Så prøv deg frem og ikke gi opp! Jeg vet hvordan det er å ha refluks/halsbrann, det svir og det er vondt i spiserøret, og det blir hundre ganger værre når man legger seg ned. Gi vann OFTE når hun skal legge seg og sitt lenge å les før dere legger henne. Jeg foretrekker faktisk å sitte å sove når jeg har halsbrann, og dere kan prøve å ta inn bilstole å la henne sovne i den sittende. Så flytter dere henne over etter en time, da har gulpen fra kveldsmaten gått ned. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144470966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest peacock Skrevet 18. august 2012 #16 Del Skrevet 18. august 2012 (endret) HI, soveproblemer tror jeg de fleste opplever! Har en følelse av at mange har som mål at barnet skal kunne legges i sengen alene på eget rom fra de er maks 6 mnd, sovne helt selv og sove i 12-13 timer uten å våkne. Vel, jeg tror faktisk at mesteparten ikke klarer dette! Men for mange virker det som en suksessfaktor - kanskje i så høy grad at man ikke tør si sannheten? Her må vi ikke bysse, men lillemannen er fortsatt ikke noe glad i å være våken og alene på soverommet på kvelden. Det kan til nød gå å gå fra han 5 min om gangen om døren til soverommet er åpen og han er fornøyd med å turne, men ikke alltid. Ellers er det bare å la gutten min turne ferdig, legger vi han ned spretter han opp igjen med en gang og sover uansett ikke før han er klar for det. Han får lov å krabbe rundt i sengen sin til han er trøtt og legger seg ned selv - om vi prøver å legge han ned hele tiden blir han så sint at det bare er å gi opp. Vi har ingen leker eller noe i sengen, og en av oss ligger gjerne i stille i sengen vår slik at han ikke er alene, men helt uten stimuli. Noen ganger tar det to min før han sover, andre ganger 1 time. Men når han sover sover han godt da - ikke noen oppvåkninger før langt ut på morgenkvisten. Å samsove går ikke lengre; han komme i lekehumør når han ligger sammen med oss, og det er langt å falle ned på gulvet. Tror det enkleste er å ikke stresse for mye jeg, synes ikke nødvendigvis det er negativt at ungen ikke tør å være alene - det er vel nærmere et veldig veldig sunt instinkt! å tyne de små med en skrikekur er ikke aktuelt for oss - vet om noen som har fått det anbefalt av helsesøster... Tror bare det gjør vondt verre! Vil ikke at sovesituasjonen skal bli forbundet med noe negativt. Forresten har sovingen på natten blitt kjempefin etter at mini startet i barnehage for en uke siden - han sover én gang på dagen og er såpass trøtt på kvelden at han sovner raskt og sover veldig rolig :-) Han er 11 mnd. Endret 18. august 2012 av peacock Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144471638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari-mamma Skrevet 18. august 2012 #17 Del Skrevet 18. august 2012 Skjønner så innmari godt at du blir sliten av dette!!!! Det kan ta helt gnisten fra en! Har du prøvd be-safe-pose? Jenta vår ligger i en slik pose på natta. Kanskje barnet ditt vil føle seg tryggere inne i en slik pose? Du kan eventuelt ha henne i posen og bysse henne i begynnelsen, og kanskje hun etterhvert vil føle trygghet og sovne av seg selv, trygt omgitt av denne posen... Uansett, lykke lykke til!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144472526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 18. august 2012 Forfatter #18 Del Skrevet 18. august 2012 Hei alle og takk for innspill! Vi har forsøkt Karin Naphaug-metoden, men hun responderte liksom ikke slik det er beskrevet..Holdt ut engod stund med enormt mye hyling, men har vel gitt opp det. Vi har også be-safe-pose, og brukte også stroppene en stund, det har vi sluttet med nå. Er bra m pose synes jeg, for hun sparker av seg absloutt alt, selvom vi legger over henne etter at hun har sovnet. Vi har lurt mye på om noe spesielt plager henne, og hun hadde som sagt refluks når hun var mindre. Vi har jo sluttet med medisin nå, og tror ikke refluks er årsaken nå. Hun liker nemlig plutselig å ligge på ryggen ellers, når hun leker eks. Har ikke noe gulping eller svelging av gulp heller. Og peacock, jeg tror nok også at flere sliter altså, selvom man ofte får følelsen av at alle andre har "sovebabyer".. Vi er jo veldig stolt av vår lille energibunt altså! Noen oppvåkninger og tidlig opp er greit, og vi trodde i starten at disse vanskelige leggingene bare var en periode, det har ikke alltid vært sånn. Men nå har det vel vart i 5mnd eller noe, og vi merker begge at det tar på endel. Kveldene sammen har jo forsvunnet, når den av oss som har lagt kommer ut etter 1-1,5t legging er man utslitt og ikke i spesielt godt humør... Sånn var det ikke før, men tror vi begge begynner å bli slitne. Og Flaggermusa; det der er min drøm og mitt håp!!! Så deilig det må være! Godt å høre at slike historier finnes! Jeg også tenker jo at gråten er en protest hvis goder som byssing eller mamma på rommet blir tatt fra henne. Tror absolutt ikke hun gråter fordi hun har det grusomt eller er spseielt utrygg. Har tydeligvis en meget sterkt vilje... Hun begynner straks i barnehagen, så vi har tenkt at vi ser an til da, har jo hørt mange fortelle at sovingen ordner seg vveldig da. (selvom du opplevde det motsatte Zassy..) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144472593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest peacock Skrevet 18. august 2012 #19 Del Skrevet 18. august 2012 Hei alle og takk for innspill! Vi har forsøkt Karin Naphaug-metoden, men hun responderte liksom ikke slik det er beskrevet..Holdt ut engod stund med enormt mye hyling, men har vel gitt opp det. Vi har også be-safe-pose, og brukte også stroppene en stund, det har vi sluttet med nå. Er bra m pose synes jeg, for hun sparker av seg absloutt alt, selvom vi legger over henne etter at hun har sovnet. Vi har lurt mye på om noe spesielt plager henne, og hun hadde som sagt refluks når hun var mindre. Vi har jo sluttet med medisin nå, og tror ikke refluks er årsaken nå. Hun liker nemlig plutselig å ligge på ryggen ellers, når hun leker eks. Har ikke noe gulping eller svelging av gulp heller. Og peacock, jeg tror nok også at flere sliter altså, selvom man ofte får følelsen av at alle andre har "sovebabyer".. Vi er jo veldig stolt av vår lille energibunt altså! Noen oppvåkninger og tidlig opp er greit, og vi trodde i starten at disse vanskelige leggingene bare var en periode, det har ikke alltid vært sånn. Men nå har det vel vart i 5mnd eller noe, og vi merker begge at det tar på endel. Kveldene sammen har jo forsvunnet, når den av oss som har lagt kommer ut etter 1-1,5t legging er man utslitt og ikke i spesielt godt humør... Sånn var det ikke før, men tror vi begge begynner å bli slitne. Og Flaggermusa; det der er min drøm og mitt håp!!! Så deilig det må være! Godt å høre at slike historier finnes! Jeg også tenker jo at gråten er en protest hvis goder som byssing eller mamma på rommet blir tatt fra henne. Tror absolutt ikke hun gråter fordi hun har det grusomt eller er spseielt utrygg. Har tydeligvis en meget sterkt vilje... Hun begynner straks i barnehagen, så vi har tenkt at vi ser an til da, har jo hørt mange fortelle at sovingen ordner seg vveldig da. (selvom du opplevde det motsatte Zassy..) Et lite tips: vår gutt sparker av seg alt også; her er løsningen to pysjer og lammeskinn! Når det er kaldt bruker vi både en bomullspysj og en ullfrottepysj fra nøstebarn utenpå - da blir han ikke kald selv om han ligger uten dyne :-) Ellers bruker vi et hjemmestrikket veldig elastisk helseteppe i alpakka/silke - det beholder han faktisk på og kan sove med én pysj nå som det ikke er kaldt, for nå er jo to pysjer for varmt, men en tynn bomullspysj for lite... Lammeskinnet gjør at han ikke blir riktig kald eller varm :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144473310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zassy☆ Skrevet 19. august 2012 #20 Del Skrevet 19. august 2012 Vi har ikke som mål (det hadde kanskje vært en drømmesituasjon ja) å kunne legge henne og hun sover alene helt til neste morgen uten en lyd, føler vi har et realistisk bilde på å ha små barn og at de trenger oss, men når hun våkner sååå ofte (hver time i snitt) som hun gjør da synes jeg at det blir et problem, for oss alle :/ Men skjønner hva du mener peacock med at mange går i gang med diverse skrikekur osv fordi de tror at det skal være sånn at babyen sover hele natta og legger seg på et blunk. Her blir hun alt for varm hvis vi bruker pose, nå på sommeren sover hun ofte bare i bleia, og tro meg, hun sover ikke lenge nok til å bli særlig kald når hun sparker av seg dyna, hehe! Jeg og pappaen fant ut i går at Nå skal hun sove i egen seng hele natta, vi får bare hjelpes til og være inne med henne osv, nå skal vanen brytes! Kan bare si så mye som at hun ikke en gang sov i egen seng hele denne natta... vi er jo så trøtte, vi orker nesten ikke motstand på natta lenger..men vi prøver en stund før vi kapitulerer da.. Supersnusken hvordan går det der? Er det kun legginga som er et styr, sover hun ellers i egen seng på natta? Mulig du har nevnt det over men orker ikke lese alt igjen, hehe.. Her er det jo det at hun trenger å lære å sovne på egenhånd som er problemet tror jeg, for da hadde hun sikkert kunne bare snudd seg rundt hver gang hun våkner og sovet videre, i stedet for å hyle med en gang hun neeesten er våken Hardt å jobbe fulltid og ha barnehage og alt i tillegg til dette nattestyret kjenner jeg.. man blir utrolig sliten! Sier bare fortsatt..si fra når fasiten kommmer!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144473885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 19. august 2012 Forfatter #21 Del Skrevet 19. august 2012 He, he, må bare fortelle at natt til i dag ble vår beste noensinne! Grei legging på 30min m pappaen, sov så rekordlenge, til 7.30!! Kun en oppvåkning, og det var før vi la oss! Vi våknet jo begge halv 6 som vanlig, måtte inn å sjekke at hun pustet flere ganger, hi, hi, blir jo slik når man er vant til å stå opp før 6.. Det har skjedd før også, at hun plutselig har hatt en super natt, så jubler ikke enda, men det er greit å vite at hun kan! Og det som er litt synd er jo at hun er så i knallhumør når hun klarer å sove så lenge! Vanligvis er hun temmelig sutrete og gretten frem til første dupp nemlig, så det er jo tydlig at hun sover for lite til vanlig. Ja,ja, pappaen er nå i gang m legging, har holdt på snart en time og det er mye gråt, så ser ikke ut til at det blir reprise..Men veldig glad for en slik natt! Zassy: høres ut som dere har det mye verre enn oss! Slet lenge m veldig hyppige oppvåkninger vi også, det ble veldig mye bedre da vi sluttet å amme for en mnd siden. Da måtte pappaen ta all legging og nattevåk en stund (deilig...! og litt trist..), etter 2-3 uker glemte hun puppen, utrolig nok. Ammet bare morgen og kveld da vi sluttet. Men det hjalå på ant oppvåkninger, helt klart. Nå er det oftest 1-3 per natt, av og til flere og av og til ingen. Ammer dere? Min sover også i eget rom i egen seng, gjort det lenge. Men har en seng på hennes rom som vi av og til sover i, av og til med henne. Dessverre ikke noen fasit altså, men det virker å gå i riktig retning synes jeg, sakte og med noen tilbakefall, men likevel.. peacock: smart m flere pysjer, det skal vi prøve når det bli kaldere! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144474841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
prøverigjen:) Skrevet 19. august 2012 #22 Del Skrevet 19. august 2012 Leste ikke alle svarene over så mulig noen har svart det samme... - tenker enten overtrøtt, overstimulert, eller sulten, tørst, ha det ordentlig mørkt på rommet, riktig temperatur og tilgang på frisk luft, ta og gjør ettermiddagen rolig, mye kos kanskje også, gi ekstra mye mat og drikke. Masse lykke til! Hatt problemer med søvnen her vi også i perioder. Spesielt etter sykdom, da kommer han helt ut av rytme. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144475196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 23. august 2012 #23 Del Skrevet 23. august 2012 Her bysses det ikke, men det puppes i søvn, og han sover sammen med meg hele natta. Tingen er bare den at han våkner hver bidige time, med hell annen hver, men natta er grusom!!! jeg legger meg samtidig med han i 21-22 tida, for å sove alt jeg kan selv også, men står opp igjen i 8 tida helt utslått! Han sover en dupp midt på dagen, da gjerne i 3 timer, men han virker grei og opplagt ellers. I dag skal jeg på besøk til ei venninne i et par dager, og vet ikke hva det skal blir med kveldene og nettene der....... Anyways, vi er da flere som sliter med nattesøvenen enda! Godgutten er 14 mnd, forressten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144485291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maracuya Skrevet 28. august 2012 #24 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) 17 mnd her, og har aldri sovet en eneste hel natt. Hun har egentlig alltid vært enkel å legge, så vi har sluppet den sjauen, uff jeg hadde gått på veggen hvis jeg måtte styre med det i tillegg. Men selv om hun kan sovne selv på kvelden så er hun ikke noe flink til det om natten, så alt dette om at man skal legge uten å bysse/amme osv på kvelden betyr tydeligvis ikke så mye for nattesøvnen som det visstnok skal. Fram til i sommer pleide hun å våkne 1-2 ganger, ofte på morgenkvisten men gjerne også midt på natta, og kunne holde det gående 1-2 timer før hun sovnet. Vi nattavvente rundt 9-10 mnd, det hadde en del å si (før våknet hun 3-5 ganger). Men gjett hva dumme meg gjorde i sommer - jeg nattPÅvente henne igjen.... Begynte å amme om natta da vi var på ferie i andres hus osv for ikke å forstyrre. Det gikk bra en stund, hun våknet en gang og sovnet fort etter pupp, men nå våkner hun 3-4 ganger igjen og roper etter pupp. Så nå er vi i gang med vår andre nattavvenningsrunde. Hun sovner igjen selv etter en del hyling, men våkner sikkert annenhver time. Jeg er så lei av å aldri være uthvilt, prøver å legge meg i 8-9-tida på kvelden men det går jo ikke alltid. Håper vi snart ser lyset i tunnellen. Men vet jo at storebroren ikke sov hele netter før han var over 3 år Har kommet fram til at vi må ta annenhver natt nå, så har i alle fall en av oss litt overskudd etter jobb. Endret 28. august 2012 av Maracuya Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963495-et-lite-hjertesukkn%C3%A5r-skal-dette-med-s%C3%B8vn-bli-bedre-14mnd/#findComment-144497320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå