Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Eg er i uke 21+2 no, når eg fann ut eg var gravid var eg i uke 6,då veide eg 87.4 kg og er 160 cm (34.15 BMI)

Men veide meg igjen sist uke (når eg var 20+3) veide eg 87.3 kg. Så har med andre ord gått ned?

Eg har ganske tydlig fått gravid mage! Så har eg gått ned andre plasser på kroppen min? Eg skjønner ikkje det, for det merkes virkelig ikkje på kroppen min...

Og eg klarer ikkje å slutte å spise smågodt,chips osv!! Eg spiser frukt og skikkelig mat også men klarer ikkje å gi slipp på smågodtet. Noen ideer hvordan eg kan slutte å spise så mye smågodt,chips ol?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963465-overvektig-og-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter med det samme! Men har endelig klart å slutte.

Jeg forandret rett og slett innstillingen totalt. Tenkte på den lille i magen, som helstr ikke skal ha smågodt til middag

.

gikk på butikken og kjøpte inn masse sunt, og småspiser heller det gjennom dagen.

Og når jeg begynte med små måltider gjennom dagen, gikk søtsuget vekk FORT.

(Jeg spiser f.eks rugsprø med litt lettmajones og kalkunfilet, vaniljeyoghurt med lite fett med musli, rosiner, o.l)

For det første så er det ikke unormalt å ikke legge på seg når man er gravid hvis man har litt å ta av fra før. Jeg gikk ned 7-8 kg i begynnelsen av forrige svangerskap, og vekta økte ikke igjen før de sist par månedene. Endte vel på pluss 4-5 kg ved fødsel.

Jeg var kvalm gjennom alle ni månedene og det eneste som hjalp på kvalmen var Firkløver! Ettersom det var første gang i mitt liv jeg kunne spise akkurat det jeg hadde lyst på uten av badevekta kjefta på meg bestemte jeg meg for å gjøre akkurat det. Spiste masse sunt også, men gadd ikke sette noen begrensninger i forhold til snop. Og gutten er helt frisk og elsker tomater og agurk :) Så mitt råd er å ikke stresse for mye med det!

Heisann! Eg er i uke 21+2 no, når eg fann ut eg var gravid var eg i uke 6,då veide eg 87.4 kg og er 160 cm (34.15 BMI) Men veide meg igjen sist uke (når eg var 20+3) veide eg 87.3 kg. Så har med andre ord gått ned? Eg har ganske tydlig fått gravid mage! Så har eg gått ned andre plasser på kroppen min? Eg skjønner ikkje det, for det merkes virkelig ikkje på kroppen min... Og eg klarer ikkje å slutte å spise smågodt,chips osv!! Eg spiser frukt og skikkelig mat også men klarer ikkje å gi slipp på smågodtet. Noen ideer hvordan eg kan slutte å spise så mye smågodt,chips ol?
Du har jo vært flink.Du har jo ikke gått opp i svangerskapet.jeg er også overvektig men har klart å få på enda 10 kg...så hvordan dette skal ende er ikke godt å si.

Jeg er også overvektig. Er 25 uker nå, og har totalt gått opp 500 gr når jeg veide meg i går. Men magen min har vokst skikkelig. Og de rundt meg sier de kan se at jeg har gravidmage (ikke bare tjukkas mage :P )

Så jeg må jo forbrenne noe voldsomt for tia.. Har innimellom sugen etter søtsaker, men det rare nå er at jeg orker ikke spise samme mengden som før..

Men frukt har funka for meg før. Om du er gla i fruktsalat er det noe jeg har laga når det er helg.

Eks: Fersk ananas, mango, herm. fersken (bruker også laken som saus), lilla druer og jordbær og eller blåbær.

Heller også over litt sitronbrus hvis jeg trenger mer saus. Får en kjempegod smak da.

En bolle med dette og vanlijesaus føler jeg ihvertfall er bedre enn smågodt og chips :)

Også holder det seg flere dager i kjøleskapet.. Mmmmm.. Så godt :D

Annonse

Enig, MammaBrum. Hva med bær da, AneMir? Bær gir ikke en slik blodsukkerøkning som frukt og godteri gjør, og bær er jo kjempegodt som "smågodt"! Er også enig i at du bør få i deg mer proteiner, for da får man ikke slikt sug etter søtt :) Lykke til!

Endret av Kjærepære

Man blir faktisk avhengig av sukker. Prøv å bestem deg for å kutte ut sukker i en uke (Det er hardt, værre enn røykeslutt syns jeg). Men etter den uka har du ikke like mye søtsug lenger. Nok sink og krom hjelper også, og å spise små måltider oftere for å få stabilt blodsukker :-)

Man blir faktisk avhengig av sukker. Prøv å bestem deg for å kutte ut sukker i en uke (Det er hardt, værre enn røykeslutt syns jeg). Men etter den uka har du ikke like mye søtsug lenger. Nok sink og krom hjelper også, og å spise små måltider oftere for å få stabilt blodsukker :-)

Jeg gikk uten søtt i 7 måneder under slanking og søtsuget ga seg aldri... :( Mitt beste tips er samme som de over her, snavle! Mye! Bare satse på frukt og bær i stedet, selv om det ikke er akkurat det du vil ha så hjelper det å snavle uansett! Gulerøtter med dipp funka også veldig bra! :)

Kakaoen: Takk!! No har eg vært ute og stooor handla til ein kjempe digg fruktsalat! :D Tusen takk fø motivasjon!Håper berre eg klarer å holde meg til det og ikkje falle tilbake på gamle veier.. :)

Så bra jeg motiverer deg :D

Jeg aner ikke om det er like mye sukker i frukt som i sjokolade. Men en sjokolade inneholder MYE mer kalorier! Over 500 pr 100 gr.

Det er IKKE 500 kcal i 100gr fruktsalat.

Men kanskje sørg for at du er litt mett før du spiser. Sånn at det er søtsuget du roer, ikke sulten :) er vanskelig å skille de to i blandt.

Og drikker du sukkerfri brus?? Hvis jeg drikker det blir søtsuget MYE værre :(

Men er ikke lett dette. Det er nok en livslang kamp. Jeg må holde meg i skinnet MYE lengre enn en uke for å bli kvitt suget :(

Ja...Off! Kan jo prøøøøva,men eg veit hvor ufattelig vanskelig det blir! Men krom skal eg kjøpe mandag! Ingen tvil om :)

Annonse

Enig, MammaBrum. Hva med bær da, AneMir? Bær gir ikke en slik blodsukkerøkning som frukt og godteri gjør, og bær er jo kjempegodt som "smågodt"! Er også enig i at du bør få i deg mer proteiner, for da får man ikke slikt sug etter søtt :) Lykke til!

Eg spiser faktisk ein god del blåbær og bringebær sammen med vanilje yougurt! Utrolig godt!! Men allikevell er det alltid plass til smågodt og chips... Men ska prøve med krom og protein :) Tusen takk for gode svar folkens! :)

Jeg gikk uten søtt i 7 måneder under slanking og søtsuget ga seg aldri... :( Mitt beste tips er samme som de over her, snavle! Mye! Bare satse på frukt og bær i stedet, selv om det ikke er akkurat det du vil ha så hjelper det å snavle uansett! Gulerøtter med dipp funka også veldig bra! :)

Er ingenting som funker på alle, men det har funket på meg :) Får selvsagt lyst på søtt innimellom, men klarer meg med litt :)

Prøv å erstatte melkesjokoladen med 70 % sjokolade! Gjerne sammen med en kopp myntete :) Nammmm... Etter at jeg vennet meg til mørk sjokolade spiser jeg mye mindre lys sjokolade, det blir rett og slett for søtt og klissete.. Nå vil jeg ha mer smak ;) Spiser også mindre mørk sjokolade, det er liksom mer "tilfredsstillende". Kan godt glefse i meg en hel Smil eller Stratos på null komma svisj, men mørk sjokolade - der holder det med noen biter ;)

Prøv å erstatte melkesjokoladen med 70 % sjokolade! Gjerne sammen med en kopp myntete :) Nammmm... Etter at jeg vennet meg til mørk sjokolade spiser jeg mye mindre lys sjokolade, det blir rett og slett for søtt og klissete.. Nå vil jeg ha mer smak ;) Spiser også mindre mørk sjokolade, det er liksom mer "tilfredsstillende". Kan godt glefse i meg en hel Smil eller Stratos på null komma svisj, men mørk sjokolade - der holder det med noen biter ;)

Enig!

Sukker blir man avhengig av ja. Det tar nøyaktig 21 dager for kroppen og venne seg av det. klarer du deg HELT uten sukker i 21 dager, er du kurert mot søtsuget. men det er ikke lett, og skal mye til. Men det er 3 uker, det er ikke så lenge, og det er verdt det..

Nå er det vel ike akkurat anbefalt å gjøre drastiske endringer i dietten mens man er gravid eller ammer - og ketogen kost (helt uten sukker) er ganske uvanlig og uvant for den jevne nordmann :)

Det er ikke ketogen kost om du kutter ut sukker og tomme karbohydrater! Ingen tar skade av å kutte ut brus og loff. Grovbrød osv skal man selvsagt spise :)

Jeg prøver å kutte ut alt usunt i uka, og heller kjøpe inn lørdagsgodt for da blir det liksom en dag i uka som jeg kan spise hva jeg vil. Synes det fungerer bra, og det hjelper å ha frukt og grønt i kjøleskapet hele tiden, for da spiser jeg det når jeg blir sugen på noe.

Men det skal sies at jeg har dager hvor søtsuget er så stort at jeg blir litt småsprø ;)

Jeg er også overvektig, og da jeg var 20 uker ( som var sist jeg veide meg hos jm) hadde jeg kun gått opp 1 kg, med tvillinger. Men får god oppfølging på sykehuset, og de vokser fortsatt i "enslige-tempo" i følge dem, så da e det nok ikke noe å bekymre seg for. Babyen(e) tar den næringa de(n) trenger, og tærer på det vi har fra før. Egentlig ganske genialt! :-) tips til kosemat som ikke er altfor usunn er cottage cheese med bringebær, jordbær og/eller blåbær. Er supergodt og magert! Men ingenting slår jo smågodt, uansett hva dere måtte mene! ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...