Gå til innhold

Hvor mange kaker bør jeg lage til et selskap med 20 personer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville hatt minst 6 kaker, det skal være noe å velge i så alle finner det de liker og alle skal kunne forsyne seg flere ganger med god samvittighet uten å være redd for å tømme fatene. Så får jeg heller fryse ned eller gi bort rester.

Skrevet

Når vi feirer bursdager her i huset blir det ofte 5-6 kaker. Da har alle noe å velge i, men det blir jo alltids en del til overs. Husk at det er flere kaker enn du tror som kan fryses :)

Skrevet

Enig, minst 6. 4 synes jeg var lite. Blir sikkert mye igjen, men jeg liker iallefall bedre det enn at fatene er skrapet når jeg har folk.

Lar noen enkle som du slipper å steke, noen du kan putte i fryseren så går det fort å greit å smelle sammen noen stykker på en gang.

Skrevet

Jeg vil heller at det blir tomt, så jeg sier 3 og heller ha noe snacks ved siden av.

Skrevet

Helt enig med Swan1985, 4 er mer enn nok siden de aller fleste middagsgjester er stappmett etter å ha fortært seg middagen. For ca 1,5 år siden hadde vi dåp i heimen, da hadde vi 18 stk til middag og 24 til kaffe og kaker, 4 kaker ble servert og enda var det mye igjen når kvelden var omme. De 4 kakene vi hadde på den store dagen var marsipankake i rundform 28 cm, verdens beste, 26 cm ostekake og sjokolade festkake. Du får lykke til med planlegginga :)

Skrevet
Jeg vil heller at det blir tomt, så jeg sier 3 og heller ha noe snacks ved siden av.

Eh...vil du at det skal bli tomt? Tomme fat vil si for lite mat etter min mening.

Skrevet

Jupp, liker ikke å ha 4 kaker i kjøleskapet som blir kastet fordi det blir tomt. Bruker heller noen kr potetgull, is og slikt. Er ikke alle som spiser ei kvart kake....

Skrevet

En vanlig stor kaker er nok til 12 stk, så hvorfor ha mer enn nødvendig ?

Skrevet
En vanlig stor kaker er nok til 12 stk, så hvorfor ha mer enn nødvendig ?

Folk skal vel få mer enn et stykke hver? Mannfolka her i familien kan fort spise både 4 og 5 stykker om det er gode kaker.

Jeg ville sagt 6-8 kaker. Om det er snaut med kaker (som i 3-4), så tør ikke folk å forsyne seg flere ganger, og dermed så "holder det" med kake, selv om folk etterpå vil synes at det var litt snaut. Jeg lager alltid raust med kake til selskaper. I helga var det bursdagselskap her hjemme med 17 stk, og vi hadde 6 kaker, sjokolademousse og gelé. Det er mulig jeg er gammeldags, men jeg ville skammet meg om det var snaut med kaker og mat og om fatene ble tomme.

Skrevet

Ok! Ta det helt med ro damer! Det er INGEN som ikke får noe de liker eller foretrekker. Jeg kjenner gjestene mine, og måtehold eller grådig er ikke det gjestene mine ville sagt om meg. Jeg lager foccaica, tzatziki, innbakt pølse, pølse med brød, kaker, is, mousse.... Dette er ting jeg vet gjestene mine liker og foretrekker fremfor søte klissete kaker som tar opp plass i kjøleskapet uten å bli spist. Hvorfor er vi rare som ikke stapper i oss kaker som om det ikke kommer en dag i morgen?

Skrevet

Men er det 6,så blir det alle fall mye i søppla,men gjør som du vil:D

Skrevet

Vi var 12stk i bursdag i sommer, da hadde vi to kaker og muffins, det eneste det var nesten tom var fruktfatet... Da hadde i tillegg den ene kaka vært fremme i barneselskap tidligere på dagen.

Noen spiser mye kaker, andre lite, så egentlig er det nesten umulig å vite uten å kjenne de som kommer. Jeg tipper jeg hadde hatt 4-5kaker i tillegg til frukt og evt is hvis jeg skulle hatt 20stk til kaker etter middag. Hvis de kun er bedt til kake, blir det kanskje noe annet..

Skrevet

Vi skal ha 16 gjester i helga og jeg lager to kaker (av den mektige sorten) og en stor bolle med fruktsalat. Har også litt snacks ved siden av. Vet av erfaring at dette er evig nok for mine gjester:)

Skrevet

Helt enig med Swan1985, 4 er mer enn nok siden de aller fleste middagsgjester er stappmett etter å ha fortært seg middagen. For ca 1,5 år siden hadde vi dåp i heimen, da hadde vi 18 stk til middag og 24 til kaffe og kaker, 4 kaker ble servert og enda var det mye igjen når kvelden var omme. De 4 kakene vi hadde på den store dagen var marsipankake i rundform 28 cm, verdens beste, 26 cm ostekake og sjokolade festkake. Du får lykke til med planlegginga :)

Hva med å ha mindre kaker, og heller flere sorter?

Et så glissent kakebord indikerer lite gjestfrie verter her jeg kommer fra. Jeg ville hatt minst 6 kaker, og kanskje frukt og vaniljesaus og lefser i tillegg.

Skrevet

Minst 6!

Jeg pleier å lage 4 kaker når vi er 12 i selskapet, litt pleier å være igjen, men ikke mye. Synes det er pinlig å være i selskap der det er glissent kakebord.

Skrevet

De fleste her er nok veldig uenig med meg. Men jeg synes det er litt dumt når det er så mange kaker på kakebordet at det er noen det ikke blir tatt en bit av. Ihvertfall hvis man har fått andre til å bake. Det kommer til å skje dersom det er 6-8 kaker på 20 personer.

Når vi nå skal arrangere dåp med 40 gjester så blir det 4-5 kaker og muffins. Samt masse frukt. Det holder. Ingen går sultne hjem og finner du ikke noe du liker da, ja da er du kresen:)

Gjorde det sånn sist og og jaggu var det litt rester igjen, men ikke mer enn at vi var kvitt det etter et kaffebesøk.

Det er så mye fokus på både økonomi og matvaner, at vi trenger vel strengt tatt ikke fråtse så ille hver gang det er selskap.

Skrevet

Hadde nok lagt meg på 4 - 5 stk, alt etter størrelse. Og gjerne litt frukt. Det skulle halde bra, og vere nok å velje i.

Skrevet

Jeg hadde 5 stk sist jeg hadde selskap. 20 gjester. Var mer enn nok.

Skrevet
De fleste her er nok veldig uenig med meg. Men jeg synes det er litt dumt når det er så mange kaker på kakebordet at det er noen det ikke blir tatt en bit av. Ihvertfall hvis man har fått andre til å bake. Det kommer til å skje dersom det er 6-8 kaker på 20 personer. Når vi nå skal arrangere dåp med 40 gjester så blir det 4-5 kaker og muffins. Samt masse frukt. Det holder. Ingen går sultne hjem og finner du ikke noe du liker da, ja da er du kresen:) Gjorde det sånn sist og og jaggu var det litt rester igjen, men ikke mer enn at vi var kvitt det etter et kaffebesøk. Det er så mye fokus på både økonomi og matvaner, at vi trenger vel strengt tatt ikke fråtse så ille hver gang det er selskap.

Glad jeg ikke skal til deg i dåp. Sjokkerende lite kake til 40 gjester:-O Om det er noe igjen, så er det fordi ingen tør å ta mer enn en gang, for det er så lite kake.

Og at det blir kaker som ikke blir tatt et stykke av når det er 6-8 kaker på 20 personer, så er det bare tull.

Skrevet

He, he nå ble jeg litt sjokkert faktisk! Mange som beregner rikelig ja...

Var i stort familieselskap i sommer med 65 gjester ca.10 kaker, litt snacks og godteri, og det i en kakefamilie!!! Ja noen fater ble tomme og folk forsynte seg mange ganger. Og at fatene blir tømt, det er kjekt for den som har bakt kaken. Ligger jo litt prestisje i at hele kaken blir spist i min omgangskrets og familie.

Ikke så mange som klarer mange, store kakestykker etter middag og dessert.

Kommer jo også an på hva du lager, hvem som kommer, og hva du serverer til middag/dessert.

Jeg ville tenkt 3-4 kaker er passe til 20.

Personlig syns jeg det er viktigere at kakene er virkelig gode, enn at det skal være så mange å velge i... Så velger type kake med omhu :-)

Skrevet

Har dere ikke gjærbakst dere da? Her er vi som regel ca 22 i vanlige "små" familiebesøk, og da pleier jeg å lage 2-3 kaker (kommer an på størrelsen på dem), evt muffins og masse boller. Det er alltid bollene det går mest av. Kanskje vi har en familie som er usedvanlig glad i boller? ;) De få gangene jeg ikke har hatt boller, men flere kaker så er bollene blitt etterspurt. Synes 6 kaker høres litt voldsomt ut, men det kommer vel an på hvor store de er og om gjestene har fått annen servering først ol. Er jo litt forskjell på en liten varm eplekake som smelter på tungen og en svær og mektig brownieskake i stor langpanne ;)

Skrevet

Vi hadde fire kaker + is til 28 personer. Det ble mer enn nok igjen. Da hadde gjeste fått servert forrett og hovedrett før kakebordet.

Skrevet
De fleste her er nok veldig uenig med meg. Men jeg synes det er litt dumt når det er så mange kaker på kakebordet at det er noen det ikke blir tatt en bit av. Ihvertfall hvis man har fått andre til å bake. Det kommer til å skje dersom det er 6-8 kaker på 20 personer. Når vi nå skal arrangere dåp med 40 gjester så blir det 4-5 kaker og muffins. Samt masse frukt. Det holder. Ingen går sultne hjem og finner du ikke noe du liker da, ja da er du kresen:) Gjorde det sånn sist og og jaggu var det litt rester igjen, men ikke mer enn at vi var kvitt det etter et kaffebesøk. Det er så mye fokus på både økonomi og matvaner, at vi trenger vel strengt tatt ikke fråtse så ille hver gang det er selskap.
Glad jeg ikke skal til deg i dåp. Sjokkerende lite kake til 40 gjester:-O Om det er noe igjen, så er det fordi ingen tør å ta mer enn en gang, for det er så lite kake. Og at det blir kaker som ikke blir tatt et stykke av når det er 6-8 kaker på 20 personer, så er det bare tull.

Jeg fatter ikke det kakehysteriet jeg. Det skal være så man kan fråtse i kaker!? Ikke rart det er så mange feite mennesker i dette landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...