Gå til innhold

Dere som har født 2 eller flere ganger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og der barnet ble forløst med vakuum første fødsel!

Jeg hadde en ganske traumatisk fødselsopplevelse med min første som ble tatt med vakuum og nå som det nærmer seg en ny fødsel begynner jeg å bli ganske engstelig... Ikke for fødselen i seg selv men for å måtte få hjelp med vakuum igjen...

Det jeg lurer på er om dere ble forløst med vakuum også på fødsel 2, 3 osv? Kan noen dele erfaringer så setter jeg pris på det :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første ble tatt med vakuum, etter 36 lange timer. Ble hektisk da babyen ikke klarte mere så var dramatisk.

Fødsel nr 2 varte 2 timer, det at gikk veldig fort og jeg hadde ingen problemet med å føde selv.

Akkurat født nr. 4 og har ikke hatt et rift med de 3 siste. Alle 3 har jeg født naturlig tilogmed uten smertestillende.

Så håper det blir sånn for deg også, at vakuum er en engangstilfelle.

Er forresten det inntrykket jeg sitter med, kjenner flere med vakuum eller tang forløsning på første men gått greit med de neste.

Skrevet

Min første var med vakuum. Og jeg satt igjen med voldsom fødselsangst. Fikk også en stor revne. Den aktive delen av fødselen var kort, fire timer, og gutten var ute 15 min etter full åpning. Grunnen til vakuum var stresset barn, og at jeg ikke klarte presse umiddelbart etter full åpning (hadde ikke tid til å vente, jeg var så fortumlet at jeg ikke skjønte jeg hadde full åpning).

Jeg fikk mye oppfølging for angsten under andre svangerskap, og en fødselsplanen der vakuum skulle unngås så sant det var forsvarlig. Fødselen gikk så bra! Tre timer i aktiv fødsel, ti minutter fra 8-9 cm til han var ute. Noen få sting.

Jordmor sa til meg at når du har vært igjennom en fødsel, vil barnet skru seg ned i bekkenet samtidig med du åpner deg, og derfor vil utdrivningen ta kortere tid. Da vil babyen ikke rekke å bli stresset, du vil ha mere styrke til siste fase og du vil tidligere få trykketrang og lettere kjenne den. Første gang åpner man seg ofte først, og babyen kan dermed stå langt oppe i bekkenet selv om du har full åpning.

Jeg orket ikke tro på noe av dette før andre fødsel, og var sikker på at jeg kom til å være den uheldige hvor ting gikk rett vest andre gang også. Nå når jeg har gjennomført skjønner jeg hvorfor jm hele tida sa at dette går fint, andre gang er noe helt annet. Jeg ble nesten sur da hun sa det før fødsel, men nå sier jeg det samme selv :).

Lykke til! Håper du får en fin opplevelse denne gang!!

Skrevet

Dette lurer jeg også på. Hadde vakuum første gang. Termin om 2 uker så nå gruer jeg meg skikkelig.

Skrevet

Første ble tatt med vakuum da det hastet litt med å få ham ut pga dårlig hjertelyd, ingen lang eller hard fødsel.

Nr 2 kom helt fint ut av seg, med litt presshjelp fra meg :)

Begge var 35 cm i hodeomkrets :)

Skrevet

Hadde vakuum første gang, lang fødsel, stressa baby som hjertelyden falt på og fikk stor(dyp) rift innvendig og sydde en god del utvendig, måtte på operasjonssalen rett etter fødsel og klarte ikke gå ordentlig før flere uker etterpå.

Fødsel nr 2 var jeg klar for og overbevisst om at det samme kunne ikke skje to ganger, så jeg gikk inn i det hele med ett positivt sinn, en forsåvidt lang fødsel, men ikke vakuum og fikk to pyntesting etterpå ;) denne gangen tenker jeg at det kommer til å gå likens som sist og gjør det ikke det så er det bare slik det blir. Babyen skal ut og å planlegge en fødsel orker jeg ikke da man ikke vet hva som skjer, tar det som det kommer.

Skrevet

Må bare spørre, er det slik at hode til baby'n blir avlang i form med en gang når de blir tatt med vakuum eller tang?

Hvor fort blir de normal i hodeform igjen?

Skrevet

Gutten min så helt fin ut etter en slik forløsning, var faktisk en usedvanlig pen baby om jeg får si det selv, hi hi...

Så de trenger ikke å få rar hodeform. Han hadde ikke engeng noe merke etter vakumet såvidt jeg husker.

Skrevet

Min hadde pavelue. Rødt merke der vakuumet satt. Litt avlang men det gikk bare ett par dager så var hodet normalt.

Har sett barn som har stått i fødselskanalen mye lengre som har hatt mye verre hode og det har sett rart it mye lengre.

Men så ikke så godt ut med digert blåmerke på hode :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...