Gå til innhold

Gifte seg på nytt og særkullsbarn - arv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Særkullsbarnet har krav på å få sin arv straks, dvs. uskiftemuligheten er ikke til stede.

Det går selvsagt an å omgå dette, men da må særkullsbarnet samtykke på forhånd.

Men gjenlevende ektefelle har krav på minstearv fra avdøde. Mener å huske at den er på 4 G. Denne minstearven skal deles ut før særkullsbarnet får sitt.

Særkullsbarnet har krav på å få sin arv straks, dvs. uskiftemuligheten er ikke til stede.

Det går selvsagt an å omgå dette, men da må særkullsbarnet samtykke på forhånd.

Men gjenlevende ektefelle har krav på minstearv fra avdøde. Mener å huske at den er på 4 G. Denne minstearven skal deles ut før særkullsbarnet får sitt.

Men hvordan kan ungene våre samtykke til noe som helst? De er jo 4, 7 og 11...

De har ikke krav på noe arv nå, men når forelderen dør.

Altså, jeg er ikke helt korka :P

Det jeg tenker er at man kan jo dø når som helst. Er jo ikke gitt at vi rekker å bli gamle og grå før den tiden kommer (bankehardtibordet).

HI

Annonse

Det kan de ikke før de er 18...

Hva med å bruke et par timer hos advokat (med spesialisering i arv) for å få ordentlige avtaler på dette? Kan være verdt hundrelappene.

Det skal vi nok. Men det du sier er at det egentlig ikke går an å sikre seg på noen som helst måte før ungene er myndige?

Det kan de ikke før de er 18... Hva med å bruke et par timer hos advokat (med spesialisering i arv) for å få ordentlige avtaler på dette? Kan være verdt hundrelappene.

NOEN TIMER hos advokat som er verdt HUNDRELAPPENE?

Kan du fortelle meg hvor denne advokaten holder til, skulle gjerne hatt kontakt med ham/henne! :)

Om en person som har særkullsbarn under myndighetsalder dør vil det bli arveoppgjør med en gang, et umyndig barn kan ikke samtykke til å la stemor eller stefar sitte i uskiftet bo og har krav på arven sin umiddelbart. Arven vil da bli satt på konto i barnets nav og overformynderiet passe på den til barnet blir myndig. Så barnets arv er sikret.

Verre er det med stemor/stefar, som er nødt til å f.eks selge huset for å betale ut arven til stebarna. De fleste løser dette ved forsikringer, altså lager dere en gjeldsforsikring, livsforsikring e.l. hvor ektefellen er begunstiget, også kan den etterlatte bruke disse pengene til å betale ut arven til sine stebarn og slippe selge huset.

Om en person som har særkullsbarn under myndighetsalder dør vil det bli arveoppgjør med en gang, et umyndig barn kan ikke samtykke til å la stemor eller stefar sitte i uskiftet bo og har krav på arven sin umiddelbart. Arven vil da bli satt på konto i barnets nav og overformynderiet passe på den til barnet blir myndig. Så barnets arv er sikret.

Verre er det med stemor/stefar, som er nødt til å f.eks selge huset for å betale ut arven til stebarna. De fleste løser dette ved forsikringer, altså lager dere en gjeldsforsikring, livsforsikring e.l. hvor ektefellen er begunstiget, også kan den etterlatte bruke disse pengene til å betale ut arven til sine stebarn og slippe selge huset.

Ja, ok, da ble det litt klarere. Så rent økonomisk sett lønner det seg å være særkullsbarn istedet for fellesbarn hvis en av foreldrene dør? På en måte urettferdig, men på den annen side kan man vel heller ikke gjøre det på noen annen måte.

Hva med særeie? Samboeren min eier en hytte, mens jeg eier huset vi bor i. Kan vi bare skrive en avtale som sier at vi har hver våre ting og så er det greit?

Men om man da setter opp et testament, kan man da skrive at ektefellen (altså stemor/stefar) arver hele huset??

Jeg synes denne regelen er så "teit"... Ikke at barnet/a skal sikres arv, men at den gjenlevende steforelderen bare må punge ut for å kunne fortsette å bo i sitt eget hjem... Har særkull krav på noe mer enn fellesbarn??

Særeie er greit, da vil jo hans barn arve hytten og dine barn arve huset.

Men problemet kan jo bli at også hans barn ser på huset deres som sitt barndomshjem, og hva med verdiene dere bygger dere opp i samlivet deres. Når dere pusser opp litt på huset, fikser hagen osv sammen så verdien stiger, er det bare dine barn som skal arve de pengene?

Det er et komplisert regelverk rundt dette og jeg ville helt klart gått til en advokat for å få dette riktig, skrive testamente osv. Det koster nok mer enn noen hundrelapper, men jeg mener det er verdt det. Disse tingene bør være på plass.

Annonse

Særeie er greit, da vil jo hans barn arve hytten og dine barn arve huset.

Men problemet kan jo bli at også hans barn ser på huset deres som sitt barndomshjem, og hva med verdiene dere bygger dere opp i samlivet deres. Når dere pusser opp litt på huset, fikser hagen osv sammen så verdien stiger, er det bare dine barn som skal arve de pengene?

Det er et komplisert regelverk rundt dette og jeg ville helt klart gått til en advokat for å få dette riktig, skrive testamente osv. Det koster nok mer enn noen hundrelapper, men jeg mener det er verdt det. Disse tingene bør være på plass.

Vi har allerede begynt å føre regnskap på hva han har lagt i huset av større verdier, men hvordan man formelt gjør det mht å "registere" det får en advokat se på. Barnet hans vil aldri se på dette som sitt hjem, da han i hovedsak bor hos moren, så det tror jeg ikke blir noe problem.

Men om man da setter opp et testament, kan man da skrive at ektefellen (altså stemor/stefar) arver hele huset?? Jeg synes denne regelen er så "teit"... Ikke at barnet/a skal sikres arv, men at den gjenlevende steforelderen bare må punge ut for å kunne fortsette å bo i sitt eget hjem... Har særkull krav på noe mer enn fellesbarn??

Nei, du kan ikke skrive i et testamente at ektefellen skal arve hele huset.

Særkullsbarn har ikke krav på noe mer enn felles barn, men de har krav på arven sin med en gang.

Om dere eier et hus sammen og mannen din dør skal verdien av huset fordeles mellom alle barna mannen har pluss ektefellen. Dvs at alle barna, uansett hvem mammaen er har krav på like mye arv. Kona har selvfølgelig også krav på sin del, også er det en del mannen han testamentere bort om han ønsker.

Om kan da testamentere en del av huset til deg (den delen som ikke automatisk går til barna) og du vil da sitte med din arv, pluss den testamenterte delen og vil da ikke trenge så mye penger for å betale ut farsarven til barna.

Veldig forenklet dette, det er regler på hvor store verdier som må inngå i pliktsdelsarven osv, så det lønner seg å få hjelp av en advokat.

Men om man da setter opp et testament, kan man da skrive at ektefellen (altså stemor/stefar) arver hele huset?? Jeg synes denne regelen er så "teit"... Ikke at barnet/a skal sikres arv, men at den gjenlevende steforelderen bare må punge ut for å kunne fortsette å bo i sitt eget hjem... Har særkull krav på noe mer enn fellesbarn??

Problemet er vel at dersom særkulls ikke får fars- eller morsarven sin med en gang, så er det jo fritt opp til steforelderen å sløse den bort (noe sikkert mange hadde gjort) og det er jo heller ikke rett.

Bare sånn i tilfelle du #12 svarte til meg;) Jeg er ikke HI, måtte bare spørre...

Her er situasjonen at mannen har et barn fra før, jeg har ikke, vi har snart to felles.

Stebarnet mitt vil nok aldri se på vårt hjem som sitt barndomshjem, da vi bare har bodd her de to siste årene og han nå allerede er så gammel at han flytter hjemmefra om 1-2 år (her er han en sjelden gang, kanskje en natt i mnd eller noe sånt).

Det er sikkert bare jeg som er teit, for det er ikke det at jeg mener at stebarnet mitt ikke skal ha noe arv, men det føles så urettferdig at viss mannen min skulle dø (Bankibordet), så må jeg betale ganske mye til stesønnen min for å kunne beholde hjemmet mitt. Hadde vi bare hatt felles barn så er det vel ingen som hadde tenkt at når mamma'n eller pappa'n dør så må den som sitter igjen betale sine barn for å kunne fortsette å bo i huset...

Eller tenk om; (ja, jeg tenker mye...)

Mannen min dør og jeg må betale stesønn 500 000kr for å beholde huset, samtidig har jeg også to barn sammen med mannen min, disse arver ingenting før jeg dør. Dessverre, når jeg dør, så har jeg ikke klart å betale ned gjelden på huset, så mens stesønn får en halv million når han blir 18, får mine barn dele den resterende gjelden mellom seg... Rettferdig??

Problemet er vel at dersom særkulls ikke får fars- eller morsarven sin med en gang, så er det jo fritt opp til steforelderen å sløse den bort (noe sikkert mange hadde gjort) og det er jo heller ikke rett.

Det skjønner jeg også, og jeg mente aldri at særkullbarnets arv ikke skal sikres... Som jeg skrev i mitt siste innlegg, det er sikkert bare jeg som er teit, men det føles så urettferdig å måtte punge ut masse penger for å kunne fortsette å bo i mitt hjem. Jeg skjønner jo at arven må sikres på en eller annen måte, men som i mitt siste innlegg; hva da om gjelden fortsatt ikke er nedbetalt når jeg dør, da vil jo våre fellesbarn arve gjeld og ikke penger, og det blir jo heller ikke rett, når særkullsbarn har fått utbetalt penger fordi dets far/mor døde tidligere...

Men mulig jeg har misforstått dette da...

Uff nei, kjenner jeg blir trist (hormonell;p) av å tenke på å miste mannen:s

Det skjønner jeg også, og jeg mente aldri at særkullbarnets arv ikke skal sikres... Som jeg skrev i mitt siste innlegg, det er sikkert bare jeg som er teit, men det føles så urettferdig å måtte punge ut masse penger for å kunne fortsette å bo i mitt hjem. Jeg skjønner jo at arven må sikres på en eller annen måte, men som i mitt siste innlegg; hva da om gjelden fortsatt ikke er nedbetalt når jeg dør, da vil jo våre fellesbarn arve gjeld og ikke penger, og det blir jo heller ikke rett, når særkullsbarn har fått utbetalt penger fordi dets far/mor døde tidligere... Men mulig jeg har misforstått dette da... Uff nei, kjenner jeg blir trist (hormonell;p) av å tenke på å miste mannen:s

Hei!

Jeg må bare få svare her, fordi jeg har lest en del om arv med særkullsbarn. Min mann har to barn fra før, og vi har en på vei. Alle barna har til sammen krav på 2/3 av FARSarven. Man kan som regel ikke sitte i uskifte med særkullsbarna, og det lønner seg heller ikke. For om man har hatt en verdistigning på hus osv, må man betale også denne verdistigningen når man skifter med særkullsbarna. Jeg forstår ikke hvorfor du/dere syns det er urettferdig at særkullsbarna også skal arve sin del av farsarven, som også deres fellesbarn gjør? Dere kan opprette en livsforsikring som begunstiger DEG ved død, dvs at den unnlates fra arveoppgjøret og vil kun gå til deg. Dere kan også skrive en avtale om han har en hytte feks som er særeie nå, så kan den bli felleseie ved hans død. Dvs at du da "får" halvparten av den verdien. I tillegg burde man testamentere den frie tredjedelen til den gjenlevende ektefelle. Ellers blir arven bare delt på antall livsarvinger om man ikke har skrevet en sånn avtale. Andre verdier som også er særeie kan bli felleseie ved død om man har avtale på det. Så det er mange muligheter her.

Til ditt siste utsagn: Barna arver som sagt 2/3 av farsarven, dvs hans formue. Da er gjelden også iberegnet. La oss si dere har ett hus som er verdt 3 millioner. Dere har 2 millioner i gjeld. Dere eier huset sammen. Dvs at halvparten er hans. Da er det kun en million i verdier i boet (hus-gjeld). Halvparten av dette er ditt. Dvs at 500 000 som er fars del, skal deles. Barna har krav på 2/3, det er 330 000. Om han da har ett barn fra før, og dere har 2 fellesbarn, så må du betale 110 000,- til hans særkullsbarn. Du kan fortsatt sitte i uskifte med de resterende 220 000,- som er dine barns arv, da dette er felles barn.

Skjønner??

Det skjønner jeg også, og jeg mente aldri at særkullbarnets arv ikke skal sikres... Som jeg skrev i mitt siste innlegg, det er sikkert bare jeg som er teit, men det føles så urettferdig å måtte punge ut masse penger for å kunne fortsette å bo i mitt hjem. Jeg skjønner jo at arven må sikres på en eller annen måte, men som i mitt siste innlegg; hva da om gjelden fortsatt ikke er nedbetalt når jeg dør, da vil jo våre fellesbarn arve gjeld og ikke penger, og det blir jo heller ikke rett, når særkullsbarn har fått utbetalt penger fordi dets far/mor døde tidligere... Men mulig jeg har misforstått dette da... Uff nei, kjenner jeg blir trist (hormonell;p) av å tenke på å miste mannen:s

Du kan forsikre gjelden din, sånn at gjelden innløses om du dør istedenfor at den går videre til barna dine.

Er også noe som heter kryssforsikring. Da eier du mannens forsikring, og mannen eier din. Skulle han dø er det du som får forsikringspengene og ikke barna.

Vil anta og tro at pliktdelsarven snart forsvinner. Det er en bakstreberskordning, og den er jo oppe til vurdering fra tid til annen.

Ingen andre land som holder på med samme galskapen. Jeg ser ingen fordeler med pliktdelsarv.

Ja, til full testasjonsfrihet!

Her er mitt beste tips til deg å opprette en livsforsikring på din mann, med deg som begunstiget, som er stor nok til at du kan overta huset alene ( med din inntekt), samt å betale ut farsarven til særkullsbarnet. Særkullsbarnets verge ( mor) kan godta at du sitter i uskifte, men det er ikke nødvendigvis gunstigst for deg. I den fasen dere er i nå har dere nok en del gjeld, og denne blir det jo fradrag for ( altså mindre å arve). Dess mer du betaler ned på lånet - og verdistigning - gjør at særkullsbarnet vil arve mer om dere utsetter farsarven. Livsforsikringen som du mottar går også inn i boet, og særkullsbarnet vil da arve mer enn om du skiftet med engang.

Er dere gift? Om ikke er det lurt å kontakte livsforsikringsselskapet (eller personalansvarlig) til din manns arbeidsgiver ( skriftlig) der dere skriver at du skal ha forsikringsutbetaling fra jobben hans om han faller fra. Det kan være forskjellige rutiner for det som går på samboer / samboer og felles barn i arbeidsgivers forsikring for de ansatte. Ikke alle er automatisk begunstiget.

Veldig lurt at du tenker på dette forresten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...