Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #1 Skrevet 17. august 2012 vi bygger hus, og jeg sitter og tegner/planlegger kjøkken og vaskerom nå. Gi meg gjerne dine beste tips ift innredning!
Major HotLips Houlihan Skrevet 17. august 2012 #2 Skrevet 17. august 2012 Lag arbeidssoner på kjøkkenet! En plass der du har nok benkeplass nok og skapplass til matvarer og kjøleskap og komfyr like ved. Oppvaskmaskinen og vasken settes nært til der alt av tallerkener, bestikk og utstyr skal være slik at det er enkelt å ta ut av maskinen. Og hvis det går så gjerne en egen plass til brødskivesmøring også
Mummi mamma Skrevet 17. august 2012 #3 Skrevet 17. august 2012 Få ovnen litt opp i høyden. Det synes ihvetfall jeg er veldig greit, å slippe og bøye seg hele tiden, for å se hvordan det går med maten
Gjest amandine Skrevet 17. august 2012 #4 Skrevet 17. august 2012 Jeg ville si oppvaskmaskinen opp i høyden, jeg.. Og en Quooker;-)
holahopp Skrevet 17. august 2012 #5 Skrevet 17. august 2012 Jeg ville ikke satt vaskemaskin og tørketrommel oppå hverandre. Men laget en stor benk over vaskemaskinen med hyller over slik at du har plass til å legge klær vekk, brette sammen osv. Det er også greit med lang benk og ha skittentøyskurver under og for da flytter man på en måte det som lett blir rotete til under benken i bokser:) Komfyr opp i høyden, veldig greit egentlig, men ikke inni ett hjørne for da kan være litt vanskelig å komme til.
Kathrine. Skrevet 17. august 2012 #6 Skrevet 17. august 2012 Visst dere har øy, så er det veldig kjekt å ha steketoppen på den, slik at en står ut mot rommet mens en lager mat. Brede skuffer! Og masse skuffer istedenfor skap.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #7 Skrevet 17. august 2012 Sett vaskemaskin og tørketrommel ved siden av hverandre, men bygg dem inn i noe, slik at de kommer opp fra gulvet. Det sparer deg for å bøye deg hele tiden. På undersiden kan du ha sorteringskurver for skittentøy f.eks. Samme på kjøkkenet. Forsøk å få stekeovn og oppvaskmaskin litt opp i høyden.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #8 Skrevet 17. august 2012 Spisskammers! Det å ha en bod med direkte inngang fra kjøkkenet er gull verdt. Der kan du ha fryser, tørrmat og store kjeler, kjøkkenmaskiner , kakebokser og andre ting som tar mye plass. Et slikt rom med åpne hyller fra tak til gulv rommer utrolig mye og er mye greiere enn enorme mengder kjøkkenskap/skuffer.
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 17. august 2012 #9 Skrevet 17. august 2012 Bygg begge rom store! Har bygd hus, og en av tingene jeg angrer på er at vaskerommet er for lite. Ta heller litt av en evt stor gang eller annet tilstøtende rom, slik at du får god plass på vaskerommet. Kjøkkenmoduler fra Ikea er geniale også på vaskerommet. Lurt med benkeplate over vaskemaskin/trommel til å legge bretta klær på. Og kjøkken.... Gjerne en hel vegg med høyskap om du har mulighet. Man får aldri nok skapplass! Nye hus har ofte lite bodplass, så greit med mye oppbevaringsplass ellers:-)
LuksusLiv Skrevet 17. august 2012 #10 Skrevet 17. august 2012 Masse skuffer framfor skap. Stekovn og oppvaskmaskin litt i høyden, så man slipper å bøye seg. Ikke velg mørke benkeplater, alt av støv og riper vises. Kjøkkenøy med stekeplater er helt supert. Stoooort kjøleskap!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #11 Skrevet 17. august 2012 Sett vaskemaskin og tørketrommel ved siden av hverandre, men bygg dem inn i noe, slik at de kommer opp fra gulvet. Det sparer deg for å bøye deg hele tiden. På undersiden kan du ha sorteringskurver for skittentøy f.eks. Samme på kjøkkenet. Forsøk å få stekeovn og oppvaskmaskin litt opp i høyden. Støtter det å få vaskemaskin og tørketrommel i høyden, men ville ikke hatt skittentøyskuffer under - hvis man må "på gulvet" for å få tak i skittentøyet, faller mye av vitsen med å ha det andre i høyden bort. Ha heller ting som ikke blir brukt så mye i de skuffene. F.eks vintertøy/sko, redningsvester o.l. Jeg ønsker meg også spiskammers, gjerne med et kjølehjørne. Da sparer man mye rot på kjøkkenet. Jeg har bare skuffer i kjøkkenbenken, og det er så mye greiere enn skap.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #12 Skrevet 17. august 2012 ikke ha overskap på kjøkkenet. bruk heller en hel vegg til høyskap. vaskemaskin/tørketrommel side ved side under arbeidsbenk. masse skapplass på vaskerom, om mulig burde du vurdere å ha inn/utgang til vaskerommet, slik at unger kan tas direkte i spylinga om de kommer inn fulle av rusk og rask. det er i alle fall min drøm, bikkja rett i dusjen på vaskerommet for avspyling,samme med sølete støvler/regntøy.. gleder meg til den dagen kommer.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #13 Skrevet 17. august 2012 Husk god plass til kildesortering og oppbevaring av plast, papir, metall, glass, flasker ol. Ikke velg for hardt gulv. Da kommer dere til å knuse unødig mye. Støtter spiskammers.
lille sprelle Skrevet 17. august 2012 #15 Skrevet 17. august 2012 Enig med tordensky - skuffer i stedet for skap. Sjekk i skap i forhold til åpning av dører osv. Bruk ev skyvedører. Vaskerom - masse tørkeplass og stor kum.
Mikkemafian Skrevet 17. august 2012 #16 Skrevet 17. august 2012 Hlet enig med spiskammers!! Vi har det , og det er den delen av vårt egendesignete hus jeg er mest fornøyd med sånn praktisk sett:)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #17 Skrevet 17. august 2012 Ha så stort vaskerom som du har mulighet til, jeg er veldig glad for at jeg har ett stort vaskerom. Det er det rommet i huset jeg er mest glad for. Vaskemaskinene står på gulvet ved siden av hverandre med stor benk over. Der brettes alt tøyet før det blir lagt i skapene sine, og der kan det ligge en stund uten at det roter til andre steder om jeg må gjøre noe annet. Ha gjerne plass uner benken til flere forskjellige skittentøyskurver, slik at det er enkelt å sortere og det ikke tar gulvplassen. Kjøkkenskap fra Ikea er supre, og mange. Vi har alt av sengetøy på vaskerommet, ikke noe mer upraktisk å hente der der enn på soverommet for det skittene sengetøyet må jo ned på vaskerommet uansett. Vi har også sesongsko i skuffer, regntøy, sesongtøy som vinterdresser der. Enkelt å hente når det plutselig kommer en iskald dag, uten å måtte begynne å leite på loftet. Ungene finner det selv også om jeg ikke er hjemme, for her skrives det med sprittusj på skuffer og skap hva som er inni (jeg vet det jo, men ble lei av å forklare mannen over tlf noen ganger. ) En stor utslagsvask. Genialt å ha når en må klore noe, vaske malekoster og annet som en helst ikke vil gjøre på kjøkkenet. Jeg har det ikke men savner det veldig, misunner mamma veldig hennes. Vi har strykeprett som henger på veggen som bare er å felle ned. Og vi har en smal og en bred, slik at å stryke kjoler og skjortearmer går som en lek. Siden vi ikke viste hvor vi skulle få kjøpt slike laget vi, og selv mannen er å se ved strykebrettet.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #18 Skrevet 17. august 2012 Ha en skittentøysjakt fra 2. etasje rett ned i vaskerommet (hvis du har vaskerom nede og soverom oppe),
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #19 Skrevet 17. august 2012 Ikke ha fjøl-skuffa rett over bestikkskuffa!! Kjempekoselig å måtte fjerne alt maten på fjøla hver gang du trenger en kniv eller en skje! Ha et stort bevegelig kasserolleskap i et hjørne - lett å snurre for å finne riktig kasserolle og steikespade:) Lag god koselig og luftig plass til kjøkkenbord som kan brukes som et samlingspunkt for familien. Et praktisk og hardfør kjøkkenbord i koselig omgivelser der barna kan sitte å tegne, familien kan spille spill på osv. Stolene må være gode å sitte på. På vaskerom: Kjøp billige trådhyller som kan stables oppå hverandre til turklær, sensongklær osv. Ha gjerne vaskerom i tilknytning til en utedør og et bad. Kjempepraktisk når ungene og dere kommer utenfra, skitten og fæle. Da kler dere av dere på vaskerommet og kan gå rett på badet for å vaske seg. I tillegg kan dere gå inn døra til vaskerommet med skittentøyet som samler seg på badet.
☆☆☆ Skrevet 17. august 2012 #20 Skrevet 17. august 2012 Ikke ha underskap eller høyskap, ha skuffer under alle benker (skuffe til bosspannene under vasken er gull). Høyskap har en tendens til å føre til at man ikke aner hva som er innerst/nederst.
Himmel og hav Skrevet 17. august 2012 #21 Skrevet 17. august 2012 Skriver under på spiskammers. Det er uvurderlig! Arbeidsbenk over vaskemaskinen er veldig praktisk. Jeg har det, og over der har jeg masse knagger(masse!) til sakser, hyssing, hansker, klyper og alt annet som de er greit å ha lett tilgang til. Dype hyller over der igjen, der jeg får plass til plastkasser med lyspærer, vaskemidler og mye annet dill.
Fru Blåbær Skrevet 17. august 2012 #22 Skrevet 17. august 2012 Planlegg hvor du kommer til å trenge stikkontakter. Hvor er det mest naturlig å ha kaffetrakteren, vannkokeren og brødristeren? Kanskje dere har lyst til å høre på radioen under søndagsfrokosten samtidig som dere trakter kaffe, koker vann, rister brød og koker egg? Både her og det forrige stedet vi bodde var ikke dette så veldig gjennomtenkt synes jeg. Brødristeren kunne godt stått nærmere kjøkkenbordet og den stikkontakten over vasken virker ganske malplasert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå