Gå til innhold

Glutenintoleranse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen med barn med glutenintoleranse (ikke allergi) her? Lurer på om vesla mi reagerer mildt på gluten. Hvor tidlig så dere det? Hvilke symptomer? Er litt forvirret førstegangsmor her :o

Skrevet

Jeg har iallfall masse erfaring med cøliaki. De fleste som reagerer på gluten gjør det pga cøliaki, men det finnes selvfølgelig andre tilfeller også.

Men graden av reaksjon har ikke noe å si, en kan reagere hardt og en trenger omtrent ikke ha plager i det hele tatt, kan allikevel være cøliaki. Og uansett er det igjen like skadelig for kroppen på sikt.

Har fikk vi iallfall diagnosen da han var 13 mnd, men kunne i ettertid se tilbake på småting som kom som følge av cøliakien nesten fra han startet med glutenholdig mat. Men det skjønte jeg ikke da.

De første symptomene var løs avføring, små utslett og oppblåst mage, men det var alvorlig oppkast som ga han utredning og diagnose.

Skrevet

Jenta mi hadde symptomer på dette i noennoen mnd. Det begynte en knapp uke etter at innføring av grøt med gluten. Da var hun 6 mnd.

Hos henne merket vi det på at hun var urolig og utilpass, både natt og dag, samt at hun hadde unormal avføring.

Når hun var nærmere 9 mnd gikk det over.

Vi ser noe av det samme nå etter innføring av melk. Men det reagerer hun kraftigere på, så vi holder inntaket på et minimum.

Hun er testet for både glutenintoleranse og melkeintoleranse, men prøvene er fine. Er henvist til sykehuset for videre utredning, bla melkeallergi.

Til nå har legene bare konkludert med at hun har sart mage som trenger lengre tilvenning på visse matsorter.

Skrevet

Hm, ja dette hørtes kjent ut... Kanskje vi bare må ta det litt roligere med gluten.

Skrevet
Hm, ja dette hørtes kjent ut... Kanskje vi bare må ta det litt roligere med gluten.

Ja vi holdt inntaket på et minimum, fikk ikke "lov" av helsesøster å kutte helt ut. Ga henne hovedsaklig havregrøt(som inneholder lite gluten), men vanlig brød o.l.

Skrevet

Tulla vår er straks 5 mnd og har fått påvist allergi mot egg, soya og hvete/ gluten :-(

Hun har et svakt eksem liknende utslett på ryggen og en dag ble hun plutselig dekt av elveblest. Vi dro til legen som sa det var en allergisk reaksjon og hun fikk antihistaminer. Det ble tatt en blodprøve og nå på onsdag ringte legen å sa hun er allergisk :-(

Det blir strengt kosthold på meg mens jeg ammer og en time hos allergispesialist for oppfølging av lillemor.

Vi har merket at hun noen dager er urolig og sover dårlig + at hun klør og har vondt i magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...