Sjokoladebanan Skrevet 16. august 2012 #26 Skrevet 16. august 2012 (endret) "Betennelse (inflammasjon) er kroppens lokale reaksjon på vevsskade. Betennelsesreaksjonen er kroppens forsøk på å begrense vevsskade og eliminere den skadelige faktoren... Akutt betennelse: årsaker: De viktigste faktorene som kan forårsake akutt betennelse er: Dødt vev (nekrose) Infeksjon med bakterier eller virus Hypersensitivitetsreaksjon ("overfølsomhetsreaksjon" Allergi) Fysiske faktorer (mekanisk, varme, kulde) bestråling Kjemiske faktorer (etsende stoffer)" Dette er sitert fra en av sykdomslærebøkene vi hadde på sykepleien. Kilde: Patologi Menneskets sydommer av Bjørn Inge Bertelsen. Ut i fra dette er infeksjon altså kun en av faktorene som kan forårsake betennelse... Med mindre lærebøkene tar feil da Vi hadde forresten all sykdomslæreundervisningen av en lege. Endret 16. august 2012 av PLuttiPLoTT
Anonym bruker Skrevet 16. august 2012 #27 Skrevet 16. august 2012 Morsomt at hi er så påståelig og lite villig til å innrømme at hun tar feil når både lege, apotektekniker, farmasøyt og sykepleiere har uttalt seg og henvist til felleskatalog og lærebøker. Hilsen også lege....
skinnfilla Skrevet 16. august 2012 #28 Skrevet 16. august 2012 Ha ha fantastisk å komme tilbake på dib etter en uke uten håper dere blir enige for jeg har ingen peiling hvert fall;)
-98-11-13 Skrevet 17. august 2012 #29 Skrevet 17. august 2012 Hei Hi, er enig med deg jeg. Her i hus så bruker vi kortison salver/kremer på alt mulig, små kutt, såre rumper, kviser etc pga av at kortison tar betenelse. Og min mann er Hud overlege Han blir også ofte irritert på enkelte apotek ansatte, som forteller at pasientene skal bruke div medisiner annerledes ann det han har avtalt med pasientene.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #30 Skrevet 17. august 2012 HI tar feil. Def. på betennelse og infeksjon er godt beskrevet lengre oppe så ikke nødvendig med gjentakelse. Hilsen lege (ikke samme som tidligere i tråden)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #31 Skrevet 17. august 2012 Hydrokortison, som i Betnovat, hjelper mot inflammasjon som er forårsaket av et overivrig immunforsvar, så på sett og vis kan man si at hydrokortison hjelper mot "betennelser". Det hjelper faktisk mot inflammasjoner som eksem, astma (som er en betennelsesreaksjon i lungene) osv. Det hydrokortison IKKE hjelper mot er betennelser forårsaket av virus, bakterier, sopp osv. Tvert i mot. Det virker immundempende og kan i verste fall gjøre en infeksjon verre. Hydrokortison er IKKE bakteriedrepende, og skal ikke brukes på åpne sår. Rart at en "Hud overlege" ikke vet det...
sillyfilly og Olivia Skrevet 17. august 2012 #32 Skrevet 17. august 2012 Ren betnovat er ikke bakterie drepende. Brulidine ER. Betnovat med Chinoform tar bakterier og eksem tilstander. Disse legene som ikke skjønner at vi råder kundene til å bruke legemidler annerledes. Sjekk hva som står i pakningsvedlegget? Det er det vi går etter. Evt felleskatalogen om vi skal være veldig nøye. I felleskatalogen står det ang Betnovat at en kontraindikasjon er sår behandling. Hilsen annen apotektekniker.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #33 Skrevet 17. august 2012 Sånn til info: Medisinstudent. Akkurat dette er egentlig en ganske interessant diskusjon, for dette var noe de advarte oss medisinstudenter mot ganske tidlig (altså når vi skulle lære begrepene selv ), at her er det mye misforståelser og rar bruk Det vi lærte, og som vel er mest anerkjent/"korrekt" _norsk_ medisinsk ordbruk, er vel: - Inflammasjon: Kroppens generelle reaksjon på skade, med hevelse, varme, rødme, nedsatt funksjon. Har i utgangspunktet ikke noe med bakterier/virus og slikt å gjøre. - Infeksjon: Inflammasjon som følge av bakterier og virus - Betennelse: Her blir det litt mer uklart. Betennelse brukes om både inflammasjon og infeksjon, f.eks beinhinnebetennelse, eller et betent sår. Ene har bakterier, andre har ikke. Dvs infeksjon er en inflammasjon med bakterier/virus/sopp, betennelse kan være enten en inflammasjon eller en infeksjon, mens inflammasjon bare er kroppens reaksjon. Siden jeg liker kilder og sånt sjekket jeg faktisk ordnett.no, på inflammasjon. Der har de faktisk satt inflammasjon som synonymt med betennelse, og det gjør jo ikke akkurat saken bedre. Rart det blir misforståelser! (Inflammation på engelsk, også Ordnett, via Oxford Dictionary har det også litt uklart, det kan komme av a reaction to injury or infection. Når det kommer til Brulindine/Betnovat: Brulidine (fra legemiddelhandboka.no): Egenskaper Baktericid effekt ved å hemme bakterienes metabolisme. Betnovat: Lokalt antiinflammatorisk. Dvs Brulidine tar bakterier, mens Betnovat (i følge min/iallefall deler av det medisinske miljøet ), hemmer kroppens egen immunrespons. Såh, Betnovat vil bare gjøre ting mindre synlig, mens Brulidine faktisk vil hjelpe. Når det gjelder apotekansatte: Dette var noe (særlig) hudlegene nevnte for oss og, men mer som en pekefinger på "dere må kommunisere godt og skrive gode resepter", siden de ofte bruker sterke medisiner (f.eks sterke kortisonkremer) på steder de egentlig ikke bør brukes, f.eks i ansiktet. Men da er det jo fordi sykdommen er verre enn bivirkningene medisinen har, f.eks de sterkeste kortisonproduktene mot lupussår. Har ikke hørt det så mye andre steder. Såh, kanskje vi rett og slett må bli enige om å være uenige, og at det ikke er helt entydig? (Selv om jeg ærlig talt trodde det )
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #34 Skrevet 17. august 2012 Typisk dib damer. Når ein lege refererer så har dib damene rett uansett.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #35 Skrevet 17. august 2012 Selvsagt har alle leger, sykepleiere, apotekteknikere og fandens oldemor FEIL, og HI rett. Det står i Dibs Grunnlov.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #36 Skrevet 17. august 2012 HVORFOR SKAL SÅ MANGE KRANGLE PÅ DET MOTSATTE, NÅR DER ER FLERE SOM HAR LAGT UT LINKER SOM BEVISER DET RIKTIGE????! aaaaaaargggggggghhhhhhhhh...........!!!! Det er tydelig man mÅ bruke Caps locken for at folk skal kunne legge merke til svarene og ikke bare sitt eget svar, ogsÅ legge skylden pÅ "dibb-damer" Da tenker jeg om dere, "idioter som ikke kan argumentere skikkelig" som mÅ skylde pÅ dibbene.
soleia Skrevet 17. august 2012 #37 Skrevet 17. august 2012 Blir flau på dine vegne, HI. Det skumlaste i helsevesenet er skråsikre folk som ikkje kan spørje om råd eller innsjå at dei kan ta feil. Føresler at du åpnar lærebøkene på nytt, for skilnaden på inflamasjon og infeksjon er ganske grunnleggande kunnskap!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #38 Skrevet 17. august 2012 HVORFOR SKAL SÅ MANGE KRANGLE PÅ DET MOTSATTE, NÅR DER ER FLERE SOM HAR LAGT UT LINKER SOM BEVISER DET RIKTIGE????! aaaaaaargggggggghhhhhhhhh...........!!!! Det er tydelig man mÅ bruke Caps locken for at folk skal kunne legge merke til svarene og ikke bare sitt eget svar, ogsÅ legge skylden pÅ "dibb-damer" Da tenker jeg om dere, "idioter som ikke kan argumentere skikkelig" som mÅ skylde pÅ dibbene. Det er bare HI som "krangler pÅ det motsatte".
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #39 Skrevet 17. august 2012 Hun svarte at de var HELT ulike, og at Brulidine var det som tok bakterier, mens Betnovat var noe helt annet Kan de ikke lære sine ansatte som skal hjelpe folk å i det minste innrømme manglende kunnskaper? Jeg vet at Betnovat og andre kortisonkremer tar bakterier. At brulidine kan ordne smågreier i hudoverflaten, betyr ikke at det er best. Men det er jo reseptfritt Jeg er faktisk utdannet innen helse, og har mye medisinkunnskaper. Men jeg spurte, selv om jeg egentlig ikke hadde behov for det. Kortisonpreparter, slik som Betnovat, setter ned immunforsvaret i huden - og gjør den mer mottakelig for diverse infeksjoner, men helsarbeider som du er, så visste du det fra før! Noen preparater inneholder riktig nok en kombinasjon av bakteriehemmende og antiinflamatoriske midler, for de som trenger det. F.eks Betnovat med chinoform-
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #40 Skrevet 17. august 2012 Ho har jo helt rett og du har helt feil. Betnovat tar overfladiske ting slik som inflamasjoner og insektstikk osv. Brulidine er desinfiserende sårkrem så jo, det er helt forskjellige. Hilsen apotektekniker Vet du hva "inflamasjoner" er? hehehe... det er betennelser, og det betyr bakterier. Trodde du det var virus eller sopp hver gang det er snakk om "inflamasjon"? Eller hva tenker du "inflamasjon" er? Om man tenker engelsk, hva heter da betennelse? Jo, inflamation Og hva er det? Jo, bakterier. Latin og diverse er godt å kunne litt av, også når man jobber på apotek Jeg tester ingen, for jeg vet nok selv. Og jeg stoler på mine kunnskaper, som også er lært på høyskole. Tro ikke at jeg ikke vet hva jeg snakker om HI På engelsk brukes det infection om infeksjoner forårsaket av mikrober, og inflammation om inflammasjon, dom forekommer med og uten mikrobebetennelse.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #41 Skrevet 17. august 2012 Det hudlegen her i byen klager på er at vi skriver "Påsmøres i tynt lag" når han har skrevet kun påsmøres på resepten. Han har da avtalt med pasienten at de skal smøre tykt på mens vi bare følger felleskatalogteksten. Og det jeg en gang lærte var at kremen/salven ikke fungerer noe bedre om du smører den tykt, det blir bare fortere tomt i tuben Så det at legen klager på apoteket trenger ikke være mangel på kunnskap, men mangel på evne til å være tankelesere. Apoteket på sin side klager på leger som ikke klarer å skrive reseptene riktig Ellers signerer jeg alle andre apotekansatte, leger og sykepleiere over her. Hilsen enda en apotektekniker.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #42 Skrevet 17. august 2012 HVORFOR SKAL SÅ MANGE KRANGLE PÅ DET MOTSATTE, NÅR DER ER FLERE SOM HAR LAGT UT LINKER SOM BEVISER DET RIKTIGE????! aaaaaaargggggggghhhhhhhhh...........!!!! Det er tydelig man mÅ bruke Caps locken for at folk skal kunne legge merke til svarene og ikke bare sitt eget svar, ogsÅ legge skylden pÅ "dibb-damer" Da tenker jeg om dere, "idioter som ikke kan argumentere skikkelig" som mÅ skylde pÅ dibbene. Det er bare HI som "krangler pÅ det motsatte". Em? Denne kommentaren tilhører IKKE hi: "Hei Hi, er enig med deg jeg. Her i hus sÅ bruker vi kortison salver/kremer pÅ alt mulig, smÅ kutt, sÅre rumper, kviser etc pga av at kortison tar betenelse. Og min mann er Hud overlege Han blir ogsÅ ofte irritert pÅ enkelte apotek ansatte, som forteller at pasientene skal bruke div medisiner annerledes ann det han har avtalt med pasientene. " Til info, den som skrev den kaller seg for: 98-11-13 ,Det er gjerne en kommentar som HI ikke "eier" men det er forsatt satt ut linker av andre. Å det burde folk fÅ seg i med at hovedinnlegget ikke er pÅ over 100 sider. Skal vær lettere Å se da.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #44 Skrevet 17. august 2012 Jeg håper virkelig at jeg ikke kommer i kontakt med HI når jeg trenger helsetjenester! Ikke pga at hun tar feil mtp disse salvene, men hvordan hun konsekvent nekter å innse at hun tar feil. Til tross for mange linker og innlegg fra mennesker som tydelig vet hva de snakker om, så holder hun fast på sin overbevisning! Så, kjære HI, din høyskoleutdannelse til tross, tror jeg du vil tjene veldig på å lære deg å ta imot konstruktiv kritikk og veiledning så kommer du så mye lenger
kroi Skrevet 17. august 2012 #45 Skrevet 17. august 2012 Kjære Hi, hvis du fortsatt følger tråden din... Som du ser fikk min forklaring på definisjoner av betennelse vs infeksjon (#14) bra tilbakemelding fra flere her inne (#21, #26, #27 blant andre). Altså: En infeksjon forårsakes av virus/bakterier/sopp, og gir en betennelsesreaksjon i kroppen. Det kan behandles med antibiotika/penicilliner/antimykotikum. En infeksjon er alltid en betennelse. En betennelse kan også forårsakes av mekanisk skade (slag/overbelastning), da er det ingen bakterier/virus/sopp involvert. Det er like fullt en betennelse. Senebetennelse i armen er et godt eksempel, da vil du få betennelsesdempende medisiner (antiinflamatoriske midler som voltaren etc) som IKKE er antibiotika/penicillin. Du kan derfor godt ha en betennelse uten at det er en infeksjon, mens det alltid er en betennelse hvis det er en infeksjon. Ble forklaringen enklere å forstå nå? Og nei, jeg motsier ikke meg selv i denne forklaringen. Hilsen sykepleieren i #14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå