Gå til innhold

Jeg var på apoteket i dag for å kjøpe Brulidine, og spurte damen hva som er forskjellen på den og f eks Betnovat....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun svarte at de var HELT ulike, og at Brulidine var det som tok bakterier, mens Betnovat var noe helt annet ;)

Kan de ikke lære sine ansatte som skal hjelpe folk å i det minste innrømme manglende kunnskaper? Jeg vet at Betnovat og andre kortisonkremer tar bakterier. At brulidine kan ordne smågreier i hudoverflaten, betyr ikke at det er best. Men det er jo reseptfritt ;)

Jeg er faktisk utdannet innen helse, og har mye medisinkunnskaper. Men jeg spurte, selv om jeg egentlig ikke hadde behov for det.

Fortsetter under...

Skrevet

Misjonen din var altså å teste henne ut eller å sette henne fast? Sjarmerende.......

Skrevet

Hun på apoteket har rett, du tar feil. Betnovat tar ikke bakterier.

Skrevet

Ho har jo helt rett og du har helt feil.

Betnovat tar overfladiske ting slik som inflamasjoner og insektstikk osv.

Brulidine er desinfiserende sårkrem så jo, det er helt forskjellige.

Hilsen apotektekniker ;)

Skrevet
Ho har jo helt rett og du har helt feil. Betnovat tar overfladiske ting slik som inflamasjoner og insektstikk osv. Brulidine er desinfiserende sårkrem så jo, det er helt forskjellige. Hilsen apotektekniker ;)

Hihi.....blir ikke bittelitt flau nå vel, HI???

Godt du husket å huke av for anonymknappen :)

Annonse

Skrevet
Ho har jo helt rett og du har helt feil. Betnovat tar overfladiske ting slik som inflamasjoner og insektstikk osv. Brulidine er desinfiserende sårkrem så jo, det er helt forskjellige. Hilsen apotektekniker ;)
Hihi.....blir ikke bittelitt flau nå vel, HI??? Godt du husket å huke av for anonymknappen :)

Nei, det var ikke HI! :)

Skrevet
Hihi.....blir ikke bittelitt flau nå vel, HI??? Godt du husket å huke av for anonymknappen :)
Nei, det var ikke HI! :)

Jeg mente at hi måtte være flau når det så er så tydelig at hun tar feil....

Jeg aner ikke hva som er rett eller feil i denne saken, men ser at det er flere som hevder å ha peiling som mener at hi har feil - så da er det jo litt flaut å gå så høyt ut som hi gjør :)

Skjønner du hva jeg mener, eller forklarer jeg meg helt bort nå ;)

Skrevet

Hun svarte at de var HELT ulike, og at Brulidine var det som tok bakterier, mens Betnovat var noe helt annet ;)

Kan de ikke lære sine ansatte som skal hjelpe folk å i det minste innrømme manglende kunnskaper? Jeg vet at Betnovat og andre kortisonkremer tar bakterier. At brulidine kan ordne smågreier i hudoverflaten, betyr ikke at det er best. Men det er jo reseptfritt ;)

Jeg er faktisk utdannet innen helse, og har mye medisinkunnskap

er. Men jeg spurte, selv om jeg egentlig ikke hadde behov for det.

Du må nok sjekke fakta litt mer før du uttaler deg. Du som har så mye medisinkunnskap.......?

Vanlig Betnovat er ikke bakteriedrepende, men Betnovat med chinoform derimot er tilsatt et bakteriehemmende stoff

Skrevet

Tror vel kanskje HI blander bakterielle tilstander og inflammasjon. Uansett så er det litt morsomt å se at kundene tester oss ut litt innimellom.:0) å bare for å ha sagt det, hvis det er noe vi ikke kan svare på så går vi ALLTID å spør kollegaer hvis vi er usikre.

ånei, betnovat og brulidine er ikke det samme, men riktig som de andre sier over her.

Hilsen Farmasøyt

Skrevet

Dette var dagens:-) nå fikk jeg meg en god lattet HI. Meningen var å teste apotektekknikeren/ farmasøyten, men i stedet dreit du ut deg selv:-) helsekunskaper sa du ???

Skrevet

Hilsen apotektekniker ;)

Vet du hva "inflamasjoner" er? hehehe... det er betennelser, og det betyr bakterier. Trodde du det var virus eller sopp hver gang det er snakk om "inflamasjon"? Eller hva tenker du "inflamasjon" er?

Om man tenker engelsk, hva heter da betennelse? Jo, inflamation ;) Og hva er det? Jo, bakterier. Latin og diverse er godt å kunne litt av, også når man jobber på apotek ;)

Jeg tester ingen, for jeg vet nok selv. Og jeg stoler på mine kunnskaper, som også er lært på høyskole.

Tro ikke at jeg ikke vet hva jeg snakker om ;)

HI

Skrevet

Hilsen apotektekniker ;)

Vet du hva "inflamasjoner" er? hehehe... det er betennelser, og det betyr bakterier. Trodde du det var virus eller sopp hver gang det er snakk om "inflamasjon"? Eller hva tenker du "inflamasjon" er?

Om man tenker engelsk, hva heter da betennelse? Jo, inflamation ;) Og hva er det? Jo, bakterier. Latin og diverse er godt å kunne litt av, også når man jobber på apotek ;)

Jeg tester ingen, for jeg vet nok selv. Og jeg stoler på mine kunnskaper, som også er lært på høyskole.

Tro ikke at jeg ikke vet hva jeg snakker om ;)

HI

...og jeg må ta med at i pakningsbeskrivelsen til Brulidine står det at det har bakteriedrepende effekt..... Så det er ikke noe jeg finner på både hos det ene eller det andre.

Så at hun på apoteket påsto at kun den ene dreper bakterier, blir helt på trynet, noe jeg allerede visste da jeg spurte......

HI

Annonse

Skrevet

Betennelse betyr ikke bakterier. Du kan ha en betennelse uten at det er bakterier/virus/sopp der, f.eks ved senebetennelse i en arm/skulder.

Infeksjon betyr at det er en betennelse med bakterier/virus/sopp.

Du kan aldri ha en infeksjon uten at det er en betennelse, men du kan godt ha betennelse uten å ha en infeksjon. Skjønner?

Hilsen sykepleier

Skrevet

Hi, til og med sykepleiere har gått på høyskole, så da må ikke deres kunnskap være feil også. Tror du bør finne en link som beviser dine påstander. Da kan de sikkert alle her bli enige. Blir litt teit å trekke inn høyskoler og sånt. Oss som ikke har gått der kan fint finne det ut på andre måter også. Mye står på nett, vist en bare googler litt :)

Skrevet
Vet du hva "inflamasjoner" er? hehehe... det er betennelser, og det betyr bakterier. Trodde du det var virus eller sopp hver gang det er snakk om "inflamasjon"? Eller hva tenker du "inflamasjon" er? Om man tenker engelsk, hva heter da betennelse? Jo, inflamation ;) Og hva er det? Jo, bakterier. Latin og diverse er godt å kunne litt av, også når man jobber på apotek ;) Jeg tester ingen, for jeg vet nok selv. Og jeg stoler på mine kunnskaper, som også er lært på høyskole. Tro ikke at jeg ikke vet hva jeg snakker om ;) HI
...og jeg må ta med at i pakningsbeskrivelsen til Brulidine står det at det har bakteriedrepende effekt..... Så det er ikke noe jeg finner på både hos det ene eller det andre. Så at hun på apoteket påsto at kun den ene dreper bakterier, blir helt på trynet, noe jeg allerede visste da jeg spurte...... HI

Eh, ja og da hadde hun vel rett da, at brulidine er bakteriedrepende siden det står i pakningsvedlegget og at Betnovat ikke er det.. Jaja, ser jo at kanskje ikke farmakologikunnskapene ikke er helt på plass..

Skrevet
Vet du hva "inflamasjoner" er? hehehe... det er betennelser, og det betyr bakterier. Trodde du det var virus eller sopp hver gang det er snakk om "inflamasjon"? Eller hva tenker du "inflamasjon" er? Om man tenker engelsk, hva heter da betennelse? Jo, inflamation ;) Og hva er det? Jo, bakterier. Latin og diverse er godt å kunne litt av, også når man jobber på apotek ;) Jeg tester ingen, for jeg vet nok selv. Og jeg stoler på mine kunnskaper, som også er lært på høyskole. Tro ikke at jeg ikke vet hva jeg snakker om ;) HI
...og jeg må ta med at i pakningsbeskrivelsen til Brulidine står det at det har bakteriedrepende effekt..... Så det er ikke noe jeg finner på både hos det ene eller det andre. Så at hun på apoteket påsto at kun den ene dreper bakterier, blir helt på trynet, noe jeg allerede visste da jeg spurte...... HI

Har du for vane å stille spørsmål du vet svaret på? Føler du deg litt bedre i hverdagen når du kan "arrestere" noen for å gi feil opplysninger?

Nå viser det seg jo tilogmed at du har drete på draget her - kanskje du skulle trekke deg stille og rolig tilbake og innrømme din tabbe?

Skrevet

Betennelse betyr ikke bakterier. Du kan ha en betennelse uten at det er bakterier/virus/sopp der, f.eks ved senebetennelse i en arm/skulder.

Infeksjon betyr at det er en betennelse med bakterier/virus/sopp.

Du kan aldri ha en infeksjon uten at det er en betennelse, men du kan godt ha betennelse uten å ha en infeksjon. Skjønner?

Hilsen sykepleier

Betennelse er alltid bakterier, men infeksjon er ikke alltid basert på bakterier. See? Du skriver det helt feil, eller egentlig motsier du deg selv.

Hva er en "virusbetennelse"? Har du hørt om det? Eller en "soppbetennelse"? Dette kan være infeksjoner, men da uten bakterier. Kun virus eller sopp. Det er infeksjoner, men ikke inflamatoriske(bakterielle) infeksjoner.

En betennelse er ALLTID bakterier. Det viser seg i huden som det(overfladisk betennelse), og ellers så viser det på CRP, SR, leukocytter og slikt. Det gjør ikke virus eller sopp.....

Tenk på en helt vanlig kvise med rød underflate, og grønn tupp. Hva finner du der? virus, sopp eller faktisk(tro det eller ei) bakterier?

Så din forklaring tror jeg lite på, for den er bare rar, #14 ;)

Husk det at jeg selv har utdannelse innen feltet. Og mikrobiologi har alltid vært et spesielt interessant felt :)

Jeg VET at betnovat tar bakterier, og det samme gjør Brulidine. Selv om virkestoffene er ulike, og nok ulike i styrke. Og dette burde apotekdama vite før hun svarte meg!

HI

Skrevet

Tror HI blander begrepene inflammasjon og infeksjon :-)

Skrevet

Tror HI blander begrepene inflammasjon og infeksjon :-)

Gjør ikke det, serru ;) Les mitt innlegg lenger oppe her, om hva inflamation betyr på engelsk, og det å kunne litt latin.....

Hi

Skrevet

HI du tar feil, # 14 har rett, begrunner det godt også så jeg skriver ikke mer.

Hilsen lege

Skrevet

Hun kommer jo ikke med sikkre linker som beviser at hun har rett en gang....jeg vet ikke hvem.som har rett og ikke, men bare lurer. De fleste er jo mot hi.

Skrevet
Betennelse betyr ikke bakterier. Du kan ha en betennelse uten at det er bakterier/virus/sopp der, f.eks ved senebetennelse i en arm/skulder. Infeksjon betyr at det er en betennelse med bakterier/virus/sopp. Du kan aldri ha en infeksjon uten at det er en betennelse, men du kan godt ha betennelse uten å ha en infeksjon. Skjønner? Hilsen sykepleier
Betennelse er alltid bakterier, men infeksjon er ikke alltid basert på bakterier. See? Du skriver det helt feil, eller egentlig motsier du deg selv. Hva er en "virusbetennelse"? Har du hørt om det? Eller en "soppbetennelse"? Dette kan være infeksjoner, men da uten bakterier. Kun virus eller sopp. Det er infeksjoner, men ikke inflamatoriske(bakterielle) infeksjoner. En betennelse er ALLTID bakterier. Det viser seg i huden som det(overfladisk betennelse), og ellers så viser det på CRP, SR, leukocytter og slikt. Det gjør ikke virus eller sopp..... Tenk på en helt vanlig kvise med rød underflate, og grønn tupp. Hva finner du der? virus, sopp eller faktisk(tro det eller ei) bakterier? Så din forklaring tror jeg lite på, for den er bare rar, #14 ;) Husk det at jeg selv har utdannelse innen feltet. Og mikrobiologi har alltid vært et spesielt interessant felt :) Jeg VET at betnovat tar bakterier, og det samme gjør Brulidine. Selv om virkestoffene er ulike, og nok ulike i styrke. Og dette burde apotekdama vite før hun svarte meg! HI

Hm...hva med hjernehinnebetennelse, betennelse på balansenerven, øyebetennelse osv, som alle kan være forårsaket av virus?

Skrevet

Dette her må være dagens mest underholdende tråd, HI graver seg dypere ned i møkka for hver gang hun svarer.

Om du jobber i helsevesenet HI, er jeg redd for å bli syk (i alle fall i ditt nærvær).

Skrevet

Henter fra Felleskatalogen:

Betnovat: Virkningsmekanisme:Inflammasjonshemmende og kløestillende. Takyfylaksiutvikling kan redusere virkningen. Betnovat med chinoform inneholder i tillegg 3% kliokinol som har antibakteriell og antimykotisk effekt.

Brulidine:

Indikasjoner:

Mikrobielt eksem, seboreisk eksem. Desinfiserende sårkrem for overflatiske hudinfeksjoner, sår, kutt.

http://www.felleskatalogen.no/medisin/brulidine-sanofi-aventis-547131

http://www.felleskatalogen.no/medisin/betnovat-betnovat-med-chinoform-glaxosmithkline-546819

Jeg tror apotekdamen hadde rett. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...