Gå til innhold

Lovverk kjent/ukjent sæddonor

Anbefalte innlegg

Hei. Her kommer det litt spm.. Jeg lurer på om noen av dere har greie på om det å ha en ukjent donor vil ha noe å si på medmorskap. Og generelt om lovgivning rundt donorsæd i Norge/Danmark.

Jeg har sett på CFC, og vurderer å bruke de, men en sitter med så mange spørsmål etterhvert. Dette er helt nytt for meg.

Tusen takk til deg som leser og som tar deg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143963143-lovverk-kjentukjent-s%C3%A6ddonor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter det jeg vet brukes kun åpne donorer i Norge. Mener det er litt mer papirarbeid med ukjent donor, at det kan ta litt mer tid. Jeg er med i en gruppe på Gaysir, og der skriver et medlem at: "Med anonym donor må du gjennom adopsjonsprossessen. Er du uheldig kan det ta så lang tid at det går ut over permisjonen til den som ikke har født..." Håper dette var litt til hjelp.

• 3 uker senere...

Vi fikk anbefaling om å velge åpen donor. Da ble vi begge likestilt som foreldre med like rettigheter.

Har hørt en skrekk historie.

Der det var et lesbisk par som hadde fått barn og den biologiske moren døde etter noen år. Da tok foreldrene til den biologiske moren barnet fra kjæresten. Den andre jenta hadde ingen rettigheter å mistet barnet og kjæresten på samme tid.

Så det er viktig å ta det riktige valget selv om det koster litt mere nå, men det er jo en sikkerhet for begge to i det lange løp.

Det er, som flere sier, bare ved bruk av åpen donor man kan få medmorskap fra fødsel av. Bruker man anonym donor, vil mors kvinnelige ektefelle måtte stebarnsadoptere.

Det bruker å ta 4-6 måneder etter fødsel å få gjennomført stebarnsadopsjon, men dette kan variere litt fra sted til sted. Adopsjonen gjennomføres aldri før det har gått to måneder.

(Den anekdoten om svigers som stjeler barn, stemmer forresten ikke overens med norsk lovverk. Dersom et barn etter dødsfall er uten noen med foreldreansvar, kan hvem som helst sette frem krav. Det vil så være Tingretten som avgjør. Sannsynligheten er overveiende for at en person som har fungert som forelder over tid og har nær tilknytning til barnet, vil være den som får foreldreansvaret).

Fra 1. oktober er det lov for leger i Danmark å behandle med åpen donor, så jeg regner med CFC tilbyr det fra den datoen.

• 4 uker senere...

Det er, som flere sier, bare ved bruk av åpen donor man kan få medmorskap fra fødsel av. Bruker man anonym donor, vil mors kvinnelige ektefelle måtte stebarnsadoptere.

Det bruker å ta 4-6 måneder etter fødsel å få gjennomført stebarnsadopsjon, men dette kan variere litt fra sted til sted. Adopsjonen gjennomføres aldri før det har gått to måneder.

(Den anekdoten om svigers som stjeler barn, stemmer forresten ikke overens med norsk lovverk. Dersom et barn etter dødsfall er uten noen med foreldreansvar, kan hvem som helst sette frem krav. Det vil så være Tingretten som avgjør. Sannsynligheten er overveiende for at en person som har fungert som forelder over tid og har nær tilknytning til barnet, vil være den som får foreldreansvaret).

Fra 1. oktober er det lov for leger i Danmark å behandle med åpen donor, så jeg regner med CFC tilbyr det fra den datoen.

Hvem hadde lov til å bruke åpen donor i Danmark før 1 oktober?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...