Gå til innhold

Noen som har reptiler her???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en skjeggagam, hun er fem år gammel. Men vi har lyst til å skaffe oss en til. Noen som har erfaringer med det??? Lurer på hvordan hun vil reagere om det kommer en til inn til henne. Bør vi ljøpe en baby, eller en på samme alder? Samme kjønn eller ikke??

Håper noen kan hjelpe meg ;)

Skrevet

Er det lovlig i Norge da?

Skrevet

Jeg har drøssevis med meitemark, og de trives fint i hverandres selskap. Ser ikke ut til å være noen form for kamper dem imellom.

Skrevet
Jeg har drøssevis med meitemark, og de trives fint i hverandres selskap. Ser ikke ut til å være noen form for kamper dem imellom.

Meitemark er da ikke reptiler.

Gjest marie-s
Skrevet

Send en mail til reptilparken og spør der, de har nok greie på dette tror jeg.

Skrevet

Det er ulovlig å holde krypdyr som kjæledyr i Norge, med mindre man har spesiell tillatelse fra Mattilsynet.

Skrevet

Er klar over reglene, men det er mange avoss reptileiere :) det er derfor jeg spurte :) men tKk for tips, kan ringe reptilparken.

Skrevet

Du er klar over reglene, men allikevell har du de. Jævla dyremishandler.

Skrevet

På hvilke grunnlag er jeg dyremisshandler?????

Hi

Skrevet

På hvilke grunnlag er jeg dyremisshandler?????

Hi

Klaret du ikke svare på det eller, Askepott??? ;)

Skrevet

Jo. jeg klarer å svare, men jeg sitter ikke her 24/7, jeg har ett baarn å ta vare på. Det er dyremishandling for dyret blir tatt ut sitt natutlige miljø og hører ikke hjemme i stuen din. Hva gjør du hvis dyret trenger behandling av vetrinær??

Skrevet

Hvorfor lager du en ny tråd om dette da? Holder det ikke at du spør i den tråden hun svarer?

Dyret er kjøpt hos en dyreforhandler, så min vesle, og mange generasjoner før henne, er født i fangenskap. Det e rikke slik at jeg var i thailand, fanget en og satte den i stuen min. Det er like unaturlig med undurlater i bur, de er heller ikke naturlige for vårt klima i norge. Akkurat som kampfisker i et lite akvarium eller gullfisker.

Og skulle jeg trenge medisinsk hjelp til henne, noe som jeg trengte for 2-3 år siden, tar jeg henne med til dyrlegen. De har hjelpe-plikt, så det var ikke farlig i det hele tatt. Vi fikk gode instruksjoner da vi kjøpte henne, og masse,, masse skriftlig informasjon. Akkurat som man får (eller i allefall burde få) når man kjøpre seg hvilket som helst dyr.

Hi

Skrevet

undulater og marsvin i bur er også dyremishandling og ikke noe jeg ville hatt, i tillegg er du kriminell.

Skrevet

Kjeggagam regnes som fremmedartet krypdyr, og det er derfor forbudt å innføre, selge, kjøpe, gi bort, ta imot, eller å holde den som husdyr/selskapsdyr/i fangenskap (forskrift om fremmede arter § 1.

Det er få eksempler på overtredelse av forbudet i rettspraksis (mange saker avgjøres ved forelegg), men i en dom i Sandefjord fra 2008 (TSAFO-2008-67914) ble en mann dømt til 4 000 kroner i bot for å ha tatt vare på en ulovlig vannskilpadde for en annen person.

Mattilsynet kan i medhold av forskriftens § 2 gjøre unntak fra forbudet. Vilkåret for å gjøre unntak er at "særlige grunner" foreligger. Hva som ligger i dette vilkåret er litt opp til Mattilsynets praksis, men selve uttrykket "særlige" betyr at det skal spesielle forhold til - det skal ikke være kurant å gjøre unntak. For å få en oversikt over tilsynets praksis bør du helst kontakte dem.

Skrevet

Jeg tror Askepott egentlig glemte å huke av anonymknappen og kanskje er en av de som svarer frekt i de fleste tråder

Skrevet

Nei. Jeg skriver alltid uten å være anonym!!!!!!

Skrevet

og jeg er alltid frekk

Skrevet

Ja, du virker som en virkelig hyggelig person :/

Skrevet

Ja, du virker som en virkelig hyggelig person :/

Så bare fordi jeg sier meningene mine og du ikke liker dem er jeg en mindre hyggelig person????
Skrevet

Det er ikke akkurat pent og hyggelig å kalle noen andre "jævla dyremishandler".

Skrevet

Jo, det er faktisk pent og hyggelig å kalle dyremishandlere "JÆVLA". Hadde jeg vært en mindre hyggelig person hadde det blitt verre.

Skrevet

Er ikke helt sikker på om du veit hva "dyremisshandler" er jeg..... Man skal være fysisk slem mot dyrene, pine, plage, sulte, torturere, ikke stelle de osv....

Men om man har et dyr man steller, mater, "vanner, lufter (litt vaskelig å lufte en ølge) men at den ikke er i buret sitt hele dagen osv, vil da jeg kalle det å ta vare på dyret. Og tar man godt vare på dyret, er man strengt talt ingen dyremisshandler heller ;)

Dessuten, det vil 99% sikkert bli lovlig med enkelte reptiler i Norge fra jan 2013. Og skjeggagamen står på lov-listen :)

Skrevet

Ja, Askepott, hun er da virkelig ingen "jævla dyremishandler" som du mener. Det virker som om hun tar godt vare på kjæledyret sitt.

Skrevet

er nok enig med HI, askepott...

man må være stygg md dyrene for å være dyremisshandler...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...