Gå til innhold

Putte på igjen bleien??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så usikker på hva vi skal gjøre med lisje trulta på 3,5 år. Hun sluttet med bleie i fjor sommer, og har dermed vært tørr på dagtid i over 1 år. Nattebleien kuttet vi for ca 2 mnd siden. Hun hadde da ymtet frempå noen ganger at hun ville slutte helt med bleie, så vi tenkte at "ok, vi prøver", selv om hun ikke hadde vært tørr på natten mer enn en og annen gang innimellom (men så er det jo noen som sier at så lenge bleien er der blir den brukt, så vi tenkte vi skulle prøve).

Nå, etter 2 mnd, er hun fortsatt ikke tørr på natten, og jeg lurer på hvor lang tid det er vanlig at de bruker på å bli nattetørre? Saken er den at enten så holder hun seg tørr gjennom hele natten, eller så tisser hun seg ut. Altså; hun våkner ikke når hun må på do, de nettene hun faktisk må tisse. Hun har holdt seg tørr maks 3 netter på rad, hvorpå det som regel følger 1-3 netter med uhell. Så jeg snakker ikke om å være tørr og aldri ha uhell altså, for det kan jo skje hvem som helst uansett alder liksom... Men nå har hun f.eks hatt to netter på rad med uhell to ganger iløpet av natten!! Jeg har derfor begynt å vurdere å putte på igjen bleien, og heller prøve igjen senere... Dette er dessverre noe hun selv er veeeldig imot, da hun jo er "stor jente" som ikke trenger bleie. Det jeg er usikker på er om hun vil få noen "mén" av å begynne med bleie igjen da, og heller prøve å kutte den ut senere?? Hva sier dere, noen gode tips?

Og ikke for å være sær eller noe, men tips om å sette henne på do når vi legger oss trengs ikke;) Har lest så mange plasser at dette ikke er noe lurt å gjøre, da det klusser med barnets egen utvikling av å klare og våkne selv når de må på do, så vi har valgt å forholde oss til det, og kommer derfor ikke til å sette henne på do iløpet av natten, uten at hun våkner selv... Helt greit for dere som mener at dette fungerer, men vi har altså valgt å ikke prøve dette.

Må også sies at hun alltid er flink til å tisse på do rett før hun legger seg, og at det ikke er mye hun drikker siste timene før leggetid...

Videoannonse
Annonse
Gjest marie-s
Skrevet

Jeg er helt enig om det med å droppe å vekke henne for å gå på do, dette er en prasis jeg har vært helt i mot og fikk støtte for når vi var hos en spesialist om sengevæting.

Jeg har et enkelt lite tips:

- Sørg for at hun ikke spiser veldig saftig frukt før hun legger seg, vannmelon er drepen for tørre senger.

- Gi henne noe salt før hun legger seg (eks: 2-3 påleggskiver med salami, fårepølse, salte kjeks)

- Mulig klistremerker og belønning kan hjelpe, at etter først 4 tørre netter etter hverandre skal dere gjøre noe. Så øke litt etter litt.

En av det mest vanlige årsakene til sengevæting er rett og slett at kroppen ikke har kommet sikkelig i gang med produksjon av Minirin. Minirin gjør av vi produserer mindre urin på natten, og dette er et stoff vi friske voksne produserer selv.

Jeg har selv vært sengevæter til jeg var 7-8 år og husker at det IKKE var noen hyggelig opplevelse. Så når min sønn var 5 år og fortsatt ikke tørr på natten tok jeg han med til spesialist, og som jeg skulle ønske noen hadde gjort det med meg. (Jeg ble kun forsøkt vekket på natten, noe som ikke fungerte) Sønnen min fikk minirin for å sette i gang kroppen sin egen produksjon og wow for en forskjell. Det at hun er tørr noen netter i alle fall tyder jo på at det er noe produksjon i gang.

Skrevet

Jeg har selv en sønn på 4 som bruker natt bleie, og vet om flere på hans aldre som gjør akkurat det samme. Vi kan vel si at vi har flere tørre netter enn våte. Kanskje ett uhell i uken. Han kan faktisk finne på å gå på do om natta hvis vi ikke våkner, men vi velger å la han få mulighet til å kunne sove natta igjennom uten å måtte vaske både han og seng.

Jeg ville nok ha tatt på bleien i ditt tilfelle. Det vil ikke ha noen innvirkninger på dogåing i våken tilstand og når de sover, så kan de ikke styre hva som skjer likevel. Ser ikke på det som noe tap at du gjør det i hvertfall.

Skrevet

Ikke sett på henne bleie mot hennes vilje! Det vil være veldig fornedrende, tror jeg. Snakk med henne om at dersom hun må tisse på natten, så kan hun bruke en potte dere setter på rommet (kort avstand, og håp om at underbevisstheten er med på laget), samt å ha et helt sengeskift klart som du raskt kan bytte med på natten (laken, tisselaken, dyne og pute).

Skrevet

Det skal finnes noe som heter "natttruser" Da kjenner barnet at det blir vått, men senga blir ikke bløt. Det har jeg tenkt til å finne ut av for vår 4-åring som fremdeles bruker nattbleie og nå ofter og oftere har tørr nattbleie, men hun vil ikke slutte før hun er helt sikker selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...