nicki82 Skrevet 16. august 2012 #1 Skrevet 16. august 2012 Er det flere som sliter med å få barnehagen på sin side når det gjelder bleieavvenning? 2 åringen min er bleiefri på dagen(sover med bleie). Vi har bare tatt av han bleie i midten av Juli. Siste uka i Juli har han vært på barnehagen og så og si uten uhell (en ansatt på tre unger). Så var han hos besteforeldre i to uker, der han hadde uhell i ny og ne. Han kom hjem i helga, og er flink til å si ifra. Ingen uhell, selv om vi drar småturer ut med bil. (jeg tar med potte, så hvis han har lyst til å gå på do mens vi er ute, så er det bare å stanse). Så nå er det tilbake til hverdagen, og tilbake til barnehagen på mandag. Mandagen var det et tisseuhell rundt den tiden pappan skulle hente han. Når jeg henter han på tirsdagen, så kommer det en ansatt som rister på hodet og sukker overgitt (mulig jeg overdriver, men hun virket veldig negativ). Hun sier at ofte har ungene ingen uhell hjemme, men masse på barnehagen (men han har jo allerede hatt en uke på barnehagen uten uhell!!) Onsdagen skjer det samme(hun samme ansatte rister overgitt på hodet og sier at de har lagt forholdene til rette, men uhell skjer rett etter at han ble satt på potta). Jeg kjenner jeg er litt fortvilt over dette. Jeg skjønner at de har masse nye unger på småbarnsavdelingen, men er livredd for at de finner på å gi opp gutten min og sette på han bleie. Vurderer å arrangere et møte med barnehagen. For når jeg ser ristingen på hodet til hun ene, så krymper jeg og blir stille. Prøver å spørre hvor mange ganger han har truffet, men fokuset er totalt på bomturer. Har bare lyst til å holde han hjemme for å trene mer, men det er lenge siden han har hatt uhell vsa. meg. Takk for at du leste dette! Setter pris på tilbakemeldinger
Underveis --> Skrevet 16. august 2012 #2 Skrevet 16. august 2012 Vi fjernet bleien på samme tid og hadde tilbakefall da han kom tilbake til bhg etter ferien i fjor. Var vel en ansatt som nevnte dne med at "det bare var å sette på igjen bleien" og "bare på tur", men vi nektet ;-) Vi hadde med nok skift og det var aldri mer enn ett skift, og det fikk de bare gidde å skifte. Uansett mindre enn bleieskift! Nå er han tre og det er fremdeles sporadiske uhell (vel, uhell og uhell... Han har ikke tid, må vite!), og det gjelder de fleste barn i ny og ne har jeg inntrykk av. Det går i perioder og etter ferie er en klassiker. Bare stå på ditt ;-) Min holdning er at når bleien er av, så skal den ikke på igjen. Her har forøvrig poden vært tørr på natten siden en uke etter bleieslutt på dagtid, så uhellene har ingenting med at han fysisk ikke klarer det. Han står opp på natta, tisser og går tilbake til sengs ;-)
nicki82 Skrevet 16. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2012 Tusen takk for den fine tilbakemeldingen, Underveis --> Jeg føler litt på det der med at mange synes han er så liten at han er for liten til å bæsje og tisse i potta. Men når han er så flink hjemme, ser jeg ingen grunn til at de ikke skal ha troen på han i barnehagen, tenker jeg! Har selv tenkt litt på det der med å ta av bleie på natten. Det må jo være vidunderlig å slippe å ha på den mens man er i sengen også? Men det har ikke vært en morgen uten tiss i bleie. Det varierer jo selvsagt hvor full av tiss den er (hvis vi drøyer med å stå opp, så tisser han all "morgentisset" der).
Jevnaker mor Skrevet 16. august 2012 #4 Skrevet 16. august 2012 Vi opplevde det samme. Barnehagen var i mot, selv om de krevde at vårt barn var bleie fri til barnehagestart i fjor. Etter en hel uke med uhell i barnehagen, men ingen uhell hjemme, gav barnehagen opp. De valgte å ta på han bleie uansett hva vi sa. Det gikk vel nesten 6 mnd før vi fikk de til å ta den av, og da var det ikke noe problem lenger. Så med mindre du kjenner en ansatt godt å ditt barnsgruppe, vil du nok møte motstand. Men det betyr ikke at det ødelegger for bleiefri hjemme.
abella Skrevet 16. august 2012 #5 Skrevet 16. august 2012 Vi tok av bleia 1 uke før gutten vår skulle begynne i bhg, hadde ikke mulighet til å gjøre det tidligere pga reising i sommer. Etter to dagers innkjøring har det gått veldig fint uten uhell. Jeg var spent på hvordan det ville fungere i bhg der det ofte kan ta litt lenger tid å komme på do, men han har ikke hatt noen uhell hittill. Jeg snakket med bhg på forhånd om dette. De har fast do-tider for alle barna flere ganger i løpet av dagen, så de er veldig innstilt på bleieslutt, føler de legger godt til rette. Deres innstilling var at vi bare skulle legge igjen nok skift så skulle det gå greit. Jeg mener at bhg må tåle noen uhell i begynnelsen. Jeg var feks vitne til et annet barn som sa hun måtte på do, men de ansatte somlet sånn så hun tisset på seg. Så bhg må ta sin del av ansvaret. Det tar ikke lang tid å bytte truse og bukse etter et uhell, ikke lenger tid enn et bleieskift. Jeg hadde nektet dem å ta på han bleie foreløpig. Forsøk å lage en avtale om feks å gi det 2 uker før dere bestemmer noe mer. Vet ikke hvem du har snakket med, men ped leder er jo den som bestemmer.
nicki82 Skrevet 16. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2012 (endret) Jevnaker mor: det er leit å lese hvordan barnehagen deres har håndtert oppfølgingen til bleieavvenningen på deres unge. Trodde at det var rimelig å anta at barnehagen skulle ta sin del av ansvaret når foreldre legger til rette for at ungen er bleiefri. Det er sant som du sier når det gjelder bekjente i barnehagen. Hun som hadde ansvar for mini og to andre unger den ene uken i sommer var veldig enkel å samarbeide med, for vi hadde utviklet vennskap. Ingen uhell når hun var på vakt (dog når hun gikk av vakt den ene dagen, og en annen skulle ta seg av barna fra 15:00-16:00, skjedde det to uhell). Hun er en lærling som har gått videre til jobb i SFO, så jeg har ingen i barnehagen som kan naturlig ta min parti Hun barnehagedamen som virket negativ tror ikke jeg er en ped.leder. Hun er en eldre dame som ser ut til å ha jobbet i systemet en stund. En grense på to uker kan høres som en fin nødløsning hvis de nekter å ha han bleiefri, abella, hva ville du anbefale? To uker med den uken som har gått, eller to uker fra og med neste uke? Endret 16. august 2012 av nicki82
nicki82 Skrevet 16. august 2012 Forfatter #7 Skrevet 16. august 2012 Skal sies at det har vært litt kommunikasjonstrøbbel med sambo når overlevering til barnehage etter ferien. Jeg var ikke klar nok på hva eksakt skulle være med til barnehagen, så mini dro dit uten nok skift (les uten nok boksere, men det var et lass med stilongs). Så hun sure påpekte at han måtte ha mer skift enn det han hadde. Jeg skjønner hun ble frustrert over for lite skift, men jeg har brukt kun stilongs på mini helt fra bleien gikk av, så jeg så ingen problem med å kun ha stilongs som skift når det ble tomt for boksere. Huff..man kan ikke komme overens med alle, skjønner jeg :/
LHE Skrevet 17. august 2012 #8 Skrevet 17. august 2012 Jeg må bare få skryte av vår barnehage. Gutten vår er rett over 2 år og vi har jobbet en stund med bleieavvening og i ferien tok vi den helt bort. Det har gått bra hjemme og på ferie. Denne uken var det tilbake i Bhgen. Ett uhell første dag, to neste og deretter ingen. Tilbakemelding fra Bhgen var, bare send med nok skift så skal vi gjøre så godt vi kan! Han er den eneste på sin gruppe uten bleie. De har vært helt supre, skrytt av hvor stor gutt han er, vi hatt god dialog på hvor ofte de måtte prøve gå på do, de gjør absolutt så godt de kan til tross for at halve gruppen er ny og har tilvenning. Masse ros til Regnbuen barnehage på Kokstad i Bergen.
mamman til to gutter Skrevet 17. august 2012 #9 Skrevet 17. august 2012 Er det en som er sur eller alle? Hvis det kun er hun ene som er sur, så snakk med en av de andre en gang hun sure ikke er der, så får du vite hvordan de andre er innstilt på dette. Du kan jo også fortelle hvordan dere har fått det til å fungere i sommer, feks hvis dere har satt han jevnlig på potta uansett, om han har sagt fra og dere har løpt til potta med en gang eller hva annet dere har gjort. Jeg vil også tro at gutten deres merker hvis de ansatte syns det er masete å måtte skifte på han eller om han må sitte lenge på potta for at det skal komme noe og at han derfor har flere uhell. Vi driver å kutter bleie på vår 2åring, men han har ikke kommet like langt som deres, så vi har bleie på i barnehagen, men vi har bedt dem sette han på potte ved bleieskift (og selvfølgelig hvis han ønsker det utenom). Da eldstemann sluttet med bleier var de veldig flinke og hjelpsomme. Jeg nevnte litt i forbifarten en gang han var vanskelig å få med hjem at han skulle få på truse når vi kom hjem og da sa hun ene at han bare kunne ha på det i barnehagen også hvis han var flink hjemme. Jeg syntes det var tidlig da ettersom han ikke hadde gått mer enn 3-4timer etter barnehagen hjemme, men etter at vi hadde hatt en helg uten uhell hjemme kom han med truse i barnehagen og da var det ingen som klagde. Han hadde faktisk ikke noen uhell heller, men jeg går ut fra at de regnet med han kom til å ha det, ettersom de fleste har det i begynnelsen. Jeg hadde ikke gitt opp enda, men bedt dem fortsette litt til og jeg tror og så jeg kunne spurt om de hadde vært like utålmodige hvis han hadde vært et år eldre. Jeg tror nemlig at en del mener at 3år er den perfekte alder å slutte med bleier, før er håpløst tidlig og senere er alt for sent...
nicki82 Skrevet 20. august 2012 Forfatter #10 Skrevet 20. august 2012 Fint å lese at barnehagen deres er flinke med oppmuntring av bleieslutt, LHE mamman til to g- utter, det er kun ei som jeg oppfatter som sur i barnehagen. Men jeg har en følelse av at det er hun som har størsteparten av ansvaret for mini de dagene hun er på jobb. Skal nok påstå at forrige uke er ikke den verste uken med en bleiefri unge med masse uhell. Jeg har i det siste kommet på tanken på at kanskje hun er bare en person som kan virke mer negativ enn hun har lyst å være. Jeg er snart å definere som høygravid, så kan nok være litt ekstra følsom på slikt På fredagen har han tisset i potta tre ganger, og null uhell. Da har jeg snakket med en annen ansatt. Nå er det snakk om kanskje at potta skal vekk pga. hygieniske årsaker. Morro å se om hvordan han vil takle å gå på stor/lille doen i barnehagen. Den er bedre enn stordo, men ikke like veltilpasset til barnestomp som potte. Jeg har nok tenkt å ta en ordentlig prat med barnehagen om hele prosessen når jeg er i permisjon om tre uker. Kan være greit for dem å få ut dampen hvis de synes det har vært slitsomt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå