Anonym bruker Skrevet 15. august 2012 #1 Skrevet 15. august 2012 Jeg har en venninne fra england som er på besøk. Vi kom i snakk om overtro og hvordan den er forskjell fra land til land. Og hun mener at vi i norge er kjent for å ha en rik overtro med troll ol. Men jeg husker jo nesten ikke noe lenger, bare de vanlige "ikke gå under stiger", "svart katt krysser gata betyr ulykke". Så hvis du har noe artig eller uvanlig overtro å dele med meg, så gjør gjerne det.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2012 #2 Skrevet 15. august 2012 Knuse speil tror jeg er vanlig å tro bringer ulykke. Noen mener det bringer ulykke å tråkke på kumlokk. Vet det er flere, men kommer ikke på flere akkurat nå Men er engelskmenn så veldig mindre overtroiske, da? Det har aldri vært mitt inntrykk. Engelskmenn og amerikanere og en del andre skal jo ofte slenge salt over ene skulderen hver gang de lager mat og salter den... Morsomt med en del sånne kulturelle forskjeller, håper du får gode tilbakemeldinger.... og få venninnen din til å tenke over hvilke de har også
Anonym bruker Skrevet 15. august 2012 #3 Skrevet 15. august 2012 Hun mente vel historiene om at nøkken bor i tjernet, man må stelle pent med nissen så han ikke gjør ugang på gården, sette ut julenek for å få god avling (fruktbarhet) neste år, byttinger, trollene, huldra osv, ikke bare slike ulykkesvarsler.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2012 #4 Skrevet 15. august 2012 En del engelskmenn tror jo fullt og fast på Kong Arthur, Nessie i Lock Ness og alver, så de har jo litt de også i sin mytologi Og så er det jo edderkoppene - det at engelskmenn ofte mener det bringer ulykke å drepe en. De sier jo "if you wish to live and thrive, let a spider run alive" http://www.visitbrit...hs-and-legends/ http://www.edderkopper.net/Sagn.html Tror de fleste kulturer har masse myter og sagn som bygger på gamle historier og overtro. Det er jo ikke sånn at nordmenn flest går rundt og tror på troll og nøkken osv. Men moro er det!
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 15. august 2012 #5 Skrevet 15. august 2012 Sort katt som krysser veien din = 3 års ulykke Knuse et speil = 7 års ulykke Mener å ha hørt noe de trodde på i gammle dager, noe om at "hvis du avviser en eldre kone på din egen gård, så slutter kuene å gi deg melk" (eller noe i den duren!) Hestesko over ingangsdøren bringer lykke, men den må henges rett vei, om ikke, bringes det kun ulykke til gårds. Når to vasker seg i samme vann, vil de gjøre samme feil.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2012 #6 Skrevet 15. august 2012 Vi har jo nøkken, huldra, troll, nisser, vardøger, spøkelser, sjøormer (seljord og hornindal) osv. I tillegg har jeg blant annet hørt at de før i tiden trodde at man kom til å dø hvis man så "spyttklyser" i skogen. Mange tror også det betyr ulykke å tråkke på kumlokk. Jeg tror egentlig også vi er et folk med mye overtro, og historier om slike vesner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå