Gå til innhold

På hvilken hånd har du forlovelsesringen/gifteringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at f.eks i Usa har de ringen på venstre hånd. Men jeg har selv forlovelsesringen på min høyre hånd, da det er denne hånden man forsegler avtaler med o.l. Det er liksom den "viktige" hånden.

Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge er et vanlig å ha både forlovelsesring og giftering på høyre hånd. Det er meningen at min giftering også skal være på høyre hånd, men nå 9 måneder etter fødsel er fortsatt fingrene på høyrehånden "pløsne" og jeg må ha ringen på venstre hånd... :-/

Skrevet

I Norge har vi dem på høyre. I de fleste andre land (Sverige, Danmark, England, USA osv), har de dem på venstre. Det fordi venstre er nærmere hjertet, etter hva jeg har hørt.

Her i Norge har ofte homofile som er gift/forlovet ringene på venstre- og omvendt i utlandet. (Dog ikke alltid).

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Høyre hånd... Vel.. Altså, nå henger ringene våre i skjeder rundt halsen.. Begge har mistet noe vekt, og ringene glir bare av. Skal ordne de i rett str, men jeg har fortsatt vekt å ta av, så vi kommer til å vente til jeg er ferdig med det ;)

Skrevet

Jeg har forlovelsesringen på venstre og gifteringen på høyre.

Skrevet
Høyre hånd... Vel.. Altså, nå henger ringene våre i skjeder rundt halsen.. Begge har mistet noe vekt, og ringene glir bare av. Skal ordne de i rett str, men jeg har fortsatt vekt å ta av, så vi kommer til å vente til jeg er ferdig med det ;)

Skjeder? Heheheh. ;)

Skrevet

Åh, de mentale bildene er ikke pene ;)
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Skjeder? Heheheh. ;)

Kremt... Kjeder :-p Gaaad, jeg måtte klare en SåNN skrivefeil! Krymper sammen, og gjemmer meg til dette er glemt!!! :-O

Skrevet
Skjeder? Heheheh. ;)

Kremt... Kjeder :-p Gaaad, jeg måtte klare en SåNN skrivefeil! Krymper sammen, og gjemmer meg til dette er glemt!!! :-O

Når man først gjør en blemme, er det greit med en som har underholdningsverdi :)
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Skjeder? Heheheh. ;)
Når man først gjør en blemme, er det greit med en som har underholdningsverdi :)

Eller bare kvalmende efekter? ;) hehe

Skrevet

I Norge er det tradisjonelt mest vanlig å ha både forlovelses- og gifteringen på høyre hånd. Hvis man har to sett ringer flytter kvinnen forlovelsesringen over til venstre når man gifter seg - mannen går dog kun med gifteringen.

Men de senere årene er det en økende trend også her når det gjelder å ha ringene på venstre hånd, noe som er vanlig i utlandet fordi man tror at kjærlighetsvenen (vena amoris) går direkte til hjertet fra fingertuppen på venstre ringfinger.

Hver sin lyst - smak og behag. :)

Skrevet

Høyre :) Det var mest naturlig for oss.

Skrevet

Jeg har forlovelsesringen på høyre hånd. Den flyttes til venstre hånd da vi gifter oss, slik at gifteringen får plass på høyre hånd :)

Skrevet (endret)

Forlovelsesringen på venstre og gifteringen på høyre. Men nå har jeg dem hengende på smykket rundt halsen, har ikke kunnet ha dem på fingrene på laaange tider...

Endret av 23oktober2012
Skrevet

Har den på høgre handa. Når eg ser gifteringar på venstrehanda på folk trur eg gjerne det er ein arva gullring og ikkje eigen giftering.

Som andre seier, så har ring på høgre handa vore tradisjon i Noreg, fordi det var ei avtale som var inngått, og det gjorde ein altid med høgre. Medan i mange andre land er det venstre handa som gjeld.

Skrevet (endret)

Jeg har også gifteringen på høyre hånd. Forlovelsesringen ligger faktisk i smykkeskrinet...:P Men når jeg brukte den, hadde jeg den på høyre hånd!

Endret av :o) :o) :o)
Skrevet

Har forlovelsesringen på høyre hånd, kommer nok til å bruke samme ringen som giftering og da vil den fortsatt sitte på høyre ringfinger.

Gjest Heartbroken
Skrevet
Skjeder? Heheheh. ;)

Noen skrivefeil er bare kule :D

Ingen grunn til å gjemme deg, du lokket nok frem smilet hos mange nå, og det er aldri en dum ting ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...