Gå til innhold

Hvor lenge ligger deres på puppen? (baby 9 uker)

Anbefalte innlegg

Min ligger ikke lenge før han sier seg ferdig, å kan gå mange timer mellom ammingen. Kna han virkelig tømme puppen på max 10 min når han er så liten? begynner jo med engang å tenke lite melk, men igjen så virker han fornøyd og har gode tissebleier...

Fortsetter under...

Min brukte ofte maks 5 min på den alderen, og gikk ofte mer enn 3 timer mellom måltidene, opptil 8 timer på natta.. Så de kan nok tømme brystet rimelig kjapt ja:) Men jeg syntes også det var stress å hele tiden gruble på hva han egentlig klarte å få i seg på den korte tiden... Men så er det dette med at "så lenge de virker fornøyd og har våte bleier", så skal det være ok!

Glemte å si at du kan jo måltidsveie hvis du er nyskjerrig på hvor mye han drikker - veie han f. eks. på helsestasjonen før og etter et måltid. Antall gram opp er antall ml han har drukket. Jeg gjorde dette en gang, da drakk han 110 ml på 5 min.

Mi er snart 11 uker og bruker ca 5-10 min. Har gjort det ei god stund:) sover godt, har gode tisse bleier og det går ca 3-4 t mellom måltid. På natta sover hun 7-8 timer i strekk før hun spiser:) Hun legger godt på seg, så får nok det hun trenger;)

Gutten min er også 9 uker å ligger somregel 5-10 min med puppen. noen ganger vil han ha på begge sider men somregel holder det med en. på 6 uker kontrollen var han 5800g og 58 cm så tror han får nok mat ja. men var selv i tvil da jeg også følte han spiste så fort å såver 8-10 timer sammenhengende om natten. nå prøver jeg å slappe av å stoler på at han får nok i seg så lenge han er virker fornøyd. men må innrømme at den tanken går gjennom hode hver dag!

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Har han 5-8 godt våte tissebleier pr døgn? (Du kan veie dem om du er usikker, bør ha minst 50 g tiss eller mer. Evt hell 0.5 dl vann i en bleie og kjenn hvor tungt det er.).

I tillegg skal han følge sin egen vektkurve, og være normalt fornøyd (merk at det er vanlig med humørsvinginger i forbindelse med utviklingssprang, så noen dager med surmuling er helt i orden og helt normalt).

Min erfaring er at måltidsveiing ofte blir veldig stressende, og stress i seg selv påvirker utdrivingen av melk slik at det kan komme mindre enn normalt. På såpass gamle barn anbefaler jeg måltidsveiing av nyskjerrighet, ikke av bekymring :)

Annonse

Nå har jeg kontrollveid her hjemme så er jo ikke 100 % rett men da var det + 300g på vekta, regner med det er 200 noe.

Takk for svar, nå skal jeg prøve å slutte å tenke og bare amme, varer vel helt til i morgen :P min var 5690g (3555g ved fødsel) og 55 cm på 6 ukers kontrollen så mat får han og jo når vi ser på vekten.

Min er også ni uker, og veldig effektiv når han spiser. Men var 5770 på seksukerskontrollen (4150 ved fødsel), så tror han får i seg nok. Noen ganger ber han om mat etter to timer, men som oftest går det tre - fire timer mellom. Noen ganger mer en fire timer,og på natta gjerne en soveperiode på 6 - 8 timer uten mat.

Storebroren var også stor ved fødsel. Men han brukte laaang tid ved puppen, og hadde ikke like bratt vektkurve i starten. Den gangen slet jeg mye med tette melkeganger. Kanskje det gjorde at han brukte lengre tid, uten å få i seg like mye?

Denne gangen lurte jeg jo på om han fikk i seg nok i starten, men da jeg så hvor mye han la på seg så slo jeg meg til ro med å la han selvregulere matinntaket :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...