Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #1 Skrevet 14. august 2012 Jeg har sett det mange ganger, og jeg lurer på hva som er grunnen til det? Tar som eksempel en kommentar jeg har sakset fra under en VG-artikkel: "22. Juli var Norges første møte med Terror. Da Terrorister bortførte OL utøvere i 1972, feilet den Tyske politiet. Alle utøverne døde. Idag har Tysklands politi et av verdens beste anti-terror enheter... Det er Breivik som har ansvaret for 22. Juli Angrepet." Jeg kan forstå hvorfor han bruker stor bokstav i månedsnavnene; slik er det på engelsk. Kan også forstå det i "tysk", sikkert lett å tenke at det er det samme som med landsnavn. Men "Terror"? "Angrepet"? Jeg har som sagt sett masse eksempler på dette, og lurer på om det er noen god forklaring på det? (Jeg må bare presisere: jeg skriver ikke dette for å drite ut noen. Jeg skal bli lærer, har fordypning i norsk, og er opptatt av å kunne lære bort gode rettskivingsregler.)
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #2 Skrevet 14. august 2012 Jeg bruker noen ganger store bokstaver i foruninnlegg for å fremheve et ord i en diskusjon. Da kan jeg skrive "Jeg mente IKKE at...". Det er spessielt hvis jeg er litt iritert og føler at motdebatanten tolker meg motsatt av hva jeg mente.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #3 Skrevet 14. august 2012 Jeg bruker noen ganger store bokstaver i foruninnlegg for å fremheve et ord i en diskusjon. Da kan jeg skrive "Jeg mente IKKE at...". Det er spessielt hvis jeg er litt iritert og føler at motdebatanten tolker meg motsatt av hva jeg mente. Det å fremheve et helt ord med store bokstaver er jo helt vanlig. Jeg mener at noen bruker stor forbokstav i ord der jeg ikke kan se noen logisk grunn til det. HI
Mamma til 3? Skrevet 14. august 2012 #4 Skrevet 14. august 2012 I tysk skrives substantiv med store forbokstaver, selv midt inni setninger. Påvirket av det?
Kannemor Skrevet 14. august 2012 #5 Skrevet 14. august 2012 22. Juli var Norges første møte med Terror. Da Terrorister bortførte OL utøvere i 1972, feilet den Tyske politiet. Alle utøverne døde. Idag har Tysklands politi et av verdens beste anti-terror enheter... Det er Breivik som har ansvaret for 22. Juli Angrepet. Den kommentaren er ikke skrevet av en nordmann, ingen med norsk som morsmål ville ha skrevet "den tyske politiet". Tipper kommentaren er skrevet av en person som egentlig er tyskspråklig. På tysk skal alle substantiver skrives med stor forbokstav, selv om de ikke er egennavn. I tillegg peker både fokuset på tyske forhold og feil kjønn på substantivet "politi" i den retningen. På tysk er "Polizei" et hunkjønnsord slik at "den politiet" vil virke riktig.
fikas Skrevet 14. august 2012 #6 Skrevet 14. august 2012 Min iPhone, som er den enesete plassen jeg skriver her inne fra, retter til stadighet til stor bokstav på enkelte ord selv om det er midt i en setning og det ikke er egennavn. Jeg syns det er irriterende selv så jeg prøver å gå over å rette tilbake- men kan godt se for meg andre ikke gidder det
Kannemor Skrevet 14. august 2012 #7 Skrevet 14. august 2012 Min iPhone, som er den enesete plassen jeg skriver her inne fra, retter til stadighet til stor bokstav på enkelte ord selv om det er midt i en setning og det ikke er egennavn. Jeg syns det er irriterende selv så jeg prøver å gå over å rette tilbake- men kan godt se for meg andre ikke gidder det Sikkert etter forkortelser. Den tror det kommer ny setning når du skriver punktum etterfulgt av mellomrom. Hvis du bruker forkortelser som f.eks., osv. og pr., vil det neste ordet få stor forbokstav.
fikas Skrevet 14. august 2012 #8 Skrevet 14. august 2012 Ja, da også. Men også på andre ord midt i setninger uten forkortelser. Noen ganger kommer det av at jeg kommer borti shift når jeg er i den siden av tastaturet og skriver, andre ganger så har jeg stavet ett ord i begynnelsen av en setning også tror den at det skal være sånn hver gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå