Gå til innhold

må endelig bestemme oss :)

Anbefalte innlegg

nå er jeg allerede på overtid og har fortsatt ikke helt bestemt oss for navn til lillebror i magen.

jeg liker sjeldne og spesielle navn og sambo mener de meste av de er bare rar.

han går desverre ikke med på alle mine ønsker men noen av navnene har blitt nærmere vurdert.

hva synes dere? hva forbinder dere med navnene?

Leopold

Fridolin

Laurenz

Lorenz

Anathon

Fridtjof

Balthasar

Florentin

Thaddeus

Konstantin

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143962546-m%C3%A5-endelig-bestemme-oss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser vi har endel lik smak :) Mine favoritter her er definitivt Leopold, Balthasar og Thaddeus. Liker også Konstantin, selv om det er litt hardt.

Tror jeg ville gått for Leopold eller Balthasar. Leopold måtte vi dessverre kutte fra vår liste da vi har to Leo'er i nær omgangskrets. Balthazar er en het kandidat her, så det kan hende vi ender opp med det. Men jeg har fortsatt et lite håp om Aurelius ;)

nå er jeg allerede på overtid og har fortsatt ikke helt bestemt oss for navn til lillebror i magen. jeg liker sjeldne og spesielle navn og sambo mener de meste av de er bare rar. han går desverre ikke med på alle mine ønsker men noen av navnene har blitt nærmere vurdert. hva synes dere? hva forbinder dere med navnene? Leopold Fridolin Laurenz Lorenz Anathon Fridtjof Balthasar Florentin Thaddeus Konstantin

Leopold: Sterkt navn på en intelligent gut.

Fridolin: Virker litt som et navn fra sirkus el lign.

Laurenz: Kult gammelt navn

Lorenz: Litt tysk i klangen

Anathon: Et ok navn. Vil sikkert bli forvekslet med Anton en del.

Fridtjof: For meg et navn på en kjederøykende middelaldrende mann.

Balthasar: Kult navn!

Florentin: Poetisk navn.

Thaddeus: Et litt alvorlig navn.

Konstantin: Sterkt og vakkert navn.

Jeg liker best Leopold, Laurenz, Balthasar og Konstantin.

Lykke til. :)

Annonse

Leopold - kult navn, mye stiligere enn bare Leo!

Fridolin - aldri hørt før, høres ut som noe fra en barnesang, veldig feminint

Laurenz - rar stavemåte, liker ikke

Lorenz - høres ut som et etternavn

Anathon - jeg leste Agathon og kan nok også forveksles med Anton, litt voldsomt

Fridtjof - veldig usikker på hva jeg mener om det, på en måte synes jeg det er grått og sjarmløst på en annen side er det forfriskende (blant dagens navn) og stilig

Balthasar - alt for voldsomt, tror det kan bli belastende å hete

Florentin - alt for feminint

Thaddeus - jeg er veldig åpen for spesielle navn, men her går nok grensa

Konstantin - tenker på keiser Konstantin, også veldig voldsomt, synes ikke det passer på en norsk gutt

stemmer helt klart for Leopold! :)

Takk for tilbakemeldingene så langt. Må bare si at kun pappaen er norsk og både Fridolin ( variant av Friedrich), Lorenz og Barlthasar er gamle navn som har blitt mye brukt i familien MIN ;) Forstår godt at noe høres rart ut for norske ører. Samtidig Har jeg ikke altid vanlig forhold til norske navn heller siden jeg har ikke vokst opp med de. Som Fridtjof. Liker klangen men vet ikke om jeg hadde likt det hadde jeg vært norsk. Klarer for eksempel ikke navn som er poppis i Norge nå som Herman, Mathias og Markus, siden de enten er ekstrem oppbrukt eller gammel, kjedelig mannsnavn "hjemme" ;)

Må også forholde meg til at min del av slekten kan uttale navn.

Resten av navnene som Anathon og Laurenz fant jeg i boken 10001 norske navn, norsk navneleksikon.

Hehe, er fullstendig klar over at ikke alle liker nabneforslagene mine, ellers hadde de vær mer brukt. Men storebror sitt navn var også sjeldnere brukt for 2 år siden og når folk blir vant med navn blir de brukt mer. For MEG er det verste jeg vet å ha/gi et navn som allerede mange andre i samme aldersgruppen har. Vokste opp med et poppis navn selv, ikke noe stas ;)

Herman er ganske mye brukt der hvor vi bor forresten. Vet om flere en Emil for eksempel. Men det Var jo bare et eksempel.

Flere som har noen konkrete assosiasjoner med navnene? Kjekt å høre :)

Annonse

Dette er det jeg tenker.

Leopold - ikke et navn jeg synes er spesiellt fint, men det er jo helt greit.

Fridolin - fiolin? Synes det høres femi ut.

Laurenz - Enig med Vinterstjerne. Hvorfor ikke Laurits/Lauritz eller Lavrans?

Lorenz - Samme som over.

Anathon - For spesiellt.

Fridtjof - Ikke mitt favorittnavn, men absolutt av de beste på listen. Lite brukt, men ingenting galt med navnet.

Balthasar - Kaspar, Balthasar og Melkior. Det er litt kult på grunn av de hellige tre konger. Men jeg synes det blir litt for spesiellt.

Florentin - Veldig feminint. Liker ikke. Og pompøst.

Thaddeus - For sært.

Konstantin - Veldig likt Konstantinopel..godt mulig stakkars ungen kan bli mobbet og kallt Konstantinopel.... Og så er det veldig pompøst!

De eneste navnene jeg synes funker er Fridtjof og Leopold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...