Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #1 Skrevet 14. august 2012 Min samboer har ganske grei inntekt, og jeg har søkt om lån og stipend fra lånekassen. Står i brevet jeg har fått at "stipend kan bli gjort om til lån etter kontroll av din og ev. ektefelles inntekt/trygd/formue mot likningen(e). Se kapittel 29 i forskiften om tildeling. Om fribeløp, se lanekassen.no/inntektogformue" Slik jeg ser det på sidene deres, så står det ingenting om ektefelles inntekt og grenser med tanke på reduksjon i lån, kun når det gjelder formue, men da synes jeg likvel det er rart at brevet er formulert som det er. Synes også at det er rart at det kun står ektefelle i brevet... slik jeg forstår det ut fra å ha lest på lånekassen sine sider (og sunn fornuft) så er det jo ingen praktisk forskjell om det er ektefelle eller samboer med felles barn. Noen som kan hjelpe meg med å avklare litt her? ønsker selvsagt ikke mer lån enn nødvendig, og søkte i god trod om at 40% ved bestått eksamen gjøres om til stipend.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #2 Skrevet 14. august 2012 Ikke om dere ikke er gift. Men forsørgerstipendet (på ca 1000 kr?) Kan bli borte da. Samboeren min fikk ikke det i fjor pga at jeg tjente for mye.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #3 Skrevet 14. august 2012 Men om vi hadde vært gift da? Hva hadde vi i så fall "tapt" på det? Ser ingen info om hva slags grenser det er på inntekt for ektefeller heller jeg altså, på lånekassens sider... Forsørgerstipendet har falt bort ja, det var jeg forberedt på.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #4 Skrevet 14. august 2012 Stipendet blir ikke påvirket av ektefelle/samboer sin inntekt. Spiller ingen rolle om man er gift eller ikke. Men forsørgerstipendet kan påvirkes av ektefelle/samboers inntekt. Kopiert fra lånekassa: Forsørgerstipendet blir redusert med fem prosent per måned av ektefellens person- og kapitalinntekt over kr 328 087 ved likningen for 2012 og kr 341 210 ved skattelikningen for 2013. Dette gjelder selv om ektefellen/ samboeren/partneren din er i en utdanning vi kan gi støtte til. Hvis du gjenstår med et forsørgerstipend etter at det er regulert mot ektefellens inntekt, behovsprøver vi samtidig beløpet mot din egen person- og kapitalinntekt og mot din egen og ektefellens formue. Vi henter tallene for dette fra samme skattelikning. Først når vi har kontrollert forsørgerstipendet mot alle disse sjekkpunktene, blir det fastsatt hva du får i forsørgerstipend for det enkelte år.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #5 Skrevet 14. august 2012 Om dere er gift så har han forsørgeransvar ovenfor deg, og dere blir lignet sammen. Tjener han ganske godt da, så er det da en selvfølge at du ikke skal få noe stipend. Men jeg vet ikke hvor inntektsgrensene går..
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #6 Skrevet 14. august 2012 Ok, så samboer/ektefelle kan tjene så mye han vil uten at det går ut over hvor stor andel av mitt vanlige lån (altså ikke forsørgestipend/tillegg) som kan gjøres om til stipend ved bestått eksamen?
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #7 Skrevet 14. august 2012 Om dere er gift så har han forsørgeransvar ovenfor deg, og dere blir lignet sammen. Tjener han ganske godt da, så er det da en selvfølge at du ikke skal få noe stipend. Men jeg vet ikke hvor inntektsgrensene går.. Ok så vi bør ikke gifte oss, med andre ord? Det er jo litt bak mål for han forsørger oss jo nå også med sine 600 000 i lønn. Det er nok til å brødfø oss alle tre + betale regninger og lån, men ikke nok til luksus altså, ettersom skatten er deretter. Men hadde vi vært gift hadde vi sittet igjen med mer lån fra lånekassen? Noen som har beløpsgrenser her?
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #8 Skrevet 14. august 2012 Du får stipend uansett hva han tjener, gift eller ikke. Det er kun din egen inntekt som vil påvirke basisstøtta fra lånekassa, altså om du tjener over inntektsgrensa. Men som sagt, forsørgerstipendet kan påvirkes av hans inntekt. Står om det på nettsidene til lånekassa. Og dere kan gjerne gifte dere, har ingenting å si for basisstipendet uansett. #5 har ikke satt seg inn i reglene! #4
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #9 Skrevet 14. august 2012 Du får stipend uansett hva han tjener, gift eller ikke. Det er kun din egen inntekt som vil påvirke basisstøtta fra lånekassa, altså om du tjener over inntektsgrensa. Men som sagt, forsørgerstipendet kan påvirkes av hans inntekt. Står om det på nettsidene til lånekassa. Og dere kan gjerne gifte dere, har ingenting å si for basisstipendet uansett. #5 har ikke satt seg inn i reglene! #4 Ah ok Har nå også logget meg inn på lånekassens sider og sendt spørsmål direkte til dem for å være helt på sikre siden... HI
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #10 Skrevet 14. august 2012 Og TAKK skulle det selvsagt stå, til dere som har svart HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå