Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med deres barn? Min som fyller fire år i Januar kaller ALLE (enten jenter eller gutter) for hun, og kan ikke forskjell på han/hun. Forklarer jeg at gutter er han og jenter er hun, husker hun det i to minutter, så er det tilbake til gamle regla! Hun kan også mikse setninger, slik som f.eks: "Kan jeg få saft litt"? Hehe, men det er egentlig ganske sjarmerende.. Så tror hun som mange andre barn at etter tjueni, kommer tjuetretti osv.. Ellers er språket hennes ganske godt og forståelig og de aller aller fleste skjønner hva hun mener :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fyller fire i mars, og har det samme, men her er alle "han" ;-) Sier også ord i feil rekkefølge f.eks. "hva du har med?" og mangel i språket gjør at han f.eks. sier "Mamma, jeg finner det ikke over alt!", når han mener han har lett over alt *he he he*

Ingen problemer med å forstå ham, da, og vi retter ham der det er hensiktsmessig.

Skrevet

Høres helt normalt ut i mine ører. Men i stedet for å korrigere og poengtere at barnet sier feil så kan du gjenta det hun sier på den korrekte måten. For eksempel når hun sier: "Kan jeg få saft litt?" så gjentar du det og sier: "Vil du ha litt saft?". Når barnet er modent for det vil hun høre hva som er riktig å si og dermed korrigere seg selv :)

Skrevet

Eeniemeenie nå gjorde du meg glad :-) Det er akkurat slike språkfeil som lillemann har også, men han har tre språk å lære så jeg trodde muligens det var litt språkforvirring. Alle er "han" her i gården (bortsett fra troll (!!) som er "hun"... he he...

Han snakker bra norsk, men sliter i tillegg til det du nevnte med y-lyden (han kan si den men glemmer seg, sier f.eks. durene i hakkebakkeskogen...).

Jeg prøver også å ikke korrigere... men det med hun og han og y lyden maser jeg nok litt på... hmmm

Skrevet

Jeg regner min 3,5-åring for nokså flink språklig(sml m vennene hans), men han har akkurat det samme, dvs sier "han" om alle:-)

Skrevet

Han fylte akkurat fire og snakker nøyaktig som du beskriver :) bare han sier "han"og ikke "hun" for alle! Tror det går seg til :)

Skrevet

Min er akkurat 3 og sier han/hun korrekt ifht om det er gutter eller jenter hun snakker om.

Hun har ikke helt forstått forskjell på imorgen og igår og bruker de ofte om hverandre,"Imorgen var jeg i dyrehagen" mens hun mente igår.

Jeg korrigerer henne ikke, men gjentar setningen korrekt tilbake. "ja igår var du i dyrehagen".

Jeg syns hun snakker veldig bra til å være 3år og alle hun har møtt på forstår hva hun sier. I avdelingen hennes i barnehagen er all ungene mellom 3 og 3.5 år og hun er midt på treet vil jeg si der. Halvparten snakker klokkerent mens den andre halvparten ikke snakker fullt så rent. Og så er det noen få som jeg ikke forstår hva sier i det hele tatt.

Skrevet

Gutten min hadde en skikkelig bedring fra 3 år til 4 år. Husker det godt fordi det ble tatt opp på samtalen i bhg da han var 3 år. Ikke at han var unormalt sen, men sånn som dere beskriver, at han satte sammen setninger feil osv. Ved neste samtale (4 år) var det ikke lenger noe tema. Han sier fortsatt "han" til alle, selvom han godt vet forskjell på gutter og jenter. ;)

Han sier fortsatt noen ting feil, men det er ganske klar utvikling fra måned til måned :-) Og ofte spør han oss om betydning av ord eller hva ting heter osv.

Skrevet

Hoho, godt å vite at det ikke bare er min. Merker at mange korrigerer henne når hun sier feil kjønn om folk hun møter. Men det er jo greit igrunnen, pleier jo å si det selv til henne. Det går seg vel til:)

Skrevet

Har en femåring som omtaler seg selv som "vi" -.-

"Kan vi og dadda få is?" f.eks.

Hun sier mimi istedenfor mini og når hun skal be pent om noe så kommer de foldede hendene og "vær så pliiiiis" :)

Ikke klarer hun å si Kaptein Sabeltann heller. Det blir fort en mørje av kappebensabeltann. Men jeg syns det er søtt da :)

Skrevet

Har aldri vært noe problem. Har snakket helt rent og grammatikalsk korrekt siden hun var 2 år. Dersom det er et ord hun ikke forstår (sjelden nå), spør hun.

Nå når hun er 4 år:

Teller greit til 100, kan alle bokstavene i alfabetet og tallene, men det er ikke alltid like lett å skrive dem (har skrevet sitt første brev - ville selv). Vi har (fordi det falt seg slik) også begynt litt med de fire regneartene.

Har et bittelite ordforråd på engelsk som er snappet opp via sanger på radio og på tv eller fordi hun har spurt. Teller greit på engelsk til 13. (vet hvilke tall det er på norsk)

Vi har lest mye for henne og vi har alltid korrigert uten å "korrigere" - vi har bare gjentatt det korrekte om det er noe som er feil. Vi har også alltid tatt oss tid til å gi fullstendige svar på det hun har spurt om.

Jeg ser det er STOR forskjell på barna i den alderen. Et par av barna i barnehagen behersker både norsk og et annet fremmedspråk (så vidt jeg kan bedømme) flytende. En har til og med et par språk til med et lite ordforråd. Andre derimot er det nesten vanskelig å skjønne hva sier (selv om de er 5 år)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...