Anonym bruker Skrevet 13. august 2012 #1 Del Skrevet 13. august 2012 Greien er at jeg har vært student frem til juni og rekker derfor ikke å jobbe 6 av 10 måneder før fødsel sånn at jeg får foreldrepenger.. Vi tenker at pappaen skal ha lønnet permisjon i stedenfor, men han vil utsette den til neste høst da jeg skal begynne på høgskole. MEN, vi har fått beskjed av NAV 2 ganger at dette ikke er noe problem men at han må ha 6 uker permisjon rett etter mine 6 obligatoriske uker, for så å utsette resten til høsten. De stiller heller ingen krav til at jeg er aktiv i jobb eller studie disse 6 ukene hans, men i dag fikk vi ny beskjed: jeg må være i 75 % eller mer jobb eller studie i disse 6 ukene likevell.. Synes det er helt utrolig at man får så mange forskjellige beskjeder fra samme instans :/. Noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143962449-hjeeeelp-nav-er-virkelig-en-jungel-av-rot/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Blåbær Skrevet 13. august 2012 #2 Del Skrevet 13. august 2012 Du må være i jobb eller studere både når han tar permisjon og når han utsetter den. Det er ingen krav til at du skal stå på eksamen. Nav har ikke helt oversikten over dette selv nei. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143962449-hjeeeelp-nav-er-virkelig-en-jungel-av-rot/#findComment-144461299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #3 Del Skrevet 14. august 2012 Det er kun når far tar ut fedrekvote at mor ikke trenger å jobbe eller studere. Mannen din har ikke rett på fedrekvoten når du ikke har rett på foreldrepenger. Du må ta de 3 ukene før fødsel og 6 ukene etter fødsel. Skal han ta hele fellesdelen må du jobbe minst 75% eller studere 100% også i hele perioden han søker om utsettelse. Er du hjemme i ulønnet permisjon forsvinner permisjonen uke for uke. Så enten må du eller han være hjemme og passe barnet deres. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143962449-hjeeeelp-nav-er-virkelig-en-jungel-av-rot/#findComment-144461587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 15. august 2012 #4 Del Skrevet 15. august 2012 (endret) Når far tar ut foreldrepenger på eget grunnlag er det et vilkår at du: (§ 14-13) a) går ut i arbeid, tar offentlig godkjent utdanning på heltid, c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid, d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet, e) er innlagt i helseinstitusjon, f) deltar på heltid i introduksjonsprogram etter introduksjonsloven kapittel 2, g) deltar på heltid i kvalifiseringsprogram etter lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen, Dersom han skal utsette er det samme krav til deg som nevnt over. Dersom du ikke fyller noen av vilkårene over etter din 6-ukers periode vil fars stønadsperiode begynne å løpe fra uke 7 etter fødsel. Det vil si at permisjonen spises opp de ukene du ikke fyller vilkår. Dette er hjemlet i § 14-14: Hvis bare faren har opptjent rett til foreldrepenger, er stønadsperioden oppad begrenset til stønadsperioden etter fødsel eller omsorgsovertakelse, jf. § 14-9. Både ved fødsel og adopsjon skal det gjøres fratrekk for den delen av stønadsperioden som er forbeholdt moren etter fødselen, jf. § 14-9 femte ledd. Det er en forutsetning at vilkårene i § 14-13 er oppfylt under perioden og innenfor stønadsperioden etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, se § 14-9 første og annet ledd. Farens stønadsperiode reduseres løpende når vilkårene i § 14-13 ikke er oppfylt. Faren kan bare ta ut foreldrepenger når vilkårene i § 14-13 er oppfylt. Faren kan uten hinder av vilkårene i § 14-13 ta ut foreldrepenger i samme antall stønadsdager som fedrekvoten, se § 14-12 første ledd, hvis moren mottar uførepensjon fra folketrygden. Endret 15. august 2012 av Nisand Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143962449-hjeeeelp-nav-er-virkelig-en-jungel-av-rot/#findComment-144464034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå