Gå til innhold

Legen sa at jeg var så tjukk at det var vanskelig å ta ultralyd!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, de finnes overalt. Som kan finne på å si de mest utrolige ting. Ikke alle mener det vondt, noen er frekke med vilje osv osv. Viktigste er at du er et oppegående og friskt menneske med evne til å la det være, uten å la det ødelegge for deg. For det er det vel ikke verdt?

Lykke til videre i svangerskapet :)

Skrevet
Ja, de finnes overalt. Som kan finne på å si de mest utrolige ting. Ikke alle mener det vondt, noen er frekke med vilje osv osv. Viktigste er at du er et oppegående og friskt menneske med evne til å la det være, uten å la det ødelegge for deg. For det er det vel ikke verdt? Lykke til videre i svangerskapet :)

Takk:) Har allerede født et vakkert lite barn:)

Hi

Skrevet

Kanskje var legen uheldig med måten han kommenterte det, og mulig du ikke var såå stor...

MEN, det er faktisk et faktum at leger og annet helsepersonell ofte ikke kan gi like gode undersøkelser og like god behandling til overvektige som til normalvektige. Hvorfor er det så vanskelig å forstår dette? Det går ikke på manglende vilje, det går på hva som faktisk er mulig. Skal man ta ks på en sterkt overvektig så må man gå gjennom mye mer vev enn hos normalvektige, det vil si at faren for komplikasjoner blir større og faren for infeksjoner også blir større. Man får som regel mer utydelige bilder av overvektige enn normalvektige fordi det blir for mye mellom utstyret man benytter og det man skal sjekke inni kroppen. En overvektig slagpasient kan f.eks. ikke forvente samme raske mobilisering som det en normalvektig får - rett og slett fordi det ikke er fysisk mulig alltid for fysioterapeuter.

Dette er noe som det dessverre ikke snakkes høyt om, heller ikke i media, for det er ikke stuerent å "kritisere" overvektige.

Jeg skriver ikke dette for å legge sten til byrde for de som er overvektige (jeg har vært det selv), men fordi dette er faktum som altfor få helsepersonell tør snakke åpent om.

Jeg mener at alle fastleger burde være pliktig til å ta tak i folk når de ser at folk begynner å nærme seg problematisk vekt, da er jobben for å gå ned igjen mye mindre enn om man lar det gå for langt. Jeg mener at legene burde kunne stille krav til pasientene, men selvfølgelig også følge dem opp og evt henvise videre til fagfolk innen ernæring.

HI, det virker som om din lege kanskje var litt vel frempå ift akkurat din vekt, for jeg synes ikke du var så stor. Men generelt så mener jeg at helsepersonell som lar være å ta tak i overvekt ikke gjør jobben sin!

Gratulerer med den lille! :)

Skrevet

Jeg hadde en periode i svangerskapet jeg la på meg voldsomt fort, ca 1/2 - 1 kg per uke. Når jeg spurte jordmor om det var bekymringsverdig, så fikk jeg til svar noe sånt som (altså, jeg var ute etter beroligelse): tja, du har jo gått opp 6 kg de siste par måneder da, det er jo ikke akkurat lite... pass på at du spiser sundt og ikke mye" osv osv.

Jeg er livredd for å bli tykk og var ganske tynn fra før av... etter denne kommentaren så la jeg om dietten min til kanskje 600 kalorier om dagen i et par ukers tid, og så og si slaket meg halvveis i svangerskapet. Jordmor hadde jo trossalt forsikret meg om at fosteret tok alt den trengte av energi og jeg ikke behøvde å tenke å spise mer e.l. pga svangerskapet. Det var ikke sundt dette her ser jeg nå men jeg var livredd for å bli tykk pga et svangerskap.

Så etterpå at alt var unødvendig når jeg la på meg akkurat gjennomsnittlig, og var omtrent min gamle vekt kun uker etterpå. Jormoren kunne heller ikke vite hvor mye det gikk inn på meg og jeg spurte og gravde trossalt.

Men dette med vekt er jo et sårbart tema.

Men det er klart at denne legen hadde jo rett i det han sa. Det sa de også til meg, bare på en annen måte: det er lettere å se på UL når mor ikke har så mye fett på magen (og refererte til meg). Tenker at denne legen rett og slett tenkte høyt, og tenkte ikke på det med vekten din som noe tabu. Men han så vel at du hadde mer fett enn normalt, og var en såkaldt større vordende mor, og sa det bare rett ut uten å legge noe i mellom.

Skrevet
en såkaldt større vordende mor

Tror det er større sjanse for å få en slik merkelapp om man er over 1.71 høy

De som er 1.50 eller 1.60 er liksom små og søte, uansett om de har samme bmi som de som er over 1.70.

Skrevet

Jeg er 170 og veide 85 kg på slutten, så der stiller vi ganske likt. Fikk ultralyd rundt termin, men ikke et ord om at det var vanskelig pga størrelsen min. Det som derimot var vanskelig var viss å estimere vekten til barnet siden han var en del over snittet.

Sikk på at det ikke var antall uker på vei og størrelsen på babyen han mente? Det er visst litt vanskelig å få gode bilder på slutten av svangerskapet.

Skrevet

Dette minner meg bare om en stakkars jente jeg møtte da jeg var innlagt med nr 1. Hun lå å ventet på UL da de hadde mistanke om graviditet utenfor livmoren (fint å legge henne på rom med alle de gravide damene..). Da hun endelig fikk UL tok legen haugevis av bilder nesten i ren opphisselse før han lirte av seg at dette var de beste bildene han hadde sett, ja, dette måtte han ta med til studentene sine. Se her lå babyen så fint utenfor livmor ja! Vi trodde ikke våre egne ører da denne jenta senere ble trillet inn på samme rom for å vente på operasjon. Må si at kvalmen fikk satt seg litt i perspektiv da ja! Hørt mye rart av helsepersonell selv, men det denne jenta opplevde skulle ikke vært lov!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...