marsve Skrevet 13. august 2012 #1 Skrevet 13. august 2012 Kanskje et litt dumt spørsmål. Men jeg og barnefar har gått fra hverandre, og jeg har hovedomsorg. Dermed er det stort sett alltid jeg som henter og leverer i barnehagen. Er det sånn at jeg må si ifra om han skal hente de? De skal jo ha beskjed om ungene hentes av besteforeldre eller lignende. Og kan jo godt se for meg at de med litt konfliktfylte forhold så kan far f.eks hente uten tillatelse fra mor. Om dere skjønner hva jeg mener? Han ville aldri funnet på å hente ungene uten at det er hans dag eller med mitt samtykke. Bør jeg gi beskjed om det? At det alltid er ok når han henter?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2012 #2 Skrevet 13. august 2012 Hvorfor lager du et innlegg om det, JA det bare å si det til barnehagen, det tar deg kanskje to minutter! Gaaad.... Er det ikke lov å tenke selv lengre???
marsve Skrevet 13. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 13. august 2012 For et hyggelig svar. Var igrunnen bare fordi han ringte meg nå og var tidlig ferdig på jobb, så han ville gjerne hente de i barnehagen i dag for å få tatt litt del i barnehagehverdagen dems. Og da ble jeg litt i tvil på om jeg for ordens skyld burde ringe å gi beskjed. Kan tenke meg det er litt kleint å måtte si til far at de må ringe meg først å spørr, siden jeg ikke nevnte det i dag tidlig.
vurdere1til Skrevet 13. august 2012 #5 Skrevet 13. august 2012 vil tro at barnehagen går ut fra at det er i orden at barnefar henter barne/a så fremst ikke mor har gitt uttrykk for noe annet! men det er jo ikke noe i veien for at du sier det til barnehagen om du ønsker det
anonym91 Skrevet 13. august 2012 #6 Skrevet 13. august 2012 så lenge ikkje far er kriminell og ikkje skal hente barna så har han vell samme rett som mor til og hente? besteforeldre blir noe annet. her hente er og far når det er våre dager uten og si i fra. ingen som bor sammen med BF som sier i fra heller
Anonym bruker Skrevet 13. august 2012 #7 Skrevet 13. august 2012 Så det gjelder IDAG ja, så si det. Ja du burde ringe så han slipper en klein situasjon. Likevel, såpass skjønnner du vel av deg selv?
Hilde_85 Skrevet 13. august 2012 #8 Skrevet 13. august 2012 barnehagen kan ikke holde tilbake barn fra henting av far eller mor om det ikke ligger en dom og det er papirer på det. Men når det så gjelder henting syns jeg du selv skal føle på hva som er naturlig for deg å si. Det er aldri dumt for personalet å vite da de kan forberede barn (ihvertfall om barnet reagerer på at mor og far ikke lengre er sammen og burde være forberett på hvem som henter) Men det er sjeldent noe problem om det er mor eller far som henter
Mamma_til_2 Skrevet 13. august 2012 #9 Skrevet 13. august 2012 Den som har hovedomsorgen for barnet skal gi beskjed til bhg om noen andre skal hente barnet! i ditt tilfelle skal du si fra til bhg at far henter idag siden det ikke er hans "tur" dette er så bhg ikke skal være nødt og ringe deg ol, for det skal de gjøre før de slipper barnet ut av bhg uansett om det er far som henter!, dette er for og hindre kidnapping!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2012 #10 Skrevet 13. august 2012 Da mine begynte å barnehagen så skrev de ned i papirene til ungene om hvem som kunne hente ungene uten at jeg måtte gi beskjed eller tillatelse. Det er bare å si fra du og be dem skrive ned at far kan hente når han vil.
Pengetreet Skrevet 13. august 2012 #11 Skrevet 13. august 2012 Jeg gir alltid beskjed hvis barnefar skal hente i barnehagen. Jeg vet ikke om det er nødvendig, men siden jeg er den som stort sett henter og leverer synes jeg det er greit å gi beskjed dersom andre enn meg skal hente. De ansatte har i alle fall sagt at de synes det er fint å vite.
me_87 Skrevet 13. august 2012 #12 Skrevet 13. august 2012 Trenger ingen dom for at barnefaren ikke skal få hente barnet,det holder at mor siee at han får ikke lov å hente barnet uten tillatelse av mor. Hvertfall visst hun har hovedomsomsorgen. Vi har måttw nektet flere fedre å hente barnet sitt nettopp pga det.
Fomle84 Skrevet 13. august 2012 #13 Skrevet 13. august 2012 Barnehagen har ikke lov å nekte får å hente med mindre det foreligger en sak på at han ikke har lov. Men før dom kommer kan vi ringe mor i tilfelle får kommer.en dette gjelder bare spesielle situasjoner som ved rus og kriminalitet og lignende.
dagmamma_OS Skrevet 13. august 2012 #14 Skrevet 13. august 2012 Fomle84: Ikke snakk om tingdu tydligvis ikke har peiling på! Har selv jobbet i barnehage å så lenge mor har hovedomsorg så kan hun uten problemer nekte far å hente barnet sitt. Vi har som sagt måtte sagt nei til en god del fedre som prøver å hente barnet selv om mor har sagt at dette kun skal skje etter avtale. Så nei det trenger overhodet ikke være kriminalitet,rus eller vold innvolvert for at far ikke skal få hente barnet. Det holder at mor sier til barnehagen at far får kun hente barnet etter avtale,eller at hun sier at far ikke får lov å hente barnet i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2012 #15 Skrevet 13. august 2012 Gi ALLTID beskjed om bf skal hente! Om du så må ringe like før han tropper opp der, og si ifra at dere har avtalt det. Som bhg ansatte så skal vi ha avtale med den som har hovedomsorgen, om noen som helst utenom hun/han henter. Opplevde en skremende opplevelse, hvor en ny ansatt så det som greit at barnemoren hentet, for hun "er tross alt ikke kriminell", hun tok med ungene på en ferie faren hadde nektet, siden første delen av ferien var hans. Hun var snill og grei, men det ble så ille at politiet og bv, måtte hente igjen ungen fra ferien. Det var umulig for barnefaren å endre ferien dems, hun hadde bestemt seg for det 3 dager før ferien, at hun ville ha med ungen, mens han bestilte turen dems rett etter at ferien var avklart.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2012 #16 Skrevet 13. august 2012 Vi har en liste i barnehagen over hvem som får lov til å hente uten at det blir gitt noen spessiell beskjed. Der står jeg og mannen, mine foreldre, min søster, foreldrene til eldstes beste venninne og en kusine på 11 år. Det er veldig greit. Hvis noen som ikke står på liste skal hente må barnehagen ha beskjed.
valkyrien Skrevet 13. august 2012 #17 Skrevet 13. august 2012 Da vi "registrerte" oss i barnehagen måtte vi fylle ut hvem som vanligvis kom til å hente, og om det var noen som IKKE skulle få hente.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2012 #18 Skrevet 13. august 2012 " Som hovedregel er det den som barnet bor fast hos som bestemmer hvem som kan hente og bringe barnet i barnehagen. Den forelderen som har samværsrett, har imidlertid anledning til å bestemme hvem som kan hente og bringe barnet når hente/ bringe tidspunktet faller inn under samværsretten. Dette følger av barnelova § 42 annet ledd. Dersom foreldrene er uenige om omfanget av samværsretten, bør barnehagen etter vår vurdering falle tilbake på hovedregelen: Den som barnet bor fast hos, bestemmer hvem som kan hente og bringe i barnehagen. Unntak bør gjøres i de tilfellene hvor samværsretten er avgjort av rettslig instans, og hente/bringe tidspunkt faller inn under samværsretten. Dersom den andre forelderen ikke har foreldreansvar, har vedkommende likevel krav på opplysninger om barnet dersom vedkommende ber om slike opplysninger, jf barnelova § 47. Forelder uten foreldreansvar har ikke rett til å møte på foreldremøter med mindre den andre samtykker Eksterne lenker: Lov om barn og foreldre (barnelova). Med vennlig hilsen Cathrine Berntsen Advokat"
Eeniemeenie Skrevet 13. august 2012 #19 Skrevet 13. august 2012 Kanskje et litt dumt spørsmål. Men jeg og barnefar har gått fra hverandre, og jeg har hovedomsorg. Dermed er det stort sett alltid jeg som henter og leverer i barnehagen. Er det sånn at jeg må si ifra om han skal hente de? De skal jo ha beskjed om ungene hentes av besteforeldre eller lignende. Og kan jo godt se for meg at de med litt konfliktfylte forhold så kan far f.eks hente uten tillatelse fra mor. Om dere skjønner hva jeg mener? Han ville aldri funnet på å hente ungene uten at det er hans dag eller med mitt samtykke. Bør jeg gi beskjed om det? At det alltid er ok når han henter? Jeg sier alltid fra når vesla blir henta en Fredag og skal på samværshelg. Da blir hun enten hentet av faren eller samboeren hans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå