Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om jeg skal ta en ekstra ultralyd. Sf- målet mitt ligger på 36 cm i uke 38. Er redd for å få en stor baby. Jeg har et smalt bekken (målt tidligere) og er redd for å ikke få den ut om den blir over 4 kg. Prøvde å ta dette opp med jordmor men hun virket ikke som hun skjønte min bekymring.

Bor i skedsmo. Er det noen som vet om Dr. Heggelund fremdeles tar ultralyd på åråsen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han holder nå til på Helsebygget i Lillestrøm, hos Lillestrømgynekologene :) Betalte 650 kr for ultralyd, men koster kun 100 kr om du får med en henvisning fra legen din.

Skrevet

Takk for svar. Vet ikke om jeg får noen henvisning fra lege til dette, men det skader vel ikke å høre.

Det er alikevel mye billigere enn å dra til annen privat ultralyd, da blir det fort 1000-1200 kr. :)

Skrevet

Jeg er også bekymret for dette med babyens mål. Ble målt til 30 cm i uke 32. Er nå i uke 33 og kan ikke huske at magen var så stor sist. Har veldig angst for fødselen grunnet min første fødsel og skulle ønske man ble tilbudt en ekstra ultralyd i tillegg til den ordinære. Husker du dine SF-mål da du var i uke 32?

Skrevet

Da jeg var 32+1 var SF mål 28 cm. Men 30 cm er jo gjennomsnittet, og trenger ikke å bety at barnet er stort vel?

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke huske hvor mange cm det var, men med førstemann var SF-målet mitt OVER den grønne boksen for å plotte i ;)

- Og babyen var 3700 g og 51 cm - 10 dager over termin... Har bare svai, kort rygg, og hadde mye fostervann.. Ville ikke bekymret meg så mye for SF-målet, så lenge det følger sin egne kurve :) Finnes uansett uendelig mange eksempler her inne på vekstestimering som har vært riv ruskende gale, siden det er vanskelig å måle barnet nøyaktig når det har blitt så trangt i magen...

Endret av Nangiliama
Skrevet

her så "overser" JM litt slike "problem". tok det opp med legen min sist time. han sende papirene mine til sjukhuset med en gang.

sist fødte eg ei jente på 3915g 11 dager før termin. og SF målene mine er akuratt like denne gang. nå har eg hvert akuratt på streken til sist kontroll, da var eg 1 cm under. men det var slik med nr 1 og.

legen sier det er mye mer en stort barn som spiller inn på SF mål. foster vann osv. så høyt SF mål trenger ikkje bety stor baby. så sikkert ingen ting og anke på. men går jo ann og prøve og prate med legen din om ul ?

sjønner godt at du blir bekymra.

Skrevet

Jeg er også bekymret for dette med babyens mål. Ble målt til 30 cm i uke 32. Er nå i uke 33 og kan ikke huske at magen var så stor sist. Har veldig angst for fødselen grunnet min første fødsel og skulle ønske man ble tilbudt en ekstra ultralyd i tillegg til den ordinære. Husker du dine SF-mål da du var i uke 32?

Skjønner ikke helt hvorfor du er så bekymret... Du ligger jo helt innenfor de ideelle målene, altså innenfor det grønne området på helsekortet.

Skrevet

Jeg ville ikke vært veldig bekymret. Jeg har i alle tre svangerskap hatt sf-mål i det øvre grenseområdet (og inniblant utenfor).

Ble i forrige svangerskap sendt for ul-vekstkontroll, og det viste seg at hun lå 12% UNDER gjennomsnitt, ikke over. Når hun kom ut var hun 46 cm og veide 2800 g. Med første mente de han kom til å veie minst 4 kg, men ut kom en slank gutt på 3200, riktignok 55 cm lang (men det spiller jo ingen rolle om de er lange mht fødselen).

Mine SF-mål er som sagt høye, selv om jeg alltid får kommentarer på at magen ser så liten ut, til og med jordmor kommenterer det. Er vel mer "høyden" på livmoren som gjør utslaget hos meg i hvert fall. Disse målingene har kun indikert at veksten er jevn og fin, lite om faktisk strl på barnet. Lykke til

Skrevet

I sist svangerskap låg eg høgt oppe (rett utforbi det grønna feltet) på symfysemålet. Fødte ein gutt på 3950gr og 54cm 2 dager før termin.

Dette svangerskapet har eg logge mellom den rød streken og det grønna feltet, og ned på den rød streken. På torsdag (uke 38+1) fekk jordmor samme symfysemål så uke 36, så blei sendt på føden for ein sjekk. Trur det låg akuratt på den rød streken eller rett under. Gutten i magen blei målt til 3080gr, akuratt passe stor sa di. Sjekka papirene mine fra forige svangerskap, va då på ul i uke 38+2 trur eg det va, og då blei han målt til å ver litt større enn gutten i magen. 3100gr å no..

Nå vett eg jo ikkje kor store gutten i magen egentlig er, men symfysemålene mine har vore heilt forskjellige, men ca samme str på guttane ved ul.. Men når det er sagt var eg 12kg lettere når eg blei gravid denne gang. Men føle og eg bere denne gutten litt lågare. Men symfysemålet fortelle ikkje alltid om det er stor eller liten baby..

Men er du bekymra er det jo bedre med ein ekstra ul;) Lykke til:)

Skrevet

Jeg har som sagt vært inne å målt bekkenet tidligere og fått vite at det er ganske smalt. Så babyen trenger ikke være mer enn i underkant av 4 kg før jeg kan få problemer. Fikk vite atbabyen lå litt over gjenomsnittet i uke 30.

Det jeg er mest redd for er vel å gå over terminen og da at ungen blir veldig stor. Nå har jeg et KS bak meg, så JM sa bare at om det tok for lang tid ble det KS i stedet. Men det hadde vært bedre om jeg kunne få føde vaginalt.

I Uke 33 ca 32,5 cm.

Skrevet

Har vært hos legen i dag og fått henvisning til sykehuset jeg skal føde på.Skulle få komme inn i løpet av to dager. Der vil de ta mål av fosteret og se om jeg fremdeles kan føde vaginalt. Men legen sa hun syns ikke jeg skulle gå lenge over terminen.Det kan altså hende at jeg blir satt igang.

Skrevet

Så bra at du blir tatt inn til undersøkelse, det er godt å bli tatt seriøst på bekymringer man har. Som regel kjenner man sin egen kropp best, og det å gå å bekymre seg i flere uker er ikke bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...