Gå til innhold

Spiser dere bringebær?? Vasker dere dem?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage en pavlova til et bursdagsselskap og tenkte å ha friske bær (rips, solbær, blåbær og bringebær). Tenkte å kjøpe bringebær, det andre har jeg i hagen, men så ble jeg i tvil om jeg kan spise bringebær! Vil ikke vaske dem for da blir jo hele kaken bløt... Så spiser dere bringebær som man kjøper på butikken/torget etc...?

Fortsetter under...

Skrevet

De siste åra har jeg bare blåst i å vaske bær. Men vasker alltid tomat, agurk og nektarin siden jeg føler det er større risiko for rester av sprøytemidler der.

Skrevet

Nei, vasker de ikke, men sjekker om de har mark.

Skrevet

Glemte å si at jeg er gravid:) Ellers hadde jeg ikke vært i tvil, pleier ikke å vaske bær!

Hi

Skrevet

Jeg vasker hverken bær, tomat, agurk eller liknende som kokmmer fra Norge. Skulle jeg vasket noe var det bæren. De blir sprøytet veldig mye mer enn for eksempel tomat og agurk. Jeg driver med tomater selv. Nå er det vell 5 år siden vi sprøytet sist. Det er helt vanlige tomater, ikke økologiske. I steden bruker vi diverse nyttedyr og er nøye med hygienen.

Jordbær og brinebær kan du derimot være ganske tryg på at har blitt sprøytet noen ganger, men du finner nok veldig sjeldent rester etter midlene likevell. De brytes fort ned. Det er uansett ikke slik at de vanlige midlene blir liggende utenpå produktet og kan vaskes av.

Skrevet

Vasker alt av bær og frukt jeg, enten de er kjøpt eller plukket. Lar de bare ligge, sånn at de blir tørre igjen. Synes det virker mest hygenisk jeg :P

Annonse

Skrevet

Jeg vasker bringebærene. Spiser ganske mye av det, og synes det er tryggest å vaske de. Jeg spiser mest kjøpebær. Bare å tørke de godt (men forsiktig), så blir de ikke bløte...

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Vasker ikke bær bare jordbær.

Sjekker brigebær for udyr bare :)

Skrevet

Vasker alt av frukt og bær- og sjekker bringebæra for mark.

Skrevet

Blir de ikke veldig mosete når du vasker dem da?

Skrevet

Jeg skyller bringebærene. Sprøyterester går det ikke an å skylle bort, og bærene er som regel maskinelt plukket og urørt av menneskehender. Men ofte er det støv og eksos ol. så jeg liker å skylle. Skyller med en gang de kommer i hus, da tørker de fint til de skal brukes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...