Gå til innhold

Barnepass av baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, synes det er utrolig vanskelig .. Lillegutt er 3 uker, og familie og venner "maser" om å få være barnevakt. Mener ikke å klage egentlig for jeg skjønner jo at det er et luksusproblem. Allikevel føler jeg meg ikke klar for å overlate han til andre, og kommer nok ikke til å føle behov for det på lenge. Det er bare at jeg føler meg så slem som sier nei, så nå har jeg akkurat sagt ja til at besteforeldre skal få trille tur en times tid. Jeg vet jo at det går helt fint, men mammahjerte gruer seg til tross for at jeg vet at det er tullete av meg.. Er jeg "vanskelig" eller er det flere som har det sånn?

Fortsetter under...

Skrevet

Min jente på 8 mnd har heller ikke hatt mye barnepass.. Men besteforeldre har hatt henne en time nå og da.. Men da var hun mye eldre enn 3 uker! Du kan jo bare svare når de "maser" : "takk for tilbudet, jeg skal si ifra når jeg trenger barnevakt"

En times trilletur nå, så vil jeg anta at babyen din sover hele veien.. Ta deg en lang dusj, ta på litt sminke og fresh opp håret, så har hele timen gått mens du har tenkt på noe annet :-)

Skrevet

For å si det sånn: jeg skjønner deg godt jeg...herlighet, syns det var litt tidlig å mase om å passe etter 3 uker! Syns 3 uker gamle babyer skal være hos mammaen sin:) Ammer du? Da kan du jo også forklare at babyer ikke går etter klokka når det gjelder mat, så barnepass er uaktuelt så lenge du fullammer i alle fall. MEN jeg synes nå egentlig ikke du skal trenge å forklare at du ikke vil, når babyen kun er 3 uker....

Min er 10 mnd, og har kun vært på trilleturer med besteforeldre i 1-2 timer, for det meste sovet da.

Skrevet

Jeg fullammer heldigvis så da hadde jeg en god unnskyldning til at de bare kunne trille en time... :)

Hi

Gjest peacock
Skrevet

Si NEI! Det er din baby, du som bestemmer! Dere er jo fortsatt i "bli-kjent" fasen, synes absolutt ikke det passer seg med barnepass ennå!

De kan hellere komme og være med babyen når du er der, evt bytte bleier og holde slik at du kan sove en time i fred og ro.

Skrevet

Her må du sette klare grenser helt fra starten. Ikke tvil på at du har rett til å sette grenser. Hvis du ikke gjør det, så kommer det til å forsure den første tiden med babyen.

Husker da jeg fikk mitt første barn. Svigermor hadde forventninger om å passe masse helt fra starten. Det fikk hun ikke siden jeg ikke ville det, men jeg følte masse på dette og syntes det var ekkelt at jeg "burde" låne bort babyen osv. Følte at dette bidro til et følelsesmessig kaos på grunn av stresset jeg følte. Da vi fikk nummer 2 var det helt annerledes, og det var deilig at grensene var satt.

En del vil nok si at du må venne barna til å være borte fra de er bittesmå, men det må du ikke høre på. Min første sov ikke borte før hun var 2 år (men hadde blitt lagt av farmor alene her hjemme hos oss da hun var noe over ett år), da sov hun hos farmor. Hun er supersosial og elsker å være på besøk hos andre "til tross" for at hun ikke har blitt lånt bort før. Sønnen min er litt over 1,5 år og sov nettopp borte for første gang, hos mine foreldre. Han har etter vår mening ikke vært klar for å sove borte før i det siste, men nå som vi følte det var riktig tid så gikk det kjempebra.

Annonse

Skrevet

Forstår deg veldig godt Hi. Var ikke aktuelt å låne bort noen av ungene da de var så små.

Svigermor passet første noen timer da hun var 2 mnd og jeg hadde time på sykehuset og svigerfar da hun var 3 mnd. Yngste var mye eldre.

Hadde ingen av de på overnatting før de nærmet seg 2 år.

Ingen problemer her heller at de er redde for å være borte fra oss selv om vi ventet lenge. Vi har to trygge jenter på 4,5 og 7 år.

Skrevet

Det med trilletur - selv om det bare en 1 time - du kan jo si nei til det og. Hva om babyen våkner og de er en halv time unna? Da er det lang vei hjem til mamma og puppen.

Svigermor var sånn som skulle begynne å trøste babyen når det gråt (dette var snakk om da førstemann var fra nyfødt og oppover), noe som var helt uaktuelt for meg siden babyen ville ha nærhet fra meg og pupp. Følte det var vanskelig at hun ikke respekterte mine grenser, men på den annen side så hadde jeg kanskje ikke satt tydelig nok grenser. Da vi fikk andremann så sa mannen miin med en gang til svigermor at hun skulle gi babyen til meg med en gang hvis han begynte å gråte. Selv om hun ble sur for å få regler for samvær med barnebarnet, så var det deilig å det avklart.

Skrevet

Syne 3 uker er litt for tidlig for de å begynne å masse ommå få passe pa baby . Bare si nei , det er ditt barn og du som bestemmer ! Jeg hadde aldri latt noen passe når de var så små med mindre det var krise . Bare si det til de på en høflig måte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...