Gå til innhold

Fått lønn fra forrige arbeidsgiver....hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada, kommer til å ringe kommunen hvor jeg var ansatt å si jeg har fått lønn, vil jo bli oppdaget før eller siden.

Men rent teoretisk:

Jeg sa opp min faste stilling i kommunen i mars, oppsigelsen var skriftelig og gjaldt fra 1 august. Jeg fikk skriftelig svar tilbake at de hadde mottatt min oppsigelse. Siste lønn ble utbetalt 12 juli.

Men så ser jeg at jeg har fått full månedslønn også i august ennå mitt arbeidsforhold er opphørt.

Hypotetisk: har jeg plikt til å tilbakebetale dette eller må kommunen takke seg selv for at de betaler lønn ut til folk om har avsluttet sitt arb. Forhold?

Skrevet

Ja, du har plikt til å tilbakebetale.

Dette er åpenbarte en glipp hvor du ikke er blitt slettet i lønnssystemet. Det er opplagt for deg at du har mottatt penger du ikke skulle hatt. derfor er du forpliktet til å tilbakebetale:)

Skrevet

Men Hi er "uskyldig" i dette. Skulle gjerne sett en paragraf her i lovverket. Hun har ikke noe arbeidsforhold til denne kommunen lenger, bør ikke kommunen ta dette på sin kappe? Her finnes det en skriftelig oppsigelse.

At man av ren samvittiget bør betale er en sak, men rent teoretisk?

Skrevet
Men Hi er "uskyldig" i dette. Skulle gjerne sett en paragraf her i lovverket. Hun har ikke noe arbeidsforhold til denne kommunen lenger, bør ikke kommunen ta dette på sin kappe? Her finnes det en skriftelig oppsigelse. At man av ren samvittiget bør betale er en sak, men rent teoretisk?

Det er jo ikke hennes penger i og med hun ikke jobber der mer. For å få rett til pengene måtte hungi en motytelse.

Om du kommer til å sette inn penger på en annen manns konto så kan du jo med rett kreve pengene tilbakebetalt. Ikke alltid så enkelt å få til, men det er ikke den som gjør feil som må "ta det på sin kappe".

Men til HI: det er utrolig sløvt at lønningskontoret/leder. Jobber selv på lønningskontor for helseforetakene og vi har hver md slike tilfeller hvor leder glemmer å melde fra om at en ansatt har sluttet.

Skrevet

Er du sikker på at det er lønn, og ikke de opptjente feriepengene dine?

Etter nye forskrifter er nemlig tidligere arbeidsgiver pliktig til å betale ut dine opptjente feriepenger måneden etter siste lønnsutbetaling dersom du og arbeidsgiver ikke har avtalt annet. Dette er en bestemmelse som kom for noen år siden for å sikre lønnsmottakere mot at man ikke skulle miste sine opptjente feriepenger som følge av konkurs (først og fremst mindre bedrifter, da men det gjelder jo alle bedrifter uansett).

Skrevet

Men, hvis oppsigelsen gjaldt fra 1. august, altså du har jobbet ut juli, da er vel dette lønnen for juli da?

Skrevet

Fikk du sluttoppgjøret forrige måned?

Det er ikke lov lenger å holde på sluttoppgjøret til over nyttår for at du skal slippe skatt på feriepenger du har tjent deg opp i år. Så om du ikke fikk sluttoppgjør forrige måned skal du denne måneden ha feriepengene du har tjent deg opp hittil i år minus skatt.

Skrevet

Hvorfor lurer du egentlig på det? Ville du beholdt pengene da, hvis du ikke var lovmessig pliktig til å tilbakebetale? Tror ikke det er den beste måten å sikre seg en god referanse på iallfall...

Skrevet
Men, hvis oppsigelsen gjaldt fra 1. august, altså du har jobbet ut juli, da er vel dette lønnen for juli da?

i det offentlige får man lønn den 12. Dvs 11 dager på etterskudd og resten på forskudd:)

Skrevet

Husker ikke paragrafen, men på mine lønnsslipper står det at for mye utbetalt lønn kan kreves tilbake i henhold til arbeidsmiljøloven..

Skrevet

Vi har hatt en lignende sak på jobb. vår advokat sa da at så lenge den som har utbetalt feil oppdager det før det går tre år har den som har fått for mye penger ikke noe den skulle ha sagt. etter tre år er kravet foreldet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...