Gå til innhold

Tenker dere over om andre barn går med merkeklær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva barn har på seg, driter jeg loddrett i. Jeg syns faktisk det er en uting dette med at små barn og barn i det hele tatt skal fokusere så mye på merkeklær, også i den grad at barn mobbes grunnet dette.

Jeg bryr meg langt bak der månen aldri skinner i om ungene flyr rundt i HM, Lindex eller Cubus....eller da Polarn eller Gant. Folk må gjerne gjøre som de vil, men i det barn blir mobbet blir jeg sint.

Mine flyr rundt i klær så og si fra billigkjedene. HM, Lindex (elsker Lindex), Cubus, Kappahl. Og Name It da, der har de mye pent til småjenter :)Men jeg stikker da nesa innom dyrere kjeder i blant også. Slipper å bry meg om klærne blir ødelagte, lar ungene løpe rundt uten at jeg skal være hysterisk for klær osv. Putter i tørketrommel OG jeg kan bytte klær oftere, digger å handle klær til dem :P

Derimot liker jeg å kjøpe kvalitetssko. Der sparer jeg ikke på pengene. OG jeg bruker også kvalitet på vinteryttertøy. Men det er av praktiske grunner.

Jeg er av de sære som skulle ønsket skolebarn hadde uniform på skolen så man kunne unngått mobbing osv barn i mellom, eller å bli dømt ut fra klær. Men det er en annen tråd.

Folk må kle barna sine i akkurat det de vil!

Fortsetter under...

Gjest peacock
Skrevet

Ærlig talt så ser jeg ikke forskjell. Jeg synes det er viktig at barna har klÆr som er kjøpt til å brukes - slik at man ikke gir barnet dårlig samvittighet for å ødelegge noe fordi det er dyrt å kjøpe nytt... Hva man har råd til må man vurdere ut fra egen inntekt og betalingsvillighet.

Bryr meg ikke om merker, men om det blir et problem at noen mobbes fordi de går i cubus er jeg den første som tar ordet.

Skrevet

Her går det veldig mye i name it, cubus og hm. Med fire barn har vi ikke råd til og kle de opp i dyre merkeklær.

Eldste ønsket seg DC klær til bursdagen sin, men synes det er helt hårreisende å betale 6-700 kr for en genser. Da blir det jo alt han får i gave da.

Men vi var i USA i fjor, og der kjøpte vi masse Levis og DC på outlet. Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det var moro og kunne sende de på skolen kledd i Levis fra topp til tå... Men det er sikkert fordi det var den ene gangen det kom til og skje...

Men en Levis t-skjorte er jo ikke noe spesielt mye finere enn andre, egentlig ganske kjedelige, så de kjøpte jeg kun fordi det var Levis. :-)

Så lenge jeg ikke må betale så mye for det, så kjøper jeg gjerne merkeklær. Så det hender jo en gang i skuddåret at jeg kjøper merkeklær til barna.

Skrevet

Jeg for min det bruker mye merkeklær på min barn rett og slett fordi fargen og fasongen holder seg mye bedre, og mange av dem er mye mer slitesterke.

En HM bukse vil gutten komme hjem med hull på kneet etter bare kort tid, mens en Gant bukse ser nesten ny ut når han vokser ut av den. I det lange løp lønner det seg faktisk.

Hva jeg tenker om andre barns klær, absolutt ingenting.

Foreldre får kle barna i hva de vil for min del.

Ser hverken opp eller ned på noen på grunn av klærne til barna.

Skrevet

Hehe, nei det tenker jeg ikke over. Her har barna en god blanding.

Skrevet

Jeg jobber i bhg og registrerer sjelden hva slags merker ungene går med, men jeg innrømmer at jeg av og til ser i nakken etter merkelapp hvis jeg ser noen fine gutteklær (jeg er guttemamma), og de merkene jeg da ser er som regel Småfolk, Katvig og andre litt dyrere merker.

Det eneste jeg legger godt merke til er et par jenter som kommer i bhg med blondekjoler, perlekjeder, høyhælte sølvsko og olero etc. De skiller seg jo ut med sine julaftenoutfits, men er søte og snille jenter likevel :)

Annonse

Skrevet
Jeg jobber i bhg og registrerer sjelden hva slags merker ungene går med, men jeg innrømmer at jeg av og til ser i nakken etter merkelapp hvis jeg ser noen fine gutteklær (jeg er guttemamma), og de merkene jeg da ser er som regel Småfolk, Katvig og andre litt dyrere merker. Det eneste jeg legger godt merke til er et par jenter som kommer i bhg med blondekjoler, perlekjeder, høyhælte sølvsko og olero etc. De skiller seg jo ut med sine julaftenoutfits, men er søte og snille jenter likevel :)

*bolero*

Skrevet

Så lenge barn har på seg kler som passer værforholdene, så bryr jeg meg ikke om det er merkeklær eller ikke! :P

Skrevet

Legger jo merke til klær jeg syns er spesielt fine, og det er ofte merkeklær. Legger også merke til uteklær, tenker gjerne at dresser fra europris kanskje ikke er bra nok. Svoren reima fan her. Når det gjelder sko ser jeg også på merker. Legger merke til små unger med converse, syns det er sinnsykt kult, men uansvarlig å la barn gå med så sarte som føttene dems er. Samme gjelder sko som ikke er ecco, ponny, viking eller i den duren. Ungene mine går kledd i klær som er praktiske og fine, samme hvor de er kjøpt. Har mest hm, lindex, cubus, men har også kjøpt endel levis i usa fordi jeg syns det er så utrolig fint og veldig slitesterkt. Kjøper jeg merkeklær er det ikke sånn at jeg tar meg råd til det, hvis det er upraktisk eller jeg skulle være redd for at det blir ødelagt. Uteklær og sko kjøper jeg kvalitet, og det er da stort sett merkeklær.

Skrevet

Legger merke til at noen barn har finere klær enn andre. Det trenger ikke nødvendigvis være merkeklær, men det er nå engang slik at f.eks H&M og Lindex gjerne ikke har de peneste snittene på klærne. Selv bruker jeg for det meste "billigmerker" i barnehagen, men liker å ha litt penere klær til bruk i helger og når vi skal noe spesielt.

Når det gjelder yttertøy er bare det beste godt nok og der får man det man betaler for.

Skrevet

Bryr meg egentlig ikke hva andre bruker sine penger på, men jeg registrerte senest i dag på tivoli en liten gutt på 1-1 1/2 år med Ralph Lauren t-skjorte. Jeg tror det mest var fordi jeg kjente igjen merket, for tenkte ikke mer over det enn at jeg så at det var det som var merket. ;)

Jeg har kjøpt billige merkeklær på eBay til frøkna, men kjøper bare det jeg synes er fint, ikke fordi det er et spesielt merke.

PS: La merke til ei på kjøpesenteret som hadde Lilleba-dress på sin lille frøken, og da var det mest fordi jeg har veldig lyst på en slik selv, fordi de er fiiiiine. Dessverre kan jeg ikke forsvare kostnaden, så jeg la vel merke til det fordi jeg ble litt "misunnelig". *ler*

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Tenker inne over det i det hele tatt.

Her har Mille mye av begge deler, hun får en del av bereiste besteforeldre.

Men jeg bruker det om hverandre i bhg for alt hun har sv klær er mykt og behagelig. Og kjole syntes jeg er praktisk å ha på, og hun er glad i kjoler.

Så ene dagen er det RL eller Juicy i bhg de beste er det HM, masse fint på HM handler mest der, hun er alltid ren og pen i klærne det er viktig, men trenger ikke være dyrt for å være pent

Skrevet
Tenker vel heller omvendt, at barn med for mye merkeklær har foreldre med litt slette verdier...
Hvorfor det? VI har vært mye i USA og der koster en Levis, Ralph Lauren og Tommy Hilfiger omtrent det samme som HM og Lindex her, så ungene våre har veldig mye merkeklær, men har ikke brukt mye penger på dem. Vi har jo rett og slett bare kjøpt dem fordi vi synes det er fine klær.
Haha! Du har likevel kjøpt de fordi det har et spesielt merke som du VET er dyrt i Norge. Tullball.

NIks. Jeg synes det er fine klær, men jeg har intet behov for å betale 500 kr for en bukse til datteren min på tre. Derimot kjøper jeg mer enn gjerne når den samme buksa koster en hundrelapp. Eller burde jeg kanskje la være og kjøpe klær jeg ikke synes er like fine for å tilfredsstille alle mødrene som tydeligvis tenker at jeg er snobbete...?

Annonse

Skrevet (endret)

Her går det i det meste. Vi har masse H&M, Name it, Kappahl.

Men også en del Ralph Lauren, Gant, Paul Smith og Levis ol.

Jeg betaler kanskje 30-40 kroner mer for ei Levis bukse i forhold til ei H&M bukse, så da velger jeg ofte Levis, da de sitter veldig mye bedre på mine skinny unger en mye annet.

Jeg handler ikke ut i fra merke, men ut ifra hva jeg syntes er fint.

Når det kommer til park- og vinterdresser, sko og regntøy så betaler jeg gjerne mye for kvalitet, for jeg ville ikke at barna mine skal være kalde og våte!

Endret av Gjøkeredet③
Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg syns det er spesielt at noen faktisk mener at de som har merkeklær til barna sine har 'grunne verdier'. De som dømmer andre på dette grunnlaget, er i mine øyne ikke hakket bedre enn 'snobbene' som ser litt skjevt på de som kun har klær fra billigkjeder.

Jeg legger sjelden merke til hvilke klesmerke noen går i, men jeg legger jo merke til om noen har klær som jeg synd er fine.

Mine barn har hatt en god blanding av dyre og rimeligere klær, men hovedfokus har alltid vært at de skal ha funksjonelle klær til enhver situasjon.

Om noen anser meg som grunn og snobbete på grunnlag av hvordan jeg kler barna, får de faktisk bare tenke sitt. Det sier jo egentlig mest om deres egen holdning til de som velger annerledes.

Skrevet

Jeg aner ikke hva som er kjøpt hvor, med mindre barna mine har samme plagget. Så nei, jeg bryr meg ikke om merker. Tenker ingenting om hverken de som handler merker eller de som ikke gjør det.

Men for min del: Jeg gidder ikke bruke lassevis av penger på vanlig tøy, når de vokser ut av det så fort uansett. Og fryktelig kjedelig hvis en bukse til tusen kr blir ødelagt.

(Jeg snakker om innetøy da)

Skrevet

Legger merke til POP og Nøstebarn :)

Skrevet
Jeg bryr meg overhodet ikke hva andre barn går kledd i (bortsett fra om de mangler regntøy eller vintersko e.l, da legger jeg merke til det). Men jeg er over middels opptatt av klær og bruker en del penger på klær også til barna. Når det er sagt sender jeg ikke barna i barnehagen i trange, stive klær, men klær som er mye og gode. Jeg regner også med at de blir både flekkete og møkkete, og det er helt greit. Jeg synes det er litt rart at så mange er kritiske til merkeklær til barna, eks Ralph Lauren, Hilfiger osv, men de samtid synes det er helt greit å kjøpe Ecco støvler, Reima dresser, Nøstebarn ull osv. Dette er jo også klær som koster en del! Jeg handler ofte i USA og jeg handler mye på salg her hjemme, så alt i alt tror jeg ikke jeg bruker så mye mer penger på klær til barna enn mange andre.

Grunnen til det kan være at de merkene du nevner først lager barneklær som er små "voksenklær". Alt er vel ikke like barnevennlig, selv om det ser stilig nok ut. Nøstebarn,Reima og Ecco er dyrt, javel. Men super kvalitet og utformet for barn i bevegelse. Da legger jeg gjerne i de ekstra kronene.

Skrevet

Her har ikke jentungen merkeklær, går etter pris :P

Men så går hun ikke i barnehage, og hun har ikke hatt behov for dyre klær. Når den dagen kommer at hun trenger en god utedress går jeg etter kvalitet ikke merke :)

---

Hva andre bruker av klær bryr jeg meg rett og slett ikke om ;)

Skrevet

Legger merke til det om det er klær jeg kjenner igjen. Liker å vindsusshoppe i ulike nettbutikker, og har etterhvert relativt god oversikt over barneklesmerker som Småfolk, Katvig, Wheat etc. (ikke JP, Armani, Gant etc det er etter min mening voksentøy i små str)

Men jeg tenker ikke noe annet enn : Oj den genseren var fin, den tror jeg jaggu jeg må kjøpe til 4 åringen. Eller noe sånt.

Det samme gjelder med utetøy og sko, siden jeg ønsker at mine barn skal være optimalt kledd i forhold til komfort og sesong. Leser tester og gjør en del research før jeg kjøper ny vinterdress f eks. Vil ha det beste til best mulig pris.

Ungene mine på 4 og 8 har ikke begrep om hvor klærne deres (eller kameratenes) klær er kjøpt, så det bekymrer meg ikke at de skal mobbe noen som har andre klær enn dem.

Skrevet

når barn blir mobbet for klærne sine er jeg ganske så sikker på at det gjenspeiler foreldrene sine verdier.

Husker da jeg gikk i 6klasse så ville ikke mine foreldre kjøpe levis og jean paul som var stort da jeg var yngre til meg, men fikk henry choice og slike ting i stedet. Ble mobbet litt for dette...men barn ville ikke tenkt så mye på det hvis ikke foreldre poengterte det..

Skrevet

Tenker ikke over hvor noens klær er fra egentlig....Er det fint og jeg kunne tenke meg det til sønnen min spør jeg, er det da fra hm så går jeg på hm. Men som regel synes jeg ikke kjedebutikker har noe fint til gutter, så han får mest merkeklær kjøpt på nettet.

Mye danskt,og danske klær er både veldig behaglig og slitesterkt, og store i str så de varer endel lenger enn f.eks hm.

Skrevet

Tenker ikke på hva andre barn har på seg.

Vi bruker en del sportstøy, og har veldig mye i Puma, Nike, Adidas og Bula. Gode klær som er gode å gå i :)

Ellers handler jeg mye i kjeder også, men joggeklær, utetøy og sko er gjerne " merker".

Alle har sin smak, og håper da at man kjøper klær som er behagelig å gå i :)

Skrevet

Velstående foreldre kjøper ikke nødvendigvis merkeklær til ungene. Og unger i mekeklær har langt fra nødvendigvis velstående foreldre.

Ingen automatikk i at man er fattiglus om man handler på lindex, og ingen grunn til å tro at foreldrene er stinn i gryn fordi om ungen går i en burberry kjole

Skrevet
Jeg syns det er spesielt at noen faktisk mener at de som har merkeklær til barna sine har 'grunne verdier'. De som dømmer andre på dette grunnlaget, er i mine øyne ikke hakket bedre enn 'snobbene' som ser litt skjevt på de som kun har klær fra billigkjeder. Jeg legger sjelden merke til hvilke klesmerke noen går i, men jeg legger jo merke til om noen har klær som jeg synd er fine. Mine barn har hatt en god blanding av dyre og rimeligere klær, men hovedfokus har alltid vært at de skal ha funksjonelle klær til enhver situasjon. Om noen anser meg som grunn og snobbete på grunnlag av hvordan jeg kler barna, får de faktisk bare tenke sitt. Det sier jo egentlig mest om deres egen holdning til de som velger annerledes.

Virker som det litt halvspydige svaret ditt er rettet mot meg, så da presiserer jeg en gang til:

Som sagt, jeg sa det nok litt feil, men jeg syns det er merkelig når foreldre kler barna opp i merkeklær (Tenker da ikke på Adidas, Reima og den slags, men DYRE merkeklær) og skyr billigere merker som pesten. Da tenker jeg mitt ja.

Blander selv dyre og billige klær til mitt barn. Jeg er ikke "redd" for verken billig eller dyrt, jeg syns bare det er feil prioritering å bruke mange tusen på snobbete klær barnet uansett skal vokse fra/ødelegge.

Faktisk helt ufattelig at folk blir provosert av dette. Herlighet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...