lilleluli Skrevet 11. august 2012 #1 Skrevet 11. august 2012 har i det siste hatt tidvise smerter når jeg har ligget. de har som regel endret seg når jeg har endret stilling. men nå får jeg vondt når jeg reiser meg opp å står eller går eller sitter. smertene sitter over hele korsryggen/hele hoftepartiet. når jeg sitter kan det være værre smerte i den ene siden i fårholdt til den andre. dette gjør skikkelig vondt. smertene er ikke konstante men de ligger der og murrer også slår de til når jeg enten har liggen for lenge reiser meg opp og går eller når jeg setter med ned. men pluttselig kan de være helt fraværende.
Tromsøprinsen Skrevet 11. august 2012 #2 Skrevet 11. august 2012 Har det likedan som deg og kiropraktoren min sa det var låsning. Gått til henne tre ganger nå og gjør øvelser hun har satt opp, pluss går tur, og syns det er blitt verre!! Turene er blitt kortere da jeg raskt får vondt og jeg blir tidligere på dagen støl/får vondt. Før fikk jeg kun vondt alt ettersom hvor mye fysisk aktivitet jeg hadde hatt den dagen. Nå har jeg vondt hver dag. Lurer litt på om den låsningen hun har løst opp i, har gitt meg en løsning -som var kamuflert av låsningen. Virker på meg logisk at en låsning oppstår pga en løsning, fordi kroppen selv forsøker å holde alt stabilt?? Andre erfaringer?
Tromsøprinsen Skrevet 11. august 2012 #3 Skrevet 11. august 2012 Kan legge til at jeg er klar over at det ofte kjennes verre ut etter behandling av kiro, da kroppen blir litt støl/får gangsperre, og dette merker jeg i tillegg i to-tre dager rett etter behandling. Smertene har dessuten endret karakter, fra kun nederst i korsrygg, mest høyre side (her hun sa jeg hadde låsning), til også å stråle ned i høyre rupeball og sitteknoken der.
lilleluli Skrevet 11. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 11. august 2012 hm ja noen sier at man kan bli værrefør det blir bedring. synesdet er vanskelig å deffinere vor korsryggen egentlig er? føler mine begynner der hofteskålene slutter å blir ikkedet litt lengre oppe på ryggen en korsryggen?
Tromsøprinsen Skrevet 11. august 2012 #5 Skrevet 11. august 2012 Mine smerter er der man (med litt innsats fra min side), kjenner hoftekammene møtes. Altså ca 5 cm over "rumpesprekkhøyde" (av mangel på bedre ord). Alt nedenfor dette er halebein, ikke korsrygg. Korsryggen er etter min oppfatning nedreste del av ryggen når du svaier den.
Grynet:) Skrevet 11. august 2012 #6 Skrevet 11. august 2012 Hei! Jeg fikk bekkenlåsning tidlig i juli. En dag våknet jeg med sterke smerter, det var så vondt at jeg kastet opp på ettermiddagen. Det kom i intervaller; innimellom føltes det nesten normalt, før det hogg tak nesten som krampe. For meg hjalp det å være i rolig bevegelse, og å bruke varme kompresser på de vonde musklene. jeg fikk ikke sove mer enn to timer i slengen fordi det ba vondt, da var det opp og gå rundt i stua.. Etter en laaang uke kom jeg inn til kiropraktor, det gjorde underverker for meg. Hun knakk opp roten til problemet (nede i korsrygg/bekken) og jobbet med de stive musklene. Detbeste rådet jeg fikk var å jobbe med å ikke knyte musklene når smertene kommer. Pust dypt og sakte og konsentrer om å slappe av i kroppen. Når vi får vondt knyter vi oss automatisk og uten å tenke på det, noe som forverrer smertene. Jeg kjente faktisk at det verste dabbet av.. Jeg fikk råd om kiropraktor på forumet her, og det er det beste jeg gjorde i fbm låsningen. De neste ukene dabbet stivheten i ryggen av. Nå kjenner jeg det fort i symfyse og korsrygg om jeg står og går en stund, om jeg presser meg videre kjenner jeg det som et vondt "belte" lavt rundt/over hoftene. Det er nok mer i retning av bekkenløsning i flg legen min, skal også inn til kiropraktor neste uke og La henne titte på det. Trikset nå er vel bare å ta det mest mulig med ro, og få noen tips om opptrening. Jeg anser situasjonen nå som belastning jeg må regne med, er bare så takknemlig at låsningen er over.. en dag der jeg ikke spyr og griner av smerte er en god dag!
Grynet:) Skrevet 11. august 2012 #7 Skrevet 11. august 2012 Nå ble jeg usikker på om det er korsryggen jeg kjenner det i.. Nederst i ryggen!
Tromsøprinsen Skrevet 11. august 2012 #8 Skrevet 11. august 2012 Grynet, det høres ut som at du også fikk mer symptomer på løsning da du fikk kontroll på låsnigen? Min låsning er/var ikke så vond som du beskriver,så kan forstå din lettelse, men det som bekymrer meg er at dette kanskje likevel er en løsning og hva om den blir verre? Hadde håpet på "bare" en låsning, få orden på denne, og fortsette med et aktivt svangerskap. Er nemlig bare halvveis.
lilleluli Skrevet 11. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 11. august 2012 jeg kjenner det fra hoftehøyde og ned??? er det korsrygg eller ? blir så forvirret..
Tromsøprinsen Skrevet 11. august 2012 #10 Skrevet 11. august 2012 Legger ved link til bilde av et bekken http://www.coreconcepts.com.sg/mcr/posterior-pelvic-pain-sacroiliac-joint-pain-in-pregnant-women/ Innbiller meg at jeg har vondt i "SIJ", merket på bilde, altså leddet mellom den del av bekkenet som kalles "sacrum" og "illium". Hoftekammene er illium eller "wings of illium". Sacrum er halebeinet. Nå etter at låsningen er løsnet på, har jeg også vondt i "ischium", dvs sitteknokene. Forklaring på områder i bekkenet kan ses her http://www.mdguidelines.com/fracture-pelvis
Tromsøprinsen Skrevet 11. august 2012 #11 Skrevet 11. august 2012 Korreksjon: "Coccyx" er halebein. Kanskje sacrum da ER korsrygg? Nå ble JEG forvirret men vi kan i hvertfall alle, ut i fra bildene, forklare hvor vi har vondt.
lilleluli Skrevet 11. august 2012 Forfatter #12 Skrevet 11. august 2012 jeg har seriøst vondt i hele pelvus!!!
lilleluli Skrevet 11. august 2012 Forfatter #13 Skrevet 11. august 2012 jeg har seriøst vondt i hele pelvus!!! pelvis
Grynet:) Skrevet 11. august 2012 #14 Skrevet 11. august 2012 Grynet, det høres ut som at du også fikk mer symptomer på løsning da du fikk kontroll på låsnigen? Min låsning er/var ikke så vond som du beskriver,så kan forstå din lettelse, men det som bekymrer meg er at dette kanskje likevel er en løsning og hva om den blir verre? Hadde håpet på "bare" en låsning, få orden på denne, og fortsette med et aktivt svangerskap. Er nemlig bare halvveis. Ja det kan virke som symptomene på bekkenløsning har meldt seg nå etterpå, er en mnd siden låsningen. Håper også å bevare helse og mobilitet lengst mulig.. Får se hvordan det går når jobben starter mandag! Jeg har fått henvisning til fysio eller vanntrening, håper å være litt i forkant. Har til og med kjøpt ecco-sko med god demping.. Hehe
Grynet:) Skrevet 11. august 2012 #15 Skrevet 11. august 2012 Altså; skjelett og ledd skal jo bli løsere. Det er naturlig. Noen uheldige sjeler blir jo helt satt ut av dette, så setter alle kluter til for å forebygge der jeg kan og håper på det beste.
lilleluli Skrevet 11. august 2012 Forfatter #16 Skrevet 11. august 2012 ja det er klart men har ikke vær plaget noe med ryggen frem til for ca en uke siden... trudd jeg skulle slippe unna det iallefall siden jeg har fått alt annet av hemmende ting i svangerskapet
Tromsøprinsen Skrevet 11. august 2012 #17 Skrevet 11. august 2012 Ja klart det skal bli løsere men det vanlige er jo at dette oppstår noe i tid før fødsel bare. Vil også forebygge så langt det lar seg gjøre, og kiropraktoren var enig med meg i at det hadde noe for seg. Hvor langt er dere på vei, lilleluli og grynet?
Tromsøprinsen Skrevet 11. august 2012 #19 Skrevet 11. august 2012 Ser nå at denne tråden ligger under 3.trimester, kom på den via siste opprettede emner. Men uke 28 er vel også i tidligste laget å bli plaga...? Selv er jeg i uke 21 i overimorgen.
Grynet:) Skrevet 11. august 2012 #20 Skrevet 11. august 2012 Er 28 + 1. Bekkenløsning kan man jo få tidlig i svangerskapet om en har uflaks. Jeg har aldri hatt vondt i ryggen før dette så var veldig nytt for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå