Gå til innhold

Spørsmål til dere som jobber for bemmaningsbyrå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er arbeidsledig og det er veldig vanskelig å få jobb pga høy arbeidsledighet her jeg bor. Så vurderer bemaningsbyrå, men er veldig usikker da jeg er avhengig av en hvis sum i mnd for å kunne dekke utgifter til regninger og mat.

Er det veldig ustabilt økonomisk å jobbe slik?

Får jeg sykepenger ved egen eller barns sykdom?

Er det veldig dårlig betalt i forhold til vanlige jobber?

Fortell gjerne om deres erfaringer med å ikke ha ett fast arbeidssted med faste kollegaer

Skrevet

Hvis du tenker at de finner vikariat til deg, så er det en veldig ustabil inntekt ja.

Jeg hadde kun jobb litt nå og litt da, men fordelen er når du får lenger vikariat som kan bli fast jobb :)

Skrevet
Jeg er arbeidsledig og det er veldig vanskelig å få jobb pga høy arbeidsledighet her jeg bor. Så vurderer bemaningsbyrå, men er veldig usikker da jeg er avhengig av en hvis sum i mnd for å kunne dekke utgifter til regninger og mat. Er det veldig ustabilt økonomisk å jobbe slik? Får jeg sykepenger ved egen eller barns sykdom? Er det veldig dårlig betalt i forhold til vanlige jobber? Fortell gjerne om deres erfaringer med å ikke ha ett fast arbeidssted med faste kollegaer

Mannen min mistet jobben under finanskrisen og tok to engasjementer gjennom bemanningsbyrå. Det var ikke noe problem, men ikke veldig godt betalt.

Han fikk først en egasjement på 4 mnd i en bedrift, jobbet hver dag i en stilling der og var jo en del av staben i den bedriften men fikk lønnen sin fra bemanningsbyrået.

Da de 4 mnd var over fikk han et nytt engasjement på 2 mnd i samme bedrift.

Han var ansatt i bemanningsbyrået og hadde samme rettigheter som enhver annen ansatt i dette landet når det kommer til sykepenger o.l.

Da siste engasjementet var over tilbød bedriften han hadde vært i fast stilling med høyere lønn enn bemanningsbyrået hadde gitt han. Så han var heldig :)

Jeg har blitt "headhuntet" en gang av et rekruteringsbyrå, de ville gjerne ha meg i en stilling som jeg valgte å si nei til. Jeg aner ikke hvor de hadde fått meg anbefalt for de ville ikke fortelle meg det, men jeg sa det var greit at de beholdt opplysningene mine i basen sin i tilfelle det skulle dukke opp en veldig god stilling en gang. De har i ettertid ringt meg 3 ganger (på ca 2 år) og kommet med noen tilbud til meg. Så jeg regner med det går an å registrere seg hos slike rekruteringsbyråer? Det byrået som har kontaktet meg noen ganger heter Skagerak rekruteringsbyrå, sjekk om det er noen slike i nærheten av der du bor.

Lykke til med jobbjakten.

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Jeg jobbet for et vikarbyrå/bemanningsbyrå før jeg ble gravid med førstemann. Hadde et vikariat med en varighet på 1 år. Gikk så hjemme i permisjon, og når permisjonen var over fikk jeg et nytt vikariat i samme bedrift (bare en annen stilling). Ble gravid igjen, og i løpet av denne graviditeten fikk jeg fast stilling i firmaet.

Har forresten også jobbet mye for slike byråer da jeg studerte, alt fra sommerjobb i noen mnd til en uke her og en uke der. Enkelte av jobbene var litt kjedelige, men pengene kom godt med som student.

Jeg har ingenting negativt å si om byråer, og du har de samme rettighetene som andre ansatte. Eneste forskjellen jeg har lagt merke til, er at du har to uker gjensidig oppsigelsestid (uansett hvor lenge du har vært der).

Når det kommer til lønn, så tjener jeg nå ca 40.000 kr mer i året som fast ansatt enn det jeg gjorde da jeg var innleid.

Skrevet

Men hva om jeg bare får noen dager her og noen dager der? Det som skremmer meg, for hvis det ikke blir tilnærmet fulle uker blir det jo ikke nok til å leve av. Det jeg har på dagpenger er ett minimum av hva vi klarer oss på, og da er alle unødige goder kutta ut.

Men om jeg skulle få telefon om ett oppdrag jeg ikke kan ta pga sykt barn da, vil jeg få sykepenger for den dagen selv om jeg må si nei til oppdrag den dagen?

HI

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Men har du krav på dagpenger?

Hvis du har det, så kan du få dagpenger for de dagene du ikke jobber (såfremt du ikke jobber mer enn 50% tilsammen). Det er jo bedre at du er litt i jobb enn ingen jobb. Det er et felt i skjemaet man skal fylle inn antall timer man har jobbet hver uke.

Når det kommer til egenmelding, sykt barn og sykemelding, så gjelder samme reglene som ved fast ansettelse. Dvs at du må ha vært i jobb i x antall uker før du kan benytte deg av dette (tror også at det må være i samme vikariat).

Så du vil ikke få noen penger hvis de ringer deg en dag for et oppdrag kun den dagen, og du må takke nei.

Skrevet
Men hva om jeg bare får noen dager her og noen dager der? Det som skremmer meg, for hvis det ikke blir tilnærmet fulle uker blir det jo ikke nok til å leve av. Det jeg har på dagpenger er ett minimum av hva vi klarer oss på, og da er alle unødige goder kutta ut. Men om jeg skulle få telefon om ett oppdrag jeg ikke kan ta pga sykt barn da, vil jeg få sykepenger for den dagen selv om jeg må si nei til oppdrag den dagen? HI

Da jeg var under vikarbyråd fikk jeg noen dager her og der, men jeg fikk dagpenger på de dagene jeg ikke jobbet. NAV trekker deg den dagen du jobber (så lenge det ikke er mer en 50% stilling). Og kan du ikke ta jobben så kan du ikke ta den, måtte ofte si i fra meg barnehagejobbing pga de ringte sånn 15-30 min før jobben skulle starte kl 6-7 om morgenen. Jeg fikk NAV-penger de dagene jeg ikke kunne jobbe. (kall det snylting hvis dere vil, men jeg hadde kollapset hvis jeg skulle stå opp brått. å bi vekt med minimal frist til å komme seg til jobben, uten transport for hånden er umulig til tider.)

Skrevet

Vanskelig å få den kabalen til å gå opp med andre ord.

Jeg gikk rett i fra permisjon til dagpenger, derfor kan jeg kun jobb 4,5time pr uke før jeg mister dagpenger. Dette gjør alt mye vanskeligere for meg. Hadde ikke hatt problem med å få tilkallings jobb i butikk med erfaringa mi, men kan ikke gå det veien fordi det er for ustabilt. Jobber jeg en hel dag, får jeg ikke mer penger enn jeg tjener den dagen pga nav sine regler.

HI

Skrevet

Men du taper ikke penger på å jobbe, da dagpenger bare er 63 (?) % av lønna, eller i ditt tilfelle av foreldrepengene du fikk i permisjonen. Ja, du får mindre "gratis" penger i form av dagpenger om du tjener dine egne. Synes du virkelig det burde vært slik at du skulle jobbe OG få dagpenger helt til du er i en fast jobb? Ustabilt eller ei, det er alltid bedre å tjene egne penger. Se på det som en mulighet til å vise hva du er god for på forskjellige plasser. Det er lettere å få jobb et sted folk kjenner deg (hvis du er flink til å jobbe vel og merke), og det ser bedre ut på CV at du har tatt oppdrag gjennom vikarbyråer enn om du har bare gått hjemme og venta på å å få napp.

Skrevet

Kjønner såklart hva du mener med å jobbe for pengene, ønsker jo selv å komme ut i jobb. Men problemet er jo siden det er så lite som skal til før jeg mister alle dagpengene. Så om jeg får jobb 1 dag i feks en barnehage ene uka og 1 dag i den andre uka, så mister jeg hele dagpengebeløpet for de 2 ukene, men ikke tall om at jeg tjener 6000kr etter skatt på 2 dager med jobb. Ergo har jeg da ikke nok til å betale for bolig og mat.

Dagpengene mine er 64% av gjennomsnitte for de 3 siste åra. (2år jobb og 1 år permisjon). Hvilket og sier jeg må ha minst 64%jobb med tilsvarende timelønn for å få det til å gå rundt, eventuellt mer jobb med lavere timelønn

HI

Skrevet

Da tror jeg du har misforstått HI!

Du mister dagpengene hvis du jobber over 50% av en vanlig arbeidsuke på 37,5 time. Så hvis du jobber ca 18 timer i uken, er det ikke noe problem.

Skrevet

Mente ikke å høres så krass ut i innlegget mitt altså. Jeg skjønner at det er vanskelig å få alt til å gå opp.

Jeg har forstått reglene slik at du kan jobbe inntil 50% uten å miste dagpengene, og jobber du mer enn det graderes dagpengene. Sjekk ut reglene for dette. I så fall kan du ta ukesoppdrag annenhver uke f eks, og vil da få både lønn og dagpenger

Skrevet

Spurte saksbehandleren min om hvorfor det sto i vedtaket mitt at normal arbeidsuke er 9 timer, når jeg jobbe 37,5 timer før permisjon. Fikk til svar at siden jeg ikke hadde vært i jobb siste året men i permisjon ble min arbeidsuke satt til 9 timer. og at jeg kun kunne jobbe 50% av de 9 timene. Men hadde jeg derimot vært i jobb og ikke permisjon, hadde min nomale arbeidsuke vært 37,5 og kunne jobbet 50% av det.

HI

Skrevet
Da tror jeg du har misforstått HI! Du mister dagpengene hvis du jobber over 50% av en vanlig arbeidsuke på 37,5 time. Så hvis du jobber ca 18 timer i uken, er det ikke noe problem.
Nei her er det du som har tatt feil.

Det er 50% av antall timer man jobbet før.

Om hi jobbet 20 timer i uken før kan hun bare jobbe 10 timer nå.

Skrevet
Spurte saksbehandleren min om hvorfor det sto i vedtaket mitt at normal arbeidsuke er 9 timer, når jeg jobbe 37,5 timer før permisjon. Fikk til svar at siden jeg ikke hadde vært i jobb siste året men i permisjon ble min arbeidsuke satt til 9 timer. og at jeg kun kunne jobbe 50% av de 9 timene. Men hadde jeg derimot vært i jobb og ikke permisjon, hadde min nomale arbeidsuke vært 37,5 og kunne jobbet 50% av det. HI

Jeg hadde heller ikke jobb etter at jeg var ferdig med min permisjon, og gikk rett over på dagpenger pluss litt jobbing for byråer. Og da fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte jobbe mer enn 50% av 37,5 time.

Veldig rart at det er forskjellige regler etter endt permisjon! Ville nok snakket med NAV igjen. Det er jo til deres fordel at du kan jobbe noe i stedet for ingenting.

Skrevet

Men du kan jo registrere deg hos et bemanningsbyrå og si du bare kan ta engasjementer som gir deg minst 60% stilling i perioden du tar engasjementet for. Om du da får et engasjement på f.eks 1 mnd, eller 4 mnd, kan du "fryse" dagpengene" den perioden du jobber også få dagpenger igjen når engasjementet er over.

Om du sier ifra at hun ikke kan ta oppdrag på bare 1 dag om gangen vil du ikke få det heller.

Skrevet
Spurte saksbehandleren min om hvorfor det sto i vedtaket mitt at normal arbeidsuke er 9 timer, når jeg jobbe 37,5 timer før permisjon. Fikk til svar at siden jeg ikke hadde vært i jobb siste året men i permisjon ble min arbeidsuke satt til 9 timer. og at jeg kun kunne jobbe 50% av de 9 timene. Men hadde jeg derimot vært i jobb og ikke permisjon, hadde min nomale arbeidsuke vært 37,5 og kunne jobbet 50% av det. HI
Jeg hadde heller ikke jobb etter at jeg var ferdig med min permisjon, og gikk rett over på dagpenger pluss litt jobbing for byråer. Og da fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte jobbe mer enn 50% av 37,5 time. Veldig rart at det er forskjellige regler etter endt permisjon! Ville nok snakket med NAV igjen. Det er jo til deres fordel at du kan jobbe noe i stedet for ingenting.

Spurte ho og hvordan de hadde tenkte jeg skulle komme i jobb med så få timer siden lettest måte å få jobb er å begynne som ekstravakt/tillkallings vikar, nei det viste ho ikke, var ikke noe ho kunne gjøre med det fikk jeg beskjed om. Er så jeg skulle ønske jeg var tøff nok til å snyte på nav frem til jeg får nok fast jobb. Men ikke er jeg tøff nok, og ikke kan jeg ta regninga hvis jeg blir tatt. Så må bare følge de tåplige reglene. Men får nok prøve å få en ny avtale igjen snart, for å høre om det er kommet noe nye regler eller om de kan hjelpe meg med en løsning

HI

Skrevet

Oi, det hørtes da fryktelig rart ut! De burde jo ta utgangspunkt i hva du jobbet før permisjon i så fall da, siden man i permisjon ikke jobber - man er i _permisjon_. Så idiotisk. Da legger de jo faktisk opp til langvarig arbeidsledighet, og det er vel egentlig ikke det de ønsker.

Da skjønner jeg at det blir for ustabilt med vikarbyrå-jobbing. Men det skader ikke å melde seg til dem, og ta et intervju. De vil da spørre deg om hva du ønsker deg, og da kan du jo legge fram problemstillinga di. Du kan jo være heldig og få oppdrag som varer en hel måned f eks med full jobb, og da vil det jo lønne seg å jobbe fremfor å motta dagpenger. Eller bare to uker også, vil vel lønne seg, i og med at dagpengene betales ut for 14 dager av gangen.

Skrevet
Men du kan jo registrere deg hos et bemanningsbyrå og si du bare kan ta engasjementer som gir deg minst 60% stilling i perioden du tar engasjementet for. Om du da får et engasjement på f.eks 1 mnd, eller 4 mnd, kan du "fryse" dagpengene" den perioden du jobber også få dagpenger igjen når engasjementet er over. Om du sier ifra at hun ikke kan ta oppdrag på bare 1 dag om gangen vil du ikke få det heller.

Da skal jeg snakke med de om det, for det hadde absolutt hjelp mye.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...