Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #1 Skrevet 10. august 2012 Alt man skal lure på.... Har en drøss med vaskekluter til storebror, bruker dem til morgen og kveldsstell - når vi skifter bæsjebleier bruker vi ikke kluter men mesoft med vann. Når vi steller morgen og kveld bruker jeg en ren klut, vasker først ansikt, deretter hender og så vasker jeg tissen og rompa (såfremt det ikke er bæsj). Klutene vasker vi på 60 grader. Han er sjelden eller aldri syk, hvis det har noen betydning her. Nå kommer neste baby hvert øyeblikk og jeg lurer på om jeg kan bruke samme kluter til denne babyen eller om hun burde ha egne? Vet også at noen opererer med ulike kluter til ansikt og underliv, men er det egentlig nødvendig når vi vasker på 60 grader? Hvordan gjør dere det?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #2 Skrevet 10. august 2012 Hvis du kokvasker klutene på 90 grader kan du fint bruke dem til neste baby. Til daglig er 60 grader bra nok.
aanonym Skrevet 10. august 2012 #3 Skrevet 10. august 2012 Har gjort akkurat som deg de tolv årene jeg har vært mamma, og mine unger er genrelt friskere enn unger flest.
Rosepus™ Skrevet 10. august 2012 #4 Skrevet 10. august 2012 Jeg vasker disse klutene på 80 eller 90 grader til vanlig, da de blir brukt til baby. Synes ikke 60 grader er nok når de brukes til nedentilvask, bæsj eller ikke. Hadde ikke hatt problemer med å brukt de til ny baby, men ville kjørt de på 90 graders vask først.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #5 Skrevet 10. august 2012 Jeg bruker separate kluter til barna, og vasker på 60 grader. 90 grader hvis de er syke. Gjør det sånn også fordi jeg vil ha ordentlig myke, gode kluter til lillebaby, men det er ikke så viktig for storebror, så han bruker kluter som har levd en stund :-)
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #6 Skrevet 10. august 2012 Jeg bruker separate kluter til barna, og vasker på 60 grader. 90 grader hvis de er syke. Gjør det sånn også fordi jeg vil ha ordentlig myke, gode kluter til lillebaby, men det er ikke så viktig for storebror, så han bruker kluter som har levd en stund :-) vasker forresten aldri underliv med klut, men bruker våtservietter.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. august 2012 #7 Skrevet 10. august 2012 Vi har også alltid gjort dette, men vi har vasket klutene på 90 grader fram til minste har blitt vel 2 år, da har vi byttet til 60 grader. Har sikkert 70-80 sånne gaskluter liggende som ungene bruker til å vaske seg morgen og kveld.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #8 Skrevet 10. august 2012 Hvorfor vasker du ikke kluter på 90 grader??? Alt som brukes til hygiene av noen slag koker jeg på 90 får å si det slikt. Vaskekluter, håndkler, oppvaskfiller, kopphånduker, laken, undertøy (truser) ++++ Alt som er i kontakt med naken hud ved kjønnsregionen og laken som man svetter i (evnt blod og annet søl), og filler på kjøkkenet som er i kontakt med ting vi har mat i vasker jeg alltid uten unntak på 90 grader. Dette lærte jeg tidlig av min mor.
*Sammy* Skrevet 10. august 2012 #9 Skrevet 10. august 2012 Her brukes kun engangskluter til stell !! Fåes kjøpt på apoteket "
SagflisiHåret Skrevet 10. august 2012 #10 Skrevet 10. august 2012 vi vasker klutene på 90 grader og bruker de til hele kroppen og til alle barna. De blir jo helt rene da.
Bustehue Skrevet 10. august 2012 #11 Skrevet 10. august 2012 Vi har mange kluter som vi bruker til stell. Røde til underliv og blå til ansikt. Bruker de også til å vaske bæsj. De som er brukt til bæsj vaskes ren med såpe før de legges i en egen bøtte. Alle klutene vaskes på 90 grader. Vi er ikke syke og har en gutt som aldri har hatt sår stump (unntagen de periodene vi bruker våtservietter, f.eks. på hyttetur/ferie ol.)
røderoser Skrevet 10. august 2012 #12 Skrevet 10. august 2012 Jeg har vaskekluter som jeg bruker til kveldsstell, begynner med ansikt og vasker nedover, til slutt stumpen. Vasker allt av håndkler, kluter og filler på 90 grader.
Serepta Skrevet 10. august 2012 #13 Skrevet 10. august 2012 He har klutene gått i arv. Til eldste hadde jeg fargekoder rosa til underliv og blå til ansikt. Men det skled galant ut da vi fikk nr to. Kokvasker dem av og til, og vasker på 60 grader ellers.
Celcius73 Skrevet 10. august 2012 #14 Skrevet 10. august 2012 Her går klutene til vanlig i 60 graders vask. Men vi tar alltid en kaldskylling før hovedvask. I perioder med sykdom, diare så tar vi selvsagt 90 graders vask.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #15 Skrevet 10. august 2012 Vi bruker kun kluter, ikke våtservietter eller engangs. Ingen fargekoder, her brukes de til vask av både hender, ansikt og bæsj. Og er felles for alle i familien. De vaskes på 60 eller 95 omtrent annenhver gang, og ingen av oss er syke:-)
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #16 Skrevet 10. august 2012 Hvorfor vasker du ikke kluter på 90 grader??? Alt som brukes til hygiene av noen slag koker jeg på 90 får å si det slikt. Vaskekluter, håndkler, oppvaskfiller, kopphånduker, laken, undertøy (truser) ++++ Alt som er i kontakt med naken hud ved kjønnsregionen og laken som man svetter i (evnt blod og annet søl), og filler på kjøkkenet som er i kontakt med ting vi har mat i vasker jeg alltid uten unntak på 90 grader. Dette lærte jeg tidlig av min mor. Enig!! Veldig ofte er temperaturen i vaskemaskinen lavere enn det angitte, har tester vist. Så 60 gr kan fort være 50-55 gr, og det er temp som mange bakterier koser seg i.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #17 Skrevet 10. august 2012 Klutene blir like rene og hygeniske om du vasker på 75 grader som 90 grader. Ved søl, og spesielt blod skal det skylles i kaldtvann først.
☆☆☆ Skrevet 10. august 2012 #18 Skrevet 10. august 2012 Begynte så fint med gaskluter til ansikt og kropp og frotte til bleieskift. Nå begynner jeg øverst og avslutter med rompa med samme knut. Vasker på 60 grader.
Collette Skrevet 10. august 2012 #19 Skrevet 10. august 2012 Skikkelig husmortråd dette.. Gjør som deg og vasker på 60 gr. Hvis det er mye bæsj, så kaster jeg kluten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå