Anonym bruker Skrevet 9. august 2012 #1 Skrevet 9. august 2012 Er begynt å vaske babyklær, men liker ikke følelsen av å ta på klærne som jeg har vasket uten tøymykner. Hvorfor er det man ikke skal bruke det, selv den uten parfyme? Og skal alt av babyklær vaskes på 60 grader? Eller holder det med 40, så lenge det ikke er fullt av bæsj eller flekker? Når tøyet er nytt holder det da å skylle det opp, eller bør man vaske det flere ganger første gang pga kjemikalier? -Førstegangs som IKKE er særlig til husmoremne tydeligvis... -
Anonym bruker Skrevet 9. august 2012 #2 Skrevet 9. august 2012 Jm fortalte dette på svangerskapskurs: Det er ikke farlig å bruke parfymefri tøymykner, men husk at tøymykneren (og alle stoffene i det) blir jo i klærene. Så det er nok ikke farlig, men sikkert ikke såå bra med tanke på den ømfintlige babyhuden. Her brukte jeg ikke tøymykner de første ukene, men etterhvert så brukte jeg det.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2012 #3 Skrevet 9. august 2012 Har ikke hørt at man ikke skal bruke det, men det bør være en uparfymert eller lett parfymert.(pga allergifare) Nye klær har jeg vasket på 40, og ja forsåvidt ellers også. 60 bare ved flekker, som f eks bæsj og etterhvert mat.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2012 #4 Skrevet 9. august 2012 Tøymyknere inneholder plast-lignende stoffer, og dette inneholder som regel hormonhermende kjemikalier/stoffer. Tror det er årsaken i tillegg til parfyme osv.
Tante Gustava Skrevet 9. august 2012 #5 Skrevet 9. august 2012 Jeg hadde alltid alt babytøyet i tørketrommelen (og gjør det forsåvidt med guttenes klær ennå). Da blir det mykt og deilig uten tøymykner. Vasket forøvrig alltid babytøyet på 40 grader.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2012 #6 Skrevet 9. august 2012 Vasker stort sett på 40 grader og tar i tørketrommelen, kjøpte trommel for første gang da vi ble foreldre, for å få myke håndklær og sengetøy Vasker sengetøy, håndklær og kluter på 60 grader, men det meste andre går på 40 grader. Med dagens gode vaskemaskiner og vaskemidler er det godt nok. Vasker selvfølgelig varmere ved sykdom som omgangssyke e.l. i hus.
Nordhagenjentene :) Skrevet 9. august 2012 #7 Skrevet 9. august 2012 Jeg vasker nytt og ubrukt på 40 grader finvask, når det er brukt vasker jeg på 60 grader. Jeg har alltid brukt tøymykner, men vi fikk tørketrommel til jul og det som skal inn i den (håndklær, sengetøy, bomullsklær) vasker jeg uten mykner. PS: Det lønner seg å vaske noen vasker på 95 grader innimellom (f.eks. sengetøy og håndklær) slik at man får vekk såpelaget som legger seg på utsiden av trommelen. Det løses ikke helt opp ved bare 40 og 60 grader, og legger seg som et lag rundt trommelen. Dette gjør at maskinene holder lenger.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 9. august 2012 #8 Skrevet 9. august 2012 Om du bruker flytende oppvaskmiddel sliter det mindre på klære og det blir mykt som du skulle brukt tøymykner uten stoffene hengende i. Bruk Neutral sin den er god =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå