Gå til innhold

Tvillinger og duotest

omatt

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen : )

Jeg er gravid i uke 10+3, og i forrige uke ble det oppdaget at jeg bærer på tvillinger. Det ble oppdaget ifm at jeg skulle ta første delen av duotest.

Jordmoren sa at siden det var tvillinger var det ikke noen vits i å ta duotesten. Men jeg fikk ikke noe info om hva som skjer nå? Jeg var så overrasket og glad at jeg ikke fikk samlet meg til å spørre om noe heller. Er det andre tester for å sjekke ut om noen av fostrene kan ha genfeil? I så fall når kan det bli gjort?

Jeg skal på ny UL om 14 dager, men synes det er lenge å vente til det for å få info. Har kontaktet fastlegekontoret mitt og sagt at jeg bærer på tvillinger. De reagerte ikke i resepsjonen, sa bare at de skulle be fastlegen min ta kontakt når hun er tilbake fra ferie på mandag. Noen som har erfaring og kan si meg hva slags oppfølging/tester jeg vil få (tilbud om) fremover?

Fortsetter under...

Hei

Du kan lese her:

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/informasjon-til-gravide-om-fosterdiagnostikk/Publikasjoner/informasjon-til-gravide-om-fosterdiagnostikk.pdf

Du må be fastlege/gynekolog om å henvise deg til genetisk veiledning, For deg blir det UL i første omgang som må gjøres før uke 14. Evt ta prøve av morkake eller fostervann, Det er større risiko å med disse testene for gravide med tvillinger. Det kan du vel bestemme deg for etter UL. Lykke til!

Hei

Du kan lese her:

http://www.helsedire...diagnostikk.pdf

Du må be fastlege/gynekolog om å henvise deg til genetisk veiledning, For deg blir det UL i første omgang som må gjøres før uke 14. Evt ta prøve av morkake eller fostervann, Det er større risiko å med disse testene for gravide med tvillinger. Det kan du vel bestemme deg for etter UL. Lykke til!

Tusen takk, miss Taurus! Hvordan går det med deg?

Hm, her ser jeg at jeg ikke har vært klar nok når jeg forklarte. Det var jordmor på Haukeland som sa det ikke var vits i duotest. Det sa hun da jeg var inne der for å ta duotest.

Jeg trodde jeg hadde mistet, og så tok hun en UL for å sjekke om det var noe der eller ikke. Jeg var jo der egentlig for å ta blodprøvedelen av testen.

Så nå er jeg forvirret. Visste du at du bar tvillinger da du tok blodprøvedelen av duotesten, HH72?

Jeg venter også tvillinger og fikk beskjed at Duo-test ikke kunne benyttes. Var noe med at blodprøven ikke ville gi riktig svar når jeg bærer på to. Men skal få UL i uke 12-14, antakelig for å måle nakkefold og sånt. Har fått lite info og venter egentlig bare på innkalling til Haukeland. Er 9 + 4 i dag :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...