Gå til innhold

Anbefalte innlegg

..og enda så sover han gjerne fra 19.00 - 09.30 om morgenen. Er ikke det uvanlig mye søvn for en så stor gutt?

Han er ikke vanskelig å legge på kvelden, selv om han kanskje sover til fire-halv fem på dagen. Vi merker også stor forskjell i humøret om han sover mindre på dagtid eller våkner grytidlig.

Fortsetter under...

Gjest Kira med en av hver

Jeg kjenner at jeg synes du er litt heldig ;)

Er usikker på hva som er "vanlig/normalt", men det er jo tydelig at han er en person som trenger mye søvn. Såfremt han ikke er vanskelig å legge på kvelden, ville jeg ikke gjort noe med det.

Datteren min sluttet å sove på dagen før hun fylte 2 år, noe jeg synes var tidlig. Men hun nektet å sove. Og sover nå stort sett fra 19 til 07 (blir 3 år i september).

Hehe, ja, jeg er heldig :)

Ulempen med å ha en sovegris som han, er at de dagene det av forskjellige grunner ikke blir like mye søvn (les: pga trass, generell motvillighet), så blir han fryktelig sint og overtrøtt. Pluss at man ikke kan planlegge å gjøre så veldig mye i helger f eks, siden han er avhengig av å sove i senga si.

Men det er kanskje ikke noe "rart" med det? Eller noe galt med han?

Han er altså bare våken i 7 timer per døgn, selv om han nærmer seg 3 år? Høres nesten litt trist ut :( Ikke helt enig i at dere er heldige som får så mye "fri" fra gutten deres, men vi er jo alle forskjellige.

Skjønner også at det begrenser dere veldig på dagtid dersom han ikke vil sove andre steder enn i senga si, det hadde jeg syntes var utrolig slitsomt! Min gutt på 15 mnd sover ca 5 timer mindre per døgn enn deres, men er en drøm å ha med på dagsutflukter til f eks fornøyelsesparker, utendørs badeland osv da han like gjerne tar sin timeslange dagdupp i vogna eller i bilsetet. Har dere prøvd tilvenning til å sove i vogn/bilsete? Det vil jo åpne for mye større frihet/fleksibilitet på fridagene deres.

Om han har behov for så mye søvn, så må han jo bare få sove. Men jeg hadde hørt med helsestasjon/fastlege om det er noen blodprøver dere kan ta, for å være helt sikre på at det ikke er noe han mangler (f eks kan man jo bli svært trøtt av jernmangel, og det er lett å fikse med tilskudd).

Barn er forskjellige. Min sønn på drøyt 2 år sover 2,5 - 3 timer på dagtid i helgene (1,5 time i bhg) og sover kl 19 - 07.30 (ca). Storebroren hans hadde også stort behov for søvn i den alderen, og sluttet ikke å sove på dagtid før han var nesten 4 år.

Annonse

Han er altså bare våken i 7 timer per døgn, selv om han nærmer seg 3 år? Høres nesten litt trist ut :( Ikke helt enig i at dere er heldige som får så mye "fri" fra gutten deres, men vi er jo alle forskjellige. Skjønner også at det begrenser dere veldig på dagtid dersom han ikke vil sove andre steder enn i senga si, det hadde jeg syntes var utrolig slitsomt! Min gutt på 15 mnd sover ca 5 timer mindre per døgn enn deres, men er en drøm å ha med på dagsutflukter til f eks fornøyelsesparker, utendørs badeland osv da han like gjerne tar sin timeslange dagdupp i vogna eller i bilsetet. Har dere prøvd tilvenning til å sove i vogn/bilsete? Det vil jo åpne for mye større frihet/fleksibilitet på fridagene deres. Om han har behov for så mye søvn, så må han jo bare få sove. Men jeg hadde hørt med helsestasjon/fastlege om det er noen blodprøver dere kan ta, for å være helt sikre på at det ikke er noe han mangler (f eks kan man jo bli svært trøtt av jernmangel, og det er lett å fikse med tilskudd).

Altså, han er som oftest våken mer enn 7 timer i døgnet, men i en god soveperiode (går jo litt opp og ned), slik som når han har hatt fri en stund og begynner å slappe mer av enn i hverdagen, så sover han gjerne lenge om morgenen + lenge på dagen. Det er når han sover såpass mye at han er i mest stabilt humør når han er våken, så det virker som at det ideelle for han er å sove så mye.

Jeg tok det opp på 2-årskontrollen (som jo er tre mnd etter toårsdagen ca), men siden han er godt utviklet på alle områder og virker frisk og fin på alle måter ellers, så var det visst ikke noe å lure på.

Han sov i vogn før, og da sov han mindre og dårligere, og til slutt har han blitt litt for stor for vogna, og da sover han nesten ikke noen ganga i den. Trist, for i barnehagen har de ikke mulighet til å ha han noe annet sted enn i vogna, så i barnehagen sover han ikke i det hele tatt. Litt problematisk ettersom han tydeligvis har litt av et søvnbehov.

Litt godt å se at han ikke er den eneste krabaten med et så stort søvnbehov. Men det kan nok hende jeg må høre med legen hva hun tror...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...