Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mini er inne i en dårlig periode hvor han ikke vil roe seg til kvelden. Han turner og står i, klatrer og kaster smokkene sine frem til mellom 19.45 og 20.30. Normalt har han sovet innen 19.30, men nå er det fullstendig sirkus hver kveld. Vi gjør ikke noe annerledes på dagtid. Han sover fra ca. 11.30/12 og frem til 13.30/14, ca. 1time og 45 min er vanlig. Dette har i grunnen vært rutinene siden han var 1 år. Nå er han 1,5 år. Jeg vil jo tro at det er altfor tidlig å vurdere å kutte dagsøvnen. Han er jo helt pudding når klokken blir 11.30 normalt og sovner lett da. Så lenge han da får sove ca. 1,5 time er han blid når han våkner. Våkner han før den tid må vi vugge ham i søvn igjen, for da er det fullstendig krig hvis vi tar ham opp.

Morgenene har også vært veldig varierende den siste tiden, med alt fra 05.00 til 07.15 nå de siste to dagene. Med barnehagestart blir 07.15 i seneste laget å stå opp. Men akkurat nå virker det jo som han prøver å forskyve leggetiden og tar det igjen på morgenen, noe som ikke passer helt.

Han går ofte i perioder med gode og dårlige kvelder, men dette har vart noen uker nå og blir jo et kav på kveldene spesielt. Er det noen som har noen gode råd? Han har akkurat begynt i barnehagen, så håper på sikt han blir litt trøttere på kveldene av det, men tullet med legging begynte et par uker før barnehageoppstart, så jeg tror ikke at dette er grunnen til tullet ihvertfall. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143961180-leggetid-og-dagsoving/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ta dagduppen 10.30 istedet for 11.30?

Og ikke la han sove lenger enn til kl 13?

Kan være han trenger lengre tid på å bli trøtt i og med han drøyer det en time på kveldene nå.

Her våkner han alltid tidligere om han sovner seinere enn vanlig.

Har barnet begynt i barnehage? Kanskje prøve å gjøre som hun over her skriver? Legge barnet litt tidligere på dagen for en dupp,bare for å komme inn i en god rytme igjen? Ville ikke hatt det som en fast "greie " i og med at det kommer til å passe dårlig med barnehagens dagsrytme, men kanskje etspar dager?

Ville ikke ha kuttet ned på dagduppen ihvertfall.

Jeg vet ikke når du legger ungen,men kanskje drøye det et kvarter eller noe om kvelden,før du legger han?

Ikke noe særlig godt svar,men bare noen tanker:-)

Har barnet begynt i barnehage? Kanskje prøve å gjøre som hun over her skriver? Legge barnet litt tidligere på dagen for en dupp,bare for å komme inn i en god rytme igjen? Ville ikke hatt det som en fast "greie " i og med at det kommer til å passe dårlig med barnehagens dagsrytme, men kanskje etspar dager?

Ville ikke ha kuttet ned på dagduppen ihvertfall.

Jeg vet ikke når du legger ungen,men kanskje drøye det et kvarter eller noe om kvelden,før du legger han?

Ikke noe særlig godt svar,men bare noen tanker:-)

Er han overtrøtt? Min sliter veldig med å sove når hun er overtrøtt. En periode måtte vi legge henne kl 18 hvis ikke ble det bare tull. Det var rett etter barnehage start. Nå legger hun seg 18:30, sover til 6-7. Og sover 1,5 til 1 time og 45 min hver dag. De blir slitne av nye ting og inntrykk. Selv om dette

Ikke la han få sove om morgenen. Vekk han når det er på tide å stå opp

Annonse

Vi har hatt de samme problemene i det siste. Vi har endt opp med å ligge å holde rundt ham i vår seng til han sovner, deretter går det fint å legge ham over i egen seng. Tror han trenger litt ekstra kos også for tiden, så på denne måten får han det også.. Tok lang tid i begynnelsen, men nå tar det ca 10min før han sover godt

Hvis han har sovet like mye på dagen helt siden han var ett år gammel, vil jeg tro at han kanskje ikke trenger like mye søvn på dagen lenger nå som han har blitt et halvt år eldre? Særlig siden han bruker så lang tid på å sovne om kvelden, og dette er noe som startet før bhg-start. De kan gjerne være litt trøtte akkurat når man vekker dem fra dagblunden, men dette pleier å gå fort over med litt lek og sånt.

Hvis du ikke vil kutte på lengden av blunden, ville jeg forsøkt å få han til å sovne ca 11 istedet for, slik at han våkner senest 12.30 / 13. På den måten vil han få lenger tid å bli trøtt på før kvelden, og leggingen vil mest sannsynlig gå fortere igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...