Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #1 Skrevet 8. august 2012 Har tenkt å lage en stooor porsjon, hva er et must?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #2 Skrevet 8. august 2012 Hei, husker at Eivind Hellstrøm lagde tomatsaus i en av "Hellstrøm rydder opp hjemme"-programmene. Den har jeg hatt lyst til å lage, men har ikke kommet så langt enda. Norges beste kokk har sikkert peil :-) Jeg har spist på Bagatelle og det var i hvert fall fantastisk. Her er link: http://www.tv3.no/he...ifter/rag%C3%B9
Kannemor Skrevet 8. august 2012 #3 Skrevet 8. august 2012 Bruker olivenolje, hvitløk, salvie, oregano, hermetiske tomater, tomatpuré og salt, i den rekkefølgen. Noen ganger også en skvett rødvin, koker da inn hvitløken og urtene i vinen litt før jeg har i tomatene.
sillyfilly og Olivia Skrevet 8. august 2012 #4 Skrevet 8. august 2012 http://www.diggmat.com/2009/03/verdens-beste-spaghettisaus-pastasaus-tomatsaus-veldig-veldig-god/ Denne her. Helt fantastisk mye smak. Tar tid å lage, men Så verdt det.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #5 Skrevet 8. august 2012 jeg fikk en oppskrift av min kusine i dag, som ho har fått fra Italia ( hennes bekjentskap derfra) og hun skryter masse av denne.Jeg har ikke prøvd den ut, men ville tro den er kjempegod,da hun er en dame over 50 og vant til å lage alt fra bunnen av. Jeg lager sausen av ca 2 kg tomater , ca 1 hvitløk , 1 løk , alt deles i småbiter , putter det i gryta med litt olje . Lar det småkoke og putter opp i krydder som provancekrydder , salt , pepper , Chillipepper og litt friske urter , jeg bruker de urtene jeg har for hånden som er brukendes La alt småkoke i en time eller 2 og så bruker jeg stavmikseren og alt blir glatt og fint .. bruker oggså en liten klype sukker,for å runde den litt av. Da kan du spise den som tomatsuppe eller bruke den som saus til pasta eller til pizza eller hva som helst Håper du prøver for sausen er kjempegod Lykke til
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #6 Skrevet 8. august 2012 Jeg gjør det enkelt, men synes selv jeg etter nye prøving og feiling har fått til en veldig god tomatsaus som jeg bruker som basis for veldig mange ulike retter (spag bol, chilli con carne, lasagne, pizzasaus osv) Steker finhakkede grønnsaker (løk, grønn paprika, sopp og squash) sammen med hvitløk og olivenolje. Heller over noen bokser med hermetiske tomater (så mange jeg får plass til i den store stekepanna), og en boks tomatpure! Slenger i litt god kraft, eller buljong/fond. Har i urter: basilikum, oregano og den viktigste, nemlig timian! Samt litt salt og pepper! Så kommer ingrediensene jeg har prøvet og feilet meg frem til (tips i hovedsak fra helstrøm og Wenche i god morgen Norge..): balsamico eddik, muskat og litt melk! Lar det småputre lenge.. Fryser ned i porsjoner! (hvis jeg vet at jeg skal bruke det til f.eks spag. bol, så steker jeg gjerne karbonadedeig sammen med grønnsakene helt i starten!
Piny Skrevet 8. august 2012 #7 Skrevet 8. august 2012 http://www.diggmat.com/2009/03/verdens-beste-spaghettisaus-pastasaus-tomatsaus-veldig-veldig-god/
Himmel og hav Skrevet 8. august 2012 #8 Skrevet 8. august 2012 Jeg lager alltid på slump, men det er vel ca noe sånt: 1/2 løk og 2 fedd hvitløk freses i en slump olje, ha oppi 2 bokser med hermetiske plommetomater og en neve friske cherrytomater. Ha i en finreven gulrot og tørre urter ( timian, oregano og basilikum). Om jeg bruker friske urter sparer jeg dem til slutt. Kok til det er "sausete" og smak til med salt, pepper og sukker. Dette blir en veldig "nøytral" saus som kan brukes til det meste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå