Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Saken min har vel kanskje ikke så mye med svangerskapet å gjøre men jeg hoper likevel at noen her kan hjelpe meg.

I dag er jeg sykmeldt i 30% pga depresjon som til en stor del skyldes jobben min hhv kontoret jeg jobber i. Tilsammen har jeg vært sykmeldt i ett år nå. I begynnelse med 100%, og så gikk jeg gradvis opp.

Jeg vet en ting, så lenge jeg jobber i dette kontoret blir jeg aldri frisk igjen. Jeg hadde flere samtaler med sjefen min om hva som bør endres men uten lykke.

I tillegg er jeg gravid nå og skal begynne med permisjon fom 22.oktober. Det gjør det enda vanskelig å søke om en ny stilling et annet sted.

Nå fikk jeg i tillegg beskjed fra nav at sykepenger perioden utgår med slutten av august. Hvis jeg da forbli sykmeldt i 30% mister jeg en stor del penger. I tillegg vil da foreldrepenger beregnet fra en 70% stilling som vil si at jeg mister 30% penger nesten ett år. Vi må betale lån og har en del utgaver så jeg tror ikke vi vil klare oss da. Men jeg er helt rett for å begynne i hundre prosent stilling der jeg jobber nå. Dessuten sa også legen min at det er helt for tidlig til det, spesiell i siste måned før terminen....

Er det noen som kan gi meg et råd hva jeg kan gjøre? Eller har like erfaringer?

Tusen hjertelig takk for hjelpen!

Fortsetter under...

Hvis jeg har forstått regelverket rett beregnes foreldrepenger utifra de 6 beste av de 10 siste månedene.. Eller? a får du jo foreldrepenger beregnet utifra 100% lønn?

Vet at personer som mister inntekt går ut i permisjon tidligere for å få fullt utbetalt (men kortere perm etter at barnet er født)

Fant dette på nav.no..

Dersom du er arbeidsledig og mottar dagpenger, fastsettes grunnlaget for beregningene av foreldrepengene lik de utbetalte dagpengene. For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig.

Burde jo regnes likt.. Men les mer på nav.no og snakk også med saksbehandleren din..

Jeg har snakket med saksbehandlern i NAV og hun har ringt til forvaltning også (de som er ansvarlig for utbetalinger). Begge to sa at de vil gå ut fra en 70% stilling, slik at jeg skal få kun 70% foreldrepenger :( Med mindre jeg begynner med 100% nå fra og med 1.september.

Jobber du kun 70% etter at sykepengerettighetene opphører er det det som blir lagt til grunn.

Saksbehandleren din har helt rett.

Vet ikke hvorfor hun over begyner å dra frem innformasjon for de som er arbeidsledig. Det har ingen ting med His tilfelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...