Gå til innhold

Vesla på 13mnd kommer til å få 9-timers dager i barnehagen, andre som også har det sånn...?

Anbefalte innlegg

Jeg har arbeidsdag fra 8-16, uten muligheter til korte dager og fleksitid (som det virker som alle andre har..). Tar jo litt tid å komme seg til og fra også, så vesla kommer til å være i barnehagen hele åpningstiden, fra halv 8 til halv 5. Før jeg fikk barn har jeg tenkt at dette ikke var noe problem, men nå synes jeg det er helt grusomt! Har hørt om det går an å få noen "ordning" hos arbeidsgiver, men det gjør det ikke.. Så enten å si opp eller jobbe 100% altså.. Er jo enig m alle som sier man må prioritere barna osv, men hvis jeg slutter å jobbe må vi flytte, og det føles ganske dramatisk.. Vært så desp at jeg går å drømmer om å bli syk og bli sykemeldt.. Føler meg som en dårlig mor, men samtidig vet jeg jo at mange andre barn har det slik og trives! Bare så utrolig misunnelig på de som kan flekse osv.. Hører med til historien at mannen tjener halvparten av hva jeg gjør, så derfor gasnke vanskelig å si opp. Han har spurt om 50% stilling i en periode, men også fått nei. Stønn...!

Noen oppmuntrende historier om 9-timers dager?

Fortsetter under...

Jobber mannen din også 8-16?

Har en av dere jobb som gjør det mulig å jobbe overtid innimellom også ta ut overtiden i avspasering? Sånn at det er mulig å ta lang helg innimellom?!

Jeg jobber i barnehage og ser at flere av de små som starter i barnehagen i disse dager har lange dager. Noen kommer når barnehagen åpner(7.15) og blir henter rett før stenging (16.30). Etter fire sånne dager er de fleste barn veldig slitne og når fredagen da kommer er barna (i likhet med oss voksne) veldig klare for helg.

Jeg vil anbefale å prøve å finne lure løsninger sånn at barnet kan få kortere dager værtfall innimellom. Har dere for eksempel en farmor/farfar/mormor/morfar/tante/onkel i nærheten som har litt andre arbeidstider enn dere som kan hente tidlig litt innimellom?

Her blir det antagelig fra 8 - 15.30, kortere enn det du forteller om, men synes det er lenge det også jeg..ikke alltid så lett å få det til slik man hadde håpet eller ønsket :/ Vi har ingen slekt her og heller ikke mulighet til andre arbeidstider, huff gruer meg..

Fra arbeidsmiljøloven:

§ 12-6. Delvis permisjon

(1) Permisjon etter §§ 12-2, 12-4 og 12-5 første ledd kan tas ut som delvis permisjon.

(2) Delvis permisjon baseres på avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstakers ønske om hvordan uttaket av delvis permisjon skal gjennomføres, skal oppfylles med mindre dette medfører vesentlige ulemper for virksomheten. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant. Avtale om delvis permisjon kan endres eller opphøre når særlige grunner gjør det nødvendig.

Har du bare spurt, eller søkt om delvis permisjon? Det må være til vensentlig ulempe for at du ikke skal få lov - så kan jo være lurt å ta det gjennom tillitsvalgt?

Vi hadde det sånn fra knøtten var bare 10 mnd gammel!! Jeg jobbet 1 time lengre borte, barnehagen lå i feil retning og langt borte og jeg jobbet 100%. Var ikke jobb å få nærmere.. Han var av og til i bhg fra kvart på 7 til kvart på 5!! jeg sleit med samvittigheten og ble utslitt. Nå har jeg fått ny jobb bare halvtime her i fra og bedre arbeidstider + han har fått ny barnehageplass som er på vei til jobb. Så nå vil de lengste dagene hans være på 8 timer. Dette er kun 3. hver uke. De andre to ukene vil han være 6-7 timer. :)

Vet hvordan det er. Utrolig vanskelig.. Hadde så dårlig samvittighet når jeg leverte først og henta sist =/

Annonse

Jeg skjønner at du kvier deg. Her får Muffin på 16 mnd 8.5 timer lange bhg-dager 4 dager i uka når han begynner i september (jeg jobber 80%). Tredjehver uke starter pappaen kl 11, men vi har fått beskjed fra bhg om at barna som regel har vansker for å komme inn i leken/roe seg om de leveres senere enn til morgensamlingen kl 09. De har f eks opplevd barn som leveres kvart på elleve og da ikke helt klarer å "lande", de får ikke ned en bit til lunsj osv. Og jeg kan relatere til det; tenk å plutselig komme på jobb kl 11 en dag; da er det vanskeligere å finne både oversikt og rytme...

Enig med Verbenas tips. Har en av dere jobb som gjør det mulig å jobbe overtid innimellom også ta ut overtiden i avspasering? Sånn at det er mulig å ta lang helg innimellom? Jeg har måttet ta noen alvorlige samtaler med Muffins pappa om at vi begge må strekke oss i jobbsammenheng for å gjøre Muffins dager så bra som mulig. Dvs at ikke bare jeg skal måtte ofre lønn, feriepenger, pensjonspoeng osv, pappaen må også stå på barrikadene og ofre noen smuler av arbeidslivet i disse småbarnsårene. Er det HELT sikkert at mannen din ikke kan jobbe redusert? Skjønner at 50 % kan bli vanskelig, men f eks 80% er mye bedre enn ingenting.

Og er det slik at både du og pappaen jobber 08-16? Muffins pappa starter en time senere enn meg, og blir derfor den som alltid leverer. Jeg slutter to timer tidligere, og blir alltid den som henter.

Endret av Madolyn&Muffin

Hei

Jeg har det sånn. Min tulle begynte i bhg da hun var 13 mnd. På begynnelsen var hun ca 6 timer men ganske fort så ble det til 8,5 - 9 timer. Etter lunsj kl 1400 så er de mye ute så for å døyve min dårlige samvittighet så tenker jeg at det er nok gøy for henne for hun elsker utelek.

Man har rett på redusert arbeidstid når man har små barn. Jeg har aldri hørt at en arbeidsgiver har nektet å innfri dette!

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78158

Vi måtte det med vår snuppe. Det gikk greit, men hun fikk da sove to lurer sånn at hun hadde sovet når vi hentet. Hun begynte når hun var 13 måneder.

Jeg måtte gå langt for å levere henne i bhg i tillegg til at jeg måtte ta buss til nabo byen(ca halvtime unna). I tillegg til at bussene ikke akkurat gikk til behagelige tider.

Men det gikk absolutt fint. :) Jeg synes ikke det var så morsomt, men det gikk.

Hei,

Vi er i samme situasjon som dere nå som mannen min begyner i nyjobben fra mandag av. Tidligere var det slik at han leverte nurket et sted mellom 8.15 til 8.30 siden han begynte ikke på jobb før 9, og jeg hentet lille banet ca kl.15. Fra mandag av begynner vi samtidig og slutter samme tidspunkt, så nurket vil være på barnehagen fra 07.15 til 15.30. Heldigvis så stortrives nurket så godt på barnehagen at jeg har ingen bekymringer for mer barnehagetid på han. Og ansattene på barnehagen han går i, er utrolig flinke med å finne på ute aktiviteter, så ungene er mye ute og leker :)

Nurket mitt begynte på denne barnehagen da han var litt over et år, og nå er han 1 år og 9 mnd gammel.

Dere får lykke til :)

Vi kunne aldri hente henne før rett før stengetid fordi hun sov fra ca. 15.00 og utover til barnehagen stengte. Så det ble ikke et problem i det hele tatt, mange ganger drøyde vi lenge på butikken og slikt for å ikke vekke henne for tidlig. Hun våknet da alltid med at mammaen eller pappaen kom for å hente henne- blid, fornøyd og uthvilt til ettermiddagen hjemme:)

Så da trøster vi oss med at hun sover ca. 4.5 timer iløpet av en 9 timers dag...

Hjemme sover hun kun en lur, men i barnehagen vil vi at hun skal ha to lurer fordi hun er så utslitt og surkete på ettermiddagene. De ansatte må riktig nok trille en liten stund vekk fra selve uteområdet (vanskelig å sove når man hører at de andre ungene leker ute) for at hun skal sovne, men hun trenger det.Det er mange inntrykk i barnehagen for barnet, så dere kan godt prøve på det i begynnelsen:)

Hei og takk for innspill! Jeg har tidligere vært på sjefen for redusert stilling, men situasjonen nå er at jeg er gravid, så må nesten jobbe 100% for å få full lønn under permisjon. Mannen har på ny prøvd å snakke m arbeidsgiver, så får vi se om det kommer noe ut av det. Bestemor kommer også til å kunne hente tidig av og til, men det blir nok max 1 gang per uke. Krysser fingerene for at det skal gå bra!

Annonse

Vi for det også slik, men snuppa er ikke blitt 12 måneder en gang!! Gruer meg. Men der hvor arbeidsplassene er, koster det alt for mye å bo. Så vi har måttet flytte ut på landet for å kunne kjøpe bosted. Mens vi enda jobber i byen.

Barnehagen er åpen fra 7 til 1630. og Mannen min begynner på jobb 7, en time unna, så han drar jo hjemme fra klokken 6. Jeg må derfor levere klokken 7, slik at jeg er på kontoret halv 9. Mannen min må ta en kort lunchpause, for å rekke å hente snuppa klokken 16, og jeg regner med å komme hjem i 18 tiden.

Dette kommer til å bli grusomt. Jeg søkte på mange jobber her på landet i permisjonstiden, men fikk ikke napp. Fikk ny og bedre jobb i byen uten å søke, så da ble det slik.

Jeg er også gravid, og avhengig av å jobbe mest mulig for å få penger til neste permisjon.

Jeg håper at Mormor kan hente snuppa i barnehagen noen dager slik at hun slipper å være så lenge.

er veldig spent på hvordan dette går..

Høres ut som dere har veldig strikse arbeidsgivere. Som nevnt ovenfor så har man jo rett til redusert arbeidstid når man har barn under 10 år. På tide at arbeidsgivere legger til rette for at det skal være like naturlig at menn jobber deltid. Man har også rett til fleksibel arbeidstid dersom dette ikke gir vesentlig ulempe for bedriften (arbeidsmiljøloven § 10-2) men det kan det jo hende det gir i deres tilfeller.

Det bør ikke være vesentlig ulempe i mitt tilfelle, tror kanskje jeg må prate med dem å forklare dem norske lover.. Skal jobbe i ett relativ nytt firma i Norge. De kommer fra kanada og er nok ikke helt klar over norske regler. Jeg var ikke klar over denne retten selv heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...