Miss Dynamite Skrevet 7. august 2012 #1 Skrevet 7. august 2012 Dattera fikk idag lov til å få noen slike fisker etter å ha ønsket seg dette lenge. Vi har ikke bolle, men en avgang litt høy "vase lignende ting" som tåler dette. Dro til dyrebutikken og neida hu ville ikke ha gullfisk , men noen litt mindre som lignet. I gul, Orange osv. Husker ikke navn. Fikk litt sjokk da jeg fikk vite (når jeg skulle kjøpe alt sammen) hvor mye denne type fisk trengte. Kalk stein og diverse midler i vann osv. Prisen ble mye høyere enn Hvoslef det hadde vært to gull fisk.... Jeg angret allerede utafor butikken... Denne kapteinen var grunn alt for stor, men fikk puttet den oppi her.. dette med sand/ steiner. Men den giganten av en kalk ble ikke helt dekt og dermed er vannet helt hvitt..stakkar fisker da.. vel, iallfall ikke pent og med mye sikt.... Tenkte jeg skulle begynne imorgen på dette jævlige prosjektet med å tømme denne.. "store bollen" og dele den kalk steinen i to... for vi må kø kunne se de ordentlig. Huff jeg har jo grunn ikke peil på fisk
Gjest SHOC Skrevet 7. august 2012 #2 Skrevet 7. august 2012 Ikke mulig å svare på noe, skjønner jo ikke hva du prøver å si.
Miss Dynamite Skrevet 7. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 7. august 2012 Sorry vet bare ikke helt hva jeg skal gjøre med at vannet er så hvitt. Er vel pga den kalven men blir det bedre? Forsvinner det til slutt? Er virkelig ikke kjent med slik kalk osv... dum...
Miss Dynamite Skrevet 7. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 7. august 2012 Og det skulle ikke stå kalv, men kalk. Tlf opplegg
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #5 Skrevet 7. august 2012 Dattera fikk idag lov til å få noen slike fisker etter å ha ønsket seg dette lenge. Vi har ikke bolle, men en avgang litt høy "vase lignende ting" som tåler dette. Dro til dyrebutikken og neida hu ville ikke ha gullfisk , men noen litt mindre som lignet. I gul, Orange osv. Husker ikke navn. Fikk litt sjokk da jeg fikk vite (når jeg skulle kjøpe alt sammen) hvor mye denne type fisk trengte. Kalk stein og diverse midler i vann osv. Prisen ble mye høyere enn Hvoslef det hadde vært to gull fisk.... Jeg angret allerede utafor butikken... Denne kapteinen var grunn alt for stor, men fikk puttet den oppi her.. dette med sand/ steiner. Men den giganten av en kalk ble ikke helt dekt og dermed er vannet helt hvitt..stakkar fisker da.. vel, iallfall ikke pent og med mye sikt.... Tenkte jeg skulle begynne imorgen på dette jævlige prosjektet med å tømme denne.. "store bollen" og dele den kalk steinen i to... for vi må kunne se de ordentlig. Huff jeg har jo grunn ikke peil på fisk Ehh, for det første er det bra dere ikke valgte gullfisk. De trenger mer enn en vase å være i, helst over 100 liter. Videre skal en et akvarie stå å gå seg til noen dager, og helst noen uker. Filteret i pumpa bør få danne seg opp en bakteriekultur og vannet må ha de rette verdiene. Om ikke kan fiskene dø av forgiftning, sykdommer osv. Hjelpes, stakkars fisker. At du ikke ha peil på fisk trengte du ikke si!
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #6 Skrevet 7. august 2012 Dattera fikk idag lov til å få noen slike fisker etter å ha ønsket seg dette lenge. Vi har ikke bolle, men en avgang litt høy "vase lignende ting" som tåler dette. Dro til dyrebutikken og neida hu ville ikke ha gullfisk , men noen litt mindre som lignet. I gul, Orange osv. Husker ikke navn. Fikk litt sjokk da jeg fikk vite (når jeg skulle kjøpe alt sammen) hvor mye denne type fisk trengte. Kalk stein og diverse midler i vann osv. Prisen ble mye høyere enn Hvoslef det hadde vært to gull fisk.... Jeg angret allerede utafor butikken... Denne kapteinen var grunn alt for stor, men fikk puttet den oppi her.. dette med sand/ steiner. Men den giganten av en kalk ble ikke helt dekt og dermed er vannet helt hvitt..stakkar fisker da.. vel, iallfall ikke pent og med mye sikt.... Tenkte jeg skulle begynne imorgen på dette jævlige prosjektet med å tømme denne.. "store bollen" og dele den kalk steinen i to... for vi må kø kunne se de ordentlig. Huff jeg har jo grunn ikke peil på fisk Du bør la noen andre overta fiskene, kjøp et skikkelig akvarie og sett det igang med pumpe, varmekolbe, grus/sand, planter og noe pynt så fiskene kan leke/gjemme seg i. Det du driver med nå er dyremishandling.
soleia Skrevet 7. august 2012 #7 Skrevet 7. august 2012 (endret) Ja, dette var ikkje lett å tyde, men om problemet er det grumsete vatnet, så er nok det pga at du ikkje har skylla sanden godt nok. Det vil legge seg etter kvart, men vert nok virvla opp att når du skal byte vatn. Akvariefiskar har det best i eit skikkeleg akvarium og ikkje i ein vase. Dei fleste fiskar er avhengige av å ha varmt vatn, pga dei er tropiske fiskar, så då må ein ha varmekolbe for å halde temperaturen. Om det er Guppy du har, så toler dei ein del, og treng ikkje varmekolbe, men eit langt liv vert det nok ikkje. Endret 7. august 2012 av soleia
Miss Dynamite Skrevet 7. august 2012 Forfatter #8 Skrevet 7. august 2012 Jeg har bar gjort det dama i butikken ba meg om å gjøre! Fiskene ble heller ikke barr kastet oppi med en gang vi kom hjem. Det er ca 50 l vann oppi denne. Liker bare ikke at vannet blir slik "utydelig" pga den monster store stenen. Trenger ikke være krass da...
Miss Dynamite Skrevet 7. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 7. august 2012 Det rr pumpe oppi, varmekolbe, sand, planter og et slags "hus" de kan gjemme seg inni. Ikke se for dere en blomster vase. Denne er kjøpt på dyrebutikk altså. Den er også 1m høy...
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #10 Skrevet 7. august 2012 Jeg har bar gjort det dama i butikken ba meg om å gjøre! Fiskene ble heller ikke barr kastet oppi med en gang vi kom hjem. Det er ca 50 l vann oppi denne. Liker bare ikke at vannet blir slik "utydelig" pga den monster store stenen. Trenger ikke være krass da... Jeg har bar gjort det dama i butikken ba meg om å gjøre! Fiskene ble heller ikke barr kastet oppi med en gang vi kom hjem. Det er ca 50 l vann oppi denne. Liker bare ikke at vannet blir slik "utydelig" pga den monster store stenen. Trenger ikke være krass da... Krass?? Troll! Skaff deg en hobby!
Miss Dynamite Skrevet 7. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 7. august 2012 Er ikke troll og jammen meg har Jeg en hobby også gitt
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #12 Skrevet 7. august 2012 Det rr pumpe oppi, varmekolbe, sand, planter og et slags "hus" de kan gjemme seg inni. Ikke se for dere en blomster vase. Denne er kjøpt på dyrebutikk altså. Den er også 1m høy... Ok, da ordlegger du deg vannvittig dårlig. Da kunne du bare sagt det var et akvarie på 50 liter! Sanden regner jeg med du skyllet GODT og akvariet burde stått helt klart ute fiskene èn uke ihvertfall. Vannet vil nok klarne seg opp, bare ikke skyll filteret. Du kan bytte ut ca 30 % av vannet daglig fremover. Ikke hell vannet rett oppi men legg oppi et fat og hell vannet oppå der. Da våkner ikke støvet i sanden;)
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #13 Skrevet 7. august 2012 Jeg har bar gjort det dama i butikken ba meg om å gjøre! Fiskene ble heller ikke barr kastet oppi med en gang vi kom hjem. Det er ca 50 l vann oppi denne. Liker bare ikke at vannet blir slik "utydelig" pga den monster store stenen. Trenger ikke være krass da... Jeg har bar gjort det dama i butikken ba meg om å gjøre! Fiskene ble heller ikke barr kastet oppi med en gang vi kom hjem. Det er ca 50 l vann oppi denne. Liker bare ikke at vannet blir slik "utydelig" pga den monster store stenen. Trenger ikke være krass da... Krass?? Troll! Skaff deg en hobby! Ta opp steinen og legg den i en bøtte noen dager. Skift vannet ofte. Bør være en ny bøtte som kun brukes til fisk!
Miss Dynamite Skrevet 7. august 2012 Forfatter #14 Skrevet 7. august 2012 Jeg putter da ikke fisk oppi en blomster vase , men jeg fant ikke noe navn på den siden den er høy og rund /avgang og ikke firkant som et akvarium, men den er stor. Og god plass. Beklager at det ble feil. Jeg skal gjøre som dere sa. Bytte vann ofte og skal også prøve å få tatt opp den stor kalk steinen. Lurt å dele den kanskje? Er kalk vanskelig å dele? Nei, jeg har tydeligvis ikke vasket steinene/sanden godt nok..
Miss Dynamite Skrevet 7. august 2012 Forfatter #15 Skrevet 7. august 2012 Det rr pumpe oppi, varmekolbe, sand, planter og et slags "hus" de kan gjemme seg inni. Ikke se for dere en blomster vase. Denne er kjøpt på dyrebutikk altså. Den er også 1m høy... Ok, da ordlegger du deg vannvittig dårlig. Da kunne du bare sagt det var et akvarie på 50 liter! Sanden regner jeg med du skyllet GODT og akvariet burde stått helt klart ute fiskene èn uke ihvertfall. Vannet vil nok klarne seg opp, bare ikke skyll filteret. Du kan bytte ut ca 30 % av vannet daglig fremover. Ikke hell vannet rett oppi men legg oppi et fat og hell vannet oppå der. Da våkner ikke støvet i sanden;) Takk for tips ang fat osv. Skal starte "utskiftningen" imorgen
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #16 Skrevet 7. august 2012 Jeg vet ikke hvilken fisk dere har valgt(dette skulle du visst, siden du kjøpte den), men om du ville ha en som omtrent tåler alt, så skulle dere kjøpt en ekte gullfisk. Ikke en slørhale eller annen foredlet gullfisk, men en ekte gullfisk. De trenger lite annet enn vann og mat. De er faktisk så enkle at de fint kan overleve vinteren ute i dam, i Norge De tåler mer enn f eks Koi, som liksom er en kjent damfisk for norske forhold. En vanlig slørhale tåler også litt mer enn de enda mer foredlede gullfiskene, men ikke hagedamlivet. Gullfisk vokser så mye som plassen tillater Så i akvarie forblir de små, mens i en stor dam så blir de opp til 60-100 cm lange At vannet blir hvitt når man har oppi ting som trengs, har ikke betydning. Det roer seg, og det er bare kalk som gjør det hvitt. MEN dere skulle laget alt til for akvariet minst en uke før dere kjøpte fisk. Det hadde dere ikke trengt om dere kjøpte en ekte gullfisk. Husk å aldri skifte mer enn ca 1/3-del av vannet i slengen, og ikke oftere enn en gang i måneden. Det kan gå lenger mellom skiftene, men ikke oftere. Temperer vannet met mulig likt temperaturen i akvariet fra før. Og IKKE overfòr fiskene, for det lager bare alger. Avføring fra fiskene kan skape nitritt(gift produsert av avføring og for mye mat bl a). Noe fiskene ikke liker. Da dør de. Ha pumpe(med filter) i vannet, for det lager oksygen nede i vannet, og gjør at alt sirkulerer og blir litt rensket for rusk i vannet. Kjøp målesett for alle vannverdier hos dyrebutikk med respekt for seg selv, og lær deg å bruke dem. Du har skaffet et kjæledyr også når du har skaffet deg fisk. Og du har ansvar for at fiskene har det bra, for fiskene har ikke noe valg. En annen ting er at Sebraåler er algespisere, og tåler omtrent hva det skulle være. Så de er gode ryddere i et akvarium Vil dere oppleve levende unger, så er Guppy tingen. Men her har det vært så mye foredling at de tåler lite. De fleste hoer i dag virker som om de ikke engang tåler en fødsel....... Her skal man ha ca 4-5 hunner pr hanne. Jeg har hatt ferksvannsakvarie i over 20 år, og har hatt hagedam med overvintrende fisk i over 7 år.
Miss Dynamite Skrevet 7. august 2012 Forfatter #17 Skrevet 7. august 2012 Kjempe spennende svar! Tusen takk. Jeg glemmer navn utrolig fort så å husk dette navnet er nærmest umulig men det begynte på m. Mindre enn gullfisk. Jeg ønsket gullfisk, men hun damen foreslo disse. Ok tenkte jeg, men jeg forstår jammen hvorfor fordi jeg måtte kjøpe så mye rart i tillegg. Jeg angret allerede på vei ut av butikken. Jeg sa til dama inne, om jeg kunne angre, og ta gullfisk? Hadde ikke tenkt å bruke allverden. Men nei.. nå er det gjort og vi tar selvfølgelig ansvar for det vi har kjøpt. Takk for tips om hvor ofte man skal skifte osv. Hu i butikken sa at når man først renser "bollen" så må mamma rense stein også. Og da må man jo ta ut alt vann? Merkelig.... Som sagt, gullfisk hadde passet bedre. Så barrierer si ifra vvos noen vil kjøpe en stooor kalk stein og diverse midler... syns det var for dyrt for vårt bruk.
Miss Dynamite Skrevet 7. august 2012 Forfatter #18 Skrevet 7. august 2012 Labidochromus c. Et eller annet heter de.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #19 Skrevet 7. august 2012 #16 her. Linker til fiskene dere har kjøpt: http://www.tropicalf...bidochromis.htm http://akvaforum.no/...ile.cfm?id=1772 Virker som om de tåler litt, men jeg har ikke kjennskap til arten selv Etter hva jeg leser, så krever de egentlig mer plass enn dere har. Virker nesten som om dyrebutikken ville bli kvitt dem, kanskje pga at de vet noe mer og ikke er helt ærlige....... De vet kanskje at disse fiskene krever større akvarier, og dermed ikke er så lette å selge? Jeg vet ikke helt, og det er jo så lett for dyrebutikken å si at "ja, sann kan det dessverre gå" dersom fiskene bare dør. Eller skylde på at du ikke vet alt du bør om akvarier før du skaffet fiskene.... Du har alltid lov å angre, og her også gjelder kjøpsloven. Du skulle fått levert dem tilbake idet du angret i døren på dyrebutikken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå