Gå til innhold

Evige oppvåkninger kveld/natt - tips?

Anbefalte innlegg

Begynner å bli litt smågal av at tuppa vår våkner så ofte gjennom natta..stort sett hver time, hun sover godt hvis vi samsover, det gjør imidlertid ikke jeg..

Har lest masse og prøvd masse, men finner ikke noe som fungerer..hun trenger å ha oss der (helst meg) for å sove, prøver å lære henne å sovne alene osv, men ingenting nytter..regner med det er derfor hun ikke klarer å sove videre når hun våkner på natta også, jeg er så sliten og ser mørkt på hvordan det skal bli nå når vi begge skal være i jobb..

Noen andre som også har hatt det slik og når ble det bedre, eller BLE det bedre?? hun er litt over året. Kjenner jeg begynner å bli mer og mer utslitt og drømmer om å være alene en hel dag eller noe..hehe..blir så altoppslukende når det er slik.

Fortsetter under...

Hmm, samme her, hvis vi ikke samsover. Jeg sover heldigvis godt når vi gjør det (stort sett våkner hun rundt midnatt og kommer inn til meg), men hadde vært greit om hun sov rundt snart. Hun har gjort det hos andre, kanskje fordi hun vet at samsoving ikke er et alternativ? Jeg har prøvd å få henne til å sove i egen seng hele natten, men da våkner hun igjen og igjen, gjerne hvert kvarter, og jeg blir rett og slett for trøtt :S

Og jeg som håpet på noen gode råde når jeg gikk inn på denne ut i fra overskriften. :)

Vi har ei på 5 år som fortsatt holder på slik, og har gjort det siden hun var knøtt. Nå har vi et nytt knøtt, og hun sover heldigvis, men pappaen er dødstrett etter at 5-åringen har holdt han våken i hele natt. :)

Litt godt å høre at det er flere der ute ;) Flere på barselgruppa mi har unger som har sovet natta gjennom leeenge allerede..så føler meg jo rett og slett som en dårlig mor som ikke får det til..men vet jo at alle er forskjellige, og min lille snuppe har alltid vært veldig aktiv og temperamentsfull ;)

Men interessant å høre at det går bra på overnatting hos andre? Vi har nemlig kjempelyst å prøve å ha barnevakt en natt slik at vi kunne fått littegrann fri, men jeg tør rett og slett ikke gjøre det når nettene er slik de er nå, har tenkt at det sikkert blir tusen ganger verre med "fremmede", men kanskje det ikke blir det?

Helsesøster sa til meg at jeg bare måtte legge henne i senga si og si at "nå går mamma og legger seg"....... vel, i en drømmeverden så hadde det kanskje gått, men hun hyler så snart jeg viker en cm fra senga hennes, sukk :/

Er hun virkelig så stor at hun skjønner det når hun bare er et år? jeg blir så usikker hele tiden på om jeg "skjemmer henne bort" og venner henne til dette, at det er min egen feil, men vet ikke hvordan jeg skal greie å endre det heller..

Takk for at du svarte Januarjente2011. Så dere samsover ca halve natta? Er det vi gjør her også nå..

Frenzia beklager at jeg villedet deg med overskriften ;)

5 år og fortsatt slik ja..huff hvordan greier dere det?? tar dere hver sine netter da eller hva? Får dere en del avlastning?

Man blir jo ganske gal av søvnmangel merker jeg..

Annonse

Hei kjære zazzy :) Har vel egentlig ikke noe annet svar å komme med en klaging fra min side ;) Her er det heller inget håp om at vi skal sove natten rundt.. Er veldig sliten for tiden og aner ikke hva vi skal gjøre den dagen vi skal jobbe begge 2..

Hos oss sov han også rundt en natt da vi hadde barnevakt.. Hadde man bare brukt natten til å sove i stedet for å være på fest ;) Vi skal ha barnevakt en natt, å da skal vi dra på hotell og sove ut :)

Det er vel det eneste rådet jeg har ;)

Lykke til :)

Hei prinsen og mamman :) er litt godt å kunne klage sammen med noen da ;) nei det er vel slik det er å ha småbarn..kan jo håpe at jeg bare har hørt om mange unntak da jeg føler "alle" har barn som sover rundt så tidlig.

Ja får prøve å få tak i noen som kan være barnevakt, nå skulle jeg ønske vi hadde noe familie i nærheten ;) Jeg og ei venninne har det utrolig forskjellig, de har all familie i umiddelbar nærhet og har fått MASSE hjelp og avlastning og barnevakt osv osv.. og deres unge sover også selvfølgelig hele natta, hehe, vi har ingen her og har fortsatt ikke hatt barnevakt for snuppa, heller ikke noen timers avlastning, og hun er mildt sagt litt krevende :P Hun tenker på å få barn nr 2, jeg tenker aldri i livet :P hehe!

Men hvordan går det med dere ellers da? her går det fint, bare litt utmattet ;) klem!

Hehe, hun høres ut som snuppa mi: Et voldsomt temperament, og relativt krevende, ja... Prøv å allier deg med ei venninne og bytt barn av og til. Det hjelper med noen små pusterom. Hvis hun blir trygg på ei venninne kan hun jo være der på overnatting av og til og. Jeg har ikke tro på at barn blir bortskjemt av nærhet og kos. Jo mer, jo bedre ;)

Det er vel bare slik ja, men som du sier, det virker som alle sover hele natten fra de er 2 uker gamle..

Kjenner meg igjen i den ja, vi har familien 2 timer unna, så de er vel litt nærmere enn deres, men kunne veldig godt tenkt meg å ha de nærmere ja..

Nr 2 er rimelig uaktuelt enda her og, må sove noen år først ;)

Så bra at dere har det bra ellers da :) Skjønner godt at du er utmattet og jeg ønsker at dere får bedring i nettene snart :)

Vi har det også bra ellers, det er bare den forbaska søvnen som er veldig slitsomt.. sover en gang om dagen og den duppen er som regel på litt over 1 time, så han har jo kommet seg veldig :)

Når begynner hun i barnehage? Her begynner han 11 september.. Har ett lite håp om at barnehage skal gjøre han mer sliten, så han faktisk må sove på natt ;) det stemmer sikkert ikke, men må da være lov å håpe :)

Klem :)

Vår var sånn til han var over året. Vi har aldri tatt ham inn i senga men måtte opp 3-5 ganger per natt for å trøste og gi smokk. Men nå har han slutta! 15,5 mnd. Sover nå fra 19-08 (!!!) helt i ro og ca to timer i strekk på dagtid. Våkner blid og pludrende og gråter ikke.,Jeg kan fortsatt nesten ikke tro det etter å ha hatt en elendig sovebaby det første året.

Har vært litt tøffe og ofte ikke tatt ham opp når han gråt ( etter han ble året). Lot han ligge litt og høre om han gråt seg ned eller opp, og det er jo lett å høre om det er sutregråt eller redd/lei seg gråt. Sutring fikk han ikke respons på. Bare beskjed om å sove videre. Etter et par netter resignerte han og la seg bare til å sove igjen. Han Forstår mye nå og vi forklarte igjen og igjen at han må sove i sin egen seng og at det er natten nå. Han sover på eget rom. For oss har det vært avgjørende at han ikke ser oss når han våkner. Da vil han ha fest!

Lykke til! Det er håp!

oslo37 aiai jeg øyner håp! hehe, godt å lese om noen som har fått bedring, kanskje hun rett og slett trenger å bli eldre og enda tryggere og at det går litt lettere etterhvert, kan jo håpe. Men legginga har faktisk de siste kveldene nå vært mye triveligere! Trenger ikke lenger holde på henne men bare sitte ved senga, noe som er STOR forbedring. I tillegg har vi begynt å ha en kosestund etter kveldsstellet, på soverommet, synger litt, småprater, koser..hun sitter på fanget eller ligger mot brystet mitt..en herlig stund for oss begge :) Merker at hun da legger seg lettere da hun har fått en dose kos først! Selv om hun alltid protesterer litt på vei ned i senga si så roer hun seg fort.

Men stadig disse oppvåkningene, MINST en i timen har jeg funnet ut nå når jeg følger med litt på klokka :/ Prøvde et par netter å sitte ved senga hennes på natta også for å få henne til å sove der en hel natt, men måtte gi opp til slutt, hun hylte verre enn noen gang og det endte med en kjempeurolig natt selv etter hun fikk komme i vår seng..så for at vi alle skal få litt søvn så får hun sove med oss utpå natta og til morgen..så alt er på en måte likt som før :P men legginga virker bedre i det minste!

Prinsen og mamman vi skal ha tilvenning i bhg neste uke, er kjempespent! Sove noen år først ja, hehe, likte den ;)

Januarjente2011 ja skal prøve å omgås venninnnene mine litt oftere, slik at hun kan bli trygg på dem etterhvert, men det er ikke alltid de har så mye tid da ;) men har ei som mer enn gjerne vil sitte barnevakt har hun sagt, jeg som holder litt igjen enda da hun er så urolig.. jenta mi altså :P

Her har vi også mange oppvåkninger....Hun har vært sånn siden 6 mnd, er nå 10...Tidligere nattammet vi jo, men nå er jeg nesten sluttet å amme, og hun sovner av seg selv(bruker litt tid...) etter litt biting på smokk og reis-ing opp og ned av sengen.

Jeg klarer ikke finne ut av hvorfor hun våkner: Er det for "å sjekke at vi er der/kommer?" Er det fordi hun er tørst? Er det pga tenner?

Skal straks i jobb, kjenner jeg gruer meg. Pappaen kan jo ta henne om natten, men hvis hun gråter skikkelig så hører jeg det selv om jeg legger meg på annet rom, og da er det vanskelig å sove videre....:(

Vanligvis kan vi bare ta henne opp og legge henne ned før kl 02-03 tiden, men etter det er det vanskeligere å få henne til å roe seg. I natt fikk hun en flaske melk da hun gråt og gråt, da sovnet hun raskt. Men våknet igjen etter en time...:(

Har dere snakket med HS om det alle sammen? Ikke jeg, får høre på 10 mnd kontrollen...

Gjeeeesp....

Annonse

Leelo slitsomt når det er sånn ja. Ja jeg spurte på 1-årskontrollen, men hun sa bare at jeg måtte legge henne i senga og si at nå går mamma og legger seg..... at hun var såpass stor at hun skjønte og at de fort lærte seg at hvis de gråt så ble de tatt opp i vår seng osv.. men jeg synes ikke det er så lett.. så prøver nå å ta en moderat avvenning i stedet, orker ikke noe sånn beinhardmetode her.. ja kanskje er hun vant til å få komme i vår seng og da må vi bryte vanen, men man trenger jo ikke gjøre det på "en kveld" så her prøver vi å sakte men sikkert ha henne mer og mer i egen seng nå.

Noen bekjente av meg bruker sovepose og sier at det er genialt og at deres sønn sover natta gjennom pga det, men jeg får meg bare ikke til å feste henne i senga..vet det er mange som gjør det, og de er jo også festet på dagtid i vogna, men natta er liksom så mange timer osv.. men tror mange ganger hun reiser seg automatisk med en gang hun våkner litt, for de fleste gangene finner jeg henne stående i halvsvime i senga, hehe.. så virker som hun vekker seg selv med å reise seg hele tiden.

Her er det likt som deg Leelo at det er på sen-natt at hun ikke vil roe seg i egen seng, kanskje vant til å få komme opp da? vet ikke..

Leelo slitsomt når det er sånn ja. Ja jeg spurte på 1-årskontrollen, men hun sa bare at jeg måtte legge henne i senga og si at nå går mamma og legger seg..... at hun var såpass stor at hun skjønte og at de fort lærte seg at hvis de gråt så ble de tatt opp i vår seng osv.. men jeg synes ikke det er så lett.. så prøver nå å ta en moderat avvenning i stedet, orker ikke noe sånn beinhardmetode her.. ja kanskje er hun vant til å få komme i vår seng og da må vi bryte vanen, men man trenger jo ikke gjøre det på "en kveld" så her prøver vi å sakte men sikkert ha henne mer og mer i egen seng nå. Noen bekjente av meg bruker sovepose og sier at det er genialt og at deres sønn sover natta gjennom pga det, men jeg får meg bare ikke til å feste henne i senga..vet det er mange som gjør det, og de er jo også festet på dagtid i vogna, men natta er liksom så mange timer osv.. men tror mange ganger hun reiser seg automatisk med en gang hun våkner litt, for de fleste gangene finner jeg henne stående i halvsvime i senga, hehe.. så virker som hun vekker seg selv med å reise seg hele tiden. Her er det likt som deg Leelo at det er på sen-natt at hun ikke vil roe seg i egen seng, kanskje vant til å få komme opp da? vet ikke..

Ja, hun fikk komme opp før, men -nå får hun ikke komme opp før etter 5, helst etter 5.30. Men vil slutte med morgenammingen (får pupp når hun kommer opp om morgenen så hun sover litt til), siden jeg skal i jobb og trenger å sove til vekkerklokken ringer....

Min står også halvveis i senga, og av og til "bumper" hun rett ned igjen, men slår seg ikke til ro før jeg tar henne opp og legger henne ned igjen en gang eller flere.

Vi har hatt avvenning av det meste her i huset uten noe skriking, har alltid vært der hos henne, og det har gått fint. De trenger jo tryggheten av å få svar på sine signaler disse små:) Men en hel natt ha hun ikke sovet siden hun var 4 mnd:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...